Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2004. gada 6. aprīļa noteikumi Nr. 243 "Prasības nolietotu transportlīdzekļu pārstrādei un vides prasības apstrādes uzņēmumiem". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 27.04.2004., Nr. 65 https://www.vestnesis.lv/ta/id/87578

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.251

Piena un piena produktu aprites noteikumi

Vēl šajā numurā

27.04.2004., Nr. 65

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 243

Pieņemts: 06.04.2004.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

 

Ministru kabineta noteikumi Nr.243

Rīgā 2004.gada 6.aprīlī (prot. Nr.19, 34.§)

Prasības nolietotu transportlīdzekļu pārstrādei un vides prasības apstrādes uzņēmumiem

Izdoti saskaņā ar Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likuma 8.panta trešo daļu, 9.panta otro un ceturto daļu, 13.pantu un likuma “Par piesārņojumu” 24.2 panta otro daļu

 

I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. vides aizsardzības prasības, kas jāievēro apstrādes uzņēmumam;

1.2. termiņus un apjomu, kādā ražotāji, izplatītāji, nolietotu transportlīdzekļu savākšanas un apstrādes uzņēmumi, kā arī transportlīdzekļu apdrošināšanas uzņēmumi nodrošina nolietotu transportlīdzekļu (izņemot speciālos transportlīdzekļus — ātrās medicīniskās palīdzības automašīnas, katafalkus, motorizētus furgonus vai bruņumašīnas), to detaļu un materiālu otrreizēju izmantošanu, reģenerāciju un pārstrādi;

1.3. nosaka nolietotu transportlīdzekļu, to sastāvdaļu un materiālu otrreizējas izmantošanas, reģenerācijas un pārstrādes plānā (turpmāk — plāns) iekļaujamo obligāto informāciju;

1.4. informāciju, kādu apstrādes uzņēmums iekļauj pārskatā par iepriekšējo kalendāra gadu (turpmāk — pārskats).

2. Šo noteikumu II nodaļas nosacījumi attiecas uz apstrādes uzņēmumiem, kas veic sauszemes mehānisko transportlīdzekļu (vieglo automobiļu, kravas automobiļu, autobusu, mopēdu, motociklu, triciklu, kvadriciklu), mobilās lauksaimniecības tehnikas, satiksmē neizmantojamo pārvietojamo mehānismu, kā arī piekabju, puspiekabju un citu pārvietojamu agregātu demontāžu, to sastāvdaļu un materiālu otrreizēju izmantošanu, reģenerāciju un pārstrādi.

3. Šo noteikumu III un IV nodaļas nosacījumi attiecas tikai uz Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumā minētajiem transportlīdzekļiem.

II. Vides aizsardzības prasības apstrādes uzņēmumiem

4. Apstrādes uzņēmuma operators (turpmāk — operators) saņem B kategorijas atļauju atbilstoši šo noteikumu un Ministru kabineta 2002.gada 9.jūlija noteikumu Nr.294 “Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai” (turpmāk — atļauja) prasībām.

5. Apstrādes uzņēmuma un nolietota transportlīdzekļa savākšanas punkta izvietojumu operators rakstiski saskaņo ar vietējo pašvaldību.

6. Pirms nolietotā transportlīdzekļa apstrādes atdala marķētus vai citādi identificējamus transportlīdzekļa materiālus un sastāvdaļas.

7. Materiālus un sastāvdaļas, pēc kuru sasmalcināšanas rodas bīstami atkritumi, atdala un šķiro atsevišķi, lai nepiesārņotu sasmalcinātos atkritumus.

8. Nolietotajam transportlīdzeklim noņem sastāvdaļas un nolietoto transportlīdzekli uzglabā tā, lai nodrošinātu transportlīdzekļa sastāvdaļu noderību otrreizējai izmantošanai, reģenerācijai un pārstrādei.

9. Vietās, kas paredzētas nolietoto transportlīdzekļu uzglabāšanai (arī īslaicīgai uzglabāšanai) pirms apstrādes, operators nodrošina:

9.1. ūdeni un piesārņojošas vielas necaurlaidīgu pretinfiltrācijas segumu ar virszemes noteces savākšanas iekārtām un eļļu attīrītājiem;

9.2. notekūdeņu un lietusūdeņu novadīšanu un attīrīšanu atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada 22.janvāra noteikumiem Nr.34 “Noteikumi par piesārņojošo vielu emisiju ūdenī”.

