• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ir pārliecība, ka budžetu Saeimā iesniegs laikus. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 19.05.2000., Nr. 180/181 https://www.vestnesis.lv/ta/id/6608

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.177

Valsts akciju sabiedrības "Latvijas Hipotēku un zemes banka" statūti

Vēl šajā numurā

19.05.2000., Nr. 180/181

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ir pārliecība, ka budžetu Saeimā iesniegs laikus

Gundars Bērziņš, finansu ministrs, -  pirmajā preses konferencē

B.JPG (12806 BYTES) - Attiecības ar presi ir svarīgas, tām jābalstās uz savstarpēju cieņu. Un visu informāciju, ko jūs vēlaties gūt no manis, jūs arī saņemsit.

Pirmais, par ko es gribētu šajā preses konferencē runāt, ir budžeta ieņēmumi un budžeta izpilde (skat. tabulu 6.lpp.) . Kopējā pamatbudžeta izpildē mēs nedaudz - par 200 000 latu - atpaliekam no plānotā grafika, bet ievērojami apsteidzam ieņēmumus 1999. gada pirmajos četros mēnešos. Tātad budžeta izpilde ieņēmumu daļā ir ļoti tuva prognozei, tiesa, dažos nodokļu veidos veiksmīgāk, dažos - ne tik veiksmīgi.

Uzņēmuma ienākuma nodokļa (UIN) iemaksas nesasniedz prognozētās un atpaliek arī no pagājušā gada pirmo četru mēnešu ieņēmumiem. Taču te ir vairāki ietekmējošie faktori. Viens no tiem ir dažu lielu uzņēmumu, piemēram, "Latvenergo" lielie maksājumi budžetā, kas tika veikti pagājušajā gadā - UIN 5 miljonu latu apmērā, un tas bija vairāk, nekā bija nepieciešams, izveidojās atlikums šim gadam. UIN ietekmē vēl dažādas negatīvas lietas - uzņēmumi, kas pārtraukuši savu darbību, piemēram, "Toleram Fibers" utt. Ir palielinājies maksātnespējas gadījumu skaits. Kaut gan kopumā nodokļu maksātāju skaits ir pieaudzis apmēram par 7000, un tas ļauj pietiekami optimistiski raudzīties uz UIN ieņēmumu prognozi.

Varbūt sarežģītākā situācijā ir ieņēmumi no akcīzes nodokļa (AN). Kopējais AN ieņēmums atpaliek no prognozes, un tieši šis nodokļa veids ir vājākā vieta nodokļu ieņēmumos.

Par atsevišķiem AN veidiem. Naftas produktu AN dinamika ir ļoti svārstīga, reālie ieņēmumi jau ilgāku laiku nesasniedz prognozi.

Mēs esam sākuši darbu, lai situāciju uzlabotu. Kā zināt, no šā nodokļa ir atskaitījumi arī ceļu uzturēšanai.

Mums ir bijusi saruna ar Ministru prezidentu un satiksmes ministru, kādā veidā situāciju risināt, jo ceļiem naudas trūkst. Finansu ministrija ir veikusi rūpīgāku analīzi, kas balstās uz pirmā ceturkšņa rezultātiem, analīzi par AN degvielai. Ir atklājušās ļoti interesantas lietas, kas uzrāda riska zonas. Šā gada 1. ceturksnī benzīna patēriņš, realizācija salīdzinājumā ar 1999. gada ceturksni ir samazinājies par 38,1 procentu. Nešaubīgi, tas uzrāda, ka šāds patēriņa kritums sakarā ar cenu palielinājumu nav iespējams. Dīzeļdegvielai stāvoklis ir labāks, patēriņš abos gados ir līdzīgs. Ir viena ļoti interesanta lieta, kam šobrīd tiek pievērsta liela uzmanība. Tā ir degvielas ražošana Latvijā, neilgu laiku muitas noliktavās notiek degvielas jaukšana un visas citas lietas. Šogad šī degvielas ražošana tepat Latvijā ir pieaugusi par 58 procentiem. Mēs pamazām sākam kļūt par degvielas pārstrādes lielvalsti - 1. ceturksnī saražotas 124 911 tonnas dažādu produkcijas veidu. Turklāt interesanti tas, ka iekšējā tirgū realizētais daudzums no šīs saražotās produkcijas arvien, arvien samazinās: 1. ceturksnī - tikai 38,26 procenti jeb 47 821 tonna realizēta Latvijā. Mēs kļūstam par degvielas ražošanas un eksporta valsti. Uzskatu, ka šis jautājums ir rūpīgi pētāms. Uzskatu to par vienu no riska faktoriem, riska zonām, kurā netiek pilnībā iekasēts AN.

