• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Bauskas novada domes 2023. gada 30. marta saistošie noteikumi Nr. 3 "Par Bauskas novada pašvaldības budžetu 2023. gadam". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 5.04.2023., Nr. 68 https://www.vestnesis.lv/op/2023/68.13

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Bauskas novada domes saistošie noteikumi Nr. 4

Valles pašvaldības aģentūras sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšana

Vēl šajā numurā

05.04.2023., Nr. 68

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Bauskas novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 3

Pieņemts: 30.03.2023.

OP numurs: 2023/68.13

2023/68.13
RĪKI

Bauskas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi

Bauskas novada domes saistošie noteikumi Nr. 3

Bauskā 2023. gada 30. martā (prot. Nr. 4, 2. p.)

Par Bauskas novada pašvaldības budžetu 2023. gadam

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 1. punktu,
likumu "Par pašvaldību budžetiem",
likumu "Par budžetu un finanšu vadību"

1. Apstiprināt Bauskas novada pašvaldības pamatbudžetu 2023. gadam ieņēmumos 65 991 439 euro, izdevumos 89 754 606 euro, finansēšanu 23 763 167 euro saskaņā ar 1. un 2. pielikumu.

2. Apstiprināt Bauskas novada pašvaldības ziedojumu un dāvinājumu budžetu 2023. gadam ieņēmumos 260 euro, izdevumos 248 762 euro, finansēšanu 248 502 euro saskaņā ar 3. un 4. pielikumu.

3. Apstiprināt Bauskas novada ceļu un ielu finansēšanai paredzētās valsts budžeta valsts autoceļu fonda programmas mērķdotācijas izlietojuma plānu 2023.–2025. gadam saskaņā ar 5. pielikumu.

4. Apstiprināt Bauskas novada pašvaldības saistību apmēru 2023. gadā un turpmākajos gados saskaņā ar 6. pielikumu.

5. Iestādes "Bauskas novada administrācija" Grāmatvedības nodaļai nodrošināt pašvaldības aizņēmumu pamatsummas atmaksu un apkalpošanas/kredītu procentu samaksu saskaņā ar noslēgtajiem Valsts kases aizdevumu līgumiem un budžetā šim mērķim plānotajiem līdzekļiem.

6. Budžeta izpildītāji (pašvaldības iestāžu, struktūrvienību un projektu vadītāji) ir atbildīgi par to, lai piešķirto līdzekļu ietvaros nodrošinātu efektīvu un racionālu pašvaldības budžeta līdzekļu izlietojumu, un, lai izdevumi pēc naudas plūsmas nepārsniedz attiecīgajam mērķim tāmē plānotos pašvaldības budžeta izdevumus atbilstoši ekonomiskajām un funkcionālajām kategorijām.

7. Saistošie noteikumi par pašvaldības budžetu stājas spēkā nākamajā dienā pēc to izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Pielikumā:

1. pielikums. Bauskas novada pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumi un izdevumi 2023. gadam.

2. pielikums. Bauskas novada pašvaldības pamatbudžeta izdevumu 2023. gadam atšifrējums pa iestādēm un izdevumu funkcionālajām kategorijām.

3. pielikums. Bauskas novada pašvaldības ziedojumu un dāvinājumu budžeta ieņēmumi un izdevumi 2023. gadam.

4. pielikums. Bauskas novada pašvaldības ziedojumu un dāvinājumu budžeta izdevumu 2023. gadam atšifrējums pa iestādēm un izdevumu funkcionālajām kategorijām.

5. pielikums. Bauskas novada ceļu un ielu finansēšanai paredzētās valsts budžeta valsts autoceļu fonda programmas mērķdotācijas izlietojuma plāns 2023.–2025. gadam.

6. pielikums. Bauskas novada pašvaldības saistību apmērs 2023. gadā un turpmākajos gados.

Paskaidrojuma raksts Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 30. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 3 "Par Bauskas novada pašvaldības budžetu 2023. gadam" ar pielikumu.

Bauskas novada domes priekšsēdētājs A. Okmanis

Pielikumi

 

APSTIPRINĀTS
Bauskas novada domes
2023. gada 30. marta sēdē
(prot. Nr. 4, 2. p.)

Bauskas novada domes priekšsēdētāja ievadziņojums

Sociāli ekonomiskā situācija

Bauskas novadu veido 20 teritoriālās vienības, tai skaitā divas pilsētas – Bauska un Iecava – un 18 pagasti. Bauskas novada administratīvais centrs ir Bauskas pilsēta.

Bauskas novads atrodas Latvijas centrālajā daļā, Zemgales līdzenumā. Aptuveni pusi novada teritorijas aizņem lauksaimniecības zemes. Pateicoties blīvajam autoceļu tīklam ir nodrošināta laba galvaspilsētas Rīgas un republikas nozīmes pilsētas Jelgavas sasniedzamība. Nākotnē Bauskas novada papildus attīstības potenciāls būs topošā starptautiskā dzelzceļa līnija Rail Baltica, nodrošinot papildus mobilitātes iespējas iedzīvotājiem un sekmējot uzņēmējdarbības attīstību.

Novada līdzsvarotas un ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanai ir izstrādāti un apstiprināti plānošanas dokumenti: Bauskas novada ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2035. gadam, Bauskas novada attīstības programma 2022.–2028. gadam un Vides pārskats.

Plānošanas dokumenti ir pamats Bauskas novada pašvaldības rīcību un investīciju mērķtiecīgai plānošanai un visu veidu investīciju piesaistei.

Iedzīvotāji un nodarbinātība

Pēc iedzīvotāju skaita Bauskas novads šobrīd ir lielākais reģionālās attīstības centrs Zemgales plānošanas reģiona teritorijā un piektais lielākais novads Latvijā.

Saskaņā ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem uz 01.07.2022. (turpmāk – PMLP), Bauskas novadā dzīvesvietu deklarējuši 43 078 iedzīvotāji. Lielākā daļa novada iedzīvotāju ir latvieši (77,82%), cittautieši attiecīgi ir 22,18%, tai skaitā krievu tautības iedzīvotāji 8,80%, lietuviešu tautības iedzīvotāji 4.97%, ukraiņu tautības iedzīvotāji 2,04%.

2022. gadā Bauskas novada teritorijā ir reģistrēti 292 jaundzimušie, noslēgtas 303 laulības, mūžībā aizgājuši 652 iedzīvotāji.

Bauskas novadā reģistrēto bezdarbnieku skaits ir zemāks nekā vidēji valstī. Saskaņā ar Nodarbinātības valsts aģentūras datiem 2022. gada 31. decembrī bezdarba līmenis bija 4,3% (vidēji valstī 6,1%).

