• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par Druvienas pagasta padomes priekšsēdētāja Jura Graumaņa atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 20.01.2009., Nr. 10 https://www.vestnesis.lv/ta/id/186642

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra rīkojums Nr.2-02/05

Par Lapmežciema novada domes priekšsēdētāja Edmunda Pētersona atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas

Vēl šajā numurā

20.01.2009., Nr. 10

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija

Veids: rīkojums

Pieņemts: 14.01.2009.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra rīkojums Nr.2-02/14

Rīgā 2009.gada 14.janvārī

Par Druvienas pagasta padomes priekšsēdētāja Jura Graumaņa atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas

 

Atbilstoši likuma “Par pašvaldībām” 93.panta pirmajai daļai atstādinu Juri Graumani no Druvienas pagasta padomes priekšsēdētāja amata pienākumu pildīšanas par šādiem pieļautiem normatīvo aktu pārkāpumiem:

1. No Teritorijas plānošanas likuma Pārejas noteikumu 3.punkta izriet, ka visām vietējām pašvaldībām līdz 2007.gada 31.decembrim bija jābūt izstrādātiem un apstiprinātiem teritorijas plānojumiem. Saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 7.panta sestās daļas 1.punktu vietējā pašvaldība teritorijas plānošanas jomā, cita starp, vada, uzrauga un nodrošina attiecīgās vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma, detālplānojuma un to grozījumu izstrādi un īstenošanu. Savukārt saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 1.pantu teritorijas plānojums ir ilgtermiņa teritorijas plānošanas dokuments vai plānošanas dokumentu kopums, kurš izstrādāts un stājies spēkā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un kurā atbilstoši plānošanas līmenim un plānojuma veidam rakstveidā un grafiski attēlota teritorijas pašreizējā un noteikta plānotā (atļautā) izmantošana un šīs teritorijas izmantošanas aprobežojumi. Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 13.punktu viena no vietējo pašvaldību autonomajām funkcijām ir saskaņā ar attiecīgās pašvaldības teritorijas plānojumu noteikt zemes izmantošanas un apbūves kārtību. Savukārt likuma “Par pašvaldībām” 14.panta otrās daļas 1.punktā, lai izpildītu noteiktās funkcijas, pašvaldībām paredzēts pienākums izstrādāt pašvaldības teritorijas attīstības programmu un teritorijas plānojumu. Prasība izstrādāt teritorijas plānojumu pastāv jau no 1994.gada 9.jūnija, kad spēkā stājās likums “Par pašvaldībām”.

Druvienas pagasta padome 2004.gada 13.maijā pieņēma lēmumu par teritorijas plānojuma izstrādes uzsākšanu, savukārt teritorijas plānojums Druvienas pagasta pašvaldībai līdz šīm brīdim nav stājies spēkā un joprojām atrodas izstrādes stadijā.

2. Druvienas pagasta padomes priekšsēdētājam likuma “Par pašvaldībām” 93.panta un 94.1panta kārtībā pieprasīti paskaidrojumi 2008.gada 30.janvārī, 31.martā un 2.decembrī. 2008.gada 8.aprīļa paskaidrojumā Nr.3-8.1/396 Druvienas pagasta padomes priekšsēdētājs kā vienu no teritorijas plānojuma izstrādes aizkavēšanās iemesliem norādījis, ka Valsts zemes dienests informējis pašvaldību, ka nav pieejams kartogrāfiskais materiāls (Druvienas ciema ortofoto karte mērogā 1:2000) un jāveic tā izstrāde. Saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 13.janvāra noteikumu Nr.34 “Vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma noteikumi” (bija spēkā uz lēmuma par teritorijas plānojuma izstrādes uzsākšanu pieņemšanas brīdi) 20.punktu vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma sagatavošanai izmanto Latvijas ģeodēziskajā koordinātu sistēmā LKS 92 TM izstrādātu (ne vecāku par pieciem gadiem) topogrāfisko karti ar mēroga noteiktību 1:10000, bet atsevišķām pašvaldības teritorijas daļām, ja nepieciešams, topogrāfisko plānu ar mēroga noteiktību 1:2000.

Ņemot vērā minēto, jāsecina, ka paskaidrojumā ietvertais arguments, ka teritorijas plānojuma izstrāde varēja notikt tikai pēc Druvienas ciema ortofoto kartes saņemšanas 2006.gada rudenī, ir nepamatots, jo pašvaldība varēja izmantot topogrāfisko karti ar mēroga noteiktību 1:10000.

