• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Jāsāk dzīvot ar jaunumiem un uzlabojumiem satiksmes drošībā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 1.07.2004., Nr. 103 https://www.vestnesis.lv/ta/id/90568

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Maksājumu bilance neiepriecina, bet eksports pieaug

Vēl šajā numurā

01.07.2004., Nr. 103

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Jāsāk dzīvot ar jaunumiem un uzlabojumiem satiksmes drošībā

ZIMES.PNG (56183 bytes)
Atbilstoši jaunajiem Ceļu satiksmes noteikumiem, šķērsojot krustojumu, velosipēdisti varēs veikt kreiso pagriezienu un apgriezties braukšanai pretējā virzienā. Līdz šim jebkurš manevrs riteņbraucējiem bija jāveic vienīgi no labās malas. Jaunie noteikumi pieļauj, ka velosipēdists, nogriežoties pa kreisi vai apgriežoties braukšanai pretējā virzienā, šos manevrus var izdarīt gan no brauktuves labās malas, gan ieņemot kreiso joslu. Situācijās, kad labā malējā josla paredzēta, lai nogrieztos pa labi, velosipēdists, kurš vēlas turpināt ceļu taisni, var pārkārtoties joslā, kas paredzēta šim nolūkam. Velosipēdisti tāpat kā līdz šim varēs braukt pa ietvi, tikai – netraucējot gājējus.

Ar 1. jūliju stājoties spēkā jauniem Ceļu satiksmes noteikumiem un ieviešot arī attiecīgas izmaiņas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, būtiski jaunumi paredzēti gan autovadītājiem, gan velosipēdistiem un ceļu satiksmes dalībnieku skaitliski lielākajai daļai – gājējiem.

Tieši gājēji un velosipēdisti – mazaizsargātākie satiksmes dalībnieki – visbiežāk cieš ceļu negadījumos un ir apmēram 37% no avāriju upuru kopskaita, informē Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) vadītājs Andris Lukstiņš. Šī problēma ir aktuāla visā Eiropā, kur pērn, tiekoties valstu satiksmes ministriem, pieņemta deklarācija, kas paredz par 50% samazināt bojāgājušo gājēju skaitu.
Lai sasniegtu šo mērķi un uzlabotu satiksmes drošību, arī Latvijā veikta virkne pasākumu. Tālab ar šodienu spēkā stājas vairākas būtiskas prasības, kas jāievēro gājējiem. Turpmāk tiem arī apdzīvotās vietās (līdz šim – ārpus apdzīvotām vietām), pārvietojoties pa brauktuvi, ja ceļš nav pietiekami un vienmērīgi apgaismots, jālieto gaismas atstarotājs vai lukturītis. Gājējiem liegts ārpus gājēju pārejas robežām šķērsot ceļus ar divām un vairāk braukšanas joslām vienā virzienā, bet pirms brauktuves šķērsošanas pa neregulējamu gājēju pāreju jāpārliecinās par drošību. Savukārt velosipēdistiem veiktas izmaiņas krustojumu šķērsošanas kārtībā (skat. attēlus).
Tiek prognozēts, ka būtisku ieguldījumu satiksmes drošībā dos arī soda uzskaites punktu sistēmas autovadītājiem ieviešana, kas spēkā stājas šodien un ir paredzēta galvenokārt ļaunprātīgas satiksmes noteikumu pārkāpšanas izskaušanai. Kā liecina Eiropas valstu prakse, šādas sistēmas ieviešana ceļu satiksmes negadījumu skaitu samazina līdz pat 25%, skaidro A. Lukstiņš.

Visbargākās sankcijas – par braukšanu reibumā

Kā jau esam informējuši, soda punkti tiks piešķirti galvenokārt par pārkāpumiem, kas reāli apdraud satiksmes drošību. Visbargākās sankcijas – 8 punkti no 16 iespējamajiem – paredzētas par braukšanu reibumā. Autovadītājam tas nozīmē līdz 500 latu naudas sodu, kā arī tiesību atņemšanu uz diviem gadiem. Ja notikusi izvairīšanās no alkohola koncentrācijas pārbaudes vai tas lietots, nesagaidot šo pārbaudi, tiesības tiks atņemtas uz trim gadiem. Nedisciplinētiem vadītājiem jārēķinās arī ar virkni ietekmēšanas līdzekļu – nodarījumam sekojošiem eksāmeniem vai kursiem satiksmes drošībā, medicīniskām pārbaudēm un brīdinājumiem. Par obligātās apmācības neapmeklēšanu tiks pieskaitīti jauni soda punkti. Par auto vadīšanu reibumā, ja tā atkārtojusies divas reizes 10 gadu laikā, paredzēta tiesību atņemšana, kas atgūstamas tikai pēc pieciem gadiem, kārtojot visu tiesību iegūšanas procedūru no sākuma. Atņemot viena transportlīdzekļa tipa vadīšanas tiesības, automātiski tiks atņemtas arī pārējās, ja vadītājam tādas ir. Soda punkti tiks dzēsti, aizritot diviem gadiem, bet par braukšanu reibumā – pēc pieciem gadiem. Vadītājus, kas satiksmes noteikumus regulāri un ļaunprātīgi nepārkāpj, jaunā sistēma tikpat kā neietekmēs, skaidro CSDD speciālisti.
Līdzīgu soda punktu sistēmu ieviešana ievērojami disciplinējusi autovadītājus arī citās valstīs, informē CSDD. Piemēram, Vācijā maksimālo punktu skaitu sakrāj tikai 0,3% šoferu. Tiek prognozēts, ka Latvijā jau sākotnēji šis skaitlis nepārsniegs 1%.

CSDD sola vairākus uzlabojumus

Stājoties spēkā jaunajai kārtībai, paredzama virkne ieguvumu, skaidro CSDD priekšnieka vietnieks Aivars Aksenoks. Soda naudas apmērus padarot konkrētākus un norēķinus turpmāk veicot vienīgi bankas iestādēs, mazināsies birokrātisms, subjektīvisms sodu piemērošanā un kukuļošanas iespējamība. Kopumā uzlabosies satiksmes drošība, celsies braukšanas kultūras līmenis. Savukārt CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris informēja par vēl diviem jaunievedumiem, kas, stājoties spēkā 2006. gada 1. janvārī, ievērojami mazinās riskus uz ceļiem. Maršruta taksometriem vietās, uz kurām attiecas ceļa zīme “Apstāties aizliegts”, pasažierus izlaist un uzņemt būs atļauts vienīgi sabiedriskā transporta pieturās. Minētajā datumā arī tiks samazināts bieži vien uz riska robežas pārslogoto kokvedēju pieļaujamais izmērs un svars.

Guntars Laganovskis, “LV”

guntars.laganovskis@vestnesis.lv  

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!