Komercdarbība

Lielākais uzņēmumu skaits1 Bauskas novadā darbojas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē – 935, no tiem 871 lauksaimniecībā (augkopība un lopkopība, medniecība un saistītas palīgdarbības), vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības, automobiļu un motociklu remonta jomā – 339, profesionālo, zinātnisko un tehnisko pakalpojumu jomā – 162 (juridiskie, reklāmas, arhitektūras, veterinārie u.c.), būvniecībā – 149 un apstrādes rūpniecībā – 175 (visvairāk pārtikas ražošanā, kokapstrādē, apģērbu, metālizstrādājumu ražošanā).

Bauskas novada uzņēmumi ar lielāko apgrozījumu (top 10, saskaņā ar Lursoft IT 2021. gada datiem) ir AS Balticovo, SIA Agrochema Latvia, SIA YM Media Europe, AS Agaris Latvia, SIA LRS Mūsa, SIA Florabalt, SIA LV-SBS, SIA Uzvara-Lauks, Āra Burkāna zemnieku saimniecība SĒJAS, SIA Piebalgas.

Investīcijas 2023. gadam

Bauskas novada pašvaldības plānotās investīcijas 2023. gadā ir saskaņā ar pašvaldības izstrādāto Investīciju plānu 2022.–2028. gadam. Ar Bauskas novada domes 2022. gada 29. septembra lēmumu "Par Bauskas novada pašvaldības 2023. gada budžeta prioritātēm" ir noteiktas šādas 2023. gada budžeta prioritātes:

1) iesākto investīciju projektu īstenošana;

2) Eiropas Savienības un citu finanšu instrumentu finansējuma piesaiste un pašvaldības līdzfinansējuma nodrošināšana projektu īstenošanai;

3) energoefektivitātes paaugstināšanas projektu un pasākumu īstenošana, avārijas un pirmsavārijas stāvoklī esošu pašvaldības būvju un nedrošu būvju, atjaunošana, pārbūve vai restaurācija;

4) finansējuma nodrošināšana jaunu projektu sagatavošanas izdevumiem;

5) vienotas, līdzsvarotas atlīdzības sistēmas ieviešana.

Veidojot 2023. gada budžeta projektu, pieejamie resursi tika izvietoti atbilstoši noteiktajām attīstības prioritātēm, nodrošinot budžeta sabalansētību pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanai un attīstību veicinošu projektu īstenošanas turpināšanai.

Investīcijas izglītības jomā

Būtiskākais plānoto investīciju apjoms 2023. gada budžetā paredzēts izglītības nozarei (54% apmērā no kopapjoma), paredzot ieguldījumus izglītības iestāžu infrastruktūras un materiāli tehniskās bāzes uzlabošanā 12 050 012 euro apmērā.

Ieguldījumi 296 135 euro apmērā plānoti izglītības pakalpojumu kvalitātes un pieejamības paaugstināšanai, turpinot uzsāktos atbalsta projektus priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai ar Eiropas Sociālā fonda un ERASMUS + programmas finansējumu, ieviešot jaunatnes politikas īstenošanas projektus, kā arī īstenojot valsts budžeta finansētās programmas.

2023. gadā plānots izstrādāt Bauskas novada izglītības nozares attīstības stratēģiju – attīstības dokumentu, kur tiks definēti nozares stratēģiskie uzstādījumi: vīzija, virsmērķis, attīstības prioritātes, kā arī īstenojamie rīcības virzieni. Stratēģijas ietvaros tiks izstrādāts rīcības modelis izglītības iestāžu tīkla attīstībai Bauskas novadā.

Investīcijas sociālajā un veselības jomā

Sociālo un veselības pakalpojumu attīstībai plānots uzlabot infrastruktūru un materiāli tehnisko bāzi 6 165 082 euro apmērā, īstenojot uzsāktos projektus deinstitucionalizācijas procesa ietvaros sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu nodrošināšanai.

Sociālo pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai turpinās Eiropas Sociālā fonda projekts "Atver sirdi Zemgalē"; daudzveidīgu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšanai budžetā plānoti vairāk nekā pusmiljons euro. Pašvaldība turpinās īstenot projektu algotiem pagaidu sabiedriskajiem darbiem, kā arī paaudžu iespēju stiprināšanai un sociālās iekļaušanās veicināšanai.

Visa gada garumā tiks īstenoti daudzveidīgi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi, budžetā paredzot 226 155 euro. Tiks nodrošināts līdzfinansējums pašvaldības ārstniecības iestāžu darbības atbalstam, tāpat arī līdzekļi paredzēti primārās aprūpes centra attīstības projektam Iecavā.

Kopumā investīcijas sociālajā un veselības jomā ir 32% no kopējiem investīciju izdevumiem.

Ielu un ceļu tīkla infrastruktūras, publiskās ārtelpas attīstība

Būtiski ieguldījumi vairāk nekā pusotra miljona euro apmērā paredzētu ielu un ceļu tīkla infrastruktūras uzlabošanai.

Pašvaldība budžeta izpildes gaitā plāno izvērtēt un pretendēt uz likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" paredzēto iespēju pašvaldībām saņemt aizņēmumu ceļu būvniecības projektiem, tajā skaitā projektā paredzēto inženiertīklu būvniecībai. Tas dotu pašvaldībai iespēju turpināt iepriekšējos gados uzsākto transporta infrastruktūras sakārtošanu.

Energoefektivitātes paaugstināšanas un klimata pārmaiņu ietekmes mazināšanai paredzēti 110 350 euro, tai skaitā pašvaldības ēkas pārbūvei Uzvaras ielā 1, Bauskā 80 350 euro, pašvaldības atbalstam mājokļu un teritoriju apsaimniekošanai - 30 000 euro.

Kultūras infrastruktūra

Pašvaldības funkcijas kultūras darba organizēšanā, tradicionālo kultūras vērtību saglabāšanā, tautas jaunrades un sabiedriskās rosības, kultūras un mākslas politikas realizēšanā Bauskas novadā īsteno 22 kultūras iestādes – kultūras centri, kultūras nami, saieta nami, tautas nami, daudzfunkcionālais centrs un kultūrtelpa.

Kultūras iestāžu infrastruktūras un materiāli tehniskās bāzes uzlabošanai 2023. gadā plānoti 110 756 euro, tai skaitā ēkas Uzvaras ielā 3 pārbūvei Bauskas Centrālās bibliotēkas vajadzībām 80 350 euro, Mežotnes pagasta daudzfunkcionālā centra "Strēlnieki" skatuves labiekārtošanai 27 992 euro, skaņas audiosistēmas iegādei Iecavas kultūras nama pasākumu īstenošanai 2 414 euro.

Bauskas novada amatiermākslas kolektīvu dalībai XXVII Vispārējos latviešu Dziesmu un XVII Deju svētkos budžetā paredzēti 191 346 euro. Kultūras vērtību saglabāšana un tradīciju turpināšana ir ļoti nozīmīga pievilcīgas dzīves vides veidošanā mūsu iedzīvotājiem. Tas ne tikai vairo lokālpatriotismu un piederību savam novadam, bet arī veido Bauskas novada tēlu un atpazīstamību.

