• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta ārkārtas sēdē: 2009.gada 23.oktobrī. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 27.10.2009., Nr. 170 https://www.vestnesis.lv/ta/id/199644

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta ārkārtas sēdē: 2009.gada 26.oktobrī

Vēl šajā numurā

27.10.2009., Nr. 170

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta ārkārtas sēdē: 2009.gada 23.oktobrī


 

FM: Par uzņēmumu ienākuma nodokļa normām

23.oktobrī Ministru kabineta (MK) ārkārtas sēdē tika atbalstīti Finanšu ministrijas sagatavotie grozījumi likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” (UIN). Grozījumi likumā nepieciešami, lai samazinātu administratīvo slogu uzņēmējiem, paplašinātu iespēju nodokļa maksātājiem pārskatīt avansa maksājumus, ja samazinās to peļņa, kā arī koriģē ar nodokli apliekamā ienākuma aprēķināšanu.

Izmaiņas likumā paredz samazināt reprezentācijas izdevumu normu, ko drīkst atskaitīt no apliekamā ienākuma, kā arī mainīt UIN piemērošanas kārtību ar saimniecisko darbību nesaistītiem izdevumiem, piemērojot tiem līdzvērtīgu nodokļa slogu kā iedzīvotāju ienākuma nodokļa ienākumiem.

Grozījumi paredz palielināt – piemērojot koeficientu 1,5 – ar UIN apliekamo ienākumu par izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, kā arī par zaudējumiem, kurus radījuši maksātājam piederošo vai tā lietošanā esošo sociālās infrastruktūras objektu uzturēšana.

Lai palielinātu reprezentācijas izdevumu procentuālo daļu, ko apliek ar UIN, likumprojektā paredzēts, ka, koriģējot nodokļa maksātāja apliekamo ienākumu, turpmāk 40% vietā to jāpalielina par 60% no reprezentācijas izdevumiem izmantotās summas.

Likuma grozījumi nosaka, ka jaunizveidots UIN maksātājs turpmāk avansa maksājumus par pirmo taksācijas periodu un laika posmu līdz gada pārskata iesniegšanai varēs veikt labprātīgi. Tāpat nodokļa maksātājam turpmāk būs iespēja veikt savu UIN avansa maksājumu korekcijas ne tikai gadījumos, ja būtiski samazināsies neto apgrozījumus, būtiski mainīsies darbības veids vai ieņēmumu un izdevumu struktūra, bet arī tad, ja samazināsies peļņa. Likumprojekta normas arīdzan paredz soda sankciju nepiemērošanu, ja nodokļa maksātāja Valsts ieņēmumu dienestā iesniegtais UIN taksācijas gada kopējais avansa maksājumu apmērs būs mazāks par 20% no taksācijas periodā UIN deklarācijā aprēķinātās nodokļa summas.

Lai varētu pretendēt uz UIN atvieglojumu, nodokļu maksātājiem, kas darbojas saskaņā ar Reģionālās attīstības likumu noteiktā īpaši atbalstāmajā teritorijā, ir jāsagatavo attīstības projekts, par kura atbilstību attiecīgās teritorijas attīstības programmai tiek pieņemts lēmums MK noteikumos noteiktajā kārtībā. Likumprojektā paredzēts, ka turpmāk šis nodokļa maksātājs UIN likumā paredzētos pamatlīdzekļu nolietojuma vajadzībām piemērojamos paaugstinošos koeficientus un zaudējumu segšanas kārtību varēs piemērot, neiesniedzot Nacionālajā reģionālās attīstības padomē attiecīgo attīstības projektu.

Saskaņā ar šābrīža tiesisko regulējumu pamatlīdzekļiem, kas tiek izmantoti saimnieciskajā darbībā saskaņā ar Reģionālās attīstības likumu noteiktajā īpaši atbalstāmajā teritorijā, nolietojuma aprēķina vajadzībām tiek piemēroti pamatlīdzekļu vērtības paaugstinoši koeficienti. Turpmāk šīs normas neattieksies uz transporta līdzekļiem, jo tie var tikt izmantoti ne tikai noteiktajā teritorijā, bet arī ārpus tās, līdz ar to nav pamata tiem piemērot paaugstinātu koeficientu. Likumā par UIN veiktie grozījumi paredz, ka nodokļa maksātājam nebūs jāveic pamatlīdzekļa uzskaites vērtības pārrēķins, to pazeminot, ja īpaši atbalstāmajai teritorijai, kas noteikta saskaņā ar Reģionālās attīstības likumu, būs beidzies īpaši atbalstāmās teritorijas statuss un ja pamatlīdzekļus turpinās izmantot saimnieciskajā darbībā šajā teritorijā. Likumprojekts izskatīts vienotā likumprojekta “Par valsts budžetu 2010.gadam” paketes ietvaros. Paredzams, ka grozījumi likumā par UIN stāsies spēkā 2010.gada 1.janvārī.