AN alkoholam it kā ievērojami pārsniedz 1999. gada rādītājus, nedaudz mazāk ir tikai aprīlī. Domāju, ka šajā ziņā ieņēmumi pildās labi. Protams, Latvijas alkohola tirgū ir vērojamas tendences stiprā alkohola daļai arvien samazināties, palielinoties vājā alkohola realizācijai. Šim alkoholam AN likme ir mazāka. Tālākā nākotnē, šādi mainoties alkohola tirgum, iespējams, ka šis AN nodokļa veids nebūs tas, kas augs un palielinās ieņēmumus. Turklāt Baltijas valstīs šobrīd alkohola AN likmes ir maksimālās.

Tabakas izstrādājumu AN arī pārsniedz 1999. gada izpildi visos mēnešos, izņemot aprīli. Šogad aprīlī bija par piecām darba dienām mazāk nekā martā un divām darba dienām mazāk nekā 1999. gada aprīlī. Un tam ir būtiska ietekme uz daļu nodokļu.

Pārējo akcīzes nodokļu ieņēmumi pildās ļoti labi, ļoti tuvu prognozei. PVN - lielākais nodoklis - visu laiku pārsniedz prognozes, arī 1999. gada rādītājus.

Sociālās apdrošināšanas iemaksas. Arī šis budžets pildās labi. Aprīlī gan ir kritums salīdzinājumā ar 1999. gadu, un tas ir tieši saistīts ar darba dienu skaitu. Domāju, ka maijā ieņēmumi būs labāki. Šobrīd, lai arī sociālo iemaksu likme ir samazināta par vienu procentu, šā gada četros mēnešos salīdzinājumā ar 1999. gada pirmajiem četriem mēnešiem, ieņemts ir par 6,6 miljoniem latu vairāk. Ieņēmumu prognozes saistībā ar sociālo budžetu pildās. Tiesa, ir jautājums, cik precīzi ir prognozētas izdevumu summas, tas līdz šim vienmēr ir radījis problēmas. Ja izdevumu summa būs prognozēta pareizi - to dara Labklājības ministrija -, tad arī situācija sociālajā budžetā var būtiski uzlaboties.

Iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) arī pildās labi. Šis nodoklis procentuāli visvairāk pārsniedzis prognozi - par 1,6 procentiem virs plānotā.

Vēl gribu pateikt par dažām lietām. Vakar notikušajā vērtspapīru izsolē Latvijā ir novērotas ļoti zemas procentu likmes - tās varētu nosaukt pat par rekordzemām. Obligācijas ar 28 dienu termiņu ir pārdotas ar 2,68 procentu gada likmi. Valsts kase jau ir informējusi par izmaiņām vērtspapīru izsolē. Šobrīd Valsts kasē likviditāte ir ļoti laba - atlikums valsts kasē uz 17. maiju ir 67 228 477,58 lati.

