• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Deputātu pieprasījumi un uz tiem rakstiski iesniegtās atbildes. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 17.06.2004., Nr. 97 https://www.vestnesis.lv/ta/id/90074

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Frakciju viedokļi

Vēl šajā numurā

17.06.2004., Nr. 97

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Deputātu pieprasījumi un uz tiem rakstiski iesniegtās atbildes

Par pēkšņa finansējuma samazināšanu Latgales mazajām slimnīcām
un to turpmāko likteni

Deputātu pieprasījums (lēm. proj. un pieprasījumu reģ. Nr.439)

Ministru prezidentam Indulim Emsim
Veselības ministram Rinaldam Muciņam

Latgalē ir ārkārtīgi augsts bezdarba līmenis un katastrofāla kļūst demogrāfiskā situācija. Veselības ministrijas centieni pārprofilēt, sašaurināt vai pat likvidēt Latgales mazās slimnīcas (kopskaitā 9) Latgali novedīs pie grūti labojamām sekām. Maija sākumā šīs slimnīcas saņēmušas no Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūras (VOAVA) vēstules, kurās paziņots par grozījumiem līgumā par stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un apmaksu 2004.gadam, samazinot finansējumu gandrīz par trešdaļu. Rajonu padomes nepiekrīt šādām līguma izmaiņām, turklāt ar atpakaļejošu datumu. Minētās problēmas skar arī daudzas citas slimnīcas Latvijā.

Pieprasām sniegt paskaidrojumus, kāda būs rīcība, lai Kārsavas, Līvānu, Dagdas, Ilūkstes, Maltas, Varakļānu, Viļakas, Viļānu un Zilupes slimnīcas spētu uzlabot veselības pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem.

8.Saeimas deputāti: M.Grīnblats, P.Tabūns, A.Seile,
J.Straume, I.Circene, A.K.Kariņš, V.Dombrovskis,
Rīgā 2004.gada 20.maijā I.Druviete, V.Šiliņš, S.Bendrāte

Ministrs R.Muciņš

Uz piepr. Nr.439 – dok. Nr.2659C

Par pēkšņu finansējuma
samazināšanu Latgales mazajām slimnīcām un to turpmāko likteni


Veselības ministrija ir saņēmusi Saeimas 2004.gada 2.–3.jūnija sēdē pieņemto Saeimas pieprasījumu “Par pēkšņu finansējuma samazināšanu Latgales mazajām slimnīcām un to turpmāko likteni” un saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 129.panta pirmo daļu sniedz rakstveida atbildi uz minēto Saeimas pieprasījumu.
Laikā, kad veselības aprūpes nozarei trūkst nepieciešamo resursu, ir svarīgi koncentrēt stacionārās veselības aprūpes resursus un decentralizēt resursus ambulatorajā veselības aprūpē. Šāda pieeja ļautu uzlabot iedzīvotāju veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti laikā, kad veselības aprūpē trūkst augsti kvalificētu ārstu speciālistu, ir nepietiekami finanšu līdzekļi un nepieciešams attīstīt ārstniecībā izmantojamās medicīniskās tehnoloģijas.
Mazajām slimnīcām, kuras nevar nodrošināt mūsdienīgu un tehnoloģiski sarežģītu ārstēšanu, ir jācenšas atrast cita vieta veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju vidū, piedāvājot pakalpojumus, kas neprasa modernas un dārgas tehnoloģijas, piemēram, paliatīvā aprūpe, geriatrija, hronisku slimnieku aprūpe. Ņemot vērā sabiedrības novecošanās tendences, kas nes sev līdzi ar to saistīto saslimšanu palielināšanos, ir nepieciešams laikus plānot šos palīdzības veidus.
2004.gadā nevienai no Latgales mazajām slimnīcām kopējais finansējums nav un netiks samazināts, bet gan Veselības ministrija aktīvi cenšas palīdzēt šīm slimnīcām atrast vietu veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju vidū piešķirto finanšu līdzekļu ietvaros.
Atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 1.jūlija noteikumiem Nr.350 “Ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju struktūrplāna izstrādāšanas un ieviešanas kārtība” bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība “Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju aģentūra” ir izstrādājusi veselības aprūpes pakalpojumu pirkšanas programmu tām slimnīcām, kurās nevar tikt nodrošināta mūsdienīga un tehnoloģiski sarežģīta ārstēšana. Minētā programma lielākajai daļai šo slimnīcu paredz samazināt stacionāro gultu skaitu, nesamazinot slimnīcu kopējo finansējumu Latgales reģionā, bet gan slimnīcu darbību vērst uz sociālās, paliatīvās, ambulatorās veselības aprūpes un neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumu sniegšanu.

