
Palielināta bērna pūriņa nauda
Bērna piedzimšanas pabalsts jau no šā gada 1.oktobra būs 296 lati patlaban esošo 98 vai 196 (ja māmiņa ir stājusies uzskaitē līdz 12.grūtniecības nedēļai) latu vietā.Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Jaunā summa, pēc Labklājības ministrijas (LM) aprēķiniem, atbilst
zīdaiņa pūriņa vērtībai faktiskajās cenās naudas izteiksmē.
Bērna piedzimšanas pabalsta apmēra palielināšanai šogad no valsts pamatbudžeta
papildus būs nepieciešami 587 016 lati. Tā kā dzimstība šogad bijusi mazāka, nekā
cerēts un plānots, LM minēto summu segs no līdzekļiem, kas ministrijai tika
piešķirti no šā gada budžeta. Saskaņā ar valsts sociālās apdrošināšanas
budžeta modeļa demogrāfijas prognozēm ir plānots, ka šogad piedzims 21 180 bērnu,
2005.gadā – 21 254 bērni, 2006.gadā – 21 715, 2007.gadā – 22 176, 2008.gadā –
22 630, bet 2009.gadā – 23 054 bērni.
Savukārt bērna kopšanas pabalsta izmaksai, pēc LM aprēķiniem, nākamgad vajadzēs 2
347 800 latus, 2006.gadā – 2 483 100 latu, bet 2007.gadā – 2 618 100 latu. Valdības
14.septembra sēdē atbalstītie grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā paredz, ka
pretendēt uz valsts bērna kopšanas pabalstu varēs personas, kas kopj bērnu līdz gada
vecumam un nav nodarbinātas vai ir nodarbinātas un atrodas bērna kopšanas
atvaļinājumā, lai gan līdz šim bērna kopšanas pabalsts tika maksāts arī tad, ja
persona strādāja nepilnu darba laiku.
Pabalstu nepiešķirs, ja tajā pašā laikposmā otram no vecākiem ir piešķirts
maternitātes pabalsts.
Tāpat grozījumi paredz, ka par dvīnīšiem, trīnīšiem vai vairāk vienās
dzemdībās dzimušajiem bērniem par katru nākamo bērnu papildus bērnu kopšanas
pabalstam tiks piešķirta piemaksa Ministru kabineta noteiktajā apmērā. Šāda likuma
redakcija plānota ar nākamā gada 1.janvāri, kad to būs apstiprinājusi Saeima.
“LV” jau informēja, ka nākamgad bērnu pabalsts vienam no jaunajiem vecākiem tiks
maksāts 70% apmērā no vidējās algas, no kuras veiktas sociālās apdrošināšanas
iemaksas 12 mēnešu laikā pirms bērna piedzimšanas.
Minimālais bērnu kopšanas pabalsta apmērs nākamgad būs 56 lati mēnesī, bet
maksimālais – 392 lati. Nestrādājošās māmiņas saņems pabalstu līdz 50 latiem
mēnesī, bet personas, kuras kopj bērnu vecumā no viena līdz diviem gadiem, – līdz
30 latiem mēnesī.
Patlaban bērna kopšanas pabalsts par bērnu vecumā līdz 1,5 gadiem ir 30 latu
mēnesī, bet par bērnu no 1,5 līdz 2 gadu vecumam – 7,50 latu.
“LV” informācija