• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Latvijas lauksaimniecības attīstības projekts. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 14.07.1998., Nr. 208/210 https://www.vestnesis.lv/ta/id/32182

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu pārvaldes Dienesta vēstule Nr. 15.1.1./8577

Par iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumu aprēķinu no saimnieciskās darbības

Vēl šajā numurā

14.07.1998., Nr. 208/210

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Nozaru dokumenti

Latvijas lauksaimniecības attīstības projekts

Aizdevums 3695-LV. Ieviešanas nobeiguma ziņojums

Pasaules Bankas (Starptautiskās Rekonstrukcijas un attīstības bankas)

Eiropas un Centrālās Āzijas reģiona Lauku attīstības un vides departamentam

1998.gada 6.maijā

Tulkojumi

no angļu valodas

Saturā

Priekšvārdā

Novērtējuma kopsavilkumā

1. nodaļa.

Projekta ieviešanas novērtējums

Pamatojums

A. Ziņojuma/novērtējuma mērķis

B. Mērķa sasniegšana

C. Projekta ieviešana

D. Galvenie projektu ietekmējošie faktori

E. Projekta ilgtspējība

F. Pasaules Bankas darbība

G. Aizņēmējvalsts darbība

H. Rezultātu novērtējums

I. Turpmākās darbības

J. Galvenās gūtās mācības

2. nodaļa.

Statistikas tabulas

1.tabula

Novērtējuma kopsavilkums

2.tabula

Saistīti PB aizdevumi/kredīti

3.tabula

Projekta laika grafiks

4.tabula

Aizdevuma/kredītu izsniegšana: kumulatīvi plānotais un faktiskais

5.tabula

Projekta ieviešanas galvenie rādītāji

6.tabula

Projekta darbības galvenie rādītāji

7.tabula

Projektā iekļautie pētījumi

8.A tabula

Projekta izmaksas

8.B tabula

Projekta finansējums

9.tabula

Ekonomiskās izmaksas un ieguvumi

10.tabula

Tiesisko normu statuss

11.tabula

Atbilstība Darbības rokasgrāmatas noteikumiem

12.tabula

PB resursi: darbinieki

13.tabula.

PB resursi: misijas

3. nodaļa.

Pielikumi

A pielikums

Noslēguma misijas Nobeiguma memorands

B pielikums

Aizņēmējvalsts ieguldījums ziņojumā

B1 pielikums

Kredītlīnijas izsniegšanas progress

B2 pielikums

Izmaksu grafiki

C pielikums

Laukkredīta kredītdarbība LAP ietvaros

Turpinājums. Sākums - "LV" 30.06.98., nr.188/189; 1.07.98., nr.192/193.

2. nodaļa.

Statistikas tabulas

6. tabula

Projekta darbības galvenie rādītāji

Nekādi specifiski rādītāji projekta darbības analīzē netika noteikti

7. tabula

Projektā iekļautie pētījumi

Tēma Mērķi Gads Atbildīgā aģentūra
Kredītpieprasījuma Lai noteiktu iespējamo 1993. PVV/Agrārās ekon.
novērtējums pieprasījumu pēc institūts
kredītiem
Agropārstrādes Lai veiktu investīciju 1993. Zviedrijas konsultanti
nozares attīstības pieteikumu pirmo un ZM
pētījums izvērtējumu un palīdzētu
potenciālajiem
investoriem biznesa
plānu sagatavošanā
Mežsaimniecības Lai veiktu investīciju 1993./1994. Somijas konsultanti
nozares attīstības pieteikumu pirmo un Mežu ministrija
pētījums izvērtējumu un palīdzētu
potenciālajiem
investoriem biznesa
plānu sagatavošanā
Laukkredīta Kredītu Lai nodrošinātu 1993./ pār- PB konsultanti, Miera
rokasgrāmata vadlīnijas kredītu strādāts 1994. korpusa brīvprātīgie,
izsniegšanai un apmācītu Laukkredīta darbinieki
kredītinspektorus
Laukkredīta veidlapas Lai ieviestu vienotas 1993./1994. PHARE konsultanti,
un Vadības informā- veidlapas; un izveidotu PB komanda un
cijas sistēma (VIS) efektīvu VIS Laukkredīta vadība
Vadības atbalsta Lai izvērtētu tehniskās 1995. Īpašo uzdevumu
studijas palīdzības efektivitāti vienība, ZM, FM, PVV
un veiktu nepieciešamos
uzlabojumus TP kvali-
tātes paaugstināšanai
Zemes reforma Lai noteiktu 1993.-1997. PHARE, Dānijas,
nepieciešamību zemes Turpinās Zviedrijas un Holandes
īpašumtiesību reģis- bilaterālā TP; valsts
trēšanai, zemes tirgus Zemes dienests, PVV
izveidošanai un zemes
izmantošanai kā ķīlas
nodrošinājumu
Agroindustrijas Lai nostiprinātu 1996. PHARE konsultanti,
modernizācija, agrouzņēmumu ZM, PVV
mārketings un mārketinga un
izplatīšana izplatīšanas prasmi

8A tabula

Projekta izmaksas

Novērtēšanā plānots (milj.USD) Projekta beigās (faktiskais) (milj. USD)
Komponente Vietējās Ārvalstu Kopā Vietējās Ārvalstu Kopā
izmaksas izmaksas izmaksas izmaksas
1. Kredīts saimneicībām 7.6 11.3 18.9 11.5 17.3 28.8
2. Agro un mežsaimniecības noz. 6.0 14.1 20.1 3.5 8.3 11.8
3. Tehniskā palīdzība 1.2 4.9 6.1* 2.9 11.5 14.4
Kopā 14.8 30.3 45.1 17.9 37.1 55.0

* Ieskaitot USD 4.9 miljonu ekvivalentu paralēlās tehniskās palīdzības, ko finansēja ES Phare un Zviedrijas BITS.