2023. gadā tiks turpināts darbs pie priekšlikuma izstrādes publiskās un privātās partnerības projektam Bauskas vecpilsētā, infrastruktūras attīstībai pašvaldības kultūras iestāžu vajadzībām (kultūras centrs, muzejs, koprades telpas, amatu māja u.tml.) .

Kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšana

Bauskas novadā ir plašs un daudzveidīgs kultūrvēsturiskais mantojums, kas veiksmīgi iekļaujas gan kultūras dzīves, gan tūrisma apritē. Plānojot 2023. gada budžetu, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanai un attīstībai paredzēti 304 659 euro.

Budžeta ietvaros plānots nodrošināt pašvaldības līdzfinansējumu kultūras pieminekļu saglabāšanai 15 000 euro.

Investīcijas tūrisma attīstībā un atbalsts uzņēmējdarbībai

Tūrisma attīstībai un uzņēmējdarbības atbalsta pasākumu nodrošināšanai 2023. gada budžetā plānoti 777 423 euro.

Uzņēmēju atbalstam visa Bauskas novada teritorijā aktivitātes organizēs Uzņēmējdarbības un kompetenču attīstības centrs, sniedzot konsultatīvu atbalstu esošajiem un topošajiem uzņēmējiem, nodrošinot konsultācijas lauksaimniecībā, kā arī organizējot daudzveidīgus apmācību un pieredzas apmaiņas pasākumus, dialogu ar pašvaldību uzņēmējdarbības vides attīstībā. Uzņēmējdarbības uzsākšanai un jaunu produktu attīstībai būs pieejams pašvaldības atbalsts 30 000 euro apmērā.

Finansējums sabiedrības līdzdalības veicināšanai

Iedzīvotāju un nevalstisko organizāciju iniciatīvu atbalstam ir izstrādāta kārtība, kādā piešķir finansējumu publisko teritoriju labiekārtošanai un pilnveidošanai, kā arī dažādu sabiedrisko iniciatīvu atbalstam izglītības, kultūras, sporta, jaunatnes politikas, sociālajā un vides aizsardzības jomā. Šo aktivitāšu realizācijai 2023. gada budžetā paredzēti 81 392 euro.

Finansējums plānoto projektu īstenošanai

2023. gada budžetā ir paredzēti 471 348 euro pašvaldības līdzfinansējuma nodrošināšanai tādiem investīciju projektiem, kuru īstenošanai ir plānots piesaistīt Eiropas Savienības fondu finansējumu, kā arī aizņēmumu no Valsts kases.

Izmantojot aizņēmumu no Valsts kases, 2023. gadā Bauskas novadā varētu uzsākt jaunus investīciju projektus ceļu būvniecībā un izglītības iestāžu investīciju projektus ilgtspējīgas pamatizglītības un vidējās izglītības funkciju īstenošanai, kā arī transporta iegādei skolēnu pārvadāšanai.

Šobrīd sagatavošanas un iesniegšanas procesā ārējā finansējuma piesaistei ir šādi projekti:

Bauskas industriālā un loģistikas parka mārketinga pasākumi projekta "Zemgales uzņēmējdarbības vides attīstība un uzņēmēju konkurētspējas veicināšana" ietvaros;

Infrastruktūras uzlabošana Mežotnes pilskalnā, aprīkojuma iegāde tūrisma pakalpojumu attīstībai projekta "Kapitalizācija un rezultātu stiprināšana" ietvaros;

Mēmeles gultnes tīrīšana.

Atalgojuma sistēmas pilnveidošana

2022. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, kas paredz būtiskas izmaiņas attiecībā uz pašvaldības darbinieku un amatpersonu atalgojuma noteikšanu. Likums paredz, ka pašvaldības amatpersonām (darbiniekiem) mēnešalgu nosaka, bāzes mēnešalgas apmēram piemērojot attiecīgu koeficientu un konkrētās amatpersonas (darbinieka) individuālās kvalifikācijas, kompetenču un darba snieguma līmeni. Tāpat 2022. gada 1. jūlijā stājās spēkā Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumi Nr. 262 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība".

Ievērojot normatīvo aktu regulējumu, tika veikta Bauskas novada pašvaldības darbinieku amatu pārklasificēšana atbilstoši spēkā esošajām tiesību normām un pārskatīts esošo amatpersonu (darbinieku) atalgojuma līmenis. Līdz ar to tika izstrādāti Bauskas novada pašvaldības noteikumi Nr.24 "Par darbinieku individuālās mēnešalgas noteikšanu", kas nosaka Bauskas novada pašvaldības iestāžu amatpersonu un darbinieku individuālās mēnešalgas noteikšanas kārtību un kritērijus.

Atalgojumam atvēlētā finansējuma apjomu 2023. gada budžetā ietekmējuši grozījumi normatīvajos aktos, kas paredz, ka 2023. gadā tiek palielināta valstī noteiktā minimālā mēnešalga.

2023. gadā pašvaldības darbinieku atlīdzības noteikšanai un pilnveidošanai atbilstoši normatīvo aktu prasībām rezervēti līdzekļi no vispārējo ieņēmumu atlikuma.

Teritorijas plānojuma izstrāde

2023. gada budžetā 40 000 euro ir paredzēti pašvaldības ilgtermiņa teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrādei. Plānošanas dokumentā tiks noteiktas prasības teritorijas izmantošanai un apbūvei. Prasības attiecināmas uz funkcionālo zonējumu, publisko infrastruktūru, teritorijas izmantošanu un apbūvi. Tas ir viens no nozīmīgākajiem pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, kas regulē to, kā drīkst izmantot Bauskas novada teritoriju – nekustamos īpašumus, t.sk., kas ir atļauts, kas aizliegts, kādi nosacījumi jāievēro, lai varētu veikt apbūvi, kādas ir īpašās teritorijas.

Viens no galvenajiem jaunā teritorijas plānojuma uzdevumiem būs aktualizēt, integrēt un salāgot spēkā esošos teritorijas plānojumus. Jauna teritorijas plānojuma izstrāde ir svarīga, lai nodrošinātu to, ka visa Bauskas novada teritorija tiek attīstīta un pārvaldīta pēc vienādiem principiem.

Izstrādes process, ņemot vērā šī dokumenta nozīmi, sarežģītību un nepieciešamību nodrošināt plašas līdzdalības iespējas, paredzēts līdz 2024. gada beigām.

Bauskas novada pašvaldības 2023. gada budžeta informācija

Bauskas novada pašvaldības budžets sastāv no pamatbudžeta, ziedojumiem un dāvinājumiem.

Budžets izstrādāts, ievērojot Pašvaldību likumā, likumā "Par pašvaldību budžetiem", likumā par budžetu un finanšu vadību, likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam" un Ministru kabineta noteikumos noteiktos pamatprincipus un prasības.

Pašvaldības budžets izstrādāts atbilstoši budžeta ieņēmumu, izdevumu un finansēšanas klasifikācijai, kuru nosaka Ministru kabinets.