Grozījumus likumā vēl izskatīs un par to pieņemšanu lems Saeima.

 

FM: Par administratīvā sloga atvieglošanu uzņēmējiem

Ministru kabinets ārkārtas sēdē 23.oktobrī, akceptējot izmaiņas likumā “Par nodokļiem un nodevām”, likumā “Par pievienotās vērtības nodokli” un Gada pārskatu likumā, ir mazinājusi administratīvo slogu uzņēmējiem – no 2010.gada Latvija atteiksies no pavadzīmēm ar VID piešķirto numuru, tiks atvieglotas normas saistībā ar PVN uzskaiti un atmaksu uzņēmējiem, kā arī atvieglota grāmatvedība mikrouzņēmumiem. Grozījumi ir iekļauti 2010.gada valsts budžeta pavadošo likumprojektu paketē.

Grozījumi nodokļu un nodevu likumā – atsakās no pavadzīmēm

Likumprojekts paredz izslēgt normas par pavadzīmju ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) piešķirtu numuru lietošanu nodokļu aprēķināšanai un uzskaitei. Tādējādi nodokļu maksātāji tiks atbrīvoti no pienākuma pieprasīt VID pavadzīmju numurus, numurēt pavadzīmes ar piešķirtiem numuriem, kā arī iesniegt VID pārskatu par šo numuru izlietojumu. Līdz ar to administratīvais slogs nodokļu maksātājiem samazināsies.

Likumprojekts paredz nodokļu maksātāja iespēju lūgt nodokļu administrāciju atkārtoti sadalīt termiņos vai atlikt uz laiku līdz sešiem mēnešiem nokavētos valsts un pašvaldību budžetos ieskaitāmo nodokļu maksājumus, kuru samaksas termiņš jau bija pagarināts vai sadalīts termiņos. Līdz ar to tiks stimulēta komercdarbība un uzņēmumiem būs motivācija turpināt darbību.

Grozījumi paredz arī pagarināt pārejas periodu nodokļu un informatīvo deklarāciju iesniegšanai elektroniskā veidā. Tādējādi nodokļu maksātāji, kuri nevarēja no 2010.gada nodrošināt nodokļu un informatīvo deklarāciju iesniegšanu elektroniski, varēs tās iesniegt rakstiski.

Ar grozījumiem likumā tiek precizēta datu atbilstības pārbaudes definīcija, paredzot iespēju piemērot šo pārbaudes veidu arī muitas deklarāciju pārbaudēm. Tiek papildināti nodokļu administrācijas pienākumi, nodrošinot publiski pieejamu sabiedriskā labuma organizāciju vienoto datubāzi, kā arī veikti precizējumi saistībā ar VID reorganizāciju.

Grozījumi likumā par PVN – atvieglo uzskaiti un pagarina nomaksas termiņu

Lai atvieglotu nodokļa uzskaiti un nomaksu mazajiem uzņēmumiem, likumā tiks ieviesta īpaša kārtība, tā sauktais kases princips. Par mazajiem uzņēmumiem tiek uzskatīti tādi uzņēmumi, kas atbilst vismaz vienam no kritērijiem.

Iepriekšējā taksācijas gadā ar nodokli apliekamo darījumu vērtība nav pārsniegusi 70 000 latu.

Reģistrējoties VID ar PVN apliekamo personu reģistrā, taksācijas gadā neplāno darījumu apjomu lielāku par 70 000 latiem.

Visiem PVN maksātājiem tiek pagarināts nodokļa nomaksas termiņš valsts budžetā – uz 20 dienām pēc taksācijas perioda beigām.

Lai veicinātu lauksaimniecības attīstību un lauku saimniecību konkurētspēju, tiks palielināts kompensācijas apmērs lauksaimniekiem no 12% uz 14%.

Ar grozījumiem tiks ieviesta jauna, pilnveidota pārmaksātā PVN atmaksas sistēma, kas attieksies uz pārmaksātā PVN summu, kas izveidojusies, sākot ar 2010.gada 1.jūliju. Noteikts, ka pēc nodokļa deklarācijas par taksācijas periodu saņemšanas VID, veicot nodokļu administrēšanas pasākumus, 30 dienu laikā pārnes pārmaksāto PVN summu uz nākamo taksācijas periodu līdz taksācijas gada beigām, sedzot nākamajos taksācijas periodos valsts budžetā maksājamo PVN summu (minēto termiņu VID ir tiesības pagarināt likumā noteiktajos gadījumos). Gadījumos, ja ir PVN parāds vai parādi par citiem nodokļiem, nodevām vai citiem valsts noteiktajiem maksājumiem, VID pirms PVN pārmaksas pārnešanas uz nākamo taksācijas periodu to novirza parādu segšanai.