8B tabula

Projekta finansējums

Novērtēšanā plānots Projekta beigās (faktiskais)
Avoti (milj.USD) (milj. USD)
Kopā Kopā    
1. SRAB 25.0 25.0
2. Donori 4.9 11.8
3. Finansu starpnieki 4.5 8.0
4. Aizņēmēji 10.7 10.2
Kopā 45.1 55.0

9. tabula

Ekonomiskās izmaksas un ieguvumi

Ņemot vērā kredītlīnijas darbības īpatnības, kopējā projekta pelnītspējas likme netika plānota novērtēšanas brīdī. Šajā gadījumā gala lēmums tika atstāts iesaistīto finansu institūciju (IFI) ziņā, lai tās noteiktu plānotās pelnītspējas likmes un veiktu jūtīguma analīzi katram atsevišķam kredītam. Katram apstiprinātajam projektam bija jāparāda piemērotas finansu pelnītspējas likme, atmaksāšanas jauda, kas balstījās uz naudas plūsmas analīzi. Laukkredīta mobīlie kredītinspektori (MKI) saņēma intensīvu apmācību aizdevumu riska novērtēšanā, tajā skaitā arī apmācības izmaksu/ieguvumu analīzē, iekšējās pelnītspējas likmes aprēķināšanā un nauads plūsmas analīzē. Šobrīd katrs MKI ved atsevišķu dokumentāciju par katru aizdevumu, iekļaujot naudas plūsmas analīzi, iekšējās pelnītspējas likmes un sensitivitātes analīzi.

Novērtēšanā, lai parādītu un nodrošinātu investīcijas lauksaimnieciskajā ražošanā un pārstrādē finansiālu un ekonomisku dzīvotspēju, pēc nejaušības principa tika izvēlēts saimniecību modeļu paraugs, kurā tika apkopotas dažādu lielumu saimniecības, un tika veikta lauksaimnieciskās ražošanas, pārstrādes un mazo lauku uzņēmumu finansu analīze. Līdzīgas analīzes tika veiktas INZ sagatavošanas laikā. Izvēlētā saimniecību parauga veiktās analīzes rezultāti apkopoti zemāk.

Projektu analīzes kopsavilkums

Finansu analīze Ekonomiskā analīze
Novērtēšanā Noslēgumā Novērtēšanā Noslēgumā
50 ha lopkopības saimniecības
NPV (Ls.'000) 4,716 4,233 6,591 6,584
IRR 24% 23% 28% 27%
ROE 25% 24% 34% 33%
100 ha daudznozaru saimniecība
NPV (Ls.'000) 48,078 46,848 6,591 6,584
IRR 26% 21% 28% 23%
ROE 25% 22% 26% 28%
450 ha graukopības saimniecības
NPV (Ls.'000) 45,922 66,353 49,543 68,954
IRR 22% 26% 24% 28%
ROE 16% 19% 18% 20%
Kokapstrāde (jaunas)
NPV (Ls.'000) 5,395 6,786 5,588 5,621
IRR 20% 22% 21% 22%
ROE 19% 22% 18% 19%
Gaļas pārstrāde (atjaunotas)
NPV (Ls.'000) 40,229 74,010 42,870 78,449
IRR 21% 28% 23% 30%
ROE 23% 36% 25% 45%
Graudu pārstrāde (atjaunotas)
NPV (Ls.'000) 21,044 27,581 26,507 34,607
IRR 19% 21% 21% 24%
ROE 20% 23% 26% 28%

Sīkāka informācija par izdarītajiem pieņēmumiem un šo modeļu aprēķini pieejami projekta dokumentācijā.

Iepriekšminētā salīdzinošā analīze (NPV - neto pašreizējā vērtība), finansu un ekonomiskā analīze un investoru kapitāla pelnītspēja parāda, ka projekta noslēgumā faktiskie rezultāti kopumā saskan ar novērtējuma prognozēm. Noslēguma rezultāti likās labāki kā novērtējuma rezultāti, norādot uz piesardzīgām un bieži vien konservatīvām prognozēm projekta novērtēšanas laikā, un kopumā augstākām, kā plānots galveno produktu veidu cenām, jo īpaši, graudu. Atšķirības finansu un ekonomiskajā analīzē galvenokārt ir radušās no relatīvi zemākām ražotāju cenām Latvijā nekā līdzīgu preču un kvalitātes cenas starptautiksajā tirgū. Kad vien bija iespējams, ekonomiskajā analīzē tika izmantotas faktiskās eksporta un importa cenas, kuras tika pārrēķinātas, ņemot vērā transportu.

Faktiskie ekonomiskie ieguvumi no projekta varētu būt daudz augstāki kā tie, kuri šobrīd ir aprēķināti, ja tiktu iekļauti arī ieguvumi, kuri radās ekonomikas transformācijas, nozaru restrukturizācijas un institucionālās kompetences attīstības rezultātā. Vēl jo vairāk, viens no vērtīgākajiem projekta ieguvumiem varētu būt projekta rezultātā stimulētās izmaiņas banku, politikas veidotāju un aizdevumu ņēmēju darbībā (uzvedībā), kuras nepieciešamas konkurētspējas uzlabošanai tirgus ekonomikā.