Skaitliskā informācija par budžeta ieņēmumiem, izdevumiem un finansēšanu ir redzama Bauskas novada domes saistošo noteikumu "Par Bauskas novada pašvaldības budžetu 2023. gadam" 1., 2., 3. un 4. pielikumā.

Bauskas novada pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumi 2023. gadā plānoti 65 991 439 euro, budžeta līdzekļu atlikums gada sākumā 14 210 547 euro un aizņēmumu līdzekļi 14 057 052 euro. Kopā finanšu resursi izdevumu segšanai ir 94 259 038 euro. Pamatbudžeta izdevumi plānoti 89 754 606 euro apmērā, aizņēmumu pamatsummas atmaksa 3 645 696 euro. Plānotais budžeta līdzekļu atlikums gada beigās 858 736 euro.

Ieņēmumi no ziedojumu un dāvinājumu termiņnoguldījuma plānoti 260 euro, izdevumi 248 762 euro apmērā, naudas līdzekļu un noguldījumu atlikums gada sākumā 267 507 euro, atlikums gada beigās 19 005 euro.

Bauskas novada pašvaldības 2023. gada budžeta projekts tika izskatīts Izglītības, kultūras un sporta komitejā (2023. gada 11. janvārī), Sociālajā un veselības komitejā (2023. gada 12. janvārī). 2023. gada 23. februāra komiteju apvienotajā sēdē pieņemts lēmums "Par Bauskas novada pašvaldības iestāžu pieteikumu jauniem prioritāriem pasākumiem 2023. gadā apstiprināšanu".

Pēc Finanšu komitejas (2023. gada 23. martā) akcepta pašvaldības budžeta projekts iesniegts apstiprināšanai 2023. gada 30. marta domes sēdē.

Pamatbudžeta ieņēmumu prognoze

Bauskas novada pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumi, kas 2023. gadam plānoti 65 991 439 euro apmērā, ietver nodokļu ieņēmumus, nenodokļu ieņēmumus, maksas pakalpojumus un citus pašu ieņēmumus, un transfertu ieņēmumus.

Nodokļu ieņēmumi ir būtiskākā pašvaldības ieņēmumu daļa, un 2023. gadā tiek prognozēti 33 881 702 euro jeb 51,3% no pamatbudžeta ieņēmumu kopapjoma. Lielākais īpatsvars nodokļu ieņēmumos ir iedzīvotāju ienākuma nodoklim (44,8% no kopējiem ieņēmumiem) un nekustamā īpašuma nodoklim (6,4% no kopējiem ieņēmumiem).

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) prognoze 2023. gadam ir 29 536 572 euro. Salīdzinot ar 2022. gada faktisko izpildi, IIN palielināsies par 407 902 euro (1,4%), bet salīdzinājumā ar iepriekšējā gada sākotnējo prognozi palielinājums ir 5 577 864 euro (23,3%). Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības sarunās panākta vienošanās, ka pašvaldībām tiek garantēti IIN ieņēmumi 100% apmērā no plānotās prognozes, ievērojot šādu sadalījumu pa ceturkšņiem: I ceturksnī – 24%, II ceturksnī – 24%, III ceturksnī – 26%, IV ceturksnī – 26%.

Nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) ieņēmumi tiek plānoti 4 192 164 euro, t.sk. kārtējā gada ieņēmumi 3 945 660 euro un NĪN iepriekšējo gadu parādi 246 504 euro.

NĪN ieņēmumu faktiskā izpilde 2022. gadā pārsniedza plānoto par 8,8%. Taču, saglabājoties augstam inflācijas līmenim un ņemot vērā iespējamo iedzīvotāju maksātspējas pasliktināšanos, NĪN ieņēmumi tiek prognozēti aptuveni iepriekšējā gada plānotajā apmērā.

Azartspēļu nodokļa ieņēmumi 2023. gadā tiek plānoti 12 966 euro apmērā, kas aprēķināti, pamatojoties uz vidējiem pašvaldības budžetā saņemtajiem maksājumiem 2022. gadā.

Dabas resursu nodokļa ieņēmumi plānoti 140 000 euro jeb 0,2% no kopējiem pamatbudžeta ieņēmumiem.

Nenodokļu ieņēmumi plānoti 571 481 euro jeb 0,9% no kopējiem pamatbudžeta ieņēmumiem, no tiem ieņēmumi no nekustamā īpašuma atsavināšanas 472 198 euro. Pārējos ieņēmumus plānots saņemt no valsts un pašvaldību nodevām, naudas sodiem un sankcijām, citiem dažādiem nenodokļu ieņēmumiem.

Transfertu ieņēmumi ir ieņēmumi no valsts budžeta, citu pašvaldību budžetiem un no valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām un budžeta nefinansētām personām, plānoti 26 415 745 euro. Pamatbudžeta kopapjomā tie ir 40,0%. No tiem valsts budžeta transferti ir 25 591 356 euro jeb 38,8%. Valsts budžeta transfertu apmērs 2023. gadam plānots atbilstoši valsts budžetā un normatīvajos aktos pašvaldībām paredzētajam finansējumam un ietver līdzekļus pašvaldības autoceļiem un ielām, izglītības, sporta, kultūras un sociālajām nozarēm un dotāciju no pašvaldības finanšu izlīdzināšanas fonda, bet finansējums Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai plānots, ievērojot projektu īstenošanas līgumu nosacījumus.

Mērķdotāciju apjomā, kas plānota 16 029 791 euro, lielākais īpatsvars (67,4%) paredzēts izglītības nozarei 10 805 937 EUR – pedagogu atlīdzībai, speciālo pamatskolu uzturēšanas izdevumiem, 1.–4. klašu izglītojamo brīvpusdienām, asistenta pakalpojuma nodrošināšanai, mācību līdzkļu iegādei.

Mērķdotācija sociālajai jomai plānota 1 788 130 euro. To paredzēts saņemt asistenta pakalpojuma nodrošināšanai, sociālās rehabilitācijas pasākumiem, Ukrainas civiliedzīvotāju sociālajam atbalstam un citiem pasākumiem. Mērķdotācija paredzēta arī Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteikto obligāto pabalstu – garantētā minimālā ienākuma (turpmāk – GMI) un mājokļa pabalsta – izmaksai. Valsts nodrošina mērķdotāciju pašvaldībām izdevumu segšanai 50% (par periodu 01.01.2023.-30.06.2023.)/30% (no 01.07.2023.) apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā GMI pabalsta un mājokļa pabalsta apmēra.

Valsts atbalsts pašvaldībām energoresursu cenu pieauguma pārvarēšanai un Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam tiek nodrošināts atbilstoši pašvaldību faktiskiem izdevumiem un tiek plānots attiecīgi 506 165 euro un 262 850 euro.

Transferts no valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām ir finansējums Eiropas Savienības līdzfinansētiem projektiem, kas plānots 522 914 euro apmērā, no tā 520 000 euro paredzēts saņemt Eiropas Sociālā fonda projekta "Atver sirdi Zemgalē!" ietvaros sociālo pakalpojumu nodrošināšanai.