10. Vietās, kur paredzēta nolietoto transportlīdzekļu apstrāde, operators nodrošina:

10.1. ūdeni un piesārņojošas vielas necaurlaidīgu pretinfiltrācijas segumu ar virszemes noteces savākšanas iekārtām un eļļu attīrītājiem;

10.2. iekārtas demontēto, atkārtoti izmantojamo sastāvdaļu uzglabāšanai, arī ar eļļām piesārņotu sastāvdaļu uzglabāšanai, lai nebūtu iespējama eļļas noplūde;

10.3. piemērotas tvertnes akumulatoru (paredzot elektrolītu neitralizāciju konkrētajā apstrādes vietā vai citā vietā), eļļas filtru, kā arī polihlorēto bifenilu un polihlorēto terfenilu saturošu kondensatoru atsevišķai uzglabāšanai;

10.4. piemērotas tvertnes, kurās atsevišķi uzglabā nolietotu transportlīdzekļu šķidros atkritumus: degvielu, motoreļļu, manuālās pārnesumkārbas eļļu, automātiskās pārnesumkārbas eļļu, transmisijas eļļu, hidraulikas eļļu, dzesēšanas šķidrumus, bremžu eļļas, akumulatoru elektrolītus, gaisa kondicionēšanas sistēmu šķidrumus un citus šķidrumus, kas atrodas nolietotā transportlīdzeklī;

10.5. notekūdeņu un lietus ūdeņu novadīšanu un attīrīšanu atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada 22.janvāra noteikumiem Nr.34 “Noteikumi par piesārņojošo vielu emisiju ūdenī”;

10.6. novietnes, kurās uzglabāt lietotas riepas, nodrošinot preventīvus pasākumus ugunsgrēku novēršanai, kā arī ņemot vērā atļaujā noteikto maksimāli pieļaujamo lietoto riepu uzkrājumu;

10.7. nolietota transportlīdzekļa apstrādes uzsākšanu mēneša laikā pēc tā pieņemšanas.

11. Veicot nolietotu transportlīdzekļu demontāžu un apstrādi, operators nodrošina:

11.1. akumulatoru un sašķidrinātas gāzes tvertņu demontāžu;

11.2. potenciāli eksplozīvu detaļu, arī drošības spilvenu un drošības jostu spriegotāju demontāžu vai neitralizēšanu;

11.3. degvielu, motoreļļu, manuālās pārnesumkārbas eļļu, automātiskās pārnesumkārbas eļļu, transmisijas eļļu, hidraulikas eļļu, dzesēšanas šķidrumu, bremžu eļļas, akumulatoru skābju, gaisa kondicionēšanas sistēmu šķidrumu un citu nolietotā transportlīdzeklī esošu šķidrumu atdalīšanu, atsevišķu savākšanu un uzglabāšanu, izņemot gadījumus, ja minētie šķidrumi nepieciešami attiecīgo sastāvdaļu otrreizējai izmantošanai;

11.4. visu dzīvsudrabu saturošo sastāvdaļu praktiski iespējamo demontāžu;

11.5. katalizatoru demontāžu;

11.6. tādu metāla sastāvdaļu demontāžu, kas satur varu, alumīniju un magniju, ja šādus metālus neatdala sasmalcināšanas procesā;

11.7. riepu un lielu plastmasas sastāvdaļu demontāžu (mērinstrumentu paneļi, šķidrumu tvertnes, bamperi, sēdekļi), ja minētos materiālus nenodala sasmalcināšanas procesā, lai tos varētu viegli pārstrādāt;

11.8. stiklu demontāžu;

11.9. sēdekļu un salona tapsējuma demontāžu.

12. Sastāvdaļas uzglabā tā, lai netiktu bojātas šķidrumus saturošās sastāvdaļas, atkārtoti izmantojamās vai reģenerējamās sastāvdaļas un rezerves sastāvdaļas.

13. Demontāžā radušos bīstamo atkritumu uzskaitei iekārto žurnālu atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada 23.jūlija noteikumiem Nr.319 “Bīstamo atkritumu uzskaites, identifikācijas, uzglabāšanas, iepakošanas, marķēšanas un pārvadājumu uzskaites kārtība”.

14. Ja operators neveic atkritumu apsaimniekošanu un notekūdeņu attīrīšanu, tas pēc vides valsts inspektora pieprasījuma uzrāda šādus līgumus:

14.1. par atkritumu nodošanu apsaimniekošanai;

14.2. par notekūdeņu attīrīšanu.

