• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par autoservisa uzņēmumu sertifikāciju. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 16.08.2000., Nr. 290/291 https://www.vestnesis.lv/ta/id/9825

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Latvija - Krievija : ar miera mērķi

Vēl šajā numurā

16.08.2000., Nr. 290/291

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par autoservisa uzņēmumu sertifikāciju

Juris Gunārs Pommers, Latvijas Autoinženieru asociācijas (LAIA) prezidents, Jānis Broks, LAIA prezidenta vietnieks sertificēšanas jautājumos, — "Latvijas Vēstnesim"

Tā kā Latvija gatavojas uzņemšanai Eiropas Savienībā (ES), tai jāsakārto ne vien sava likumdošana atbilstīgi ES likumdošanai, bet arī visas tautsaimniecības nozares atbilstoši ES Kvalitātes organizācijas (EOQ) kvalitātes prasībām.

Ko saprotam ar vārdu "kvalitāte"? Vienam tas saistās ar glītu, izturīgu apģērbu, otram ar garšīgu, ekoloģiski tīru pārtikas preci, trešam ar izskatīgu, ērtu un drošu aparātu vai mehānismu: datoru, telefonu vai automobili. Bet kā ir ar automobiļiem? Aplūkosim dažus kvalitātes aspektus automobiļu remontā, ar ko katram autobraucējam agri vai vēlu jāsaskaras.

Pēc Ceļu satiksmes drošības dienesta (CSDD) ziņām, Latvijā laikā no 1994. līdz 2000.gadam transportlīdzekļu skaits pieaudzis no 359 tūkstošiem līdz 702 tūkstošiem. Apkalpojošo autoservisa uzņēmumu skaits šajā laikā, pēc LR Uzņēmumu reģistra (LR UR) datiem, palielinājies no 425 līdz 839.

Katrs automobiļa lietotājs ir pārliecinājies, ka valsts autoceļu tīkla kvalitāte šajā laikā ir ievērojami pasliktinājusies, bet satiksmes intensitāte pieaugusi apmēram divkārt. Tas savukārt izraisījis ceļa negadījumu skaita pieaugumu. Pēc CSDD datiem, 1999.gadā reģistrēti 30 614 ceļa satiksmes negadījumi, kuros automobilis vairāk vai mazāk bojāts.

Kas notiek tālāk ar šo lielo skaitu bojāto automobiļu? Katrs no 839 LR UR reģistrētajiem autoservisa uzņēmumiem sniedz dažādus pakalpojumus, turklāt dažādā kvalitātē un par dažādiem izcenojumiem. Pēc Latvijas Autoinženieru asociācijas klasifikācijas, autoservisa uzņēmumi piedāvā ap 10 dažādus galveno pakalpojumu veidus. Uzņēmumā, kur ir labāka darba organizācija, prasmīgi meistari un mūsdienīgāks tehnoloģiskais aprīkojums, ir arī augstāka darba izpildes kvalitāte un drošākas garantijas. Parasti tur gan ir lielāki izdevumi un līdz ar to augstāki remontdarbu izcenojumi. Taču izmaksas ne vienmēr atbilst darba kvalitātei, un nereti gadās, ka par nekvalitatīvu darbu tiek prasīta nesamērīgi augsta samaksa. Te sastopamies ar uzņēmuma iekšējo kvalitātes problēmu.

Pēc darba apjoma autoservisa uzņēmumus var iedalīt lielajos, kuri sniedz astoņus un vairāk pakalpojumu veidus, vidējos, kuri var sniegt piecus līdz septiņus pakalpojumu veidus, un mazajos, kuriem parasti pa spēkam ir viens līdz četri pakalpojumu veidi. Dažādām grupām piederīgie uzņēmumi mēnesī apkalpo arī atšķirīgu automobiļu skaitu, parasti no 50–90 līdz 200–250. Lai uzņēmums strādātu rentabli un gūtu peļņu, nepieciešams nodrošināt noteiktu klientu skaitu. Katra uzņēmēja interesēs ir piesaistīt vairāk klientu. Kā to izdarīt?

Arī apdrošināšanas sabiedrību interesēs ir izmantot kvalitatīvu un remontdarbu izmaksu ziņā pieņemamu autoservisa uzņēmumu pakalpojumus. Kā lai klienti un desmit transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātajā apdrošināšanā licencētās sabiedrības izvēlas, kura uzņēmuma pakalpojumus ir visizdevīgāk izmantot?

Jāņem vērā, ka klientu un apdrošināšanas sabiedrību prasības remontu kvalitātē ir visai dažādas. Jaunu "Mercedess" neviens mazā darbnīcā neremontēs, kaut arī tas būtu lētāk, jo garantijas par atbilstošu darba kvalitāti nav. Taču diez vai 20 gadus vecu automobili ir vērts remontēt firmā, kas nodrošina mūsdienu automobilim atbilstošu kvalitāti, bet par divas līdz četras reizes augstāku cenu nekā mazā remontdarbnīcā. Tikpat no vecā "Ford" luksusmašīnu neiztaisīsi! Turklāt atbilstoši civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas noteikumiem apdrošinātājam jāgarantē bojātā automobiļa atjaunošana pirmsavārijas stāvoklī, bet, lai to izdarītu, kvalitātes prasības viengadīgam "Mercedes" un divdesmit gadu vecam "Ford" ir stipri atšķirīgas.

Noteicošie faktori klientu ieinteresētībai ir darba kvalitāte un izcenojumi. Runājot par remontdarbu kvalitāti, jāņem vērā, ka ne vienmēr lielais autoservisa uzņēmums to nodrošinās pat par ļoti augstām izmaksām, bet mazais uzņēmējs to nenodrošinās par klientam pieņemamākām izmaksām, jo darba kvalitāte ir atkarīga ne tikai no skaļa firmas vārda un potenciālām iespējām, bet arī no meistara prasmes.

Šajā sakarā Latvijas Autoinženieru asociācija ir izstrādājusi sertificēšanas metodiku un uzsākusi autoservisa uzņēmumu sertificēšanu. Vēlēšanos sertificēties izteikuši un savu rindu gaida jau vairāki uzņēmumi.

Klientam izsniegtais sertifikāts apliecinās darba kvalitāti un garantijas. Bet ko iegūs pats uzņēmums?

Pirmkārt — darba kvalitātes neatkarīgu profesionālu novērtējumu, otrkārt — sertificēšanas procesā atklājas autoservisa uzņēmuma darbības stiprās un arī vājās puses. Līdz ar to kļūst skaidrākas darba turpmākās uzlabošanas un kvalitātes celšanas iespējas. Visbeidzot — ieguvums ir arī klientu piesaistītā uzmanība. Savukārt apdrošināšanas sabiedrības gaida sertificēto autoservisa uzņēmumu sarakstu, lai atrastu drošus sadarbības partnerus. Latvijas Autoinženieru asociācija gatavojas arī publiskot sertificēto uzņēmumu sarakstu ar kvalitātes novērtējumu dažādos darbu veidos.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!