Bez iekļautajiem drošības faktoriem apmierinošas finansiālas dzīvotspējas pierādīšanai, kas bija jāparāda katram projektam, tehniskā palīdzība izvaidotātajām demonstrējumu saimniecībās un peļņas analīze apstiprināja, ka Latvija izmaksu efektīvs lauksainiecības un mežsaimniecības preču ražotājs ar eksporta potenciālu. Līdz 1997. gadam, lauksaimnieciskās ražošanas un pārtikas pārstrādes eksports bija trešā lielākā eksporta preču kategorija, veidojot vairāk kā 11% no kopējā eksporta apjoma. Pēdējā pusgada Progresa ziņojumā, ko sagatavo aizņēmējvalsts, paredzamais kopējais projekta rezultāts atspoguļots sekojoši:

Latvija - LAP rezultātu novērtējums

1994. 1997. Kopējais Izmaiņas
(94.-97.) % gadā
Saražotā apjoma vērtība kopā (Laukkredīta
klientu uzņēmumos (tūkst. USD) 8,500 62,532 134,336 211%
Kopējais klientu skaits 196 1,024 2,373 141%
Kopējie lauks. ražošanai izsniegtie
kredītlīdzekļi 1,923 15,386 29,315 233%
Kopējie lauks. pārstrādei izsniegtie
kredītlīdzekļi 881 4,588 10,432 140%
Neto ienākumi gūti lauksaimn. ražošanā
(tūkst. USD) 284 3,697 7,221 400%
Neto ienākumi gūti lauksaimn. pārstrādē
(tūkst. USD) 1,190 3,816 11,061 74%

 

Avots: Progresa ziņojums, 1997.g. 31. decembris, PVV, Latvija

10. tabula

Tiesisko normu statuss

Normas Statuss Sākotnējais Pārskatītais
Līgums Daļa veids šobrīd izpildī- izpildī- Normas apraksts Komentāri
šanas šanas
datums datums
Teksta 4.01(a) 01 c Aizņemējvalsts uzturēs Apmierinoša
atsauce atbilstošu dokumen- atbilstība.
tāciju un uzskaiti, lai,
saskaņā ar pareizas
grāmatvedības praksi,
atspoguļotu uz projektu
attiecošos darbību,
resursus un izdevumus,
kas radušies Aizņēmēj-
valsts departamentiem
vai aģentūrām, kuras
atbild par šī projekta
vai kādas tā daļas
ieviešanu.
Teksta 4.01 (b)(i) 01 c Aizņēmējvalstij būs
atsauce sadaļā 4.01 (a) minētā
dokumentācija un
uzskaite, ieskaitot to,
kas attiecas uz Īpašo
kontu katram auditētajam
finansu gadam, vai arī
nodrošinās šīs doku-
mentācijas un uzskaites
auditu, visu saskaņā
ar pastāvīgi pielietotiem
atbilstošiem audita
principiem; auditu
veic PB pieņemami
neatkarīgi auditori.
Teksta 4.01(b)(ii) 01 c 7/31/95 Aizņēmējvalsts iesniegs
atsauce PB pie pirmās iespējas,
bet, jebkurā gadījumā,
ne vēlāk kā sešus
mēnešus pēc katra
gada beigām, šādu
auditu ziņojumu vai
ziņojumus, ko veikuši
minētie auditori,
minētajā apjomā un
detaļās kā to pieprasījusi
PB saprāta robežās.
Teksta 4.01(c)(ii) 01 c Visiem izdevumiem, Apmierinoša
atsauce kas izmaksāti no atbilstība.
Īpašā konta ar Izdevumu
paziņojumu (SOE),
Aizņēmējvalsts saglabās
uz laiku vismaz līdz
vienam gadam pēc tam,
kad PB ir saņēmusi
audita ziņojumus par
fiskālo gadu, kurā tika
veikta pēdējā naudas
izņemšana no Aizde-
vuma konta, visus
dokumentus, kas liecina
par šiem izdevumiem.
Teksta 4.01(c)(iii) 01 c Visiem izdevumiem, Apmierinoša
atsauce kas izmaksāti no atbilstība.
Īpašā konta ar Izdevumu
paziņojumu (SOE),
Aizņēmējvalsts dos
iespēju PB pārstāvim
pārbaudīt šo
dokumentāciju.
Teksta 3.01(a) 04, 10 c Aizņēmējvalsts ieviesīs Apmierinoša
atsauce projektu ar pienācīgo atbilstība.
centību un efektivitāti,
un saskaņā ar piemērotām
lauksaimniecības, banku,
finansu un vadības
praksēm, un nodrošinās,
tik precīzi kā nepie-
ciešams, līdzekļus,
telpas un pakalpo-
jumus, kā arī citus
projekta ieviešanai
nepieciešamos resursus.
Teksta 3.03 05 c Aizņēmējvalsts Apmierinošs
atsauce uzturēs PVV darbinieku
saskaņā ar PB skaits un
apmierinošu organizato-
darbinieku skaitu riskā struktūra
un darba uzdevumu. uzturēta.
Latvijas
valdība ir
apņēmusies
turpināt PVV
finansēšanu.
Teksta II,B5 02 c Aizdevumi tiks Apmierinoša
atsauce izsniegti aizņēmējiem, atbilstība.
6. grafiks kuri būs pierādījuši
IFI-jām savu kredīt-
ticamību saskaņā ar
PB pieņemamām
vadlīnijām, un kuriem
ir apmierinoša finansu
struktūra un organiza-
toriskie, vadības,
darbinieku, finansiālie
un citi resursi, tajā
skaitā arī pakārtotā
projekta ieviešanā.