Noslēdzoties taksācijas gadam, VID uz nākamajiem taksācijas periodiem pārnesto pārmaksu atmaksā apliekamās personas norādītajā bankas kontā 30 dienu laikā pēc taksācijas gadam sekojošā gada 1.maija bez apliekamās personas pieprasījuma iesniegšanas.

Likuma grozījumos noteikts, ka par nodokļa rēķinu var izmantot dokumentu, ja tas ir izsniegts par darījumu, kura vērtība bez nodokļa ir mazāka par 20 latiem (čekus nav nepieciešams vairs apliecināt ar parakstu un spiedogu).

Atceļot pavadzīmju ar VID numuru lietošanu, precizēts likuma 8.pants, nosakot, ka PVN rēķina viens no rekvizītiem ir vienas vai vairāku sēriju kārtas numurs, kas unikāli identificē rēķinu. Lai saglabātu kontroles mehānismu, tiek ieviests pārskats par iekšzemē piegādātajām precēm un sniegtajiem pakalpojumiem, kas VID nodrošinās PVN administrēšanai nepieciešamos datus.

Tiek ieviestas izmaiņas PVN taksācijas periodā valsts budžetā. Apliekamām personām, kurām apliekamo darījumu apjoms iepriekšējā taksācijas gadā nepārsniedza:

10 000 latu, taksācijas periods tiek noteikts seši kalendārie mēneši;

35 000 latu, taksācijas periods tiek noteikts viens kalendārais ceturksnis.

Apliekamai personai, kuras veikto apliekamo darījumu vērtība pirmstaksācijas gadā pārsniedz 35 000 latu vai kuras piegādā preces vai sniedz pakalpojumus Eiropas Savienības teritorijā, nodokļa taksācijas periods ir viens kalendārais mēnesis.

Likumā tiek izslēgta obligātā prasība iesniegt PVN deklarāciju par taksācijas gadu visām apliekamajām personām. Tas būs jādara tikai atsevišķos likumā noteiktajos gadījumos.

Grozījumi Gada pārskatu likumā

Lai atvieglotu uzņēmējdarbību mikrouzņēmumiem, paredzēts atļaut gada pārskatos nesagatavot naudas plūsmas pārskatu un pašu kapitāla izmaiņu pārskatu, neaprēķināt un nenorādīt finanšu pārskatos atliktā nodokļa aktīvu un saistību summas. Šis atvieglojums paredzēts komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām, kuru rādītāji divus gadus pēc kārtas nepārsniedz divus no šādiem kritērijiem: bilances kopsumma – 250 000 latu; neto apgrozījums – 500 000 latu; pārskata gada vidējais darbinieku skaits – 25. Paredzēts, ka šis grozījums būs piemērojams, sākot ar 2009.pārskata gadu.

 

 

FM: Par vienotu valsts un pašvaldību institūciju atlīdzības sistēmu

23.oktobrī valdība Ministru kabineta (MK) ārkārtas sēdē atbalstīja precizēto likumprojektu par vienotu valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības sistēmu. Likumprojekta mērķis ir vienkāršot darba samaksas sistēmu valstī, padarīt to caurskatāmāku un samazināt pastāvošo darba samaksas sistēmu skaitu.

Valdība vienojās, ka augstākā alga valsts sektorā, kurai būs pakārtotas visas pārējās valsts un pašvaldību iestādēs strādājošo algas, – būs Ministru prezidenta alga jeb 1908 lati. Tāpat arī lēma ministriju centrālajam aparātam samazināt mēnešalgu diapazonu (starpība starp minimālo un maksimālo algu katrai attiecīgās algu grupas kvalifikācijas pakāpei).

Jau iepriekš ziņots, ka ar likumu paredzēts noteikt vienotus principus mēnešalgu noteikšanai sadalījumā pa amatu grupām, vienotus nosacījumus vispārējām un speciālajām piemaksām, pabalstiem un kompensācijām u.c.

