• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Lai viesi justos kā Eiropā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 7.07.2004., Nr. 106 https://www.vestnesis.lv/ta/id/90836

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Mobilais tālrunis min uz papēžiem ledusskapim

Vēl šajā numurā

07.07.2004., Nr. 106

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Lai viesi justos kā Eiropā

PRAMIS.PNG (102172 bytes)
Gan kuģi, gan citi satiksmes līdzekļi ik dienas uz Rīgu atved ārvalstu viesus. Vai viņi vēlēsies atbraukt vēl – tas atkarīgs arī no tūristu mītņu pakalpojumu kvalitātes.
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I.

Vasara jau gandrīz pusē, un tūrisma sezona Latvijā pašā plaukumā. Plašsaziņas līdzekļi ziņo par vēl nepieredzētu ārvalstu viesu interesi par Latviju, kā rezultātā Rīgas viesnīcās sācis pietrūkt vietu. Ziņas iepriecinošas – tātad mūsu viesu mītnes labprāt tiek izmantotas, un šis bizness ir jāpaplašina. Taču nedrīkst aizmirst, ka tūrisma jomā svarīga ir stingru kvalitātes prasību ievērošana.

15. jūnijā SIA “Viesnīcu un restorānu centrs” svinīgi paziņoja par nozīmīgu notikumu savā darbībā – Latvijas Nacionālā akreditācijas biroja akreditācijas apliecības saņemšanu. Šis dokuments dod tiesības vērtēt un sertificēt Latvijas viesnīcas, viesu mājas un moteļus, piešķirot tiem līmenim atbilstošu zvaigžņu skaitu. Taču faktisko viesu mītņu vērtēšanu Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas (LVRA) dibinātais uzņēmums veic jau piecus gadus – akreditācijas apliecība nozīmē vien punktu uz “i” vienotas, Latvijas un Eiropas standartiem atbilstošas sertificēšanas sistēmas izveidošanā.
Viesnīcu un restorānu centra direktors Edvīns Buka norāda, ka viesu mītņu sertifikācija tiek veikta atbilstoši mūsu valstī adaptētā 1998. gada Eiropas kvalitātes standarta LVS EN 45011 prasībām. Viņš paskaidro, ka visā Eiropā vienotas prasības tiek izvirzītas tieši institūcijām, kas veic viesu izmitināšanas un apkalpošanas jeb tūristu mītņu sertificēšanu, bet pašu tūristu mītņu standarti dažādās valstīs ir atšķirīgi. Par viesu izmitināšanas un apkalpošanas mītnēm, pirmkārt, uzskatāmas viesnīcas, to skaitā arī kūrortviesnīcas, otrkārt, viesu mājas, moteļi, lauku tūrisma mītnes, jaunatnes tūrisma mītnes un, visbeidzot, kempingi.