Normu veidi:

1. = Uzskaite/audits

2. = Finansiālie rezultāti/ieņēmumu gūšana no saņēmējiem

3. = Projekta līdzekļu plūsma un izlietojums

4. = Partneru finansējums

5. = Projekta vai izpildaģentūras vadības aspekti

6. = Vides aizsardzības normas

7. = Piespiedu norēķini

8. = Vietējie cilvēki

9. = Uzraudzība, pārskats un atskaites

10. = Projekta ieviešana, kura nav iekļauta kategorijās 1-9

11. = Nozares vai starpnozaru budžeta vai citu resursu piešķiršana

12. = Nozares vai starpnozaru politikas / likumdošanas / institucionālā darbība

13. = Cits

Pašreizējais statuss:

C = atbilstība normai

CD = atbilstība ar novēlošanos

CP = daļēja atbilstība

NC = neatbilstība

11. tabula

Atbilstība Darbības rokasgrāmatas noteikumiem

Ievērota vispārēja atbilstība visām pielietojamām Darbības politikām.

12. tabula

PB resursi: Darbinieki

Plānots Pārskatīts Faktiskais
Projekta cikla posms Nedēļas USD Nedēļas USD Nedēļas USD
Gatavošanās novērtējumam n/a n/a n/a n/a 34.3 98.7
Novērtējums n/ n/a n/a n/a 42.9 127.6
Sarunas, līdz Valdes apstiprinājumam n/a n/a n/a n/a 15.0 45.6
Pārraudzība 48.0* 185.4* 74.4* 218.8* 101.6 325.2
Noslēgums 9.5 62.6 8.4 50.3 5.5 25.0
Kopā n/a n/a n/a n/a 201.3 622.9

*Izmaiņu sistēmā dēļ, visi skaitļi nav pieejami.

13. tabula

PB resursi: Misijas

Darbības reitings
Projekta cikla posms Mēnesis/ Pers. Dienu Specializācija Ievieš. Attīst. Problēmu
gads skaits skaits statuss mērķi veidi
Līdz novērtējumam 5/93 6 14 Ekonomists
Mežsaimniec.
Lauks. kredīti
Privatizācija
Lauks. politika
Tehniskais
Novērtēšana, līdz 7/93 7 20 Ekonomists
Valdes Mežsaimniec.
apstiprinājumam Privatizācija
Lauku kredīti
Tehniskais
Agroindustrija
Uzņēmumu vad.
Uzraudzība 1 5/94 3 12 Agroindustrija ĻA ĻA
Ekonomists
Lauks. kredīti
Uzraudzība 2 8/94 2 8 Ekonomists ĻA ĻA
Lauks. kredīti
Uzraudzība 3 5/95 3 12 Ekonomists A ĻA
Lauku kredīti
Tehniskais
Vidusposma pārskats 5/96 7 35 Agroindustrija ĻA ĻA
Lauku kredīti
Ekonomists
Tehniskais
Lauks. politika
Instituc. attīstība
Lauks. finanses
Uzraudzība 5 11/96 5 15 Agroindustrija ĻA ĻA
Lauku kredīti
Ekonomists
Invest. analītiķis
Bankas
Uzraudzība 6 5/97 6 14 Agroindustrija ĻA ĻA
Lauku kredīti
Ekonomists
Konsultācijas
Tehniskais
Invest. analītiķis
Noslēgums 11/96 6 10 Tehniskais ĻA ĻA
Lauku kredīti
Ekonomists
Proj. asistents

Darbības reitinga atšifrējums:

ĻA - Ļoti apmierinoši

A - Apmierinoši

3.nodaļa.

Pielikumi

A pielikums

Noslēguma misijas Nobeiguma memorands

(no 1997.gada 15. - 27.novembrim)

1.

Pasaules bankas (PB) misija, kuras sastāvā bija Hūna Kima (Hoonae Kim), Dž. Intrators (J.Intrator) un Maikls Nelsons (Michael Nelson), ieradās Latvijā, lai veiktu Lauksaimniecības attīstības projekta (3695-LV) ieviešanas noslēguma misiju. 25 miljonu USD aizdevums tika pilnībā pabeigts izsniegt 1997.gada oktobrī, un kredīts tiks slēgts 1997.gada 31.decembrī, kā tas bija paredzēts. Misija pārbaudīja un izanalizēja projekta ietvaros izsniegtos aizdevumus un noturēja diskusijas ar iesaistītajām finansu institūcijām (IFI), Zemkopības ministriju, Finansu ministriju, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, kā arī ar kredītu saņēmējiem. Nobeiguma memorands īsumā apkopo noslēguma misijas izdarītos secinājumus. Aizdevuma saņēmējs (Latvijas puse) ir iesniedzis savu sagatavoto projekta Ieviešanas nobeiguma ziņojumu (INZ), un pašlaik Pasaules banka gatavo galīgo INZ. Misija izsaka patiesu atzinību Latvijas valdībai, attiecīgakām ministrijām un institūcijām, kā arī iesaistītajām finansu institūcijām par teicamo sadarbību gan ar šo, gan iepriekšējām PB misijām. Misija vēlētos īpaši pateikties Projekta vadības vienībai par teicamo atbalstu, kāds tika sniegts visa projekta garumā, sākot no tā sagatavošanas līdz ieviešanas nobeigumam.

Lauksaimniecības attīstības projekta (LAP) - Ln 3695 - LV galvenie mērķi

2.

Lauksaimniecības attīstības projekts tika ieplānots 1993.gadā, laikā, kad Latvijā notika lielas ekonomiskas un politiskas izmaiņas, un tā sāka virzīties uz tirgus ekonomiku. LAP bija pirmais Pasaules bankas investīciju projekts Baltijas valstīs. Tas sniedza kritiski nepieciešamos investīciju fondus un tehnisko palīdzību institucionālajai un cilvēkresursu attīstībai lauksaimniecības sektorā, atbalstot Valdības agrārās politikas reformas. Projekta ieviešanas laikā Latvijas valdības saņēma arī būtisku atbalstu no ES Phare programmas, Zviedrijas un citiem divpusējiem donoriem, kuri nodrošināja līdzfinansējumu projektā, konkrēti Tehniskās palīdzības (TA) nodrošinājumu.

