Pēta Latvijas uzņēmumu reputācijas nozīmi
Lielāko Latvijas uzņēmumu vadītāju vidū veikta aptauja par reputācijas lomu viņu darbā un noskaidroti galvenie ieguvumi, kādus viņiem sniedz uzņēmumu labā slava. Pētījuma rezultāti salīdzināti ar citās pasaules valstīs iegūtajiem datiem.
Pētījumu par uzņēmuma reputācijas
nozīmi tā darbībā šā gada septembrī Latvijā veica sabiedrisko
attiecību kompānija “Hill and Knowlton Latvia” sadarbībā
ar sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS. Par respondentiem
tika izvēlēti dinamiskāko tautsaimniecības nozaru ietekmīgākie
uzņēmumi, kuriem reputācijas vadības un korporatīvās reputācijas
jautājumi ir īpaši svarīgi. Vairums respondentu bija uzņēmumu
vadītāji, direktori vai īpašnieki. Pētījuma mērķis bija
noskaidrot reputācijas kā konkurences faktora nozīmi Latvijā,
uzzināt kritērijus, kas veido reputāciju Latvijā, un salīdzināt
iegūtās ziņas ar pārējo Baltijas valstu un citu attīstīto tirgu
tendencēm. Mūsu valstī iegūtie rezultāti tika salīdzināti ar
“Hill and Knowlton” ikgada globālajā pētījumā
“Corporate Reputation Watch”izdarītās aptaujas
rezultātiem. Šis pētījums tiek veikts, balstoties uz atzinumu, ka
reputācija ir faktors, kas būtiski ietekmē uzņēmuma darbības
sekmes un iespaido attiecības ar klientiem, konkurences telpu,
ieinteresētajām sociālajām grupām un medijiem. Kā atzina aptaujas
veicēji, pasaulē uzņēmēji aizvien biežāk saskaras ar raksturīgām
problēmām, no kurām galvenās ir pieaugošā skepse pret
korporācijām, pieaugošā konkurences cīņa un pastāvēšana vienotā
informācijas telpā. Ar tām saskaroties, biznesā aug uzņēmuma
reputācijas loma.
Latvijā iegūtie rezultāti liecina, ka uzņēmēji aizvien vairāk sāk
novērtēt reputācijas nozīmi darījumos. Šī tendence ir vērojama
arī citur pasaulē, tomēr Latvijā tā augusi daudz straujāk. Pirms
pieciem gadiem uzņēmuma reputācijā svarīgu preču noieta faktoru
saskatīja 24 procenti respondentu. Šobrīd veiktā aptauja liecina,
ka to samērs ir divkārt audzis, sasniedzot 51 procentu, turpretim
citās pasaules valstīs tas sasniedz tikai 31 procentu. Gan
Latvijā, gan arī citur pasaulē uzņēmuma reputācija tiek uzskatīta
par otru svarīgāko faktoru aiz produktu un pakalpojumu
kvalitātes, kurai klients pievērš uzmanību, iegādājoties preci.
Vērtējot faktorus, kuri sabiedrībā veido priekšstatus par
uzņēmumu, Latvijas uzņēmēji būtiskāko lomu saskata informācijā
par kompāniju masu medijos (32 procenti), kā arī iestādes
vadītāja un menedžmenta reputācijā (27 procenti). Uz jautājumu,
ko kompānija iegūst, veidojot un uzturot tās korporatīvo
reputāciju, aptaujātie Latvijas uzņēmēji pārsvarā snieguši šādas
atbildes – iespēja piesaistīt un noturēt labus darbiniekus (63
procenti), iespēja vieglāk veikt darījumus un piesaistīt jaunus
partnerus (57 procenti) un iespēja realizēt papildu preču vai
pakalpojumu apjomus (45 procenti). Tika noskaidrots, kādas
iniciatīvas kompānijas veic savas reputācijas uzlabošanai.
Lielākā daļa aptaujāto šajā sadaļā minējuši naudas piešķiršanu
labdarībai un iesaistīšanos sabiedriskajā dzīvē. Aptauja arī
rāda, ka Latvijā, izvērtējot nefinansiālo elementu nozīmi, lielai
daļai respondentu īpaši svarīga šķiet kompānijas zīmola
atpazīstamība.
Vērtējot aptaujā iegūtos rezultātus, redzams, ka Latvijas
uzņēmēju sniegtās atbildes lielā mērā atbilst citās pasaules
valstīs vērojamām tirgus tendencēm. Pētījuma rezultātus “Hill
and Knowlton Latvia” direktors Ralfs Vīlands vērtē kā
iepriecinošu liecību par progresu mūsu uzņēmēju izpratnē, kas
skaidrojams ar Latvijas ekonomikas straujajiem attīstības
tempiem.
Jānis Nicmanis