Galvenais – kvalitāte

Mītnēm piešķirtais sertifikāts un līmenim atbilstošie rādītāji, piemēram, zvaigžņu skaits viesnīcai, ļauj tūristiem ērti izvēlēties sev piemērotāko mītni pēc kataloga vai rezervēt tajā vietu jau pirms ierašanās svešajā valstī droši zinot, kādas ērtības un pakalpojumus varēs saņemt. Jo īpaši svarīga iekļaušanās vienotajā Eiropas sistēmā ir Latvijai kā vienai no jaunajām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm. Ir pamats domāt, ka tūristu plūsmas pieau-gumu sekmējusi arī mūsu valsts iekļaušanās ES un šā notikuma izraisītā interese par nelielo valsti pie Baltijas jūras.
Taču svarīgi interesi ne tikai izraisīt, bet arī uzturēt un veicināt. Un tas iespējams, vien strikti ievērojot noteiktus standartus. “Ja mēs tiešām vēlamies attīstīt tūrismu kā nozari – un tas tiek apliecināts arī valdības līmenī –, tad mums jādomā par savu pakalpojumu līmeni – uz Londonu, Parīzi un Romu tūristi brauks tāpat, bet mūsu priekšrocība var būt kvalitāte,” uzsver E.Buka.
Viesu mītņu vērtēšanu veic Viesnīcu un restorānu centra eksperti – kvalificētispeciālisti viesnīcu jomā, kuri darbojas apsekošanas un sertifikācijas komisijās. Apsekošanas komisija veic apsekošanu uz vietas un konstatē mītnes atbilstību vai neatbilstību valsts (un tātad arī Eiropas) standartam. Eksperti apsekošanas rezultātus atspoguļo dokumentos, kas tiek nodoti sertifikācijas komisijai. Dokumenti tiek izskatīti, komisija savus secinājumus formulē rekomendācijā, un Viesnīcu un restorānu centra direktors pieņem galīgo lēmumu par sertifikāta piešķiršanu vai argumentētu atteikumu to piešķirt.
Katram viesu izmitināšanas un apkalpošanas mītņu tipam ir atšķirīgas klasifikācijas kategorijas. Viesnīcas, kā tas pieņemts visā pasaulē, tiek vērtētas pēc piecu zvaigžņu sistēmas. Tiek ņemts vērā gan viesnīcu iekārtojums, gan servisa līmenis. Tas pieczvaigžņu viesnīcai, protams, ir krietni augstāks nekā viesu mītnei, kurai sertifikācijas institūcija piešķīrusi vienu zvaigzni. Taču tas, uzsver E.Buka, nekādā gadījumā nenozīmē, ka pieczvaigžņu viesnīca ir kvalitatīva mītne, bet vienas zvaigznes viesnīca nekādiem kvalitātes standartiem neatbilst.
Gluži vienkārši katrai viesu mītņu kategorijai ir savas kvalitātes prasības, kuras obligāti jāievēro. Viesu mājām un moteļiem ir četras klasifikācijas kategorijas, un tās tiek apzīmētas ar atbilstošajiem romiešu cipariem. Kā jau minēts, viesu mītņu standarti atsevišķās valstīs mēdz atšķirties. Jo īpaši atšķirīgas nereti ir Ziemeļeiropas tūristu mītnēm izvirzītās prasības no Dienvideiropā pieņemtajiem standartiem. Taču, kā norāda E. Buka, visu Eiropas valstu standarti ir balstīti uz Pasaules tūrisma organizācijas (PTO) rekomendācijām. PTO nosaka vadlīnijas attiecībā uz viesu mītņu klasifikāciju atbilstoši kategorijām, bet valstis šīs rekomendācijas pielāgo atbilstoši reģionālajām īpatnībām. Izstrādājot Latvijas standartus, tika ņemta vērā Īrijas, kā arī Anglijas, Vācijas, Beļģijas, Nīderlandes un Polijas pieredze.

Sertifikāts ir mārketinga instruments

Līdzīgi vairumam Eiropas valstu, viesu mītņu atbilstības novērtēšana un sertificēšana tiek veikta, ievērojot brīvprātības principu. Uz sertifikātu pretendējošās viesu izmitināšanas un apkalpošanas mītnes vadītāji saņem un aizpilda veidlapu, kurā minēti visi iesniedzamie dokumenti – reģistrācijas apliecība, statūtu kopija, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta izziņa, Sabiedrības veselības aģentūras izziņa, Valsts ieņēmumu dienesta izziņa par nodokļu nomaksu, vēl citas izziņas un akti. Tūrisma mītņu sertifikācijas procesa maksa ir diferencēta, piemēram, vienas zvaigznes viesnīcas sertifikācija maksā divsimt latu, bet pieczvaigžņu viesnīcas atbilstības novērtēšana un kategoriju apliecinoša dokumenta saņemšanas cena ir sešsimt latu.
Iepriecina, ka aizvien lielāka skaita viesu mītņu saimnieki apzinās sertifikācijas nepieciešamību. 2002. gadā Viesnīcu un restorānu centrs sertifikātus piešķīra 35 viesu mītnēm, 2003. gadā – jau 52 viesnīcām, viesu mājām un moteļiem, bet šā gada pirmajos piecos mēnešos sertificēta jau 31 tūrisma mītne. Kopumā sertifikātus saņēmušas 110 tūrisma mītnes, to skaitā 78 viesnīcas, 28 viesu mājas, 2 moteļi un 2 kempingi. E. Buka vēsta, ka Viesnīcu un restorānu centrs paredzējis savu darbību paplašināt un līdz 2007. gadam plānots ik gadu sertificējamo viesu mītņu skaitu palielināt līdz vienam simtam. “Tūrisma uzņēmuma vadītājam, kurš domā par savu pakalpojumu virzīšanu tirgū, jāsaprot, ka šāds sertifikāts ir efektīvs mārketinga instruments, savukārt viņa viesu mītnei piešķirtās zvaigznes ir zīme, kas apliecina piedāvāto pakalpojumu atbilstību kvalitātes standartiem un atvieglo klienta izvēli,” saka E. Buka.
Informāciju par sertificētajām tūrisma mītnēm potenciālie viesi var atrast LVRA interneta mājaslapā “www.hotel.lv”, kā arī dažādu citu tūrisma organizāciju un asociāciju mājaslapās un katalogos.

Juris Bārtulis, “LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!