3.

Lauksaimniecības attīstības projekts ir sasniedzis tā uzdevumus Latvijas lauksaimniecības atdzīvināšanā un komercializācijā, veicot sekojošus pasākumus:

* nodrošinot lauksaimniecības kreditēšanu un lauku finansēšanu, balstītu uz komerciālo aizdevumu noteikumiem;

* noskaidrojot privātā īpašuma īpašumtiesības, ieskaitot zemes privātīpašumus un to ieķīlāšanu;

* atbalstot apmācību un biznesa attīstības pakalpojumus lauku uzņēmējiem un zemniekiem;

* veicot kredītpārstāvju apmācību lauku kreditēšanā un riska novērtēšanā;

* veicinot aizņēmēju uzvedības izmaiņas attiecībā uz komerciālu aizņemšanos un pienākumu atmaksāt kredītus.

Pārskats par projekta ieviešanu

4.

Projekta ieviešana ir sekmīgi pabeigta 1997.gada augustā, apmēram piecus mēnešus pirms oficiālā aizdevuma slēgšanas datuma 1997.gada 31.decembrī, kā bija noteikts Aizdevuma līgumā. Pēdējā izmaksa no Aizdevuma konta tika izdarīta 1997.gada 23.oktobrī. Lauksaimniecības attīstības projekta savlaicīga ieviešana un ar drošiem rezultātiem, var tikt uzskatīta par projekta galveno sasniegumu, it sevišķi, ņemot vērā, ka šis bija bija pirmais Pasaules bankas finansētais projekts Latvijā un, ka tas tika realizēts caur pilnīgi jaunu finansu institūciju, kas tika izveidota speciāli projektam.

Kopējās izmaksas no Aizdevuma bija sekojošas (detālāk par to 1.piel.):

1. Lauksaimniecības Finansu sabiedrība
(Laukkredīts) 1. milj. USD 29,45
2. Latvijas Investīciju banka (LIB) 2. milj. USD 1,44
3. Valsts zemes dienests (VZD) 3. milj. USD 2,20
4. Tieslietu ministrija (TM) 4. milj. USD 0,16

Kredīta komponentu atspoguļojums

* 1997.gada septembra beigās Laukkredīta (LHZB) apstiprināto kredītu kopējā summa bija 33,48 milj. USD, no kuriem 45% bija apgrozāmiem līdzekļiem un 55% investīcijām; vidējais kredīta lielums bija 11 200 USD.

* Pavisam kopā tika izsniegti 2865 kredīti 2009 klientiem.

* 1996.gada beigās tika ieviesta kredītu izsniegšana latos.

* Patreizējais kredītu atdošanas procents ir 94%. Kopš projekta uzsākšanas nav bijis neviena norakstīta kredīta, un misija nav identificējusi arī nevienu potenciāli sliktu kredītu, kurš būtu turpmāk jānoraksta.

* Iepriekšminētos sasniegumus Laukkredīts ir veicis ar saviem 42 darbiniekiem (ieskaitot 15 mobilos kredītaģentus (MKA), 5 reģionālos MKA koordinatorus, 4 cita profila un 18 centrālā biroja darbiniekus). Papildus centrālajam Rīgas birojam, Laukkredītam ir arī 7 reģionālie biroji.

* Latvijas Investīciju banka (LIB) projekta ietvaros ir izsniegusi 6 aizdevumus par kopējo summu 1,432 milj. USD. Četri no sešiem aizdevumiem atrodas vēl ieviešanā. LIB pārtrauca savu dalību LAP kredītu izsniegšanā 1996.gada vidū.

Tehniskās palīdzības (TA) programma

5.

Lauksaimniecības attīstības projekta ietvaros četru gadu laikā tika sniegtas divpadsmit tehniskās palīdzības programmas (par kopējo summu 11,8 milj. USD), un kā līdzfinansētāji darbojās ES PHARE programma un Zviedrijas Starptautiskā attīstības aģentūra SIDA. Tehniskās palīdzības galvenie mērķi bija sekojoši: nostiprināt projekta vadību, sniegt palīdzību Laukkredītam (tam darbojoties kā lauku bankai), Latvijas Investīciju bankai (LIB) (investīciju kredīti), uzlabot konsultāciju sniegšanas pakalpojumus, veicināt zemes reformu, kā arī reorganizēt un modernizēt lauksaimnieciskās produkcijas pārstrādi. Lielākoties sniegtā tehniskā palīdzība bija veiksmīga, izņēmums bija Laukkredītam sniegtā apmācība banku lietās, Kā arī TP Konsultāciju dienestam. Tāpēc tika veiktas attiecīgas aktivitātes un Tehniskās palīdzības rezultāti uzlaboti. Zemes reformai sniegtā tehniskā un finansiālā atbalsta rezultātā vairāk kā 140 000 privātīpašumi ir tikuši reģistrēti Zemesgrāmatā. Līdz ar to tika radīts labs pamats zemes tirgus veidošanai. 1997.gada beigās katru mēnesi tikuši veikti apmēram 1000 darījumi ar zemi (transakcijas).

Galvenās gūtās mācības

6.

Galvenie no projekta gūtie secinājumi ir:

* Būtisks elements projekta sekmīgu rezultātu sasniegšanā ir Aizdevuma saņēmēja ieguvums no projekta, un biežās Valdības maiņas (projekta laikā Latvijas valdībā 5 reizes) radīja papildus grūtības projekta norisē.

