• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētājas Vinetas Lambertes atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 20.01.2009., Nr. 10 https://www.vestnesis.lv/ta/id/186641

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra rīkojums Nr.2-02/14

Par Druvienas pagasta padomes priekšsēdētāja Jura Graumaņa atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas

Vēl šajā numurā

20.01.2009., Nr. 10

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija

Veids: rīkojums

Pieņemts: 14.01.2009.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra rīkojums Nr.2-02/13

Rīgā 2009.gada 14.janvārī

Par Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētājas Vinetas Lambertes atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas

 

Atbilstoši likuma “Par pašvaldībām” 93.panta pirmajai daļai atstādinu Vinetu Lamberti no Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētājas amata pienākumu pildīšanas par šādiem pieļautiem normatīvo aktu pārkāpumiem:

1. No Teritorijas plānošanas likuma Pārejas noteikumu 3.punkta izriet, ka visām vietējām pašvaldībām līdz 2007.gada 31.decembrim bija jābūt izstrādātiem un apstiprinātiem teritorijas plānojumiem. Saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 7.panta sestās daļas 1.punktu vietējā pašvaldība teritorijas plānošanas jomā, cita starp, vada, uzrauga un nodrošina attiecīgās vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma, detālplānojuma un to grozījumu izstrādi un īstenošanu. Savukārt saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 1.pantu teritorijas plānojums ir ilgtermiņa teritorijas plānošanas dokuments vai plānošanas dokumentu kopums, kurš izstrādāts un stājies spēkā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un kurā atbilstoši plānošanas līmenim un plānojuma veidam rakstveidā un grafiski attēlota teritorijas pašreizējā un noteikta plānotā (atļautā) izmantošana un šīs teritorijas izmantošanas aprobežojumi. Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 13.punktu viena no vietējo pašvaldību autonomajām funkcijām ir saskaņā ar attiecīgās pašvaldības teritorijas plānojumu noteikt zemes izmantošanas un apbūves kārtību. Savukārt likuma “Par pašvaldībām” 14.panta otrās daļas 1.punktā, lai izpildītu noteiktās funkcijas, pašvaldībām paredzēts pienākums izstrādāt pašvaldības teritorijas attīstības programmu un teritorijas plānojumu. Prasība izstrādāt teritorijas plānojumu pastāv jau no 1994.gada 9.jūnija, kad spēkā stājās likums “Par pašvaldībām”.

Bērzaunes pagasta padome 2004.gada 27.maijā pieņēma lēmumu par teritorijas plānojuma izstrādes uzsākšanu, savukārt teritorijas plānojums Bērzaunes pagasta pašvaldībai līdz šīm brīdim nav stājies spēkā un joprojām atrodas izstrādes stadijā.

2. Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētājai tika pieprasīti paskaidrojumi likuma “Par pašvaldībām” 93.panta un 94.1panta kārtībā 2008.gada 6.februārī, 31.martā un 2.decembrī.

No padomes priekšsēdētājas paskaidrojumiem un ministrijas rīcībā esošās informācijas izriet, ka 2005.gada 30.novembrī Bērzaunes pagasta padomei tika nolemts piešķirt mērķdotāciju teritorijas plānojuma izstrādei. Tikai 2006.gada 23.februārī Bērzaunes pagasta padome apstiprināja teritorijas plānojuma izstrādes darba uzdevumu, bet līgums par teritorijas plānojuma izstrādi ar izstrādātājiem tika noslēgts vairāk nekā pēc gada – 2007.gada 2.aprīlī. Jāsecina, ka līdz 2008.gadam Bērzaunes pagasta pašvaldība teritorijas plānojuma izstrādi nav veikusi.

Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētāja savā 2008.gada 25.marta paskaidrojumā norādīja, ka 2008.gada 17.aprīlī ir ieplānota sabiedriskā apspriešana, bet ministrijas rīcībā nav dokumentu, kas apstiprinātu, ka sabiedriskā apspriešana ir notikusi.

Vides pārraudzības valsts birojs 2008.gada 21.oktobrī pieņēma lēmumu par stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu. Līdz ar to pašvaldībai būs nepieciešams izstrādāt arī vides pārskatu, kas paildzinās teritorijas plānojuma izstrādes procesu.

3. Pašvaldības padomes darbu vada padomes priekšsēdētājs, kā tas noteikts likuma “Par pašvaldībām” 25.panta pirmajā daļā un 62.panta otrās daļas 1.punktā. Vietējās pašvaldības padomes priekšsēdētāja pienākums ir nodrošināt pašvaldības darbu tādā veidā, lai tiktu izpildītas likumā noteiktās pašvaldības funkcijas, dotajā gadījumā likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 13.punktā noteiktā vietējās pašvaldības autonomā funkcija – noteikt zemes izmantošanas un apbūves kārtību saskaņā ar teritorijas plānojumu, kā arī 14.panta otrās daļas 1.punktā noteiktais pienākums izstrādāt pašvaldības teritorijas attīstības programmu un teritorijas plānojumu, nodrošināt teritorijas attīstības programmas realizāciju un teritorijas plānojuma administratīvo pārraudzību.

Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmo daļu valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 1.punktu viens no domes (padomes) priekšsēdētāja pienākumiem ir vadīt domes (padomes) darbu, koordinēt jautājumu izskatīšanu komitejās. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 30.panta otro daļu attiecībā uz pastarpinātās pārvaldes iestādi piemērojami šā likuma 15.panta trešās daļas un 17.panta pirmās un otrās daļas noteikumi. Savukārt, kā to nosaka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 17.panta pirmā daļa, iestādes vadītājs organizē iestādes funkciju pildīšanu un atbild par to, vada iestādes administratīvo darbu, nodrošinot tā nepārtrauktību, lietderību un tiesiskumu.

