Slavenā mūziķa radurakstos – arī latviska stīga
Kārlis Hūns. Veras Manigeti portrets. 1871 |
Jau daudzu gadu garumā koncertu klausītāju mīlestību un kritiķu laurus Latvijā saņēmis tālu daudzinātais čella spēles virtuozs Ivans Monigeti. Draudzība nostiprinājusies ne vien koncertdzīvē, bet arī pedagoģijā. Tikko presē varējām lasīt, ka arī kāds latviešu jaunais čellists, ir izturējis konkursu un kļuvis par Bāzeles konservatorijas profesora Monigeti meistarklases audzēkni.
Monigeti dzimtas vārds latviešu
kultūras vēsturē pazīstams jau kopš 19. gadsimta. Mūsu
talantīgais gleznotājs Kārlis Hūns 1874. gadā salaulājās ar
Pēterburgā strādājošā itāliešu arhitekta Ipolita Monigeti meitu
Veru. Šis arhitekts strādāja imperatora Aleksandra III galmā.
Viņš veicis vairāku nozīmīgu celtņu rekonstrukciju, izstrādājis
plānu jaunām pilīm un projektējis pazīstamo Levādijas pili Jaltā
(ko pieminam arī kā mums liktenīgās lielvaru konferences vietu).
Monigeti rekonstruētās celtnes Hūns izdaiļojis ar monumentālās
glezniecības darbiem.
Kad 1980. gadā tika atzīmēta akadēmiķa Kārļa Hūna 150. dzimšanas
diena, man bija laime Valsts Mākslas muzejā komplektēt un
iekārtot ekspozīciju piemiņas izstādei. Lai arī šis ir viens no
latviešu gleznotāju pirmās trijotnes meistariem, mākslinieka
darbi izklīduši pa ļoti daudziem tuviem un tāliem muzejiem, pie
tam vairāki muzeji nelabprāt šķiras no augstu vērtētā gleznotāja
darbiem. Tieši izstādes gatavošanas laikā “no augšas” tika dots
norādījums: ja mākslinieka mantojums ir mazskaitlīgs un izkaisīts
daudzos muzejos, iespēju robežās savākt to vienuviet. Varbūt
tādēļ no Kauņas, Erevānas, Taškentas un daudzām citām gleznu
kolekcijām saņēmām atteikumus. Vietējā muzejā Hūna gleznu krājums
bija visai pieticīgs, jo viņa darbus ilgāku laiku iegādājās
atturīgi, uzskatot tos par neraksturīgiem latviešu mākslai.
Nozīmīgākai gadskārtai veltītajā ekspozīcijā ietilpa arī Hūna
portrets, ko gleznojis viņa draugs I.Kramskojs. Latviešu
gleznotāju jau bija pamanījusi Eiropa, viņš bija pasniedzis
akvareļglezniecības stundas pašai Francijas imperatrisei
Eižēnijai. Izstāde diemžēl tikai daļēji spēja atspoguļot viņa
radošo daudzpusību un spēku.
Jubilejas pasākumos bija iecerēts iesaistīt jau toreiz slaveno
mūziķi Ivanu Monigeti, kas sarīkojumam piešķirtu divkāršu
spožumu. Taču toreiz neizdevās nodibināt sakarus.
Kad Čaikovska konkursa laureātu vidū parādījās čellista Monigeti
vārds un attēlos ieraudzīju itāliskos sejas vaibstus, radās
nojausma par šīs personas varbūtējo saistību ar K.Hūna
dzīvesbiedres Veras Monigeti ģimeni. Par šo iespējamību biju
iecerējis jautāt pašam mūziķim, kad viņš ar koncertiem ciemojās
Rīgas jubilejas dienās. Diemžēl biju novēlojis, jo maestro no
Rīgas jau bija aizceļojis. Ar mūziķa kuratora Reiņa Galenieka
palīdzību tomēr telefoniski izdevās sazināties ar Monigeti
kundzi, kas vēl bija aizkavējusies. Viņai tad arī izstāstīju
senos radurakstus. Jādomā, ka tagad tos zina arī pats Ivans
Monigeti.
Kārļa Hūna gleznotais Veras Monigeti atveids rakstos sastopams kā
“Mākslinieka sievas portrets”, lai gan audekla datējums liecina,
ka šai laikā viņa bijusi līgava. Latviešu glezniecības sieviešu
portretu galerijā šo var ierindot visaugstākajā vietā.
Mākslinieka sieva bijusi arī modelis vairākās žanra
gleznās.
Diemžēl talantīgā mākslinieka dzīves ceļš agri aprāvās.
Nedziedināmi saslimušo dzīvesbiedru sieva pavadīja ārstniecības
braucienā uz Šveici, kur Davosā 46 gadu vecumā beidzās Kārļa Hūna
šīszemes gaitas. Jaunā atraitne rūpējās par vīra zemei atdodamās
daļas pārvešanu un apbedīšanu dzimtās Madlienas kapsētā. Šis
elēģiskais vēstījums no Veras Hūns–Monigeti dzīves ierakstīts
latviešu 19. gadsimta mākslas vēsturē.
Pēteris Savickis