* Ļoti svarīga ir projekta vietējā vadība un pārraudzība. Projekta vadības vienība to veica tiešām efektīvi.

* Ļoti svarīga ir arī Bankas un Valdības pārraudzība, it sevišķi valstī, kas ir jauni klienti ar ierobežotu projektu vadības pieredzi.

* Relatīvi augstā projekta nepārtrauktības pakāpe, kas tika panākta, pateicoties gan PB, gan Projekta vadības vienības (PVV) kopējam darbam, kompensēja biežo Valdības maiņu radītās kavēšanās, nodrošinot projektam augstu stabilitātes pakāpi.

* Lauksaimniecības kreditēšana var būt ienesīga, ja banka un kredītņēmēji ieliek tajā patiesi centīgu darbu.

* Projekta uzsākšana parasti paņem ilgāku laiku nekā sākumā plānots, it sevišķi, ja projektā tiek iesaistītas jaunradītas institūcijas.

* Kredītlīnijas uzsākšanu valstīs ar pārejas ekonomiku noteikti jāpavada vienlaicīgas papildus reformas - zemes īpašumu juridiskā nostiprināšana, hipotēku un ķīlu attīstība, investīcijas zemnieku saimniecībās, ražošanas attīstība un mārketinga informācija.

* Ir iespējams radīt efektīvi darbojošos finansu institūciju, kas aizpilda esošo robu nacionālajā finansu sistēmā. Iespējams, ka šāda institūcija pārejas perioda ekonomikā ar neattīstītu finansu sistēmu ir sevišķi noderīga neilgam laika posmam, un tā jāpiemēro attiecīgajiem apstākļiem, kādi pastāv valstī tai laikā, kad tā tiek veidota.

* Nav vēlams, ka projektā piedalās tikai viena iesaistītā finansu institūcija, projektā vajadzētu iesaistīt vairākas IFI, lai radītu veselīgu konkurenci starp bankām, tādējādi nodrošinot plašāku piekļūšanu kredītiem.

* Ja IFI ir tikai viens kredītresursu avots (piem., Pasaules bankas kredītlīnija), tas ierobežo tās spēju samazināt kredīta procentus, kas, savukārt, mazina IFI konkurētspēju.

Nākošais solis

7.

Aizdevuma saņēmējs (Latvijas puse) ir iesniedzis savu sagatavoto projekta Ieviešanas nobeiguma ziņojumu (INZ) Pasaules bankai un pašlaik tiek gatavots Projekta kopsavilkums iekļaušanai galīgajā Projekta Ieviešanas nobeiguma ziņojumā. PB misija sagatavos INZ projektu un nosūtīs to Aizdevuma saņēmējam komentāriem.

B pielikums

Aizņēmējvalsts ieguldījums ziņojumā

PAMATOJUMS

Latvijas Lauksaimniecības attīstības projekts (LAP) tika uzsākts 1993.gada decembrī, lai atbalstītu ekonomiski dzīvotspējīgu zemnieku saimniecību, lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmumu un mežsaimniecības attīstību. Projekts tika akceptēts Starptautiskās rekonstrukcijas un attīstības bankas (PB) Direktoru padomē 1994.gada 11.janvārī un parakstīts 1994.gada 16.februārī. Tas stājās spēkā 1994.gada 14.aprīlī. Viss šī projekta ietvaros piešķirtais 25 miljonu USD aizdevums tika realizēts pirms plānotā beigu datuma 1997.gada 31.decembra.

PROJEKTA MĒRĶI UN UZDEVUMI

Projekta galvenais mērķis bija palīdzēt jaunizveidotajām privātajām zemnieku saimniecībām, veicinot privatizācijas procesu lauksaimniecībā, lauksaimniecības pārstrādes uzņēmumos un mežsaimniecības sektorā ar investīciju kredītu palīdzību, kuri tajā laikā trūka. Konkrēti runājot, projekta uzdevums bija nodrošināt: (a) finansu kredītus privātajiem zemniekiem gan investīcijām, gan apgrozāmiem līdzekļiem, lai varētu attīstīt dzīvotspējīgu ražošanu savās zemnieku saimniecībās un palielināt produkciju, (b) kredītus privāto/privatizējamo lauksaimniecības pārstrādes un mežsaimniecības uzņēmumu attīstīšanai, modernizēšanai vai pārstrukturēšanai, un (c) institucionālās attīstības tehniskās palīdzības programma paredzēja daļēju finansējumu no Pasaules bankas (PB) aizdevuma, daļēju dažādu donoru finansējumu.

PROJEKTA IEVIEŠANA

1. Projekta koordinēšana un vadība

Projektu vadības vienība tika nodibināta ZM sastāvā 1993.gada novembrī, lai pārraudzītu gan PB Lauksaimniecības attīstības projektu (25 milj.USD), gan ar to saistītos Tehniskās palīdzības projektus (kopā 10,25 milj.ECU). Projektu vadības vienība, kopā ar FM, dalīja atbildību par PB kredīta naudas pārskaitījumiem no Speciālā konta Vašingtonā. 1997.gada sākumā, ieviešot stingrāku budžeta kontroli, Valsts kase uzņēmās pilnu atbildību arī pār pārskaitījumiem no Speciālā konta.

No 1997.gada marta Projektu vadības vienība tika sadalīta divās daļās - Pasaules bankas Lauku attīstības projekta sagatavošanas vienība (PB LA PSV) un ES Phare programmas vienība. Viss vietējais personāls (pieci cilvēki), kas bija nodarbināts iepriekšējā PB Projektu vadības vienībā, palika strādāt PB LA PSV, kamēr Phare pastāvīgais konsultants izveidoja atsevišķu vienību, kas pārraudzītu ES Phare projektu ieviešanu.