Likumprojekts paredz divas mēnešalgas noteikšanas metodes. Pirmā metode paredz, ka neatkarīgo iestāžu vadītājiem tiek piemērota koeficientu sistēma ar piesaisti valstī strādājošo darba samaksai. Likumprojektā noteiktie koeficienti ir pielāgoti ekonomiskajai situācijai valstī. 2010.gadam mēnešalgu noteikšanai plānots pielietot Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā publicēto valstī strādājošo mēneša vidējās darba samaksas apmēru 2009.gada pirmajā pusē – 471 lats. Savukārt otra metode paredz, ka valsts pārvaldes iestāžu un neatkarīgo iestāžu darbinieku, tiesu varas iestāžu darbinieku mēnešalgu regulēs MK noteikumi.

Vienotā algu sistēma attieksies arī uz pašvaldību darbiniekiem, ievērojot nosacījumu, ka pašvaldību darbinieku mēnešalga nedrīkstēs pārsniegt mēnešalgu maksimālos apmērus, kādi ir noteikti līdzīgas sarežģītības un atbildības amatiem valsts iestādēs.

Likumprojekts paredz, ka valsts uzņēmumu vadītāju atalgojumu regulēs MK noteikumi, maksimālo algu nosakot atbilstoši pašreizējam valsts uzņēmumu iedalījumam īpaši lielajos, lielajos, vidējos un mazajos uzņēmumos.

Nevienam valsts sektorā un pašvaldībā strādājošajam likumprojekts 2010.gadā neparedz algas palielināšanu.

Turpmāk netiek paredzēta ceļa izdevumu kompensācija nokļūšanai no dzīvesvietas uz darbavietu un otrādi, netiek paredzēts bērnu piedzimšanas pabalsts, pabalsts ģimenes locekļa nāves gadījumā, samazināts mācību maksas kompensācijas un citu pabalstu un kompensāciju apmērs.

Valdība arī atbalstīja grozījumus saistītajos likumos, izslēdzot no tiem atlīdzību regulējošas normas un nosakot, ka turpmāk atlīdzību attiecīgajā jomā vai iestādē regulēs likums par vienotu valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības sistēmu.

Grozījumi veikti:

• Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā;

• Vides aizsardzības likumā;

• Valsts kultūrkapitāla fonda likumā;

• Tiesu ekspertu likumā;

• likumā “Par pašvaldībām”;

• Tiesībsarga likumā;

• Valsts meža dienesta likumā;

• Republikas pilsētas domes un novada domes deputāta statusa likumā;

• Valsts drošības iestāžu likumā;

• Darba likumā;

• Ārstniecības likumā;

• Valsts kontroles likumā;

• likumā “Par Sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”;

• likumā “Par Centrālo vēlēšanu komisiju”;

• Valsts civildienesta likumā;

• Augstskolu likumā;

• Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā;

• Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu  un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumā;

• Militārā dienesta likumā;

• Par Valsts ieņēmumu dienestu.

Par precizēto likumprojektu vēl lems Saeima.

 

FM: Par izmaiņām nekustamā īpašuma nodokļa likumā

Ministru kabinets ārkārtas sēdē 23.oktobrī ir akceptējis grozījumus likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli”, paredzot no 2010.gada palielināt ar nodokli apliekamo objektu loku, kā arī palielināt vispārējo nodokļa likmi. Tiek prognozēts, ka kopumā no šīm izmaiņām ieņēmumi 2010.gadā pašvaldību budžetos palielināsies par 29,7 miljoniem latu. Grozījumi ir iekļauti 2010.gada valsts budžeta likuma pavadošo likumprojektu paketē.

No 2010.gada 1.janvāra pašreizējiem nodokļa objektiem – zemei un saimnieciskā darbībā izmantojamām ēkām, kā arī inženiertehniskajām būvēm (līdz šim netika apliktas) – paredzēts noteikt likmi 1,5% no to kadastrālās vērtības, saglabājot 25% nodokļa pieauguma ierobežojumu pašreiz esošajiem nodokļa objektiem līdz 2010.gada beigām.

No nākamā gada nekustamā īpašuma nodoklis būs jāmaksā arī par dzīvojamām platībām, bet šiem objektiem (dzīvokļiem un mājām), lai neradītu nesamērīgu nodokļa pieaugumu iedzīvotājiem, tiks piemērota likme 0,1% apmērā no to kadastrālās vērtības. Grozījumi paredz arī noteikt minimālo nodokļa maksājumu 5 latu apmērā par katru nekustamā īpašuma nodokļa objektu, ja aprēķinātais nodoklis ir mazāks par 5 latiem.

