Vai Vācijas sociālā valsts aiziet pagātnē?
Georgs Lībermanis, Latvijas valsts emeritētais zinātnieks
Turpinājums. Sākums “LV”, 09.11.2004.
Minētais Antoni Atkinsons, balstoties uz plašiem empīriskiem pētījumiem, atzina, ka ne tikai aug ienākums no kapitāla, bet arī palielinās darba apmaksa un ienākumu sadalē visai ievērojama ir nodokļu un sociālo transfertu izlīdzinošā loma. Noraidot K.Marksa tēzi, ka “bagātības uzkrāšana vienā polā nozīmējot nabadzības uzkrāšanu pretējā polā”, jāatzīst, ka nav tāda dzelzs likuma, pēc kura līdz ar ekonomikas izaugsmi paplašinātos atvars starp bagātajiem un nabadzīgajiem. Turklāt pati nabadzība nevis kā atsevišķs fakts, bet kā sociālā realitāte ir relatīvs jēdziens. Tā nabadzība šīsdienas Vācijā nav salīdzināma ar šīs sociālās nelaimes raksturojumu / tādās ES valstīs kā Polijā un Latvijā. Arī vienas valsts ietvaros bezdarbnieka – speciālista ar augstāko izglītību, kas bija spiests atstāt labi apmaksātu darbu, – uztvere par nabadzību, trūkumu būtiski atšķiras no priekšstata par nabadzīgo, trūcīgo dzīvi, kāda ir bezdarbniekam, kurš, līdz tam strādājot, kvalifikācijas trūkuma dēļ saņēma algu iztikas minimuma apmērā vai pat zem tā.
Vienreiz nabadzīgs, nav vienmēr nabadzīgs
Vācijas saimniecības pētīšanas
institūta speciālisti centās noskaidrot, kā gadu gaitā mainījās
nabadzīgo iedzīvotāju rīcībā esošais ienākums (2.tabula).
Būtiski ir noskaidrot, kāds ir viena mājsaimniecības locekļa
rīcībā esošais vidējais mēneša ienākums nabadzības grupās eirās.
Attiecīgie lielumi līdzinās 469 eirām, 676 eirām un 823 eirām.
Lasītāju, protams, interesē, kāds šis ienākums būtu latos. Lai to
lēstu, jāņem vērā lata svārstīgais apmaiņas kurss pret eiru un
cenu atšķirības noteiktam preču grozam. Pēc autora visai nosacītā
vērtējuma, vidējais rīcībā esošais ienākums uz vienu
mājsaimniecības locekli visnabadzīgākajā desmitdaļā varētu
līdzināties ap 134 latiem, pārējās grupās – ap 193 latiem un 235
latiem.
Kā redzams 2.tabulā, ilgākā laika periodā trūcīgāko ienākumi
pieaug, bet īsākā – mazinās. Bet tā vēl nav visa patiesība.
Visnabadzīgāko desmitdaļā ir 800 000 jauno cilvēku, kas vēl
mācās, apgūst arodu vai studē. Ievērojama daļa no viņiem pēc
mācību noslēguma normāli strādās un pelnīs, tātad atstās
nabadzīgo kārtu.
Bet ceļu uz augšu veic ne tikai jaunā paaudze. 28,8% no tiem, kas
1995.gadā atradās vistrūcīgāko desmitdaļā, atraduši spēku
pacelties līdz zemākajai viduskārtai, 14,5% sev izcīnījuši vietu
centrā, 1,2% pat spējuši sasniegt augstāko kārtu. Tātad gandrīz
puse (45%) zemākās grupas apsekoto izrāvās no relatīvās
nabadzības valgiem un pacēlās pa dzīves sociālajām kāpnēm.
Vācijas patiesībai atbilst teiciens: “Vienreiz nabadzīgs nav
vienmēr nabadzīgs.”
Sociālā tirgus ekonomika nebūt nav paradīzes dārzs, kur visi
mūžīgi dzīvo pārpilnībā. Daļa viduskārtas locekļu VFR izjuta
konkurences sāpīgos cirtienus. 2004.gada pirmajos sešos mēnešos
fiksēti 554 000 bankrotu, par 200 000 vairāk nekā līdzīgajā
periodā pirms gada. Raksturīgi, ka laika posmā no 1995. līdz
2003.gadam 43% zemākās viduskārtas (ceturtās desmitdaļas) locekļu
saglabāja līdzšinējo ienākumu līmeni, 32% ienākumus palielināja,
29% tos samazināja. Astoņu gadu gaitā šī viduskārta spēja pacelt
to rīcībā esošo mēneša ienākumu vidēji par 15% (ievērojot naudas
pirktspēju). Vērā ņemams ir arī tas fakts, ka divas trešdaļas
Vācijas iedzīvotāju savas vecumdienas pavada viņu īpašumā
esošajos dzīvokļos vai savrupmājās.
Ko nozīmē “sociālais taisnīgums”?