Patēriņa cenu izmaiņas aprīlī salīdzinājumā ar martu bija 0,4 procenti, tas ir relatīvi augsts procents. Jāsaka, šeit acīmredzami parādās lieta, ar kuru mums tik labi neveicas. Tā ir administratīvi regulēto cenu ierobežošana. Arī aprīlī inflācijā no 0,4 procentiem administratīvi regulējamās cenas sastāda 0,3 procentus. Piemēram, sašķidrinātās gāzes cena viena mēneša laikā ir palielinājusies par 22,1 procentu, Rīgas autobusu pārvadājumu tarifi pieauguši par 6,7 procentiem, palielinājušies ūdens, kanalizācijas un citi izdevumi. Tāpēc Saeimai svarīgi ir tikt skaidrībā ar vienotajiem regulatoriem, jo inflācijas pieaugumu pamatā dod tieši administratīvi regulētās cenas.

Un nu - pilnīgi svaiga informācija. Pēdējās divās dienās ļoti sekmējies ar nodokļu iekasēšanu - tie varbūt pat ir paši augstākie ieņēmumi. Divu dienu laikā ir iekasēts 17,1 miljons latu pamatbudžetā - 8 920 000 latu un 8 200 000 latu. Vidēji parasti tas ir divi miljoni. Tas arī liek optimistiski raudzīties uz budžeta izpildi.

Galvenā problēma, kurai jāpievērš stingrāka uzmanība gan Finansu ministrijai, gan Valsts ieņēmumu dienestam, arī tiesībsargājošajām un drošības iestādēm, ir akcīzes nodokļa iekasēšana. Tādi mērogi - gandrīz 40 procentu kritums vienā sektorā, tas nav tirgus izraisīts. Tur ir acīmredzams liels apjoms nelegālas tirdzniecības. Ja alkohola kontrabanda tiek atklāta diezgan sistemātiski - šā gada pirmajos trīs mēnešos tika konfiscēts vairāk nelegālā alkohola nekā visā iepriekšējā gadā, tad ar lielām veiksmēm degvielas kontrabandas apkarošanā mēs pašlaik nevaram lepoties. Pagaidām ir tikai viens nopietns atklātais gadījums - ir runa par nelegālo preci divu miljonu latu apjomā Daugavpilī. Tagad notiek izmeklēšana. Teorētiski atbildība gulstas uz muitu, ieņēmumu dienestu, Finansu ministriju, arī uz drošības iestādēm. Ceru, ka jautājumus izdosies risināt. Šeit ir skaidri redzamas riska zonas: ražošana un, manuprāt, riska zona ir arī dzelzceļa pārvadājumi, kā arī fiktīvs eksports no Latvijas.

- Kad varētu būt skaidrība par 10 gadu valsts aizņēmuma obligāciju emisiju. Vai tas notiks šogad vai nākamā gada sākumā?

G.Bērziņš: - Ar Valsts kasi esam to pārrunājuši. Ir vairākas lietas, kas šajā jautājumā jāņem vērā. Valsts kasei ir laba likviditāte, un mums šobrīd nav vajadzīgi papildu līdzekļi. Līdz gada beigām izpildot budžetu, mums likviditāte ir nodrošināta. Katra emisija nozīmē arī procentu maksājumus. Tikko kā ir bijusi 5 gadu obligāciju emisija 61 miljona latu apmērā, tas ir ļoti liels apjoms. Bet es uzskatu, ka 10 gadu obligāciju emisija notiks šogad. Protams, jāveic izpēte, vai būs pircēji, vai ir pieprasījums šogad, vai tas būs rudenī. Taču 10 gadu obligācijas šogad, domāju, tiks izlaistas, un ar tām tika pārfinansētas kādas citas obligācijas, jo Valsts kasei nauda nav nepieciešama. Negatīvi ir tas, ka nedaudz palielināsies valsts parāda apkalpošanas izdevumi. Taču, ja būs interese par šīm 10 gadu obligācijām, tad rudenī būs tās jāizdod - septembrī, oktobrī. Protams, jautājums ir par apjomiem. Ja mēs ceram uz vietējiem investoriem, tad apjoms varētu būt mazāks. Ja uz starptautiskiem, tad apjomam būtu jābūt vismaz tādam pašam, kāds bija 5 gadu obligācijām.