Ņemot vērā minēto, Veselības ministrija izsaka šādus priekšlikumus attiecībā uz Latgales mazo slimnīcu turpmākās darbības perspektīvām:
1) Kārsavas slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 48 gultās: 28 terapijas profila gultās, 6 neiroloģijas profila gultās, 5 ginekoloģijas profila gultās un 9 īslaicīgās sociālās aprūpes profila gultās. Ņemot vērā to, ka slimnīcas ginekoloģijas nodaļa nav novērtēta atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada 19.septembra noteikumiem Nr.77 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām”, kā arī terapijas profila gultas netiek pilnībā noslogotas (noslodze – 64,62%), savukārt neiroloģijas profila pakalpojumus Kārsavas iedzīvotāji var saņemt Rēzeknes slimnīcā, Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra 2004.gadā no veselības aprūpes budžeta plāno apmaksāt Kārsavas slimnīcā pakalpojumu sniegšanu 20 terapijas profila gultās, nesamazinot slimnīcas kopējo finansējumu salīdzinājumā ar 2003.gadu. Ieekonomētie līdzekļi, kas netiks izlietoti stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, tiks novirzīti neatliekamās medicīniskās palīdzības punkta izveidei Kārsavā vai dienas stacionāra attīstībai.
2) Līvānu slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 56 gultās: 37 terapijas profila gultās, 18 vispārējā profila gultās un 1 īslaicīgās sociālās aprūpes profila gultā. Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra 2004.gadā no veselības aprūpes budžeta plāno apmaksāt Līvānu slimnīcā pakalpojumu sniegšanu 30 terapijas profila gultās, 10 paliatīvās aprūpes gultās un 10 īslaicīgās sociālās aprūpes profila gultās, nesamazinot slimnīcas kopējo finansējumu salīdzinājumā ar 2003.gadu. Ieekonomētie līdzekļi, kas netiks izlietoti stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, tiks novirzīti sekundārās veselības aprūpes centra attīstībai vai neatliekamās medicīniskās palīdzības punkta izveidei.
3) Dagdas slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 40 gultās: 10 vispārējā profila gultās un 30 īslaicīgās sociālās aprūpes profila gultās. Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra 2004.gadā no veselības aprūpes budžeta plāno apmaksāt Dagdas slimnīcā pakalpojumu sniegšanu 10 terapijas profila gultās, bet ieekonomētos līdzekļus, kas netiks izlietoti stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, novirzīt ambulatorās un neatliekamās medicīniskās palīdzības attīstībai.
4) Ilūkstes veselības un sociālās aprūpes centrs ir noslēdzis līgumu ar Veselības obligātās apdrošināšanas aģentūru tikai par ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu, līdz ar to stacionārie veselības aprūpes pakalpojumi šeit vairs netiek sniegti. Centra kopējais finansējums salīdzinājumā ar 2003.gadu nav samazināts.
5) Maltas veselības un sociālās aprūpes centrā 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas tika sniegti 35 īslaicīgās sociālās aprūpes gultās. Veselības ministra, Rēzeknes pilsētas domes priekšsēdētāja J.Začesta un Rēzeknes pilsētas un rajona veselības aizsardzības nodaļas vadītāja J.Juknas tikšanās laikā tika apspriesta iespēja, ka Maltas veselības un sociālās aprūpes centrs arī turpmāk varētu sniegt ambulatoros veselības aprūpes pakalpojumus, bet centra stacionārās nodaļas pacientus varētu izvietot citās Rēzeknes rajona ārstniecības iestādēs ar nosacījumu, ka daļa no centram paredzētajiem līdzekļiem tiktu ieguldīta pārējo Latgales reģiona ārstniecības iestāžu attīstībai.