Pašvaldību budžetu transferti plānoti 301 475 euro apmērā. Tie ir ieņēmumi no citām pašvaldībām par izglītības pakalpojumu nodrošināšanu.

Budžeta iestāžu ieņēmumos 2023. gadā plānots saņemt 5 122 511 euro (7,8%); to lielāko daļu veido ieņēmumi no pašvaldības iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem, ieņēmumi no vadošā partnera partneru grupas īstenotajiem ārvalstu finanšu palīdzības projektiem un citi ieņēmumi.

Pamatbudžeta izdevumi

Pašvaldības budžeta mērķis ir sadalīt plānotos finanšu līdzekļus pašvaldības funkciju un uzdevumu izpildei, ņemot vērā pašvaldības attīstības plānošanas dokumentos noteiktos rīcības virzienus un uzdevumus. Pašvaldības budžeta līdzekļi paredzēti no budžeta finansētu institūciju, tajā skaitā pašvaldības izglītības, kultūras, sporta un veselības aizsardzības iestāžu, sociālā dienesta un bāriņtiesas, centrālās administrācijas un apvienību pārvalžu darbības nodrošināšanai, novada izglītības, sporta un kultūras pasākumu finansēšanai, infrastruktūras uzturēšanai, pabalstiem trūcīgiem un maznodrošinātiem iedzīvotājiem, investīciju finansēšanai, atbalstam biedrībām un nodibinājumiem, kā arī citām brīvprātīgām iniciatīvām.

Saskaņā ar noteiktajām 2023. gada prioritātēm, pašvaldības attīstības programmas investīciju plānu 2023. gada budžetā pēc iepriekš pieņemtiem lēmumiem un līgumiem investīciju projektu īstenošanai paredzēti 22 678 991 euro (paskaidrojuma raksta pielikums "Attīstības programmas investīciju plāns 2023. gadam).

Eiropas Savienības un citu finanšu instrumentu finansējuma piesaistei un pašvaldības līdzfinansējuma nodrošināšanai jaunajos projektos 2023. gadā ir ieplānoti 471 348 euro. Savukārt vienotas atlīdzības sistēmas ieviešanai ir rezervēti aptuveni 600 000 euro.

Pašvaldības deputāti 2023. gada 23. februāra komiteju apvienotā sēdē atbalstīja pašvaldības iestāžu pieteikumus jauniem prioritāriem pasākumiem vēl par 617 683 euro.

Bauskas novada pašvaldības konsolidētā pamatbudžeta izdevumu kopējais apjoms 2023. gadam plānots 89 754 606 euro.

Bauskas novada domes saistošo noteikumu "Par Bauskas novada pašvaldības budžetu 2023. gadam" 1. pielikumā ir redzams kopsavilkums par pamatbudžeta izdevumu apjomiem attiecīgajā funkcijā, t.i., nozaru griezumā, 2. pielikumā – pamatbudžeta izdevumu atšifrējums pa pašvaldības iestādēm un izdevumu funkcionālajām kategorijām. Funkciju sadalījums veidots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par izdevumu klasifikāciju.

Izglītība

Izglītības jomas izdevumi veido lielāko pamatbudžeta izdevumu īpatsvaru – 42 185 027 euro jeb 47,0% no pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem. Izdevumi paredzēti izglītības iestāžu uzturēšanai, ar izglītību saistīto pasākumu un investīciju projektu finansēšanai.

Izglītības iestāžu infrastruktūras investīciju projektos plānots ieguldīt 12 050 012 euro. Tiks turpināta arī Eiropas Sociālā fonda, Erasmus+ programmas un valsts budžeta līdzfinansēto projektu īstenošana par 233 186 euro.

Plānots, ka 2023. gadā brīvpusdienas 1.–4. klašu izglītojamiem no valsts budžeta līdzekļiem tiks apmaksātas 327 532 euro apmērā. No pašvaldības budžeta līdzekļiem 1.–9. klašu un 5–6 gadīgo izglītojamo brīvpusdienām plānots izlietot 1 195 032 euro.

Norēķiniem par citu novadu sniegtajiem izglītības pakalpojumiem 465 770 euro, izglītojamo pārvadājumu nodrošināšanai – 900 244 euro.

Izglītības nodaļas darbības nodrošināšanai 2023. gada budžetā ir paredzēti 261 438 euro.

Jaunatnes nodaļas darbam un jauniešu aktivitātēm, Iecavas Jauniešu centram – 201 031 euro, tostarp valsts budžeta līdzfinansētiem projektiem 59 162 euro.

Izdevumi pedagogu atlīdzībai, kas tiek finansēti no valsts budžeta līdzekļiem, ir ieplānoti periodam no 2023. gada 1. janvāra līdz 31. augustam, izņemot profesionālās ievirzes sporta pedagogu atlīdzību. To apjoms ir 9 983 117 euro. Pirmsskolas izglītības iestāžu un daļējai profesionālās ievirzes sporta un mūzikas un mākslas programmu pedagogu atlīdzībai, kā arī vispārējo izglītības iestāžu pedagogu veselības apdrošināšanas polisēm un redzes korekcijas līdzekļu iegādei no pašvaldības budžeta līdzekļiem plānoti 4 066 688 euro. Tiek nodrošināts finansējums pedagogu darba algu pieaugumam 900 euro par likmi vispārizglītojošās skolās un 1 070 euro par likmi pirmsskolās.

Pārējiem izglītības struktūrvienību izdevumiem plānoti 12 252 356 euro, kas ietver izdevumus pārējo darbinieku atlīdzībai, izglītības iestāžu infrastruktūras uzturēšanai, mācību līdzekļu un grāmatu iegādei, izdevumus materiāli tehniskās bāzes papildināšanai.

Komiteju apvienotajā sēdē tika atbalstīti izglītības iestāžu pieteikumi jauniem prioritāriem pasākumiem 248 621 euro apmērā: Iecavas vidusskolai aktu zāles aprīkojuma iegādei 58 679 euro, pirmsskolas izglītības iestādei "Pasaulīte" grupas "Kamenītes" un koplietošanas telpu remontam 41 247 euro, teritorijas Saules ielā 8, Bauskā labiekārtošanas projektēšanai 15 000 euro un šķūņa jumta Dārza ielā 3, Bauskā remontam 5 139 euro, Bauskas Bērnu un jauniešu centram iekšējo gāzes vadu pārbūvei ēkā Rīgas ielā 8, Bauskā 24 173 euro, Valles pamatskolai sporta halles jumta remontam 11 258 euro un ēdnīcas grīdas remontam 10 791 euro, Iecavas pamatskolai aktu zāles tehniskajai apsekošanai un kapitālā remonta projekta izstrādei 20 000 euro, Skaistkalnes vidusskolai skolas ēkas pamatu ģeotehniskajai izpētei 19 995 euro, pirmsskolas izglītības iestādes "Dartija" kāpņu remontam 10 420 euro un logu nomaiņai 9 525 euro, Bauskas Valsts ģimnāzijai LED gaismekļu iegādei 7 540 euro, Iecavas Mūzikas un mākslas skolai videoprojektora komplekta un ekrāna iegādei 7 190 euro, Bauskas pilsētas pamatskolai videonovērošanas kameru ierīkošanai 5 546 euro, Vecumnieku vidusskolai papildu videokameru uzstādīšanai 2 118 euro.

