Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2002. gada 9. oktobra rīkojums Nr. 562 "Par Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plānu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 11.10.2002., Nr. 147 https://www.vestnesis.lv/ta/id/67257

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta rīkojums Nr.563

Par atbildīgo amatpersonu norīkošanu Latvijas Republikas iestāšanās Eiropas Savienībā līguma projekta izstrādei un juridiskās starpnozaru darba grupas izveidošanu

Vēl šajā numurā

11.10.2002., Nr. 147

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: rīkojums

Numurs: 562

Pieņemts: 09.10.2002.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

 

Ministru kabineta rīkojums Nr.562

Rīgā 2002.gada 9.oktobrī (prot. Nr.42, 25.§)

Par Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plānu

1. Apstiprināt Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plānu.

2. Pasākumu plānā minētajām atbildīgajām institūcijām noteiktajos termiņos izpildīt norādītos uzdevumus.

3. Ekonomikas ministram līdz 2003.gada 1.martam iesniegt Ministru kabinetā informatīvu ziņojumu par pasākumu plāna izpildes gaitu un par citiem uzņēmējdarbības vides uzlabošanai nepieciešamajiem pasākumiem.

4. Atzīt par spēku zaudējušu Pasākumu plānu uzņēmējdarbības vides uzlabošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2001.gada 10.jūlija sēdes protokollēmumu (prot. Nr.32 32.§) “Par Pasākumu plānu uzņēmējdarbības vides uzlabošanai”).

Ministru prezidents A.Bērziņš

Ekonomikas ministrs A.Kalvītis

 

Apstiprināts

ar Ministru kabineta

2002.gada 9.oktobra rīkojumu Nr.562

Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plāns

Nr.

Politikas mērķi, rīcības virzieni, uzdevumi

Veicamie pasākumi

Atbildīgā institūcija/ vadības grupas dalībnieks

Rādītāji uzdevumu izpildes novērtēšanai un termiņi

Izpildes statuss

NODOKĻU POLITIKA UN ADMINISTRĒŠANA

1.

Nodokļu strīdu apelācijas sistēma

 

Nepieciešams izveidot efektīvu apelācijas kārtību nodokļu strīdu izskatīšanai.

1) Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk — VID) Modernizācijas projekta 1999.–2002.gadam ietvaros izveidot neatkarīgu divu pakāpju pirmstiesas nodokļu strīdu izskatīšanas apelācijas struktūru, kura izskatītu sūdzības par VID nodokļu administrācijas, muitas un nodokļu parādu piedziņas amatpersonu pieņemtiem lēmumiem;

2) Izveidojot VID reģionālās iestādes, pabeigt no nodokļu administrācijas un muitas neatkarīgu pirmstiesas nodokļu strīdu izskatīšanas apelācijas struktūru izveidošanu (VID reģionālo iestāžu līmenī un VID centrālā aparāta līmenī).

VID
(VID ģenerāldirektors)

Jaunā apelācijas kārtība, kā arī Kurzemes reģionālās iestādes lēmumu pārsūdzības daļa tiks izveidotas līdz 2002.gada 31.decembrim.

 

2.

Likumu interpretācija un piemērošana neskaidrību gadījumos

 

Nodokļu administrācijas un nodokļu maksātāju savstarpējās komunikācijas statuss, kā arī nodokļu maksātāju norādīto nepilnību un jautājumu sistemātiska risināšana. Piemēram, ja nodokļu maksātājs seko nodokļu administrācijas rakstiskam ieteikumam, kas vēlāk izrādās kļūdains, tad jebkādi no tā izrietošie sodi papildus piemērojamam nodoklim būtu jāsamazina.

Katru ceturksni papildināt VID metodiskos norādījumus par nodokļu likumu piemērošanu, ņemot vērā nodokļu maksātāju norādītās nepilnības un problēmas ar attiecīgo likumu piemērošanu, un katru ceturksni atjaunot un izvietot šos norādījumus VID mājas lapā www.vid.gov.lv.

VID (VID ģenerāldirektors)

Katru ceturksni.

 

3.

