Kā iemērīt ūdeni sietā
Rīgas iedzīvotāji sagaidījuši kārtējo komunālo pakalpojumu tarifu pieaugumu. Par dažiem pakalpojumiem cena jau paaugstināta, par dažiem vēl ne. Rīgas domes Komunālo un dzīvokļu jautājumu komitejas priekšsēdētājs Jānis Karpovičs lēš, ka šogad katra dzīvokļa saimniekam mēnesī par komunālajiem pakalpojumiem būs jāmaksā pieci lati vairāk. Taču izrādās, ka pat šāds cenu paaugstinājums neatrisina visas pakalpojumu sniedzēju problēmas. Pēdējos gados, piemēram, “Rīgas ūdens” strādā bez peļņas, zaudējot aptuveni 100 000 latu mēnesī. Naudas aizplūšanas ceļš ir zināms, nauda – pagaidām neatgūstama. Maksa par ūdeni turpinās augt.
Jānis Karpovičs Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Tuvākajos gados Rīgas
iedzīvotājiem būs jārēķinās ar nepārtrauktu ūdensapgādes tarifu
kāpumu. Kā skaidro uzņēmuma “Rīgas ūdens” finanšu un ekonomikas
direktore Daiga Šteina, tas saistīts ar ikgadēju izdevumu
palielināšanos. “Tarifu paaugstinājums nozīmē izdevumu segšanu.
Turklāt uzņēmumam vēl jāatmaksā kredītprocenti. Kredītu Eiropas
investīciju bankai jau esam sākuši maksāt no 2001.gada novembra,
un par to būs jānorēķinās 16 gadu laikā. Savukārt Eiropas
Rekonstrukcijas un attīstības bankai sāksim maksāt no nākamā gada
februāra. Šā kredīta summa jādzēš 11 gados,” komentē D.
Šteina.
Kredītu ņemšanas pamatotību skaidro uzņēmuma preses sekretārs
Artūrs Mucenieks. Viņš uzsver, ka jautājums bijis par vides
sakārtošanu “Vajadzēja izvēlēties, vai turpināt gāzt mēslus Rīgas
līcī vai arī dabūt naudu, lai vidi sakārtotu.” Pirmajā posmā
uzņēmums nodrošināja ūdens padevi visā pilsētā. Pašlaik
darbinieki strādā pie otrā posma. Tajā ietilpst jaunu ūdens un
kanalizācijas tīklu būvēšana un veco atjaunošanu. Drīzumā, lai
piesaistītu jaunus klientus, paredzēts kopējam ūdensapgādes
tīklam pievienot arī jaunus pilsētas rajonus – Mežaparku,
Vecāķus, Mārupi. Kā informē A. Mucenieks, veco ūdensvadu nomaiņas
darbi vēl ir projekta stadijā.
Uzņēmums attīstās,
problēmas paliek
Nenoliedzami, uzņēmuma attīstība
ir nepieciešama. Taču to kavē problēma, kas saistīta ar
ūdensskaitītājiem. Proti, katrā mājā ir divu veidu
ūdensskaitītāji. Vieni norāda nama kopējo ūdens patēriņu, otri
atrodas dzīvokļos. Iedzīvotāji maksā pēc saviem skaitītājiem.
Starpība starp viņu norādīto ūdens patēriņu un kopējā skaitītāja
rādījumu ir milzīga. Pēc D. Šteinas rīcībā esošās informācijas,
lielākajā daļā māju abu skaitītāju rādījumu starpība sasniedz 20
līdz 30 procentus. Tā, kā jau minēts, uzņēmumam rada zaudējumus,
kas lēšami 100 000 latu mēnesī. “Šī starpība nav iekļauta tarifā,
jo tādu kārtību nosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulators. Vēl
kas zīmīgi – iepriekšminētā problēma ir aktuāla tikai namu
pārvalžu mājās. Mēs sastādām rēķinus pēc saviem skaitītājiem,
taču pārvaldes maksā tik, cik iekasējušas no iedzīvotājiem.
Starpība naudas izteiksmē uzņēmumam šobrīd ir kā šaubīgie
parādi,” stāsta D. Šteina. “Rīgas ūdens” neredz iespējas, kā
parādus atgūt. Iepriekšminētā ir nozīmīgākā ūdens zaudējumu daļa.
Tik liela finansiāla ietekme nav pat avārijām, kas katru gadu
notiek, plīstot kādai caurulei.
J. Karpovičs atzīst, ka savulaik, kad RD skaitītājus uzstādīja,
bija jāparedz, ka šāda starpība veidosies. Iespējams, vajadzēja
iegādāties tādus skaitītājus, kas atrastos kāpņutelpā, un tad
varētu kontrolēt, cik ūdens patērē katra dzīvokļa iemītnieki.