Atbilstoši ekonomiskajām kategorijām no izglītības nozarei plānotajiem izdevumiem 50,3% ir izdevumi atlīdzībai.

Kapitālajos izdevumos 2023. gadā plānots ieguldīt 12 558 548 euro, kas veido 29,8% no izglītības nozarei plānotajiem izdevumiem. Šos izdevumus plānots izlietot kapitālajiem remontiem un būvniecībai vairākos izglītības jomas projektos, datorprogrammu un licenču iegādei, izglītības iestāžu bibliotēku fondu papildināšanai, kā arī datortehnikas, biroja tehnikas un pārējo pamatlīdzekļu iegādei.

Sociālā aizsardzība

Sociālajām vajadzībām plānoti 15 229 859 euro jeb 17,0 % no pašvaldības pamatbudžeta.

Bauskas novada sociālā dienesta un tā struktūrvienību darba nodrošināšanai paredzēti 1 702 949 euro. Sociālā dienesta administrētiem sociāla rakstura maksājumiem ieplānoti 3 501 817 euro, kas ietver sociālās aprūpes iestāžu, krīzes centru un mājas aprūpes pakalpojumus, kā arī valsts noteiktos un pašvaldības brīvās iniciatīvas sociālos pabalstus. Sociālo pabalstu veidus un to piešķiršanas kārtību nosaka Bauskas novada domes saistošie noteikumi.

Asistenta pakalpojuma nodrošināšanai plānoti izdevumi 1 092 150 euro apmērā no valsts budžeta finansējuma.

Ģimeniskai videi pietuvināta bērnu aprūpes centra Bauskā un daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centra Vecumniekos darba nodrošināšanai un to sniegtajiem pakalpojumiem budžetā ir ieplānoti izdevumi attiecīgi 172 150 euro un 215 035 euro. Dienas centra "Iecavnīca" darbībai paredzēti 53 442 euro.

Bauskas novada Bāriņtiesas darba nodrošināšanai paredzēts finansējums 495 183 euro apmērā, veco ļaužu un invalīdu pansionāta "Atvasara" darbības nodrošināšanai – 704 887 euro, pabalstu izmaksai atbilstoši "Pašvaldības domes deputāta statusa likumam" – 25 745 euro.

Izmitināšanas pakalpojumu nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem no valsts budžeta plānots saņemt un izlietot 98 300 euro.

Valsts atbalsta mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai ieplānoti 424 694 euro.

Sociālās jomas investīciju projektus infrastruktūras un pakalpojumu attīstībai plānots īstenot 6 743 507 euro apmērā.

Atbilstoši ekonomiskajām kategorijām no sociālās aizsardzības izdevumiem 24,6% ir plānoti atlīdzībai, 27,4% sociālā rakstura maksājumiem un kompensācijām. Kapitāliem izdevumiem plānoti 6 126 479 euro jeb 40,2% no sociālajai aizsardzībai atvēlētajiem līdzekļiem. Tos paredzēts izmantot transportlīdzekļa iegādei asistentu pakalpojuma nodrošināšanai, datortehnikas un citu pamatlīdzekļu iegādei, kā arī ēku pārbūvei sociālo un veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai.

Pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošana

Pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošanai kopā plānots izlietot 9 211 930 euro jeb 10,3 % no pamatbudžeta izdevumiem. Līdzekļus paredzēts lietot ūdensapgādei 426 849 euro un ielu apgaismošanai 817 582 euro. Pašvaldības nekustamā īpašuma apsaimniekošanai un teritorijas labiekārtošanai un uzturēšanai plānoti 5 323 762 euro, pašvaldības dzīvojamā fonda apsaimniekošanai – 206 623 euro, mājokļu apsaimniekošanai - 328 852 euro un siltumapgādei – 1 341 199 euro. Projektu konkursam "Iedzīvotāji veido savu vidi" paredzēti 41 392 euro. Valles aģentūras darbības nodrošināšanai 36 974 euro.

Attīstības nodaļas darbības nodrošināšanai plānoti 220 692 euro, nekustamo īpašumu pārraudzības un vides aizsardzības vadībai – 135 158 euro. Bauskas novada attīstības dokumentu izstrādei ieplānoti 40 000 euro, administratīvās ēkas Uzvaras ielā 1 pārbūves būvprojekta izstrādei un ekspertīzei – 80 350 euro.

Ēku pielāgošanai Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanai paredzēts saņemt no valsts budžeta un izlietot 164 550 euro.

Komiteju apvienotajā sēdē tika atbalstīti pašvaldības iestāžu pieteikumi jauniem prioritāriem pasākumiem 47 947 euro, kas tiks izlietoti teritoriju labiekārtošanas darbiem un nekustamā īpašuma uzturēšanai, no tiem Bauskas apvienības pārvaldei 44 947 euro un Vecumnieku apvienības pārvaldei 3 000 euro.

Atbilstoši ekonomiskajām kategorijām no pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošanas izdevumiem 62,0% ir plānoti pakalpojumu un preču iegādei, 26,0% – atlīdzībai, pamatlīdzekļu iegādei – 6,0%, subsīdijām un dotācijām – 5,3%.

Ekonomiskā darbība

Nozares izdevumiem plānots izlietot 7 519 958 euro, t.i., 8,4% no pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem.

Ceļu un ielu ikdienas uzturēšanai ieplānoti 2 407 020 euro, t.sk. pa apvienību pārvaldēm: Bauskas 1 526 353 euro, Iecavas 303 666 euro, Rundāles 184 799 euro, Vecumnieku 392 202 euro. 58,0% jeb 1 395 969 euro no uzturēšanas izdevumiem paredzēts finansēt no valsts budžeta mērķdotācijas.

Šajā gadā plānots turpināt Liepu ielas Brunavas pagastā pārbūvi, investējot 1 046 406 euro, pabeigt seguma maiņu Vecsaules pagasta autoceļa A6 "Kalte-Cīruļi" posmam – 274 650 euro un autoceļa B7 "Priedītes-Mežotnes stacija" pārbūvi – 174 710 euro.

ELFLA projekta ietvaros plānots pabeigt Edvarta Virzas ielas gājēju celiņa atjaunošanu Iecavas pilsētā, ieguldot 43 661 euro.

Izdevumi plānoti arī pašvaldības autotransporta uzturēšanai 687 279 euro, Informācijas tehnoloģiju nodaļas darbības nodrošināšanai 732 096 euro, Būvvaldei 151 116 euro un Būvniecības nodaļas darbības nodrošināšanai 192 719 euro, Uzņēmējdarbības un kompetenču attīstības centra darbībai 110 389 euro. Ar tūrisma nozari saistītām aktivitātēm un Bauskas novada tūrisma un informācijas centra darbības nodrošināšanai paredzēti 128 601 euro.