Druvienas pagasta padomes priekšsēdētājs savā paskaidrojumā atzīst, ka 2007.gadā teritorijas plānojuma izstrāde netika veikta. Tikai 2008.gada 12.septembrī Druvienas pagasta pašvaldība ir noslēgusi līgumu ar SIA “Livland” par kartogrāfiskā materiāla izstrādi.

2008.gada 8.decembrī sazinoties ar Vides pārraudzības valsts biroju (turpmāk – birojs), tika noskaidrots, ka Druvienas pagasta pašvaldība līdz šim brīdim nav informējusi biroju par teritorijas plānojuma izstrādi. Līdz ar to birojs nav pieņēmis lēmumu par stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu vai nepiemērošanu.

Savā 2008.gada 9.decembra paskaidrojumā Nr.3-8.1/654 Druvienas pagasta padomes priekšsēdētājs norāda, ka 2008.gada 16.oktobrī Druvienas pagasta padome pieņēma lēmumu nodot Druvienas pagasta teritorijas plānojuma pirmo redakciju sabiedriskajai apspriešanai un atzinumu saņemšanai. Paskaidrojumā norādīts, ka sabiedriskā apspriešana ir notikusi no 2008.gada 4.novembra līdz 2008.gada 16.decembrim un par to ir publicēts paziņojums laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”. Savukārt ministrijai nav atsūtīts neviens dokuments, kas apstiprinātu minēto informāciju, kā arī publikācija laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” nav atrodama.

3. Pašvaldības padomes darbu vada padomes priekšsēdētājs, kā tas noteikts likuma “Par pašvaldībām” 25.panta pirmajā daļā un 62.panta otrās daļas 1.punktā. Vietējās pašvaldības padomes priekšsēdētāja pienākums ir nodrošināt pašvaldības darbu tādā veidā, lai tiktu izpildītas likumā noteiktās pašvaldības funkcijas, dotajā gadījumā likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmajā daļā 13.punktā noteiktā vietējās pašvaldības autonomā funkcija – noteikt zemes izmantošanas un apbūves kārtību saskaņā ar teritorijas plānojumu, kā arī 14.panta otrās daļas 1.punktā noteiktais pienākums izstrādāt pašvaldības teritorijas attīstības programmu un teritorijas plānojumu, nodrošināt teritorijas attīstības programmas realizāciju un teritorijas plānojuma administratīvo pārraudzību.

Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmo daļu valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 1.punktu viens no domes (padomes) priekšsēdētāja pienākumiem ir vadīt domes (padomes) darbu, koordinēt jautājumu izskatīšanu komitejās. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 30.panta otro daļu attiecībā uz pastarpinātās pārvaldes iestādi piemērojami šā likuma 15.panta trešās daļas un 17.panta pirmās un otrās daļas noteikumi. Savukārt, kā to nosaka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 17.panta pirmā daļa, iestādes vadītājs organizē iestādes funkciju pildīšanu un atbild par to, vada iestādes administratīvo darbu, nodrošinot tā nepārtrauktību, lietderību un tiesiskumu.

Kā to secinājusi Administratīvā apgabaltiesa (2006.gada 16.jūnija spriedums lietā Nr.A 42078304; AA 877-06/2 [18]), pašvaldības vadītājs likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 1.punktā minēto pienākumu – vadīt vietējās pašvaldības domes (padomes) darbu – pilnībā ir izpildījis tikai tad, kad ir nodrošinājis tās darbības tiesiskumu tik lielā mērā, cik tas ir atkarīgs no viņa. Saskaņā ar Druvienas pagasta padomes 2004.gada 13.maija lēmumu Druvienas pagasta padomes priekšsēdētājs ir apstiprināts kā pagasta teritorijas plānojuma izstrādes vadītājs. Līdz ar to padomes priekšsēdētājs šajā gadījumā pilda ne tikai likumā “Par pašvaldībām” un citos likumos noteiktās funkcijas, bet saskaņā ar minēto pašvaldības lēmumu ir arī tieši atbildīgs par teritorijas plānojuma izstrādi.