Taču J. Karpovičs norāda uz argumentu, kas toreiz ticis ņemts
vērā. Proti, šādu skaitītāju iegāde maksātu trīs līdz pat četras
reizes dārgāk.
Domes pārstāvis sarunā min uz vēl kādu niansi, kas, iespējams,
ietekmē skaitītāja rādījumus: “Savulaik netika saskaņots, kuras
klases skaitītājus uzstāda. B klases uzlika “Rīgas ūdens”
darbinieki, savukārt A klases skaitītājus lika paši iedzīvotāji.
Vēlāk atklājās, ka B klases skaitītāji ir daudz precīzāki.”
Pēc RD pieejamās informācijas, skaitītāji ir uzstādīti aptuveni
87 procentos Rīgas dzīvokļu. Maznodrošinātajiem dome piešķir
līdzekļus, un tos uzstāda bez maksas. Visos dzīvokļos skaitītāju
nebūs. J. Karpovičs uzskata, ka daudzi iedzīvotāji tos principā
nevēlas. Tas gan neesot saprotams, jo viņiem katru mēnesi jāmaksā
par 10 kubikmetriem ūdens. Savukārt “Rīgas ūdens” pārstāvji
norāda, ka dažviet skaitītājus uzstādīt nav iespējams, jo nāktos
veikt lielu pārbūvi un remontdarbus.
Nav kontroles
mehānisma
Iespējams, ka tādu skaitītāju
uzstādīšana, kas atrastos nama kāpņutelpā, tik tiešām būtu
risinājums, jo iedzīvotāju kontrolēšana būtu vienkāršāka. Tagad
jebkādu kontroles mehānismu grūti ieviest. Par to pārliecinājušās
arī RD amatpersonas, kas veikušas pilotprojektu. “Lai paskatītos,
kas īsti notiek mājās, kur starpība starp abu skaitītāju
rādījumiem sasniedz pat 80 procentus, mēģinājām pārbaudīt kādas
Ķengaraga namu pārvaldes ēku. Sētniekiem bija uzdots iet uz
dzīvokļiem un nolasīt skaitītāja rādījumu. Projekts izgāzās, jo
aptuveni 35 procenti iedzīvotāju neielaida sētnieku savā
dzīvoklī,” stāsta J. Karpovičs. Uz šādu rīcību viņiem ir
tiesības. To nosaka Satversmes 105. pants: “Ikvienam ir tiesības
uz īpašumu. Īpašumu nedrīkst izmantot pretēji sabiedrības
interesēm. Īpašuma tiesības var ierobežot vienīgi saskaņā ar
likumu.” Pamatojoties uz to, pat gadījumos, ja līgumā ar
namīpašnieku norādīts, ka viņš drīkst ieiet dzīvoklī, jebkuram
iedzīvotājam ir tiesības šādu rīcību nepieļaut.
J. Karpovičs secina, ka daļai iedzīvotāju nevēlēšanās ielaist
savā dzīvoklī kontrolētājus ir saistīta ar bailēm tikt
atmaskotiem. Viņiem ir ko slēpt. “Ja septiņu cilvēku ģimene
mēnesī patērē vienu kubikmetru ūdens, tad kaut kas nav kārtībā.
Tāda ūdens daudzuma pietiek tikai tualetei,” situāciju komentē J.
Karpovičs. Par iespējām slēpt patieso ūdens patēriņu viņš pats
arī pārliecinājies: “Es esmu bijis Latgales priekšpilsētas
tirdziņā un gandrīz nopirku speciālas lokanās caurulītes. Lai tās
uzstādītu, jāatskrūvē viens skaitītāja gals, jāuzskrūvē virsū
iegādātā caurulīte un otrs gals jāieliek vannā. Ārpus
uzskaitījuma bez problēmām var, piemēram, piepildīt vannu ar
karsto ūdeni. Tas neprasa gandrīz nekādu piepūli. Kad es prasīju
šīs caurulītes, man teica – šodien viss jau izpirkts, atnāciet
rītā, tad būs.” Amatpersona arī pieļauj citas blēdīšanās
iespējas. Piemēram, iedzīvotāji skaitītājam ar metālisko korpusu
var uzlikt magnētus, lai slēptu patieso rādījumu.
