• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par iedzīvotāju rūpēm par pirkumu ietekmi uz vidi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 4.08.2009., Nr. 122 https://www.vestnesis.lv/ta/id/195681

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Nacionālie bruņotie spēki: Par karavīru atvaļināšanu finansējuma samazināšanas dēļ

Vēl šajā numurā

04.08.2009., Nr. 122

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par iedzīvotāju rūpēm par pirkumu ietekmi uz vidi


 

29.jūlijā publicētās “Eurobarometer” aptaujas rezultāti liecina, ka četri no katriem pieciem iedzīvotājiem Eiropā interesējas par to, kāda ir iegādāto produktu ietekme uz vidi. Ar vidi saistītie apsvērumi vislielākā mērā tiek ņemti vērā Grieķijā, kur vairāk nekā deviņi no desmit aptaujātajiem apgalvoja, ka, pieņemot lēmumus par pirkumiem, tiem ir svarīgi, kāda ir attiecīgā produkta ietekme uz vidi. Šajā aptaujā arī atklājās, ka Eiropas iedzīvotāju viedoklis par ražotāju apgalvojumiem saistībā ar saražoto produktu ekoloģiskajiem rādītājiem dalās. Aptuveni puse aptaujāto arī uzskata, ka vislabākais veids, kā sekmēt ekoloģiski draudzīgo produkciju, būtu palielināt nodokļus, kurus piemēro videi kaitīgiem produktiem, bet samazināt videi draudzīgajiem produktiem piemērotos nodokļus. Aptaujātie ir cieši pārliecināti par mazumtirgotāju lielo nozīmi videi draudzīgu produktu popularizēšanā. Tika atbalstīta arī obligātā oglekļa emisiju ietekmes marķējuma ieviešana.

ES komisārs vides jautājumos Stavrs Dimss sacīja: “Cīņai pret klimata pārmaiņām ir jānorisinās visās jomās, un visiem ir jāsniedz savs ieguldījums. Šis jautājums attiecas ne tikai uz uzņēmumiem un valdībām; arī patērētājiem ir jāpiedalās tā risināšanā. Iegādājoties videi un klimatam draudzīgus produktus, katrs patērētājs rosina ražotājus ražot ekoloģiskā ziņā draudzīgākus produktus.”

29.jūlijā publicētajā “Eurobarometer” aptaujā par Eiropas iedzīvotāju attieksmi pret ilgtspējīgu patēriņu un ražošanu lielākā daļa Eiropas iedzīvotāju (83%) pauda nostāju, ka, pieņemot lēmumus par iepirkumiem, tiem ir svarīgi, kāda ir attiecīgā produkta ietekme uz vidi. Visaktīvākie te ir grieķi: 92% aptaujāto atzina, ka produktu ietekme uz vidi tiem ir nozīmīgs apsvērums; čehi šajā ziņā pauda mazāko interesi par vides apsvērumiem (tikai 62% aptaujāto).

Jautājumā par uzņēmumu apgalvojumiem saistībā ar to ražoto produktu ekoloģiskajiem rādītājiem viedokļi dalās. Aptaujāto Eiropas iedzīvotāju viedoklis par to, vai var uzticēties ražotāju apgalvojumiem par produktu ekoloģiskajiem rādītājiem, dalās līdzīgās daļās: 49% šiem apgalvojumiem tic, taču 48% šiem apgalvojumiem netic. Visvairāk šiem apgalvojumiem tic holandieši (78%), bet bulgāri ir visskeptiskāk noskaņoti (26%).

Aptuveni 46% ES iedzīvotāju uzskata, ka vislabākais veids, kā sekmēt videi draudzīgu produktu ražošanu, būtu palielināt nodokļus, ko piemēro videi kaitīgiem produktiem, bet samazināt nodokļus, kurus piemēro videi draudzīgiem produktiem. Lielbritānijā, piemēram, iedzīvotāji lielākoties pauda atbalstu nodokļu dubultas uzlikšanas sistēmām, kamēr Maltā šādu iespēju atbalstīja daudz mazāks aptaujāto skaits (28%), priekšroku dodot tikai iespējai samazināt nodokļus videi draudzīgiem produktiem.

Aptaujātās personas ir pārliecinātas, ka mazumtirgotājiem ir ļoti liela nozīme videi draudzīgu produktu sekmēšanā. Aptuveni puse ES iedzīvotāju (49%) uzskata, ka mazumtirgotājiem būtu jāuzlabo šādu produktu pamanāmība to veikalu plauktos vai arī būtu jāierīko īpašs zaļo produktu nodalījums. Trešā daļa (31%) Eiropas iedzīvotāju norāda, ka vislabākais veids, kā mazumtirgotāji varētu veicināt zaļo produkciju, būtu nodrošināt patērētājiem plašāku informāciju.

Tikai nedaudz mazāk nekā puse Eiropas iedzīvotāju atzina, ka, izvēloties pirkumu, tie ņem vērā ekomarķējumu, un tikai viens no desmit aptaujātajiem atzina, ka uz vides ietekmes marķējuma būtu jānorāda arī produkta radītās siltumnīcefekta gāzu emisijas. Tomēr, neraugoties uz to, 72% ES iedzīvotāju uzskata, ka nākotnē šādam marķējumam, kas norādītu oglekļa emisiju ietekmi, būtu jābūt obligātam. Attieksme šajā jautājumā dalībvalstīs ļoti atšķiras: čehi šādu marķējumu atbalsta vismazāk (47%), savukārt grieķi ir vislielākie entuziasti, paužot 90% atbalstu.

Ar šo oglekļa emisiju ietekmes marķējumu norādītu uz kopējo siltumnīcefekta gāzu (tostarp oglekļa dioksīda) apjomu, kas tiek emitēts visā attiecīgā produkta derīguma laikā, sākot no tā ražošanas līdz iznīcināšanai. Pašlaik visas Eiropas mērogā šāda shēma vēl nav ieviesta. Bet 2008.gada decembrī vides ministru padome aicināja Komisiju apsvērt iespēju ieviest šādu shēmu, lai marķētu oglekļa emisiju ietekmi.

 

Priekšvēsture

2008.gada jūlijā Komisija nāca klajā ar rīcības plānu, kas paredz vairākus priekšlikumus ilgtspējīgam patēriņam un ražošanai, kuri palīdzētu uzlabot produktu atbilstību ekoloģiskajām prasībām un palielinātu pieprasījumu pēc ilgtspējīgākām precēm un ražošanas tehnoloģijām. Šajā plānā arī ietverti stimuli ES rūpniecības nozarei, lai tā izmantotu visas iespējas ieviest inovācijas.

 

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!