2023. gadā plānots ieguldīt 855 729 euro, īstenojot šādus tūrisma un vairāku mērķu attīstības projektus – EKI projekts "Ainava kā resurss: atbalsts jaunajiem pakalpojumiem un tūrismam", ERAF projekts "Unikālu ģeoloģisko un ģeomorfoloģisko dabas vērtību izmantošana zaļā izzinošā tūrisma attīstībā", "Rundāles AVOTI", "Mežotnes pilskalna Ziemeļu ieeja" un "Svitenes muižas glābšanas darbi".

Nevalstisko organizāciju iniciatīvām un projektiem paredzēti 40 000 euro, pakalpojuma centram Bārbelē 7 633 euro.

Eiropas Savienības fondu un citu investīciju projektu līdzfinansēšanai pašvaldības 2023. gada budžetā ir rezervēti 471 348 euro kā gadskārtējā pašvaldības budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums.

Komiteju apvienotajā sēdē tika atbalstīti pašvaldības iestāžu pieteikumi jauniem prioritāriem pasākumiem: Bauskā gājēju un velo celiņa ar apgaismojumu gar Dārza ielu līdz Jaunajiem kapiem un Mazās ielas seguma nomaiņas būvprojektu izstrādei, attiecīgi 20 000 euro un 5 000 euro, tiltu B23 V1039-Sproģi-Jumpravnieki-Jaunrenes-Vanči un B21 P92-Kaziķi-Zīrnieki Iecavas pagastā speciālās inspekcijas veikšanai un atjaunošanas projektēšanai 14 000 euro, pašvaldības autoceļa B40 "P92-Depo"-V9" posma asfaltēšanai 52 500 euro, Sporta ielas posma no Tirgus ielas līdz skeitparkam Iecavā pārbūves projektēšanai 11 600 euro, autostāvlaukuma labiekārtošanai Skaistkalnē 43 917 euro, Baložu ielas Vecumniekos dubultās virsmas apstrādei 49 584 euro.

Atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 42,8% no ekonomiskās darbības jomas kopējiem izdevumiem ir plānoti pamatkapitāla veidošanai, 39,8% – pakalpojumu un preču iegādei, 14,0% – atlīdzībai.

Atpūta, sports, kultūra

Atpūtas, sporta un kultūras pasākumiem plānoti 6 597 686 euro jeb 7,3% no pašvaldības pamatbudžeta.

No tiem 242 423 euro ir paredzēti dažādu sporta pasākumu organizēšanai Bauskas, Iecavas, Rundāles un Vecumnieku apvienībās. Sporta nodaļas darbības nodrošināšanai, novada sporta pasākumu organizēšanai un dalībai sporta pasākumos, biedrību, sporta komandu un individuālo sportistu atbalstam ir paredzēti 333 035 euro

Pašvaldības bibliotēku darbībai ir plānoti 1 265 899 euro, t.sk. bibliotēku krājumu papildināšanai 98 364 euro un periodikas iegādei 31 536 euro.

Pašvaldības kultūras centru, kultūras namu un tautas namu izdevumi plānoti 1 714 318 euro apmērā. Muzeju un novadpētniecības centra darbībai ir paredzēti 973 804 euro, Mežotnes pilskalna kompleksa darbībai - 81 054 euro.

Dažādu kultūras pasākumu organizēšanai, kultūras darbinieku un tautas mākslas kolektīvu vadītāju atlīdzībai ir plānoti 840 930 euro, transporta izdevumiem nokļūšanai uz sporta un kultūras pasākumiem 75 507 euro, Kultūras nodaļai – 164 612 euro. Festivāla TASTE izdevumiem paredzēti 250 000 euro, t.sk. pašvaldības dotācija 50 000 euro. Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku izdevumiem – 191 346 euro.

Kultūras jomas attīstības projektos plānots ieguldīt 353 739 euro.

Komiteju apvienotajā sēdē tika atbalstīti pašvaldības iestāžu pieteikumi jauniem prioritāriem pasākumiem: Bauskas muzeja ēkas Kalna ielā 6, Bauskā cokola atjaunošanai, skursteņa pārmūrēšanai un ķieģeļu sienas nojaukšanai 40 382 euro, Bārbeles tautas nama pagrabstāva remontam un apgaismojuma nomaiņai tautas nama telpās 25 667 euro, disku golfa laukuma izveidei Ziedoņu parkā 22 970 euro, būvprojekta izstrādei Vecsaules pagasta ēkas telpas daļas pielāgošanai Vecsaules bibliotēkas pārvietošanai 12 000 euro, Ratnīcas jumta Skaistkalnē seguma pārbūves un būvprojekta izstrādes Skaistkalnē, Kurmenes ielā 3, izpētei 10 000 euro.

Atbilstoši ekonomiskajām kategorijām atlīdzībai plānoti 50,5% no atpūtas, sporta, kultūras un reliģijas jomas izdevumiem, pakalpojumu un preču iegādei 38,0%, pamatkapitāla veidošanai 8,8 %.

Vispārējie valdības dienesti

Izdevumi plānoti 5 369 461 euro, t.i., 6,0% no pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem. Centrālās administrācijas darbības nodrošināšanai paredzēti 2 428 006 euro, valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru darbībai – 136 249 euro, sabiedrisko attiecību veidošanai, reprezentācijai un iedzīvotāju informēšanai – 287 979 euro, Bauskas apvienības pārvaldei – 397 256 euro, Iecavas apvienības pārvaldei – 154 026 euro, Rundāles apvienības pārvaldei – 171 968 euro un Vecumnieku apvienības pārvaldei – 376 426 euro.

EURIBOR procentu likmju palielinājuma ietekmē būtiski pieauga pašvaldības parāda izmaksas – aizņēmumu apkalpošanas maksai un procentu izdevumiem ieplānoti 1 003 051 euro, kas ir par 796 920 euro vairāk, salīdzinot ar 2022. gadā plānoto.

Ziedojumam Malinas pašvaldībai (Ukrainas Republika) ieplānoti 14 500 euro dīzeļdegvielas elektrības ģeneratora piegādei.

Neparedzētiem gadījumiem paredzēti 400 000 euro, kas ir 0,5% no Bauskas novada pašvaldības plānotajiem pamatbudžeta izdevumiem.

Atbilstoši ekonomiskajām kategorijām vispārējo valdības dienestu izdevumu kopapjomā 64,5% ir izdevumi atlīdzībai. Atlīdzībai deputātiem par deputātu pienākumu pildīšanu 2023. gadā plānots izlietot 230 970 euro un komisiju darba atlīdzībai - 6 854 euro.

Preču un pakalpojumu iegādei plānots izlietot 924 556 euro, t.i., 17,2% no kopējiem izdevumiem.