Nav bez vainas
arī “Rīgas ūdens”
Taču visus akmeņus nevar mest
tikai iedzīvotāju dārziņā vien, ko uzsver arī J. Karpovičs. Arī
atbildīgā uzņēmuma vainu atsevišķās situācijās pierādījušas
vairākas pārbaudes. “Čiekurkalnā divās divpadsmitstāvu mājās pēc
kopējā skaitītāja mēnesī uz vienu iedzīvotāju patērēti 50
kubikmetri ūdens. Pārbaudījām, un izrādījās, ka plīsusi caurule,”
atceras J. Karpovičs. Viņš norāda, ka ne vienmēr defektu var ātri
konstatēt, bet uzņēmums jau piestādījis rēķinu.
Tāpat RD Komunālā departamenta pārstāvji konstatējuši vairākas
nepilnības uzņēmuma skaitītājos, kas, izrādās, šad tad grēko.
“Problēma ir tā, ka filtri diezgan ātri piesārņojas ar smilšu
daļiņām. Sprauga ūdens tecēšanai paliek mazāka, un līdz ar to
plūsma paātrinās. Arī tas ietekmē rādījumu,” stāsta J.
Karpovičs.
Eiropas pieredze
šoreiz nelīdzēs
Risinājuma tam, kā likvidēt starpību un padarīt efektīvāku ūdensskaitītāju darbību, pašlaik nav. To godprātīgi atzīst arī J. Karpovičs. Viņš atzīst, ka šoreiz nespēj līdzēt arī citu valstu pieredze. Piemēram, Vācijā, Dānijā, Somijā, Zviedrijā un citās valstīs iedzīvotāji norēķinās par vidējo ūdens patēriņu. Gada beigās tiek veikts pārrēķins un starpību sedz iedzīvotāji. “Latvijā šādu sistēmu ieviest nav iespējams nabadzības dēļ. Rīgā dzīvo 140 000 pensionāru, un no 750 000 Rīgas iedzīvotāju vairāk nekā 200 000 dzīvo zem iztikas minimuma. Viņiem piespiest maksāt starpību nav īsti labi, jo šādā gadījumā pārrēķinot katram iedzīvotājam nāktos šķirties no 50, 60 vai pat 70 latiem,” skaidro J. Karpovičs. Eiropā iedzīvotāji šādu summu – 100 līdz 150 eiro – var atļauties, jo algas ir ievērojami lielākas nekā pie mums. Tāpēc risinājumu nāksies meklēt pašiem.
Iedzīvotājus neinteresē izmaiņas tarifos
Uzņēmums Rīgas pilsētas
sabiedrisko pakalpojumu regulatoram iesniedzis jauno tarifa
projektu. Paredzams, ka tas stāsies spēkā no 2004. gada 1. maija.
Ja regulators šādas izmaiņas akceptēs, par patērētā ūdens
kubikmetru Rīgas iedzīvotājiem būs jāmaksā 22,7 santīmi, savukārt
kanalizācijas pakalpojumu tarifs sasniegs 21,6 santīmus.
Salīdzinājumam, piemēram, Valmierā par kubikmetru ūdens
iedzīvotājiem jāmaksā 17 santīmi, Liepājā – 18. Savukārt par
kanalizāciju – attiecīgi 21 un 28 santīmi (summa norādīta bez
pievienotās vērtības nodokļa).
Regulatora padomes loceklis Gints Zeltiņš pieļauj, ka par
jaunajiem tarifiem lems februāra otrajā pusē. Tos vai nu
apstiprinās, vai noraidīs. Iepriekšējo gadu pieredze liecina, ka
iesniegtos tarifus var arī neakceptēt. “Rīgas ūdens” piedāvātos
variantus iepriekšējos gados esam noraidījuši trīs reizes, jo tie
nebija sagatavoti atbilstoši metodikai,” atklāj G. Zeltiņš.
Pagaidām Rīgas iedzīvotāji par jaunajiem ūdensapgādes tarifiem
nav izrādījuši interesi. G. Zeltiņš stāsta, ka aicinājums izteikt
savu viedokli par tiem bija ievietots laikrakstā “Rīgas Balss”,
taču 20 dienu laikā neviens nav atnācis ar tiem iepazīties. Arī
uzņēmumā “Rīgas ūdens” nav iegriezies neviens ūdens patērētājs,
kas gribētu zināt, kādas būs jaunās cenas. “Iedzīvotāji sāks
interesēties tad, kad pēc 1. maija saņems lielāku rēķinu,” saka
A. Mucenieks. Taču neviens nemin būtisku niansi – ar jaunajiem
tarifiem var iepazīties uzņēmumu darba laikā. Tā kā arī
interesentiem šajā laikā jābūt darbā, aktivitātes trūkumu var
attaisnot. Turklāt G. Zeltiņš piebilst, ka iedzīvotāji tā kā tā
nevar ietekmē regulatora lēmumu.
Ieva Treija