- Kādas izmaiņas Ministru kabinets apstiprināja budžeta veidošanas grafikā?

G.Bērziņš: - Izmaiņas bija tikai tehniskas - saistītas ar valdības maiņu. Pēc vecā grafika mērķa griestu apstiprināšana ministrijām bija paredzēta 16. maijā. Pašlaik šis datums ir pārbīdīts uz jūnija pirmo nedēļu - uz 6. jūniju. Mērķa griestu apstiprināšana ir izšķirošais jautājums budžetā. Pēc tam budžets ieiet tehniskās izstrādes ciklā.

Rūta Bierande,

"LV" ekonomikas redaktore

Par valsts kopbudžeta izpildi

(2000. gada janvāris - aprīlis) (tūkst.latu)

Rādītāji Konsolidētais Konsolidētais Konsolidētais Aprīļa
valsts pašvaldību kopbudžets izpilde
budžets* budžets
1. Ieņēmumi (bruto) 425 871 142 142 568 013 146 127
mīnus transferts no valsts pamat-
budžeta pašvaldību budžetos x x 32 883 8 645
mīnus transferts no valsts speciālā
budžeta pašvaldību budžetos x x 5 358 1 291
1.1. Kopbudžeta ieņēmumi (neto) x x 529 772 136 191
2. Izdevumi (bruto) 439 910 130 916 570 826 147 526
mīnus valsts pamatbudžeta
dotācijas, mērķdotācijas
pašvaldību budžetiem x x 32 883 8 645
mīnus valsts speciālā budžeta
dotācijas, mērķdotācijas
pašvaldību budžetiem x x 5 358 1 291
2.1.Kopbudžeta izdevumi (neto) x x 532 585 137 590
3. Finansiālais deficīts(-)
vai pārpalikums(+) -14 039 11 226 -2 813 -1 399
4. Budžeta aizdevumi un atmaksas -3 480 738 669 - 74
Budžeta aizdevumi (bruto) 7 244 1 440 8 684 1 647
mīnus valsts pamatbudžeta
aizdevumi pašvaldību budžetiem x x 4 545 676
Budžeta aizdevumi (neto) x x 4 139 971
Budžeta aizdevumu atmaksa (bruto) 10 724 702 11 426 1 520
mīnus pašvaldību aizdevumu
atmaksas valsts pamatbudžetam x x 7 956 475
Budžeta aizdevumu atmaksas (neto) x x 3 470 1 045
5. Fiskālais deficīts(-)
vai pārpalikums(+) -10 559 10 488 -3 482 -1 325
6. Finansēšana 10 559 -10 488 3 482 1 325
6.1.Iekšējā finansēšana 18 721 -10 488 11 644 3 157
No citām valsts pārvaldes struktūrām 0 -2 272 1 139 297
no citām tā paša līmeņa valsts
pārvaldes struktūrām 1 139 1 139 297
no citiem valsts pārvaldes
līmeņiem (bruto) -3 411 -3 411 201
mīnus pašvaldību finansēšana
no valsts pamatbudžeta x x 3 411 - 201
no citiem valsts pārvaldes
līmeņiem (neto) x x
No Latvijas Bankas 16 616 0 16 616 22 701
Depozītu apjoma izmaiņas -57 061 -57 061 -6 876
Norēķinu kontu atlikumu
izmaiņas -22 416 -22 416 -15 892
Valsts iekšējā aizņēmuma
vērtspapīri 96 093 96 093 45 469
No komercbankām -15 969 -14 395 -30 364 -15 864
Tīrais aizņēmumu apjoms -4 228 -4 228 2 971
Depozītu apjoma izmaiņas -16 598 -16 598 -17 399
Norēķinu kontu
atlikumu izmaiņas 629 -10 167 -9 538 -1 436
