• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par līdzekļiem Komerclikuma ieviešanai. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.02.2001., Nr. 22 https://www.vestnesis.lv/ta/id/3012

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ar uzticību demokrātijai un likuma spēkam

Vēl šajā numurā

08.02.2001., Nr. 22

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par līdzekļiem Komerclikuma ieviešanai

Uzņēmumu reģistrs (UR) uzskata, ka jautājums par līdzekļu piešķiršanu Komerclikuma ieviešanai jāizlemj februārī un tie jāpiešķir martā. Pretējā gadījumā likuma ieviešana būs apgrūtināta un atkārtosies 2000.gada decembra situācija — Saeima nolēma Komerclikumu atlikt, jo nebija iedalīts finansējums tā ieviešanai. UR konsekventi uzstāj, ka nepieciešami līdzekļi arī plašai sabiedrības informēšanas kampaņai.

Ņemot vērā likumā noteiktās būtiskās izmaiņas attiecībā uz uzņēmējdarbības vidi, UR ievērojami mainīsies veicamā darba saturs, vairākkārt palielināsies darba slodze, kā arī atbildība par ierakstu pareizību. UR prognozē, ka divu gadu laikā pārreģistrācija jāveic vismaz 116 tūkstošos uzņēmumu. UR darba slodze vidēji palielināsies par 61% (pašlaik dienā UR izskata vidēji 130 pieteikumus, prognozējam, ka sakarā ar Komerclikumu to skaits sasniegs ap 215).

Lai nodrošinātu Komerclikuma ieviešanu, UR jāpieņem jauni darbinieki, jāatjauno datortehnika, jāpaplašina arhīva un darba telpas un, pats galvenais, jāpārbūvē UR automatizētā sistēma. Precizējot nepieciešamo finansējumu, aprēķināts, ka 2001.gadā UR papildus vajadzīgi 452 100 lati un nākamajos gados aptuveni 200 tūkstoši latu. Paredzams, ka vislielākais darba apjoms uzņēmumu pārreģistrācijas posmā būs 2002.gadā — pārejas posma beigās (saskaņā ar Komerclikuma spēkā stāšanās likumprojektu, kas Saeimā vēl nav pieņemts).

Tāpat UR uzskata, ka ir jāveic plaša sabiedrības informēšanas kampaņa, lai uzņēmējus detalizēti informētu par izmaiņām likumdošanā. UR bija plānojis ar šiem jauninājumiem uzņēmējus iepazīstināt arī individuāli, sūtot informāciju pa pastu. Līdz šim tieši līdzekļu trūkums kavējis sabiedrības informēšanu par Komerclikuma reformu. UR pagājušajā gadā īstenoja izglītojošu semināru programmu Latvijas pilsētās, kas, pēc UR informācijas, pašreiz ir vienīgie bezmaksas semināri plašākai sabiedrībai. UR cer, ka priekšlikums par sabiedrības informēšanas kampaņu tomēr gūs valdības un finansu ministra atbalstu.

Jāpiebilst, ka Latvijai par Komerclikuma ieviešanu regulāri jāsniedz ziņojumi Eiropas Savienības Asociācijas padomē, kas seko līdzi Latvijas paveiktajam uzņēmējvides sakārtošanā.

UR vērš uzmanību uz to, ka pēdējos gados ir vairākkārt saņēmis uzdevumus par jaunu funkciju veikšanu, taču bez papildu finansējuma, piemēram, laulību līgumu, koncernu līgumu, politisko partiju, arodbiedrību un šogad janvārī — koncesiju reģistrēšanas pārņemšana un reģistrēšana. Ņemot vērā pieaugošo UR informācijas nozīmi Latvijas saimnieciskajā un tiesiskajā apritē, nemitīgi palielinās izskatāmo dokumentu apjoms un līdz ar to arī darba intensitāte. UR uzskata, ka, konsekventi ievērojot šādu praksi (darba apjoma palielināšanās, tam nepiesaistot adekvātu finansējumu), pakāpeniski tiks samazinātas UR profesionālās spējas un iespējas kvalitatīvāk un operatīvāk apkalpot klientus. UR ir daudz paveicis, lai uzlabotu klientu apkalpošanas kultūru kopš deviņdesmito gadu vidus, un vēlas, lai būtu iespējams turpināt to pilnveidot, veicinot valsts pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem, mazinot administratīvos šķēršļus uzņēmējdarbības sākšanā.

Saeima ir noteikusi, ka Komerclikums spēkā stāsies 2001.gada 1.aprīlī, savukārt nepieciešamais finansējums UR ar Ministru kabineta lēmumu jānodrošina līdz 1.martam. Likums nosaka, ka Komercreģistram jāsāk darboties līdz ar dienu, kad stājas spēkā Komerclikums, tāpēc nav pieļaujama kavēšanās ar finansējuma piešķiršanu.

Komerclikums uzliek UR pildīt vismaz 16 jaunas funkcijas:

• reģistrējot jebkuras kārtējās statūtu izmaiņas, izskatīt arī statūtu jaunās redakcijas atbilstību likuma prasībām;

• reģistrēt akcionāru sarakstus akciju sabiedrībām (izņemot tās, kurām akcionārus reģistrē Latvijas centrālais depozitārijs);

• pieņemt reorganizācijā iesaistīto sabiedrību reorganizācijas līgumu projektus un iecelt revidentus reorganizācijas līgumu pārbaudei;

• sabiedrības ar ierobežotu atbildību (SIA) un akciju sabiedrības (AS) dibināšanas pārbaudei iecelt ekspertus, ja to pieprasa dalībnieki;

• veidot, aktualizēt un izplatīt ekspertu sarakstu mantiskā ieguldījuma pamatkapitāla novērtēšanai;

• iecelt revidentus sabiedrības iekšējās revīzijas veikšanai, ja to pieprasa dalībnieki;

• reģistrēt revidentus visām kapitālsabiedrībām;

• reģistrēt obligātās rezerves lielumu;

• reģistrēt prokūristus (komercpilnvarniekus);

• reģistrēt prokūristu pilnvarojuma apjomu (ar vai bez tiesībām atsavināt, ieķīlāt vai apgrūtināt ar lietu tiesībām nekustamos īpašumus, kopprokūras esamību);

• reģistrēt valdes locekļu tiesības atsevišķi vai kopīgi pārstāvēt sabiedrību;

• izskatīt visus pieteikumus trīs dienu laikā (līdz šim — 14 dienās);

• izsludināt visus Komercreģistra ierakstus trīs dienu laikā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis";

• sasaukt SIA dalībnieku un AS akcionāru kārtējās un ārkārtas sapulces, ja tās nav sasaukusi Valde vai Padome un ja to pieprasa dalībnieki (akcionāri);

• reģistrēt paziņojumus par nodomu samazināt pamatkapitālu vēl pirms pamatkapitāla samazināšanas reģistrācijas;

• iesniegt tiesā prasības par SIA un AS darbības izbeigšanu, ja tās neiesniedz likumā paredzētos dokumentus, ja to statūti ir pretrunā likuma prasībām, ja pamatkapitāls neatbilst likuma prasībām, ja valdei beidzies pārstāvības termiņš.

Maija Celmiņa, Uzņēmumu reģistra Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!