Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Mēbeļu ražošanai Latvijā IR nākotne. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 15.01.2004., Nr. 7 https://www.vestnesis.lv/ta/id/83103

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Zinātnieki saņem balvas par izcilību

Vēl šajā numurā

15.01.2004., Nr. 7

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Mēbeļu ražošanai Latvijā IR nākotne

Latvijā saražoto mēbeļu daudzums ar katru gadu palielinās, tomēr mēbeļu ražotājiem jādomā par produkcijas dizainu un mārketinga aktivitātēm, liecina Latvijas Attīstības aģentūras veiktais pētījums.

EKHTM8.JPG (16064 bytes)
EKHTM9.JPG (24162 bytes)

Mēbeļu ražošanas daudzums Latvijā ar katru gadu palielinās. 2002.gadā saražots divreiz vairāk mēbeļu nekā 1997.gadā, liecina Latvijas Attīstības aģentūras veiktais pētījums par Latvijas mēbeļu ražotāju konkurētspēju. Kā vakar, 14.janvārī, preses konferencē norādīja Latvijas Attīstības aģentūras valdes priekšsēdētājs Juris Kanels, lai arī aptuveni 80% no saražotajām mēbelēm tiek eksportētas, tomēr “mūsu mēbeļražotājiem vēl ir lielas izaugsmes iespējas. Eiropas valstīs mēbeļu ražošana veido aptuveni 50% no visas kokrūpniecības nozares, Latvijā – tikai 11%. Pēc J. Kanela teiktā, tas norāda, ka Latvijas kokrūpniecības nozare varētu gūt lielākus ienākumus, jo lielai daļai eksportēto kokmateriālu ir zema pievienotā vērtība.

Grib radīt konkurenci Skandināvijas dizainam

J. Kanels norādīja, ka pētījums atklājis arī Latvijas mēbeļu ražotāju vājās vietas. Nopietns izaicinājums Latvijas mēbeļu ražotājiem ir darbs pie mēbeļu dizaina uzlabošanas. Asociācijas “Latvijas mēbeles” prezidents Aivars Einauss uzsvēra, ka mēbeļu ražotāji dizaina uzlabošanu un pilnveidošanu nav aizmirsuši. “Mums ir ambiciozi mērķi. Gribam radīt Baltijas valstīm vienotu mēbeļu dizainu, kas, iespējams, kaut kad nākotnē radītu konkurenci Skandināvijas dizainam,” teica A. Einauss. “Šajā sakarā šogad tiek plānots nopietns projekts, sadarbojoties Latvijas Attīstības aģentūrai, mēbeļu ražotājiem un mācību iestādēm, – Dizaina centra izveides projekts.”

Svarīgi mārketinga pasākumi

Bez mēbeļu dizaina uzlabošanas ražotājiem nopietni jādomā arī par mārketinga aktivitātēm un jaunu tirgu apgūšanu, norādīja J. Kanels. “Lieliska iespēja mūsu uzņēmējiem būs arī Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļi, no kuriem 27 miljoni paredzēti mārketinga aktivitāšu veicināšanai, tirgus izpētei, konsultāciju projektiem u.c. tā sauktajiem mīkstajiem projektiem. Tā ir milzīga summa un simtkārt pārsniedz līdz šim piešķirtos valsts atbalsta līdzekļus,“ stāstīja J. Kanels. Bet Latvijas Attīstības aģentūras valdes priekšsēdētājs apšauba, vai uzņēmēji spēs piedāvātos līdzekļus apgūt.

Situācija mēbeļu ražošanā

Kopumā 2002.gadā Latvijā darbojās gan 400 mēbeļu ražošanas uzņēmumu, no tiem lielākā daļa – 62% – atrodas Rīgā vai Rīgas rajonā. Taču no visiem mēbeļu ražošanas uzņēmumiem tikai desmit ir tādi, kuros strādā vairāk nekā 250 darbinieku, norādīja Latvijas Attīstības aģentūras kokapstrādes nozares eksperts Guntis Rubīns. Lielu produkcijas daļu pagaidām veido sagataves gatavu mēbeļu ražošanai. Taču pakāpeniski pieaug jau gatavu mēbeļu īpatsvars kopējā mēbeļu ražošanas uzņēmumu produkcijas apjomā.
Pēdējos gados strauji palielinājies Latvijas mēbeļu rūpniecībā saražotās produkcijas apjoms, kas tiek eksportēts. 2002.gadā eksportētais mēbeļu apjoms bija aptuveni 2,5 reizes lielāks nekā 1996.gadā. Tomēr joprojām galvenokārt tiek eksportētas mēbeļu sagataves gatavu mēbeļu ražošanai – 2002.gadā aptuveni 45%. G. Rubīns norādīja, ka pēdējos gados lielie mēbeļu ražošanas uzņēmumi arvien lielāku uzmanību pievērš mēbeļu dizainam. Tas pakāpeniski palielina produkcijas pievienoto vērtību, līdz ar to radot iespējas palielināt konkurētspēju un produkcijas eksporta apjomus.

Ilze Sedliņa, “LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!