Pārējā iekšējā finansēšana 18 074 6 179 24 253 -3 977
6.2. Ārējā finansēšana -8 162 -8 162 -1 832
* ieskaitot budžeta iestāžu saņemtos ziedojumus, dāvinājumus un pārējo ārvalstu finansu palīdzību
Valsts kases pārvaldnieks A.Veiss
Par valsts konsolidētā budžeta izpildi
(2000. gada janvāris - aprīlis) (tūkst.latu)
Rādītāji Likumā Izpilde no Izpilde % Aprīļa
apstiprinātais gada pret gada izpilde
gada plāns sākuma plānu (3/2)
Rādītāji Likumā Izpilde no Izpilde % Aprīļa
apstiprinātais gada pret gada izpilde
gada plāns sākuma plānu (3/2)
A.1. Kopējie ieņēmumi (B.1.+C.1.) 1 373 743 424 006 30.9% 108 372
Valsts pamatbudžeta ieņēmumi (bruto) 737 531 231 157 31.3% 60 659
Nodokļu ieņēmumi 587 500 181 243 30.8% 47 752
- Tiešie nodokļi 95 100 29 701 31.2% 7 605
Uzņēmumu ienākuma nodoklis 95 100 29 701 31.2% 7 605
- Netiešie nodokļi 492 400 147 276 29.9% 40 144
Pievienotās vērtības nodoklis 346 096 106 979 30.9% 29 021
Akcīzes nodoklis 133 504 35 732 26.8% 9 886
Muitas nodoklis 12 800 4 565 35.7% 1 237
- Citiem budžetiem sadalāmie
nodokļi 4 266 3
Nenodokļu ieņēmumi 59 128 19 583 33.1% 6 629
Maksas pakalpojumi un citi pašu
ieņēmumi 59 260 17 786 30.0% 4 186
Ārvalstu finansu palīdzība 31 643 12 545 39.6% 2 092
mīnus transferts no valsts
speciālā budžeta 1 201 400 7ć?3% 200
B.1. Valsts pamatbudžeta
ieņēmumi (neto) 736 330 230 757 31.3% 60 459
Valsts speciālā budžeta ieņēmumi
(bruto) 699 762 215 050 30.7% 55 149
Nodokļu un nenodokļu ieņēmumi 699 762 215 050 30.7% 55 149
Sociālās apdrošināšanas iemaksas 473 581 145 310 30.7% 35 262
Akcīzes nodoklis 56 546 13 741 24.3% 3 610
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis 74 152 22 406 30.2% 5 586
Ārvalstu finansu palīdzība 3 371 190 5.6% 35
Pārējie 92 112 33 403 36.3% 10 656
mīnus transferts no valsts
pamatbudžeta 62 349 21 801 35.0% 7 236
C.1. Valsts speciālā budžeta
ieņēmumi (neto) 637 413 193 249 30.3% 47 913
A.2. Kopējie valsts budžeta izdevumi
(A.2.1.+A.2.2.+A.2.3.) 1 439 743 435 036 30.2% 110 963
A.2.1. Kopējie valsts budžeta uzturēšanas
izdevumi (B.2.1.+C.2.1.) 1 338 260 417 150 31.2% 105 846
A.2.2. Kopējie valsts budžeta kapitālie
izdevumi (B.2.2.+C.2.2.) 34 787 5 979 17.2% 1 577
A.2.3. Kopējie valsts budžeta izdevumi
investīcijām (B.2.3.+C.2.3.) 66 696 11 907 17.9% 3 540
A.3. Valsts budžeta finansiālais
deficīts (-), pārpalikums (+), (A.1.-A.2.) -66 000 -11 030 16.7% -2 591
A.4. Kopējie valsts budžeta tīrie
aizdevumi (B.4.+C.4.) 14 499 -3 480 -24.0% -144
Kopējie valsts budžeta izdevumi, ieskaitot
tīros aizdevumus (A.2.+A.4.) 1 454 242 431 556 29.7% 110 819
A.5. Valsts budžeta fiskālais deficīts (-),