15. Ja pārbaudes rezultāti vai cita informācija liecina, ka apstrādes uzņēmuma darbība neatbilst šajos noteikumos, citos vides aizsardzību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām vai atļaujas nosacījumiem, reģionālā vides pārvalde (turpmāk — pārvalde) vai Vides valsts inspekcija nekavējoties pieprasa operatoram veikt atbilstošus pasākumus, lai nodrošinātu atbilstību minētajiem normatīvajiem aktiem.

III. Nolietotu transportlīdzekļu, to sastāvdaļu un materiālu otrreizējas izmantošanas, reģenerācijas un pārstrādes normas

16. Nolietotu transportlīdzekļu, to sastāvdaļu un materiālu otrreizējas izmantošanas, reģenerācijas un pārstrādes normu (turpmāk — pārstrādes normas) izpildi nodrošina:

16.1. apstrādes uzņēmums;

16.2. vairāki šo noteikumu 1.2.apakšpunktā minētie uzņēmumi, ja tie savstarpēji vienojušies par kopīgiem pasākumiem pārstrādes normu sasniegšanā;

16.3. transportlīdzekļu būvētājs vai tā pilnvarots pārstāvis, ja tas saskaņā ar Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likuma 8.panta trešo daļu izveidojis nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas sistēmu vai noslēdzis līgumus ar apstrādes uzņēmumiem, kā arī noslēdzis līgumu ar Vides ministriju.

17. Šo noteikumu 16.punktā minētie uzņēmumi nodrošina šādu pārstrādes normu izpildi:

17.1. ne vēlāk kā līdz 2006.gada 1.janvārim:

17.1.1. nolietotu transportlīdzekļu sastāvdaļu un materiālu otrreizēju izmantošanu un pārstrādi gadā vismaz 85 % apmērā no nolietotu transportlīdzekļu vidējās pašmasas;

17.1.2. nolietotu transportlīdzekļu sastāvdaļu un materiālu otrreizēju izmantošanu un reģenerāciju gadā vismaz 80 % apmērā no nolietotu transportlīdzekļu vidējās pašmasas;

17.1.3. sastāvdaļas un materiālus transportlīdzekļiem, kas ražoti pirms 1980.gada 1.janvāra, vismaz 75 % apmērā otrreizējai izmantošanai un pārstrādei un vismaz 70 % otrreizējai izmantošanai un reģenerācijai;

17.2. ne vēlāk kā līdz 2015.gada 1.janvārim:

17.2.1. visu nolietoto transportlīdzekļu sastāvdaļu un materiālu otrreizēju izmantošanu un pārstrādi gadā vismaz 95 % apmērā no nolietotu transportlīdzekļu vidējās pašmasas;

17.2.2. visu nolietoto transportlīdzekļu sastāvdaļu un materiālu otrreizējo izmantošanu un reģenerāciju gadā vismaz 85 % apmērā no nolietotu transportlīdzekļu vidējās pašmasas.

18. Šo noteikumu 16.punktā minētie uzņēmumi izstrādā un iesniedz attiecīgajā pārvaldē plānu turpmākajiem pieciem gadiem, kurā noteikts, kā sasniegt šo noteikumu 17.punktā minētās pārstrādes normas. Šo noteikumu 16.2.apakšpunktā minētie uzņēmumi iesniedz attiecīgajā pārvaldē kopīgu plānu.

IV. Nolietotu transportlīdzekļu pārstrādes plānā iekļaujamā obligātā informācija

19. Plānā katram darbības gadam norāda šādu informāciju:

19.1. plānoto apstrādāto nolietoto transportlīdzekļu skaitu un kopējo masu;

19.2. esošo un plānoto nolietotu transportlīdzekļu savākšanas vietu izvietojumu;

19.3. plānoto atdalīto detaļu (sastāvdaļu) un materiālu masu, norādot atsevišķi katram detaļu un materiālu veidam;

19.4. nolietoto transportlīdzekļu detaļu un materiālu plānoto otrreizējo izmantošanu, reģenerāciju vai pārstrādi (atsevišķi), norādot masu katram detaļu un materiālu veidam;

19.5. šo noteikumu 16.punktā minētos uzņēmumus, kuros plānots veikt nolietoto transportlīdzekļu detaļu un materiālu plānoto otrreizējo izmantošanu, reģenerāciju vai pārstrādi;