Parādu diferenciācija uzņēmumu ienākumu nodokļa aprēķināšanas vajadzībām

 

Zaudēto parādu norakstīšana praktiski nav iespējama. “Slikto” debitoru atskaitīšana uzņēmuma ienākuma nodokļa vajadzībām būtu jādiferencē pēc parādu lieluma un vecuma. Sakarā ar to, ka Komercreģistrs kavējas ar uzņēmumu izslēgšanu, parādu nevar norakstīt kā zaudētu, tādējādi iepriekš pārmaksāto uzņēmuma ienākuma nodokli nevar koriģēt un atgūt.

1) Lūgt Ārvalstu investoru padomi (turpmāk — ĀIP) iesniegt Finansu ministrijai (turpmāk — FM) argumentētus un ar praktiskiem piemēriem pamatotus priekšlikumus par parādu diferencēšanas kritērijiem (pēc parādu apmēriem un nokavējuma laika) likuma “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” pilnveidošanai.

2) FM četru mēnešu laikā no priekšlikumu saņemšanas brīža veikt to analīzi un sagatavot ziņojumu Ministru kabinetam (turpmāk — MK).

1) ĀIP

2) FM (FM valsts sekretāre)

1) Līdz 2002.gada 31.augustam.

2) Līdz 2002.gada 31.decembrim.

Izpildīts. ĀIP ir iesniegusi FM argumentētus un ar praktiskiem piemēriem pamatotus priekšlikumus par parādu diferencēšanas kritērijiem 2002.gada 31.augustā.

NEKUSTAMO ĪPAŠUMU TIRGUS ATTĪSTĪBA

4.

Valsts nodeva par īpašuma tiesību nostiprināšanu Zemesgrāmatā

 

Valsts nodeva par īpašuma tiesību nostiprināšanu Zemesgrāmatā 2% apmērā no darījuma vērtības vai kadastrālās vērtības ir pārāk liela. Šāds nodevas apjoms izraisa pazeminātas darījumu vērtības norādīšanu darījuma dokumentos, tādējādi apgrūtinot Valsts zemes dienestu (VZD) iegūt informāciju par reālām nekustamo īpašumu tirgus vērtībām. Lielā valsts nodeva kavē nekustamā īpašuma tirgus attīstību. Turklāt nodevas apmērs nav pamatots ar valsts funkcijas veikšanas administratīvajiem izdevumiem, tas ievērojami pārsniedz valsts funkcijas nodrošināšanai nepieciešamo finansējumu.

Finansu ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministrijas (turpmāk — TM) un TM Zemesgrāmatu departamenta atbildīgajiem speciālistiem izanalizēt valsts nodevas par īpašuma tiesību nostiprināšanu Zemesgrāmatā atcelšanas iespējas un sagatavot attiecīgu ziņojumu iesniegšanai MK.

FM
(FM valsts sekretāre),
TM (TM valsts sekretārs)

Līdz 2002.gada 31.decembrim.

 

MUITA

5.

Galvojuma noteikšana un piemērošana

 

Vispārējā galvojuma apjoma aprēķināšanas kārtība dažādām muitas procedūrām, piem. Muitas procedūrai — ievešana muitas noliktavā un preču pagaidu uzglabāšanai, nav savstarpēji saskaņota. Nepieciešams novērst MK noteikumos konstatētās pretrunas starp vispārējā galvojuma apjoma aprēķināšanu un nosacījumu, kad GMP aptur galvojuma darbību.

Iesniegt Ministru kabinetā noteikumu projektu “Par muitas galvojumiem”, precizējot vispārējā galvojuma aprēķināšanas kārtību un novēršot citas konstatētās pretrunas.

FM (FM valsts sekretāre),
VID (VID ģenerāldirektors)

Līdz 2002.gada 30.septembrim iesniegt Valsts kancelejā.

 

6.

Valūtas kursa piemērošanas kārtība muitas vērtības noteikšanai un muitas parāda aprēķināšanai

 

Paredzēt valūtas kursa noteikšanas metodiku muitas maksājumu aprēķināšanai saskaņā ar Muitas likumu un ES Muitas kodeksu.