Sabiedriskā kārtība un drošība

Izdevumi plānoti 1 363 268 euro, t.i., 1,5% no pamatbudžeta izdevumu kopapjoma.

Bauskas novada Pašvaldības policijas darbības un sabiedriskās kārtības nodrošināšanai plānots izlietot 1 226 001 euro.

Salīdzinoši nelielu īpatsvaru no kopējiem šīs jomas izdevumiem veido finansējums ugunsdzēsības dienesta atbalstam Bārbelē un Skaistkalnē, kopā 9 911 euro, un civilajai aizsardzībai un darba drošībai Vecumnieku apvienības teritorijā 8 164 euro.

Bauskas novada Dzimtsarakstu nodaļai paredzēti 119 192 euro.

Atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 81,2% no sabiedriskajai kārtībai un drošībai plānotajiem izdevumiem ir izdevumi atlīdzībai, 11,5% – pakalpojumu un preču iegādes izdevumi, 5,2% – pamatlīdzekļu iegādei.

Veselība

Veselības aprūpei ir plānoti 1 348 895 euro jeb 1,5% no visiem pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem.

Pašvaldības aģentūras "Iecavas veselības centrs" izdevumiem plānots izlietot 783 083 euro un Vecumnieku veselības centram – 137 139 euro.

Veselības aprūpes atbalstam plānoti 7 532 euro. Stipendijām studentiem, kuri apgūst medicīniskās izglītības programmu, ieplānoti 33 500 euro.

Veselības jomas Eiropas Savienības fondu līdzfinansētiem projektiem plānoti 387 641 euro.

Atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 57,5% no veselības jomas izdevumiem ir izdevumi atlīdzībai, 28,3% - pakalpojumu un preču iegādes izdevumi, 11,7% – pamatkapitāla veidošana.

Vides aizsardzība

Izdevumi plānoti 928 522 euro jeb 1,0 % no kopējiem pamatbudžeta izdevumiem.

No dabas resursu nodokļa ieņēmumiem plānots veikt kanalizācijas sistēmas un notekūdeņu attīrīšanas iekārtu Iecavas pagasta Audrupu ciemā izbūves projektēšanu par 17 750 euro un Rundāles pagasta Saulaines notekūdeņu attīrīšanas iekārtu remontu – 27 985 euro.

Atkritumu apsaimniekošanai paredzēti 280 510 euro, lietusūdens un sadzīves notekūdeņu apsaimniekošanai – 602 277 euro.

Atbilstoši ekonomiskajām kategorijām no vides aizsardzības jomas kopējiem izdevumiem 79,9% ir plānoti pakalpojumu un preču iegādei, 13,5 % – atlīdzībai, 6,6 % – pamatkapitāla veidošanai.

Kopējā pamatbudžeta izdevumu struktūrā atbilstoši ekonomiskajām kategorijām vislielākais īpatsvars ir atlīdzībai 41,5%, pamatkapitāla veidošanai 26,0% un preces pakalpojumiem 25,0 %.

Pašvaldības aizņēmumi un galvojumi

Saistošo noteikumu 6. pielikumā "Bauskas novada pašvaldības saistību apmērs 2023. gadā un turpmākajos gados" sniegts ilgtermiņa saistību izklāsts kārtējā budžeta gadā un turpmākajos gados, pamatojoties uz budžeta veidošanas brīdī spēkā esošajiem līgumiem.

Pašvaldības kopējās saistības uz 01.01.2023. ir 50 282 604, no tām aizņēmumi 45 088 834 euro, galvojumi – 5 193 770 euro. Aizņēmumu pamatsummu atmaksa plānota 3 645 696 euro apmērā atbilstoši Valsts kases aizdevuma līgumu atmaksas grafikam. Aizņēmumu saņemšana plānota 14 057 052 euro apmērā.

Aizņēmuma mērķis

Aizņēmuma summa, EUR

tai skaitā

spēkā esošā Valsts kases aizdevuma līguma ietvaros, EUR

jauns aizņēmuma pieteikums, EUR

ERAF, SAM 8.1.2. projekts "Vispārējās izglītības iestāžu Bauskas Valsts ģimnāzija un Bauskas 2.vidusskola infrastruktūras attīstība", Nr. 8.1.2.0/17/I/011

2 693 175

2 341 688

351 487

ERAF, SAM 9.3.1. projekts "Dienas aprūpes centra izveide Iecavā, Bauskas novadā", Nr. 9.3.1.1/18/I/023

1 044 391

1 044 391

-

ERAF, SAM 9.3.1. projekts "Deinstitucionalizācijas plāna īstenošana Bauskas novadā", Nr. 9.3.1.1/19/I/046

3 133 041

3 101 420

31 621

ERAF projekts "Primārā aprūpes centra attīstība Iecavas novada pašvaldībā", Nr. 9.3.2.0/20/A/102

89 294

-

89 294

Investīciju projekts "Vecumnieku vidusskolas ēkas pārbūve"

4 928 874

4 928 874

-

ERAF, SAM 4.2.2. projekts "Energoefektivitātes paaugstināšana sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu ēkai Bauskā, Slimnīcas ielā 4", Nr. 4.2.2.0/21/A/055

184 078

184 078

-

ERAF, SAM 4.2.2. projekts "Energoefektivitātes paaugstināšana veselības aprūpes pakalpojumu ēkai Bauskā, Slimnīcas ielā 4", Nr. 4.2.2.0/21/A/056

64 936

64 936

-

Prioritārais investīciju projekts "Liepu ielas Brunavas pagastā pārbūve"

868 652

-

868 652

Investīciju projekts "Seguma maiņa objektā "Vecsaules pagasta autoceļa A6 "Kalte-Cīruļi" posms""

211 302

211 302

-

Rundāles apvienības pārvalde-investīciju projekts "Pašvaldības autoceļa B7 "Priedītes-Mežotnes stacija" pārbūve (1806 m) posmā no 0,0. km līdz 1,806 km"

108 512

108 512

-

ERAF, SAM 13.1.3. projekts "Energoefektivitātes paaugstināšana sporta namam "Dartija" Iecavā"

730 797

 

730 797

Kopā

14 057 052

11 985 201

2 071 851

EURIBOR likmju pieaugums ir sadārdzinājis arī pašvaldības aizņēmumu izmaksas, kā rezultātā pašvaldības kopējais saistību apjoms ir palielinājies un paredzams, ka 2023. gadā sasniegs 10,7% no plānotajiem pamatbudžeta ieņēmumiem (bez mērķdotācijām).


1 Tirgus sektora ekonomiski aktīvi uzņēmumi reģionos, valstspilsētās un novados sadalījumā pa uzņēmumu lieluma grupām pēc nodarbināto skaita un galvenajiem darbības veidiem (NACE 2. red.) 2021
https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__ENT__UZ__UZS/UZS031/table/tableViewLayout1/

Bauskas novada domes priekšsēdētājs A. Okmanis

Pielikums pie Paskaidrojuma raksta

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!