Kā to secinājusi Administratīvā apgabaltiesa (2006.gada 16.jūnija spriedums lietā Nr.A 42078304; AA 877-06/2 [18]), pašvaldības vadītājs likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 1.punktā minēto pienākumu – vadīt vietējās pašvaldības domes (padomes) darbu – pilnībā ir izpildījis tikai tad, kad ir nodrošinājis tās darbības tiesiskumu tik lielā mērā, cik tas ir atkarīgs no viņa. Saskaņā ar Bērzaunes pagasta padomes 2004.gada 27.maija lēmumu Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētāja ir apstiprināta kā pagasta teritorijas plānojuma izstrādes vadītāja. Līdz ar to padomes priekšsēdētāja šajā gadījumā pilda ne tikai likumā “Par pašvaldībām” un citos likumos noteiktās funkcijas, bet saskaņā ar minēto pašvaldības lēmumu ir arī tieši atbildīga par teritorijas plānojuma izstrādi.

Ņemot vērā iepriekš minēto un ņemot vērā to, ka vairāk kā gadu pēc Teritorijas plānošanas likuma Pārejas noteikumu 3.punktā noteiktā termiņa teritorijas plānojuma apstiprināšanai Bērzaunes pagastam teritorijas plānojums aizvien ir izstrādes stadijā, Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētāja ir pārkāpusi likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 1.punktu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmo daļu un 17.panta pirmo daļu.

4. Izvērtējot Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētājas V.Lambertes atbildību par pieļautajiem pārkāpumiem, ņemts vērā tas, ka:

1) vietējās pašvaldības teritorijas plānojums ir svarīgs pašvaldības teritorijas attīstības dokuments, bez kura nevar notikt pašvaldības līdzsvarota un ilgtspējīgā attīstība. Daudzos gadījumos nekustamo īpašumu īpašnieki nevar izmantot savus nekustamos īpašumus, jo nav iespējams veikt lauksaimniecībā izmantojamās zemes un meža zemes transformāciju citos zemes lietošanas veidos bez spēkā esoša teritorijas plānojuma. Līdz ar to likumā noteiktā pienākuma nepildīšana tieši skar pašvaldības iedzīvotāju intereses;

2) teritorijas plānojuma neesamības dēļ pašvaldībai ir iestājušās nelabvēlīgas sekas, jo Bērzaunes pagasta padome nevarēja pieņemt tiesisku lēmumu par neapbūvētas zemes piekritību pašvaldībai atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 17.jūnija noteikumu Nr.453 “Kārtība, kādā nosaka valstij un pašvaldībām piekrītošo lauku apvidu zemi, kura turpmāk izmantojama zemes reformas pabeigšanai, kā arī valstij un pašvaldībām piederošo un piekrītošo zemi” 14.1.apakšpunktam un likumam “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās”. Ņemot vērā to, ka Bērzaunes pagasta pašvaldībai nav spēkā esoša teritorijas plānojuma, Bērzaunes pagasta padome nevarēja tiesiski pamatot neapbūvētu lauku zemju nepieciešamību pašvaldības funkciju veikšanai un jaunu pašvaldības ēku (būvju) celtniecībai atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 3.panta otrās daļas 2. punktam vai 4.1panta otrās daļas 5.punktam. Līdz ar to reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs 2008.gada 15.decembrī ir izdevis rīkojumu Nr.2-02/537 “Par Madonas rajona Bērzaunes pagasta padomes 2008.gada 25.septembra lēmuma “Par lauku apvidus zemes piekritību Bērzaunes pašvaldībai un lauku apvidus zemes nodošanu zemes reformas pabeigšanai” (prot. Nr.10, 14.§) 1.punkta atcelšanu daļā”, kā rezultātā Bērzaunes pagasta pašvaldība pašvaldības funkciju īstenošanai un jaunu infrastruktūras objektu būvniecībai nevarēs izmantot 157,25 ha neapbūvētas lauku apvidu zemes;

3) reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs no 2008.gada sākuma trīs reizes ir prasījis Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētājai paskaidrojumus likuma “Par pašvaldībām” 93.pantā un 94.1pantā noteiktajā kārtībā. Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētāja nav sniegusi juridiski argumentētus paskaidrojumus par teritorijas plānojuma izstrādes kavēšanas iemesliem.

Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētājai V.Lambertei, turpinot vadīt Bērzaunes pagasta padomes darbu, ir apdraudēta pašvaldības turpmāka tiesiska darbība un Bērzaunes pagasta iedzīvotāju likumīgo tiesību un interešu tiesiska realizēšana, it īpaši teritorijas plānošanas un būvniecības jomā. Tāpēc priekšsēdētājas atstādināšana no amata ir nepieciešama, lai nodrošinātu Bērzaunes pagasta padomes turpmāku tiesisku darbību.

Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētājas atstādināšana no amata ir nepieciešama, lai nodrošinātu sabiedrības interešu un tiesību ievērošanu un radītu sabiedrībā apziņu, ka valsts aizsargā indivīdu intereses un tiesības, veicina politiskās un tiesiskās kultūras izaugsmi, personu atbildības un tiesiskās kārtības noturību, kā arī tiek reaģēts uz pieļautiem būtiskiem normatīvo aktu pārkāpumiem.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta otro daļu rīkojumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs E.Zalāns

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!