Savā trīs gadus ilgajā pastāvēšanas laikā, Projektu vadības vienība ir nodrošinājusi sekmīgu projektu ieviešanu, kā arī visu projektos iesaistīto institūciju darba koordinēšanu, sasniedzot neatgriezeniskas reformas lauksaimniecības sektorā.

2. Iesaistītās finansu institūcijas

Latvijas Lauksaimniecības finansu sabiedrība (Laukkredīts)

1993.gadā, laikā, kad Latvijā vēl nebija izveidojusies stabili funkcionējošu banku sistēma un nebija piemērotas finansu starpnieka institūcijas ar nepieciešamām iemaņām, kas varētu nodrošināt kredītu izsniegšanu lauksaimniecības sektoram, tika nolemts kā pagaidu institūciju nodibināt Latvijas Lauksaimniecības finansu sabiedrību (Laukkredīts), lai apmierinātu neatliekamo vajadzību pēc šādas finansu institūcijas, kas nodrošinātu privātā lauksaimniecības sektora attīstību un produkcijas palielināšanu. Laukkredīta dibināšanas aktivitātes sākās 1993.gada vidū. Tas tika nodibināts ar Ministru kabineta 1993.gada 28.decembra rīkojumu. Laukkredītam ir centrālais birojs Rīgā un septiņi reģionālie biroji, kas aptver visu Latvijas teritoriju. Kopumā tajos nodarbināti 36 cilvēki. Galvenais Laukkredīta darbības uzdevums bija Pasaules bankas 25 milj. USD kredītlīnijas apkalpošana Lauksaimniecības attīstības projekta ietvaros, lai sekmētu privātās lauksaimniecības sektora ražošanas un pārstrādes, kā arī mežsaimniecības attīstību, atbilstoši visaptverošajai reformu programmai lauksaimniecības sektorā.

Sākot projektu, līdz pat 1994.gada 1.jūlijam, Laukkredīts izsniedza tikai īstermiņa kredītus apgrozāmiem līdzekļiem, vēlāk sekoja kredīti investīcijām, kuru īpatsvars kredītportfelī pakāpeniski pieauga, un patlaban ilgtermiņa kredīti sastāda 58% no kopējās izsniegto kredītu summas. Laukkredīts izsniedz kredītus gan dolāros, gan latos.

Sākotnēji Laukkredīts tika izveidots kā valsts akciju sabiedrība, kas 100% piederēja valdībai. Sākuma kapitālu sabiedrība saņēma no PB kredīta, kas, pēc stāvokļa uz 1996.gada 1.maiju bija 11,3 milj.USD. Projekta ieviešanas laikā Laukkredīts saņēma papildus kapitālu 9,87 milj.USD, kas tika pārskaitīti no Latvijas Investīciju bankas (LIB). Projekta ieviešanas laikā, sakarā ar LIB vēlmi dažādot savu kredītportfeli, LIB lauksaimniecībai izsniegto kredītu skaits bija ļoti ierobežots. Banka pazaudēja interesi par šo projektu jau pēc pirmajiem sešiem izsniegtajiem kredītiem, un rezultātā līgums tika atcelts. Tā kā Laukkredīts darbojās ļoti veiksmīgi, sasniedzot noteiktos mērķus kredītu piešķiršanā privātajām zemnieku saimniecībām, tika nolemts, ka labākais variants ir palielināt Laukkredīta kapitalizāciju.

Laukkredīta progress kredītu izsniegšanā tiešām ir bijis teicams. Aizdevumu izsniegšana tika uzsākta 1994.gada aprīlī. Pēc stāvokļa uz 1997.gada 30.septembri, ir tikuši piešķirti kredīti par 29,7 milj.USD. Ja pieskaita atpakaļ atmaksātos līdzekļus (kas palielina aizdevumiem paredzēto summu līdz 33,5 milj.USD), tad kopumā Laukkredīts ir piešķīris privātajām zemnieku saimniecībām 13,5 milj.USD apgrozāmiem līdzekļiem un 11,2 milj.USD investīcijām. Pārstrādes uzņēmumi saņēmuši 3,8 milj.USD apgrozāmiem līdzekļiem un 5 milj.USD investīcijām. Arī kredītu atmaksas procents ir ļoti augsts. 94% no visiem izsniegtajiem kredītiem ir tikuši atmaksāti laikā, bet 6% izsniegto kredītu tiks atdoti pēc atliktā maksājuma grafika. Pavisam piešķirti 2992 kredīti 2111 klientiem. Vidējais aizdevuma lielums ir 11 200 USD.

Aktīvā kredītportfeļa struktūra (tūkst.USD):

līdz 1 gadam 9,259
1-3 gadiem 1,416
3-5 gadiem 7,261
virs 5 gadiem 235
Kopā 18,171

Pēc datiem uz šodienu, neviens kredīts nav ticis norakstīts. Izsniegto investīciju aizdevumu ekonomiskā dzīvotspēja ir pamatota pēc iekšējās pelnītspējas aprēķiniem, kā tas ir parādīts 6.pielikumā.

No 1997.gada 1.maija, kad Laukkredīts tika apvienots ar Latvijas Hipotēku un zemes banku, tas turpina darboties bankas struktūrā kā neatkarīgs departaments. Apvienotajai finansu institūcijai, kas saucas Latvijas Hipotēku un zemes banka, ir centrālais birojs Rīgā un 26 filiāles gan Rīgā, gan gandrīz visās lielākajās rajonu pilsētās. Pašlaik bankā strādā 280 darbinieki, no kuriem 43 ir bijušie Laukkredīta darbinieki.

Tagad HZB banka var apmierināt visas tās savu klientu vajadzības, kāpēc tā tika izveidota.

