• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Izglītības un zinātnes ministre: Par iekļaujošo izglītību bērniem ar speciālām vajadzībām. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 23.07.2010., Nr. 116 https://www.vestnesis.lv/ta/id/213866

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par divpusējo ekonomisko sadarbību ar Somiju

Vēl šajā numurā

23.07.2010., Nr. 116

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Izglītības un zinātnes ministre: Par iekļaujošo izglītību bērniem ar speciālām vajadzībām

21.jūlijā izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe piedalījās un moderēja Valsts prezidenta kundzes Lilitas Zatleres, starptautiskās konferences “Iekļaujoša pieeja bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām izglītībā” patroneses, rīkoto diskusiju. Tās mērķis bija apspriest šīs konferences rezultātus, kā arī diskutēt par vienu no izglītības aktualitātēm – iekļaujošo izglītību un par to, kā stiprināt bērniem un jauniešiem ar speciālām vajadzībām atbilstošu izglītību un viņu iekļaušanos sabiedrībā.

“Es biju lepna, ka, vizītes laikā apmeklējot speciālās attīstības centru Serbijā, varēju teikt, ka Latvijā pašlaik notiek starptautiska konference ar plašu dalībnieku loku no vairāk nekā 60 valstīm. Bērni ar speciālām vajadzībām ir jāpadara redzamāki, un sabiedrībai jāpalīdz viņus pamanīt un saprast. Lai klātesošo vienotajai izpratnei par iekļaujošās izglītības nozīmi seko darbi! Es arī turpmāk tikšos ar izglītības iestāžu vadītājiem reģionālo vizīšu laikā. Esmu gatava uzklausīt problēmjautājumus, lai sniegtu atbalstu pedagogiem, bērniem un viņu vecākiem, kā arī iesaistīties speciālās un iekļaujošās izglītības jautājumu risināšanā,” tikšanās laikā sacīja L.Zatlere.

T.Koķe, kas bija arī šīs konferences priekšsēdētāja, pateicās Valsts prezidenta kundzei par atbalstu bērniem ar speciālām vajadzībām kopumā un uzsvēra, ka L.Zatleres personiskajai iesaistei šajā konferencē bija īpaša loma un nozīme gan vietējā, gan starptautiskā mērogā. Ministre minēja, ka konferences sekmīga norise Latvijā stiprināja starptautiskās sabiedrības interesi par mūsu valsti, turklāt starptautisku uzmanību un atpazīstamību iekļaujošās izglītības jomā Latvija izpelnījusies jau iepriekš, piemēram, izcili noorganizējot UNESCO Eiropas un Ziemeļamerikas reģiona konferenci “Iekļaujošā izglītība: no politiskā dialoga līdz saskaņotai rīcībai” Rīgā 2008.gada februārī, gatavojoties UNESCO 48.Starptautiskās izglītības konferences sesijai “Iekļaujošā izglītība: nākotnes ceļš”.

Ministre akcentēja, ka konferences “Iekļaujoša pieeja bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām izglītībā” laikā iegūtais pozitīvais starptautiskais vērtējums Latvijas paveiktajam ļāva mums labāk ieraudzīt savus sasniegumus iekļaujošās izglītības jomā un popularizēt labas prakses piemērus, kas lielākoties nav sastopami citviet. Piemēram, Latvijā pirmsskolas izglītība ir kopējās izglītības daļa, kas gan sekmē saikni starp izglītības pakāpēm, īpaši sākumposmā, gan ļauj veiksmīgāk risināt bērnu nākotnei svarīgus jautājumus, piemēram, veikt agrīno diagnostiku un intervenci; tāpat Latvijā ir paveikts nozīmīgs darbs, lai jauniešiem ar īpašām vajadzībām būtu iespēja kārtot centralizētos eksāmenus, tādējādi vairojot viņu iespējas iekļauties gan turpmākajā izglītībā, gan veicināt pilnvērtīgāku turpmāko dzīvi.

Analizējot konferences rezultātus, tās organizatori atzina, ka, nodrošinot sekmīgu un pozitīvu starptautisko rezonansi ieguvuša pasākuma norisi Latvijā, esam demonstrējuši pasaules līmeņa paraugpraksi iekļaujošās izglītības jomā.

Diskusijas dalībnieki pauda kopīgu redzējumu, ka Latvijā arvien lielāks uzsvars būtu liekams uz iekļaujošās izglītības attīstību un pēctecības stiprināšanu atbilstoši bērnu vajadzībām, interesēm un iespējām, kas ir solis ceļā uz iekļaujošu sabiedrību.

Diskusijā tika pausts viedoklis, ka izglītībā svarīgi stiprināt veseluma pieeju, lai ar atbilstošu atbalstu sabalansētu iekļaujošo izglītību un speciālo izglītību. Lai veicinātu sekmīgāku iekļaušanos, liela nozīme ir atbalstam vecākiem, skolu, pedagogu un speciālistu savstarpējai sadarbībai, profesionālajai orientācijai, tostarp arī profesionālās izglītības iestāžu atvērtībai skolām, kurās mācās bērni ar īpašām vajadzībām, lai, izmantojot profesionālo skolu iespējas, vairotu šiem cilvēkiem praktiskās iemaņas un prasmes.

Kā atzina sarunas dalībnieki, šo bērnu un jauniešu vajadzības un to nodrošināšana ilgtermiņā ir skatāmas un risināmas kompleksi – gan izglītības kontekstā, gan arī saistībā ar veselības, labklājības u.c. jomu pārziņā esošajiem jautājumiem.

T.Koķe minēja divus aspektus, kuriem turpmākajā darbībā ikvienam izglītībā iesaistītajam svarīgi pievērst lielāku uzmanību, pirmkārt, mazināt un novērst šķēršļus, lai cilvēki ar speciālām vajadzībām spēj iekļauties sabiedrībā; otrkārt, sabiedrībai jākļūst atvērtākai pret cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, un liela nozīme ir informēšanai un izpratnes stiprināšanai.

Starptautiskā konference “Iekļaujoša pieeja bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām izglītībā”, kas pagājušajā nedēļā notika Rīgā, pulcināja apmēram 500 praktiķu, zinātnieku, izglītības politikas veidotāju un nevalstisko organizāciju pārstāvju no vairāk nekā 60 valstīm. 21.jūlija sarunā piedalījās starptautiskās konferences “Iekļaujoša pieeja bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām izglītībā” rīkotāji, izglītības praktiķi, eksperti un politikas veidotāji.

Agnese Korbe,
ministres padomniece

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!