• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par automašīnu vadītāju darba un atpūtas laiku. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 13.12.2005., Nr. 198 https://www.vestnesis.lv/ta/id/123434

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par masu iznīcīnāšanas ieroču izplatības ierobežošanu

Vēl šajā numurā

13.12.2005., Nr. 198

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par automašīnu vadītāju darba un atpūtas laiku

Eiropas Parlaments (EP) un Padome 6.decembrī vienojās par Eiropas likumprojektu, ar kuru uzlabos autovadītāju darba laiku un atpūtas laiku un pastiprinās smago automašīnu kontroli. Tādējādi autovadītāji varēs izmantot atpūtai pilnas divas dienas ik pēc divām nedēļām un garāku ikdienas atpūtu. Šie jaunie noteikumi tuvina dažādo Eiropas valstu praksi un veicina ceļu satiksmes drošību. “Tirgu atvēršana ir jāsaista ar noteikumiem, kas piemērojami visiem, lai nodrošinātu taisnīgus darba nosacījumus. Šie Eiropas sociālie noteikumi dod strādājošajiem jaunas tiesības un aizsargā viņus no sociālā dempinga,” savu apmierinājumu izsaka Žaks Baro, Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks, kas atbild par transportu.

Eiropas sociālās jomas likumdošana pastāv dažādos transporta veidos. Pēdējos gados Eiropā ir pārvērtētas arī ar jūrlietām saistītās profesijas, pieņemot jaunus likumus par izglītību un darba apstākļiem. EK priekšlikumi par lokomotīvju mašīnistu sertifikāciju un lidaparātu kabīnes personāla sertifikāciju arī ir vērsti uz sociālo tiesību aktu saskaņošanu.

Ar jauno likumu paketi (Eiropas Parlamenta un Padomes priekšlikums attiecībā uz dažu sociālo tiesību aktu saskaņošanu ceļu transporta jomā (KOM/2001/573)), par ko 6.decembrī vienojās, tiek papildināti tiesību akti par darba laiku un nostiprināti sociālie likumi ceļu transporta jomā. Dalībvalstij vienmēr būs brīva izvēle attiecībā uz vēl stingrāku likumu piemērošanu ceļu transportam, kas pilnībā notiek tās teritorijā, bet tā nekad nevarēs nepiemērot Eiropas likumdošanā noteikto likumu minimumu. Tas dažās valstīs nozīmē lielākus sociālos panākumus un ļauj izvairīties no sociālā dempinga.

Ar šo paketi ievieš vismaz 9 stundu (pašreizējo 8 stundu vietā) obligātu automašīnu vadītāju ikdienas atpūtas laiku un vismaz 45 stundu nepārtrauktu obligātu atpūtas laiku ik pēc divām nedēļām. Šis ceļu transporta autovadītāju “vīkends”, kas izpaužas divu pilnu īstu atpūtas dienu veidā vismaz ik pēc divām nedēļām, lielākajā daļā dalībvalstu neeksistē.

Cits pasākums ir ceļu transporta autovadītāju maksimālā automašīnas vadīšanas laika samazināšana. Tagad viņi var pavadīt pie stūres līdz 74 stundām nedēļā. Kad šis dokuments stāsies spēkā, neviens Eiropas ceļu transporta vadītājs nevarēs vadīt automašīnu ilgāk par 56 stundām nedēļā. Vairākām dalībvalstīm būs jāpārskata to likumdošana, ņemot vērā sociālās jomas attīstību. Tas ir papildinājums noteikumam, kas jau ir spēkā kopš 23.marta par maksimāli 48 stundu garu darba nedēļu vidēji četros mēnešos.

Likumprojektā paredzēts, ka pārkāpuma gadījumā atbildīgi būs darba devēji (kopā ar kravas nosūtītāju), bet ne autovadītāji, uz kuriem izdara spiedienu. Tādējādi atbildīgas būs visas iesaistītās personas.

Dalībvalsts varēs sodīt par pārkāpumiem, kas izdarīti citā dalībvalstī. Šī soda eksteritorialitāte un tiesiskā vajāšana ir lielākie jauninājumi. Ieviešot elektronisko tahometru (ierīce automašīnā, kas reģistrē autovadītāju vadīšanas un atpūtas laikus), kas ir precīzāks un drošāks pret ļaunprātīgām manipulācijām, inspektori varēs pārbaudīt autovadītāju vadīšanas laiku pēdējās 28 dienās un, ja ir izdarīts smags pārkāpums, nekavējoties aizturēt transporta līdzekli.

Šos jaunos noteikumus papildinās kontroles pastiprināšana uz ceļiem; to skaits pakāpeniski pieaugs no 1% līdz 3% attiecībā uz autovadītāju darbadienām, un trīskāršosies dalībvalstu kopīgi veiktās darbības. Izmantojot šīs kontroles, varēs pārbaudīt sociālo tiesību aktu piemērošanu un cīnīties pret ceļu huligāniem, kas apdraud autovadītājus un Eiropas pilsoņus. Tas ir līdzeklis, lai Eiropā nodrošinātu godīgu konkurenci.

Turklāt attiecībā uz prasību minimumu mācību un aprīkojuma jomā ieviesīs elektronisko informācijas apmaiņu starp dalībvalstīm, kas ļaus uzlabot valstu kontroliestāžu sadarbību.

Jaunā likumdošanas pakete tagad katrai institūcijai (Padomei un Parlamentam) ir jāapstiprina atsevišķi, pirms to publicē Oficiālajā Vēstnesī un piemēro visā Eiropas Savienībā.

EK pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!