Par “sociālo taisnīgumu” diskutēts
gadu simteņiem. Monopolu šā jēdziena izpratnē sev mēģināja
piesavināties marksisms, komunisms, turklāt ne tikai teorijā, bet
arī praksē. Kas no tā iznāca, ir labi zināms. Sākumā īstenoja
lozungu “laupiet nolaupīto”, tad ekonomiski un fiziski iznīcināja
bagātos, turīgos, pārējos centās nolīdzināt nabadzībā. Gan vienā
polā trekni dzīvoja augstākā partijas ieceltā nomenklatūra, bet
otrā polā sūrā darbā, badā un skrandās vilka dzīvību un masveidā
mira gulagā ieslodzīto miljoni. “Sociālais taisnīgums” bija tikai
melīgās propagandas pūslis.
Rietumu demokrātijas, balstoties uz tirgus ekonomikas
likumsakarībām, uz privātās iniciatīvas principiem, jau daudzus
gadu desmitus veido un attīsta sociālo valsti jeb labklājības
sabiedrību. “Sociālais taisnīgums” guva jaunu ietērpu: patiesa
sociālā drošība bērnu audzināšanas, izglītības, bezdarba,
veselības aprūpes, darba nespējīgo un veco cilvēku dzīves jomās.
Sekmīgi tiek īstenots viedoklis “jo vairāk turīgo, jo mazāk
nabadzīgo”. VFR ir viena no pasaules sociālajām paraugvalstīm,
kuras iedzīvotāji cieš no nabadzības krietni mazāk nekā daudzās
citās attīstītās zemēs. Eiropas Savienībā ir pat noteikta
nabadzības Rubikona: par materiāli nepietiekami nodrošinātiem
tiek uzskatīti tie iedzīvotāji, kuru ienākums uz cilvēku ir
mazāks nekā puse no šī vidējā rādītāja valstī. Vācijā periodā no
1995. līdz 2001.gadam šo relatīvi nabadzīgo īpatsvars samazinājās
no 15% līdz 11% (ES vidēji šis īpatsvars saruka no 17% līdz 15%).
Pašlaik no 25 ES dalībvalstīm piecām – Zviedrijai, Dānijai,
Luksemburgai, Nīderlandei un Beļģijai – ir mazāks nosacīti
nabadzīgo īpatsvars nekā Vācijai.
Diskusija ap “sociālā taisnīguma” principiem ar lielu sparu
uzliesmoja Vācijā sakarā ar sociālās aprūpes reformām. Izvirzījās
vairāki jautājumi: vai jaunie bezdarba pabalstu piešķiršanas
nosacījumi atbilst sociālās valsts pamatnostādnēm.
Pirmkārt, vai sociāli taisnīgs ir likuma pants, kas ilgstošus
bezdarbniekus – kvalificēto speciālistu un nekvalificēto
darbinieku – pilnībā nolīdzina pabalsta apmēra ziņā?
Otrkārt, vai sociāli pieņemama ir prasība, lai
bezdarbnieks neatkarīgi no iepriekšējā darba rakstura un apgūtās
specialitātes pieņemtu jebkuru darba piedāvājumu?
Treškārt, vai “sociālajam taisnīgumam” atbilst cits jaunā
likuma pants, saskaņā ar kuru bezdarbnieka pabalsts tiks liegts
tiem, kam ir ģimenes partneris, kas pelna pietiekami, lai
uzturētu ģimenes locekli bezdarbnieku?
Ceturtkārt, vai sociāli pamatota ir prasība, lai
bezdarbnieks dzīvotu no uzkrājumiem, kas pārsniedz noteiktu
minimumu (13 000 eiras) un pārdotu pārāk lielu namu, dzīvokli vai
pārāk dārgu automašīnu, kas neatbilst konkrētiem
normatīviem.
Veselības apdrošināšanas jomā principiālu strīdu izraisīja
priekšlikums – it visiem neatkarīgi no ienākuma apmēriem veikt
vienāda lieluma iemaksas slimokasēs, jo medicīniskā palīdzība
tiek sniegta pēc vajadzības bez jebkāda sakara ar ienākumu
līmeni.
Lauzt šķēpus, kas ir un kas nav sociāli taisnīgs, var bezgalīgi,
jo argumentu par un pret ir atliku likām. Vienu gan
var droši apgalvot: VFR sociālie iekarojumi pamatos nav
apdraudēti. Pasaules valstu vairākumam vēl krietni jāattīstās,
lai vēl tikai nākotnē sasniegtu Vācijas sociālo drošību un
sociālā taisnīguma pakāpi. Neonacistu lozungs “Kapitāls gūst,
tauta asiņo” ir nekaunīgi meli, domāti neinformēto, lētticīgo
pilsoņu balsu vākšanai. Tie veselīgie politiskie spēki, kam
demagoģija nav pieņemama, vadās no tā, ka Vācijas ekonomika
turpmāk attīstīsies straujāk, bezdarbs mazināsies, iedzīvotāju
dzīves līmenis no jauna celsies, sociālā valsts turpinās
pastāvēt.
2.tabula
Viena mājsaimniecības locekļa rīcībā esošais vidējais ienākums 2003.g.
(salīdzināmās cenās, procentos)
Izmaiņas pret 1995.g. |
Izmaiņas pret 2000.g. |
||||
+9 |
+10 |
+13 |
-4 |
-2 |
+2 |
Visnabadzīgākā |
Otrā |
Trešā |
Visnabadzīgākā |
Otrā |
Trešā |