Galvenie rezultāti ir apkopoti 2.tabulā.

Latvijas Investīciju banka

Pēc patreizējās informācijas, no apstiprinātajiem 2,76 milj. USD kredītiem, kas bija paredzēti pārstrādes uzņēmumiem, ir tikuši izsniegti 1,43 milj. USD. Analizējot LIB vājo kredītu darbību, PB kopā ar Latvijas Finansu ministriju pieņēma lēmumu neizmantotos līdzekļus, apmēram 10 milj. USD, pārskaitīt Laukkredīta rīcībā. LIB un PVV turpina pārraudzīt piešķirto aizdevumu atmaksu un izmantošanu.

3. Izsniegtie kredīti

Viss 25 milj.USD aizdevuma apjoms ir ticis izsniegts no PB konta Vašingtonā saskaņā ar noteikto grafiku. Līdz 1997.g. 20.oktobrim 22 602 170 USD izsniegušas projektā iesaistītās Latvijas finansu institūcijas.

Projekta gaitā kredītu izmaksas procesā ir notikušas vairākas izmaiņas:

(1) Izdarot papildinājumus Aizdevuma līgumā 1995.gada 28.jūnijā, pirmais gads ar 100% izdevumu finansējumu tika pagarināts līdz 1995.gada 31.decembrim. Šie papildinājumi tika izdarīti sakarā ar to, ka Laukkredīts, kā jaunradīta un vienīgā finansu institūcija, kas apkalpo Pasaules banku, savu kredītportfeli sākumā veidoja ar lielu piesardzību, tāpēc sastapās ar grūtībām saskaņot to ar otrā un trešā gada lejupslīdošo izmaksu proporciju (attiecīgi 85% un 70%).

(2) Izmaiņas tika izdarītas sākotnējā finansējuma piešķiršanā (sk.3.piel.,1.tabula). Valsts zemes dienests (VZD), kas sākumā bija pieprasījis 1 miljonu USD, pieprasīja papildus līdzekļus, tāpēc 1.un 2.kategorijas apjoms tika samazināts no 11,9 milj. USD uz 11,3 milj. USD (Papild. pie Aizdev. līg., 1995.g.28.06.). Šie līdzekļi tika sadalīti starp VZD (1 milj.USD) un Tieslietu ministriju (0,2 milj.USD) iekārtu pirkšanai. Tieslietu ministrija spēja atmaksāt 0,2 milj.USD no ieņēmumiem par zemes reģistrāciju līdz 1996.gada februārim. Šī nauda tika ieskaitīta speciālajā kontā un pēc tam pārskaitīta VZD. Tādējādi kopējā summa, ko saņēma VZD, sastādīja 2,2 milj.USD.

(3) Diezgan drīz pēc projekta uzsākšanas (1995.gada jūnijā) tika mainīts plānotais kredīta izmaksu grafiks. Sākotnējais grafiks redzams 4.pielikuma 1.tabulā un izmainītā versija 2.tabulā.

(4) Galīgās izmaiņas attiecībā uz kategorijām tika izdarītas 1997.gada 9.septembrī, un tās ir sekojošas:

1. Neizmaksātais atlikums 102,27 USD no 3.kategorijas tika pārskaitīts uz 1.kategoriju;

2. Neizmaksātais atlikums 200 000 USD no 4.kategorijas tika pārskaitīts uz 1.kategoriju;

3. Neizmaksātais atlikums 6 968 318,51 USD no 2.kategorijas tika pārskaitīts uz 1.kat.;

4. Neizmaksātais atlikums 108 593,44 USD no SA-A kat. tika pārskaitīts uz 1.kat.

Ikgadējie auditu materiāli ir savlaicīgi iesniegti par 1994., 1995. un 1996.gadu.

Kredīta izmaksu gaita parādīta 1.pielikumā.

4. Iepirkumi

Aizdevuma 1. un 2.kategorijas piegādes procedūras veica un pārraudzīja Iesaistītā finansu institūcija (IFI) saskaņā ar PB aizdevumu piegāžu rokasgrāmatu. Piegāžu apliecinošie dokumenti glabājas IFI.

Preču piegādes, kas atbilst 3.kategorijai (iekārtas zemes reformas procesa paātrināšanai, ko nopirka Latvijas Valsts zemes dienests un Tieslietu ministrija), tika veiktas caur ZM Projekta vadības vienību, saskaņā ar to pašu rokasgrāmatu. 3.kategorijas piegādes tika pilnībā pabeigtas, iztērējot 2,4 milj.USD.

Lai nopirktu iekārtas, tika pielietota starptautiskā pirkšanas procedūra (3.kategorija). Vietējā laikrakstā tika izsludināts konkurss par tehnisko un finansiālo priekšlikumu iesniegšanu piegāžu realizācijā. Tika iesniegti 34 priekšlikumi, kurus izvērtēja speciāli izveidota vērtēšanas komisija, kuras sastāvā bija pārstāvji no Finansu minstrijas, Valsts zemes dienesta un ZM Projekta vadības vienības. Komisija izvēlējās vairākas firmas, kas veiktu dažāda veida iekārtu piegādes.

Valsts zemes dienests slēdza līgumus ar konkursā uzvarējušām firmām.

Visas iekārtu piegādes tika veiktas saskaņā ar līgumos noteiktajiem termiņiem un noteikumiem.

Visi piegāžu apliecinošie dokumenti, kas attiecas uz 1. un 2.kategoriju, atrodas Laukkredītā un LIB, bet dokumenti, kas attiecas uz 3.kategorijas piegādēm (ieskaitot noslēgto līgumu kopijas) - Projekta vadības vienībā Rīgā.

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!