Ņemot vērā iepriekš minēto un ņemot vērā to, ka vairāk kā gadu pēc Teritorijas plānošanas likuma Pārejas noteikumu 3.punktā noteiktā termiņa teritorijas plānojuma apstiprināšanai Druvienas pagastam teritorijas plānojums aizvien ir izstrādes stadijā, Druvienas pagasta padomes priekšsēdētājs ir pārkāpis likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 1.punktu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmo daļuun 17.panta pirmo daļu.

4. Izvērtējot Druvienas pagasta padomes priekšsēdētāja J.Graumaņa atbildību par pieļautajiem pārkāpumiem, ņemts vērā tas, ka:

1) vietējās pašvaldības teritorijas plānojums ir svarīgs pašvaldības teritorijas attīstības dokuments, bez kura nevar notikt pašvaldības līdzsvarota un ilgtspējīgā attīstība. Daudzos gadījumos nekustamo īpašumu īpašnieki nevar izmantot savus nekustamos īpašumus, jo nav iespējams veikt lauksaimniecībā izmantojamās zemes un meža zemes transformāciju citos zemes lietošanas veidos bez spēkā esoša teritorijas plānojuma. Līdz ar to likumā noteiktā pienākuma nepildīšana tieši skar pašvaldības iedzīvotāju intereses;

2) teritorijas plānojuma neesamības dēļ pašvaldībai ir iestājušās nelabvēlīgas sekas, jo Druvienas pagasta padome nevarēja pieņemt tiesisku lēmumu par neapbūvētas zemes piekritību pašvaldībai atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 17.jūnija noteikumu Nr.453 “Kārtība, kādā nosaka valstij un pašvaldībām piekrītošo lauku apvidu zemi, kura turpmāk izmantojama zemes reformas pabeigšanai, kā arī valstij un pašvaldībām piederošo un piekrītošo zemi” 14.1.apakšpunktam un likumam “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās”. Ņemot vērā to, ka Druvienas pagasta pašvaldībai nav spēkā esoša teritorijas plānojuma, Druvienas pagasta padome nevarēja tiesiski pamatot neapbūvētu lauku zemju nepieciešamību pašvaldības funkciju veikšanai un jaunu pašvaldības ēku (būvju) celtniecībai atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 3.panta otrās daļas 2. punktam vai 4.1panta otrās daļas 5.punktam. Līdz ar to reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs 2008.gada 15.decembrī ir izdevis rīkojumu Nr.2-02/573 “Par Gulbenes rajona Druvienas pagasta padomes 2008.gada 30.septembra lēmuma (prot. Nr.9.1) 1.punkta atcelšanu, kā rezultātā Druvienas pagasta pašvaldība pašvaldības funkciju īstenošanai un jaunu infrastruktūras objektu būvniecībai nevarēs izmantot 132,2 ha neapbūvētas lauku apvidu zemes;

3) reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs no 2008.gada sākuma trīs reizes ir prasījis Druvienas pagasta padomes priekšsēdētājam paskaidrojumu likuma “Par pašvaldībām” 93.pantā un 94.1pantā noteiktajā kārtībā. Druvienas pagasta padomes priekšsēdētājs nav sniedzis juridiski argumentētus paskaidrojumus un nav mēģinājis risināt jautājumu par teritorijas plānojuma izstrādi, par ko liecina padomes priekšsēdētāja bezdarbība.

Druvienas pagasta padomes priekšsēdētājam J.Graumanim, turpinot vadīt Druvienas pagasta padomes darbu, ir apdraudēta pašvaldības turpmāka tiesiska darbība un Druvienas pagasta iedzīvotāju likumīgo tiesību un interešu tiesiska realizēšana, it īpaši teritorijas plānošanas un būvniecības jomā. Tāpēc padomes priekšsēdētāja atstādināšana no amata ir nepieciešama, lai nodrošinātu Druvienas pagasta padomes turpmāku tiesisku darbību.

Druvienas pagasta padomes priekšsēdētāja atstādināšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu sabiedrības interešu un tiesību ievērošanu un radītu sabiedrībā apziņu, ka valsts aizsargā indivīdu intereses un tiesības, veicina politiskās un tiesiskās kultūras izaugsmi, personu atbildības un tiesiskās kārtības noturību, kā arī tiek reaģēts uz pieļautiem būtiskiem normatīvo aktu pārkāpumiem.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta otro daļu rīkojumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs E.Zalāns

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!