6) Varakļānu slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 33 gultās: 19 terapijas profila gultās, 5 pediatrijas profila gultās, 5 pieaugušo ķirurģijas profila gultās un 4 īslaicīgās sociālās aprūpes profila gultās. Ņemot vērā to, ka slimnīcas ķirurģiskā nodaļa nav novērtēta atbilstoši Ministru kabineta noteiktajām obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām, ķirurģisko pakalpojumu apmaksa nav iekļauta 2004.gada līgumā ar Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūru par veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu. Tāpat Varakļānu slimnīcai ir samazināts īslaicīgo sociālās aprūpes gultu skaits, jo noslodze šo gultu profilā bija tikai 18,05% (optimālā noslodze ir 85%).
Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra 2004.gadā no veselības aprūpes budžeta plāno apmaksāt Varakļānu slimnīcā pakalpojumu sniegšanu 28 gultās: 18 terapijas profila gultās, 5 pediatrijas profila gultās un 5 īslaicīgās sociālās aprūpes profila gultās, nesamazinot slimnīcas kopējo finansējumu salīdzinājumā ar 2003.gadu līdzīgi kā iepriekšminētajām slimnīcām. Ieekonomētie līdzekļi, kas netiks izlietoti stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, tiks novirzīti dienas stacionāra vai neatliekamās medicīniskās palīdzības punktu attīstībai.
7) Viļakas slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 50 gultās: 35 terapijas profila gultās un 15 pediatrijas profila gultās. Ņemot vērā to, ka blakusesošajā lokālajā Balvu slimnīcā pediatrijas nodaļa nav pilnībā noslogota, Viļakas slimnīcai plānots nepiešķirt finansējumu veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai pediatrijas profila gultās, jo šo pakalpojumu sniegšanu var nodrošināt Balvu slimnīcā. Viļakas slimnīcas kopējais finansējums salīdzinājumā ar 2003.gadu nav samazināts, bet ieekonomētie līdzekļi, kas netiks izlietoti stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, tiks novirzīti ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai.
8) Viļānu slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 40 gultās. Slimnīcas kopējais finansējums salīdzinājumā ar 2003.gadu nav samazināts, bet ieekonomētie līdzekļi, kas netiks izlietoti stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, tiks novirzīti ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai un neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstībai.
9) Zilupes slimnīcā 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 35 īslaicīgās sociālās aprūpes gultās. Zilupes pašvaldības pārstāvji ir izteikuši priekšlikumu pārejas periodā no 2004.gada 1.jūlija līdz 2004.gada 1.oktobrim finansēt no veselības aprūpes budžeta īslaicīgās sociālās aprūpes gultas 70% apmērā, bet no 1.oktobra – 50% apmērā. Ar 2005.gada 1.janvāri īslaicīgās sociālās aprūpes gultas pilnā apmērā tiktu finansētas no pašvaldības līdzekļiem. Izvērtējot minēto priekšlikumu. Veselības ministrija ir nolēmusi 2004.gadā nesamazināt slimnīcas kopējo finansējumu salīdzinājumā ar 2003.gadu un piešķirtos līdzekļus ieguldīt primārās veselības aprūpes centra attīstībai.
Šā gada 27.maijā Veselības ministrijas vadība tikās ar Latgales mazo slimnīcu vadītājiem un pašvaldību pārstāvjiem un pārrunāja šo slimnīcu turpmākās darbības virzienus un iespējamo vietu veselības aprūpes sistēmā.

Veselības ministrs R.Muciņš

2004.gada 8.jūnijā

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!