19.6. pārstrādes normas, kurām jāatbilst šo noteikumu 17.punktā noteiktajām pārstrādes normām šajā punktā noteiktajos termiņos;

19.7. apstrādes uzņēmumā radušos atkritumu apsaimniekošanas kārtību, sniedzot detalizētu informāciju par atkritumu pagaidu uzglabāšanu, veidiem un daudzumiem, kā arī atkritumu apstrādes uzņēmumiem, kuriem plānots šos atkritumus nodot;

19.8. apstrādes uzņēmuma attīstības mērķus, apzinātās problēmas, nākotnes plānus, kā arī vides pārvaldības un audita sistēmu ieviešanu un iesaistīšanos dažādās kopdarbības shēmās, ja tas ir paredzēts;

19.9. plāna īstenošanas pasākumu apraksts, mehānisms tā īstenošanas uzraudzībai, indikatīvo rādītāju monitorings;

19.10. plānotā sadarbība ar iedzīvotājiem, ražotājiem, izplatītājiem, transportlīdzekļu apdrošināšanas uzņēmumiem un pašvaldībām nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas jautājumos.

20. Ja plānā paredzētas šo noteikumu 17.1.3.apakšpunktā noteiktās otrreizējās izmantošanas, pārstrādes un reģenerācijas normas transportlīdzekļiem, kas ražoti pirms 1980.gada 1.janvāra, nepieciešamo informāciju par nolietotajiem transportlīdzekļiem plānā norāda atsevišķi.

21. Jauna apstrādes uzņēmuma operators plānu iesniedz vienlaikus ar atļaujas pieteikumu.

22. Pārvalde mēneša laikā pieņem lēmumu par plāna akceptēšanu uz pieciem gadiem un rakstiski informē par to plāna iesniedzēju. Ja plānā nav norādīta visa šo noteikumu 19.punktā minētā informācija vai, to īstenojot, nav iespējams nodrošināt šo noteikumu 17.punktā minēto pārstrādes normu sasniegšanu, pārvalde pieņem motivētu lēmumu atteikt plāna akceptēšanu.

23. Šo noteikumu 22.punktā minētos pārvaldes lēmumus mēneša laikā pēc to pieņemšanas var apstrīdēt Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojā.

V. Informācija, kas iekļaujama nolietotu transportlīdzekļu apstrādes uzņēmuma pārskatā

24. Pārskatā iekļauj šādu informāciju:

24.1. savākto nolietoto transportlīdzekļu skaits un kopējā masa vai atbilstoši 17.1.3.apakšpunktam — to atsevišķi savākto nolietoto transportlīdzekļu skaits un kopējā masa, kas saražoti pirms 1980.gada 1.janvāra;

24.2. savākto nolietoto transportlīdzekļu skaits un kopējā masa, kuriem to nodošanas laikā saskaņā ar operatora novērtējumu nav tirgus vērtības, kā arī vidējās izmaksas šādu nolietotu transportlīdzekļu apstrādei;

24.3. vides pārvaldības un audita sistēmas apstrādes uzņēmumā (ja ir ieviestas);

24.4. nolietoto transportlīdzekļu detaļu un materiālu otrreizējā izmantošana, pārstrāde un reģenerācija (atsevišķi), norādot masu katram sastāvdaļu un materiālu veidam vai saskaņā ar šo noteikumu 17.1.3.apakšpunktu norādot atsevišķi informāciju par sastāvdaļām un materiāliem, kas iegūti no nolietotajiem transportlīdzekļiem, kuri saražoti pirms 1980.gada 1.janvāra;

24.5. informāciju par nepieciešamajiem papildu pasākumiem, ko apstrādes uzņēmums plānojis veikt, ja nav sasniegti plānā noteiktie otrreizējās izmantošanas un reģenerācijas vai otrreizējās izmantošanas un pārstrādes apjomi.

VI. Noslēguma jautājumi

25. Apstrādes uzņēmums, kas dibināts līdz 2004.gada 30.aprīlim, plānu pārvaldē iesniedz līdz 2004.gada 1.decembrim.

26. Noteikumi stājas spēkā ar 2004.gada 1.maiju.

Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 18.septembra Direktīvas 2000/53/EK par nolietotiem transportlīdzekļiem.

Ministru prezidents I.Emsis

Vides ministrs R.Vējonis

 

Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2004.gada 1.maiju.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!