Saskaņojot ar nozares uzņēmēju asociācijām, izstrādāt un iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā noteikumus par Muitas likuma 170.panta 4.daļas piemērošanas kārtību, kas nosaka, kāds valūtas kurss tiek piemērots muitas vērtības noteikšanā, ja muitas vērtība norādīta valūtā, kuras oficiālo kursu nenosaka Latvijas Banka.

FM (FM valsts sekretāre),
VID (VID ģenerāldirektors)

Līdz 2002.gada 30.septembrim iesniegt Valsts kancelejā.

 

SADARBĪBA STARP LATVIJAS VALDĪBU UN ĀIP PRETKORUPCIJAS JOMĀ

7.

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB)

 

ĀIP uzskata, ka efektīva un koordinēta cīņa ar korupciju ir viens no priekšnoteikumiem jaunu investīciju ienākšanai Latvijā. KNAB izveidei jāsekmē korupcijas novēršana un apkarošana, tāpēc biroja darbiniekiem jāstrādā efektīvi un birojam jāsadarbojas ar sabiedriskajām organizācijām, nodrošinot tā darba atklātību un augstu atbildības pakāpi.

1) KNAB darbinieku atlases un personāla vadības politikā jāievēro sekojoši principi:

(1) sākotnēji tiek atlasīts neliels skaits augsti motivētu un zinošu darbinieku ar izaugsmes potenciālu;

(2) birojā regulāri strādā ārvalstu eksperti, kas apmāca personālu pasaulē aprobētās korupcijas apkarošanas metodēs.

2) KNAB budžetam ir jābūt pietiekošam, lai būtu iespējams piesaistīt kvalificētus ārvalstu konsultantus un profesionālus darbiniekus.

3) KNAB aktīvi jāsadarbojas ar sabiedrības, uzņēmēju, nevalstisko organizāciju un masu mediju pārstāvjiem, lai nodrošinātu biroja darba atklātību.

Tieslietu ministrija, Noziedzības un korupcijas novēršanas padome (TM Valsts sekretārs; Noziedzības un korupcijas novēršanas padomes sekretariāta vadītājs)

Līdz 6.Latvijas valdības un ĀIP tikšanās reizei sagatavot ziņojumu par ĀIP izteikto rekomendāciju statusu.

 

VALSTS UN PAŠVALDĪBU IEPIRKUMI

8.

E-iepirkumu sistēmas attīstība

 

ĀIP iesaka aktīvi izmantot uz Internet bāzes balstītus tehnoloģiskos risinājumus, kas ļautu visplašākajam potenciālo pretendentu lokam brīvi piekļūt informācijai par konkursu noteikumiem [šo shēmu sākotnēji varētu piemērot mazo iepirkumu (līdz 10,000 Ls) gadījumos].

Iepirkumu uzraudzības birojam (turpmāk — IUB) iesniegt Ministru kabinetam pārstrādāto “E-iepirkumu koncepcijas” projektu.

IUB, Finansu ministrija, (FM valsts sekretāre)

Līdz 2002.gada 31.decembrim iesniegt alsts kancelejā.

 

9.

Metodoloģisko materiālu izdošana un vienotu administratīvo dokumentu paketes izstrāde

 

Ņemot vērā iepirkumu komisiju un pretendentu izglītotības līmeni, nepieciešams veidot skaidrojošos un metodoloģiskos materiālus par Iepirkumu likumu un tā normu piemērošanas kārtību, lai nodrošinātu vienādu likuma interpretāciju visās Latvijas valsts un pašvaldību iestādēs.

Jānodrošina vienkāršu, nepārprotamu un vienotu iepirkumu administratīvo dokumentu formu izveidošana un izmantošana visās Latvijas valsts un pašvaldību iestādēs.

1) IUB izstrādāt un izvietot Internetā “Iepirkumu rokasgrāmatu”, kurā būtu apkopoti likuma normu skaidrojumi, praktiski padomi likuma piemērošanā, ieteikumi cenu aptauju, sarunu procedūru un konkursu rīkošanā, iepirkumu metodikā un iepirkumu komisiju darba organizācijā.