pārpalikums (+), (A.3.-A.4.) -80 499 -7 550 9.4% -2 447
Valsts pamatbudžeta izdevumi (bruto) 759 847 221 534 29.2% 60 389
mīnus transferts valsts speciālajam
budžetam 62 349 21 801 35.0% 7 236
B.2. Valsts pamatbudžeta izdevumi (neto) 697 498 199 733 28.6% 53 153
Valsts pamatbudžeta uzturēšanas
izdevumi (bruto) 694 317 210 838 30.4% 56 272
mīnus transferts valsts speciālajam
budžetam 60 907 21 190 34.8% 6 713
B.2.1. Valsts pamatbudžeta uzturēšanas
izdevumi (neto) 633 410 189 648 29.9% 49 559
Valsts pamatbudžeta kapitālie
izdevumi (bruto) 24 237 2 543 10.5% 938
B.2.2. Valsts pamatbudžeta kapitālie
izdevumi (neto) 24 237 2 543 10.5% 938
Valsts pamatbudžeta investīcijas (bruto) 41 293 8 153 19.7% 3 179
mīnus transferts valsts speciālajam
budžetam 1 442 611 42.4% 523
B.2.3. Valsts pamatbudžeta
investīcijas (neto) 39 851 7 542 18.9% 2 656
B.3. Valsts pamatbudžeta finansiālais
deficīts (-), pārpalikums (+) -22 316 9 623 -43.1% 270
B.4. Valsts pamatbudžeta tīrie aizdevumi 7 759 -5 104 -65.8% -676
B.4.1. Valsts pamatbudžeta tīrie
aizdevumi (bruto) 55 988 23 174 41.4% 4 717
mīnus transferts valsts speciālajam
budžetam 48 229 28 278 58.6% 5 393
Valsts pamatbudžeta tīrie aizdevumi (neto) 7 759 -5 104 -65.8% -676
B.5. Valsts pamatbudžeta fiskālais
deficīts (-), pārpalikums (+),
(B.3.- B.4.1) -78 304 -13 551 17.3% -4 447
Valsts speciālā budžeta izdevumi (bruto) 743 446 235 703 31.7% 58 010
mīnus transferts valsts pamatbudžetam 1 201 400 33.3% 200
C.2. Valsts speciālā budžeta
izdevumi (neto) 742 245 235 303 31.7% 57 810
Valsts speciālā budžeta uzturēšanas
izdevumi (bruto) 706 051 227 902 32.3% 56 487
mīnus transferts valsts pamatbudžetam 1 201 400 33.3% 200
C.2.1. Valsts speciālā budžeta
uzturēšanas izdevumi (neto) 704 850 227 502 32.3% 56 287
Valsts speciālā budžeta kapitālie
izdevumi (bruto) 10 550 3 436 32.6% 639
C.2.2. Valsts speciālā budžeta
kapitālie izdevumi (neto) 10 550 3 436 32.6% 639
Valsts speciālā budžeta investīcijas (bruto) 26 845 4 365 16.3% 884
C.2.3. Valsts speciālā budžeta
investīcijas (neto) 26 845 4 365 16.3% 884
C.3. Valsts speciālā budžeta finansiālais
deficīts (-), pārpalikums (+) -43 684 -20 653 47.3% -2 861
C.4. Valsts speciālā budžeta tīrie aizdevumi 6 740 1 624 24.1% 532
Valsts speciālā budžeta aizdevumi (bruto) 6 740 1 624 24.1% 532
Valsts speciālā budžeta aizdevumi (neto) 6 740 1 624 24.1% 532
C.5. Valsts speciālā budžeta fiskālais deficīts
(-), pārpalikums (+), (C.3.- C.4.) -50 424 -22 277 44.2% -3 393

Valsts kases pārvaldnieks A.Veiss

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!