• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par tiesu izpildītāju koncepcijas īstenošanu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 27.01.1999., Nr. 23/24 https://www.vestnesis.lv/ta/id/21299

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par vērtspapīru tirgus attīstību un uzraudzību

Vēl šajā numurā

27.01.1999., Nr. 23/24

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Tieslietu ministrijā

Par tiesu izpildītāju koncepcijas īstenošanu

Vakar, 26.janvārī, Tieslietu ministrijā preses konference bija veltīta tiesu izpildītāju koncepcijas īstenošanai. Tajā piedalījās tieslietu ministre Ingrīda Labucka un Tiesu izpildītāju departamenta direktora pienākumu izpildītājs Ivars Kibermanis.

Jau 1997.gadā valdība akceptēja Tiesu izpildītāju institūta pārveidošanas koncepciju, kas paredz tiesas spriedumu izpildes uzlabošanu un zvērinātu tiesizpildītāju institūcijas izveidošanu. Tas principiāli atšķirsies no pašreizējās.

Tieslietu ministre I.Labucka pastāstīja, ka likumprojekts par zvērinātu tiesas izpildītāju statusu tiek pašlaik izstrādāts. Darba grupu vada Ivars Kibermanis. Taču līdz tā pieņemšanai - tuvākajā laikā, kamēr stājas spēkā jaunais Civilprocesa likums, jāizdara tajā grozījumi. Galvenie konsultanti un eksperti reformas īstenošanā ir Francijas tiesu izpildītāji, jo Tieslietu ministrijā izveidotās darba grupas speciālisti konstatēja, ka Latvijai piemērotāka ir Francijas tiesu izpildītāju darba sistēmas apgūšana, kur tiesu izpildītājs ir brīvās juridiskās profesijas pārstāvis. Tiesu izpildītāju koncepcijas ieviešana sekmēs Latvijas integrāciju Eiropas Savienībā un palielinās uzticību likumīgajām tiesību aizsardzības struktūrām.

- Tiesu izpildītāju institūcijas reformas mērķis pirmām kārtām ir radikāli uzlabot tiesu spriedumu izpildi, jo pašlaik šajā ziņā ir problēmas, turklāt tam jānotiek vienlaikus ar tiesu izpildītāju izglītības paaugstināšanu. Paredzēts, ka reformas nobeiguma posmā visiem tiesu izpildītājiem jābūt ar augstāko juridisko izglītību, - informēja tieslietu ministre.

Koncepcijas ieviešana būtībā nozīmētu kvalificētu juristu piesaistīšanu zvērināto tiesizpildītāju institūcijai, atbrīvotu valsts budžeta izdevumu daļu par vairāk nekā 500 000 latiem, un tā varētu kļūt par valsts kases finansu ieņēmumu avotu, kas veidotos no nodokļiem un valsts nodevām par zvērinātu tiesizpildītāju darbībām.

Tiesu izpildītāju departamenta direktora pienākumu izpildītājs Ivars Kibermanis detalizēti pastāstīja par koncepcijas, atsevišķā likuma un nolikuma par tiesas nolēmumu izpildi izstrādāšanas gaitu. Tuvākajās dienās Tieslietu ministrija iesniegs Saeimas Juridiskajai komisijai priekšlikumus par dažiem grozījumiem Civilprocesa likumā, kas stāsies spēkā šā gada 1.martā.

I.Kibermanis minēja, ka Latvijā pašlaik ir 34 tiesu izpildītāju kantori, kuros strādā 185 tiesu izpildītāji, taču tikai 21 ir augstākā izglītība, 49 - vidējā speciālā, pārējiem - vidējā. Tas ir viens no iemesliem nekvalitatīvai un ilgstošai tiesas spriedumu un citu institūciju nolēmumu piespiedu izpildei. I.Kibermanis komentēja tiesu izpildītāju kantoru paveikto astoņu kategoriju lietās 1998.gadā.

Žurnālisti interesējās gan par tuvākajā nākotnē piemērojamām taksēm tiesu izpildītāju kā brīvās profesijas pārstāvju darbā par sniegtajiem pakalpojumiem, gan par pārraudzību, kvalifikācijas celšanu, gan spējīgu juristu iesaistīšanu šajā profesijā.

Tiesu izpildītāju departamenta direktora p.i. I.Kibermanis atzina, ka pašlaik tiesu izpildītāju vidējā mēnešalga ir zema - 70 latu, arī šī likumā noteiktā atlīdzība no piedzītajām summām ir visai niecīga (piemēram, pērngad vidēji katram 234 lati). Tāpēc, īstenojot koncepciju, pieņemot jaunu likumu, būs lielākas iespējas paaugstināt gan darba atalgojumu, gan arī prasības pret tiesu izpildītājiem. Kaut arī tiesu izpildītāji perspektīvā būs brīvās juridiskās profesijas pārstāvji, tomēr bez Tieslietu ministrijas zināmas pārraudzības viņi nepaliks, līdzīgi kā ir ar notāriem. Ir cerība, ka ar 2000.gadu tiesu izpildītāji varēs darboties atbilstoši jaunajai koncepcijai un iztikt bez valsts budžeta līdzekļiem.

Rita Belousova,

"LV" nozares redaktore

Latvijas Republikas tiesu izpildītāju kantoru paveiktais darbs 1998.gadā A + B = C + E

 

A. Izpildu dokumentu

atlikums uz 01.01.98.

 

B. Nodoti izpildei

izpildu dokumenti

atskaites periodā

 

C. Pabeigti

izpildu dokumenti

atskaites periodā

 

E. Izpildu

dokumentu

atlikums uz 01.01.99.

 

No atlikumā

esošajām

atliktas vai

Izpildu lietu kategorijas Skaits Summa, Skaits Summa, Skaits Summa, Skaits Summa, apturētas Summa,
Ls/valūta Ls/valūta Ls/valūta Ls/valūta LCPK kārt. Ls/valūta
1.kategorija. Uzturnaudas (alimentu) piedziņa 4773 10055 9258 5570 119
2.kategorija. Mantas konfiskācija 144 577 501 220 2
3.kategorija. Izlikšana 630 3096 2757 969 45
4.kategorija. Administratīvās piedziņas 9008 471 936 40 559 1 466 628 37 384 1 323 061 12 183 615 503 24 4160
5.kategorija. Piedziņas krimināllietās 3665 3 049 530 15 532 6 186 491 14 048 4 156 760 5149 5 079 261 19 51 967
6.kategorija. Piedziņas civillietās,
parādnieks fiziska persona 7860 13 832 765 24 828 15 876 945 22 418 12 369 777 10 270 17 339 933 135 964 219
7.kategorija. Darba lietas 451 227 289 775 372 032 799 399 459 427 199 862 107 106 412
8.kategorija. Piedziņas civillietās.
Parādnieks juridiska pers. 2130 31 007 532 3871 52 010 811 3997 38 834 809 2004 44 183 534 224 4 997 865
Kopā 28 661 48 589 052 99 293 75 912 907 91 162 57 083 866 36 792 67 418 093 675 6 124

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!