1) IUB, Finansu ministrija, (FM valsts sekretāre),

VARAM (VARAM valsts sekretārs)

1) Līdz 2003.gada 31.martam.

 

2) IUB, piesaistot nepieciešamos resursus, tulkot rokasgrāmatu angļu un krievu valodās, izvietojot tulkotās versijas Internetā, un pēc nepieciešamības uz rokasgrāmatas bāzes veidojot drukātus metodoloģiskos materiālus.

2) IUB, Finansu ministrija, (FM valsts sekretāre),

VARAM (VARAM valsts sekretārs)

2) Līdz 2003.gada 30.jūnijam.

 

3) IUB izstrādāt metodiskos norādījumus un tipveida administratīvo dokumentu formas, kas nodrošinātu vienādu iepirkumu komisiju un pretendentu izpratni par iesniedzamo dokumentu komplektāciju.

3) IUB, Finansu ministrija, (FM valsts sekretāre),

VARAM (VARAM valsts sekretārs)

3) Līdz 2003.gada 30.jūnijam.

 

TIESU VARA UN KORPORATĪVĀS TIESĪBAS

10.

Lietu nozīmēšanas kārtība

 

Uzņēmējiem nav izprotama lietu nozīmēšanas un izskatīšanas secība un kārtība, kas katrā tiesā notiek pēc citiem principiem.

Nepieciešams izveidot publisku, skaidru un saprotamu lietu nozīmēšanas kārtību.

1) TM apkopot informāciju par katras tiesas izvēlēto un apstiprināto lietu nozīmēšanas kārtību.

1) TM (TM valsts sekretāra vietniece)

1) Līdz 2003.gada 1.martam.

 

2) TM publiskot visu tiesu izvēlētās lietu nozīmēšanas kārtības TM mājas lapā Internetā.

2) TM (TM valsts sekretāra vietniece)

2) Līdz 2003.gada 1.martam.

 

11.

Tiesas spriedumu publiskošana

 

Atklātības trūkums Latvijas tiesu sistēmā rada situāciju, ka nepietiekami tiek publicēti tiesu, īpaši — rajona tiesu, spriedumi, kas būtiski apgrūtina konsekventas tiesu prakses veidošanos. Tāpat tiesu sistēma nav pietiekoši saistīta ar sabiedrību, kas uzņēmējos rada aizdomas par tiesu korumpētību.

1) TM nodrošināt tiesu spriedumu publisko pieejamību Internetā un publicēšanu.

1) TM (TM valsts sekretāra vietniece)

1) Četras reizes ceturksnī.

 

2) TM veicināt tiesnešu preses konferenču rīkošanu (ne mazāk kā četras katru ceturksni) par svarīgām un sabiedrībā plašu rezonansi guvušām lietām.

2) TM (TM valsts sekretāra vietniece)

2) Četras reizes ceturksnī.

 

12.

Ārvalstu pārstāvniecību reģistrācijas kārtība un juridiskais statuss

 

Nepieciešams precizēt un saskaņot ar starptautisko praksi ārvalstu uzņēmējsabiedrību un to pārstāvniecību reģistrācijas kārtību Uzņēmumu reģistrā.

Noteiktajā kārtībā iesniegt MK noteikumu projektu “Par ārvalstu komersantu un organizāciju pārstāvniecību un to pārstāvju reģistrācijas kārtību”.

Uzņēmumu reģistrs (Galvenais valsts notārs),

TM (TM valsts sekretārs)

Līdz 2002.gada 31.decembrim iesniegt Valsts kancelejā.

 

Pārskata sniegšanas un novērtēšanas kārtība

 

Lai nodrošinātu uzraudzību par pasākumu plānā ietverto punktu izpildi, nepieciešams veidot un iesniegt pārskata ziņojumu.

Noteiktajā kārtībā iesniegt MK ziņojumu par pasākumu plānā ietverto uzdevumu izpildi un atbildīgo institūciju atzinumiem.

Vadības grupa, EM (Ekonomikas ministrs)

Līdz 2003.gada 1.februārim iesniegt Ministru kabinetā.

 

 

Ekonomikas ministrs A.Kalvītis

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!