Piemērs: piemērojot 0,1% likmi, nodokļa pieaugums Rīgā par vidējas kadastrālās vērtības 75 m2 dzīvokli varētu būt 28 lati gadā, bet Ludzas novadā par tādas pašas platības dzīvokli būs jāmaksā minimālais nodokļa maksājums 5 lati gadā, jo aprēķinātais nodoklis būs 1,25 lati. Savukārt par vidējas kadastrālās vērtības 150 m2 dzīvojamo māju Rīgā nodokļa maksājums varētu būt 40 latu, bet Ludzas novadā arī par šādu māju nodokļa apmērs nepārsniegs noteikto minimālo nodokļa maksājumu 5 latus gadā.

Savukārt neapstrādātai lauksaimniecības zemei paredzēts noteikt paaugstinātu nodokļa likmi – 3% no kadastrālās vērtības. Tā būs zeme, kas ir lauksaimniecībā izmantojamā zeme, bet kurā nenotiek lauksaimniecības produktu ražošana vai audzēšana, ieskaitot ražas novākšanu, dzīvnieku ganīšanu un turēšanu lauksaimniecības nolūkiem, vai nenotiek zemes uzturēšana labā lauksaimniecības un vides stāvoklī.

Ņemot vērā nodokļa bāzes un likmes izmaiņas, 2010.gadā ir pagarināts nodokļa maksājuma paziņojuma nosūtīšanas termiņš – tas būs 15.marts. Attiecīgi vēlāks ir arī pirmais nodokļa maksāšanas termiņš – 15.aprīlis.

 

FM: Par akcīzes nodokļa palielināšanu vīnam un cigaretēm

23.oktobrī valdība ārkārtas sēdē ir atbalstījusi akcīzes nodokļa palielināšanu vīnam, raudzētajiem dzērieniem un starpproduktiem ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilp.%, kā arī minimālā akcīzes nodokļa līmeņa ieviešanu 48 latu apmērā par 1000 cigaretēm.

Finanšu ministrijas (FM) sagatavotie grozījumi likumā par akcīzes nodokli paredz ar 2010.gada 1.februāri palielināt akcīzes nodokli vīnam un raudzētajiem dzērieniem no 40 līdz 45 latiem (par 100 litriem) jeb par 12,5% un starpproduktiem ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilp.% (ieskaitot) no 42 līdz 45 latiem (par 100 litriem) jeb par 7,1%.

FM aprēķini liecina, ka akcīzes nodokļa palielinājums par vīna 700 mililitru tilpuma pudeli veidos 4 santīmus, savukārt starpproduktiem akcīzes nodokļa palielinājums par 700 mililitru tilpuma pudeli veidos 2 santīmus.

No akcīzes nodokļa paaugstināšanas minētajiem dzērieniem valsts budžetā nākamgad plānots iekasēt papildu 600 tūkstošus latu. Šajā aprēķinā ņemts vērā tas, ka cenas paaugstināšanās un citu faktoru ietekmē alkoholisko dzērienu patēriņš nākamgad, salīdzinot ar 2009.gadu, varētu samazināties. Prognozēts, ka vīna un raudzēto dzērienu patēriņš varētu sarukt par 20%, bet starpproduktu ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilp.% patēriņš – par 10–15%.

Palielinoties akcīzes nodokļa likmei, attiecīgo alkoholisko dzērienu tirdzniecībā iesaistītajiem komersantiem būs jāveic inventarizācija, lai aprēķinātu papildus maksājamo akcīzes nodokļa summu.

Ieviešot minimālo akcīzes nodokļa līmeni 48 latu apmērā par 1000 cigaretēm, to cigarešu paciņu (ar 20 cigaretēm), kuru cena šobrīd mazumtirdzniecībā nepārsniedz 1 latu 48 santīmus, varētu palielināties par 1–17 santīmiem atkarībā no līdzšinējās cenas.

Pēc pēdējiem pieejamiem datiem par šā gada pirmajiem deviņiem mēnešiem papildu ieņēmumi no minimālā akcīzes līmeņa ieviešanas cigaretēm valsts budžetā nākamgad varētu sasniegt 6,5 miljonus latu.

Izstrādātie grozījumi likumā arī paredz, ka ar nākamā gada 1.aprīli komersantiem, piemērojot atlikto akcīzes nodokļa maksāšanas režīmu, akcīzes preču nosūtīšanai būs jāizmanto e-AAD (elektroniskais administratīvais pavaddokuments). Tas būs iesniedzams nosūtītāja dalībvalsts kompetentajām iestādēm, izmantojot datorizētu Akcīzes preču pārvietošanas un kontroles sistēmu (EMCS). Atbilstoši likumprojektam ir precizētas arī normas par akcīzes preču pārvietošanu, piemērojot atlikto akcīzes nodokļa maksāšanu datorizētās sistēmas ietvaros, jo šajā gadījumā papīra administratīvā dokumenta vietā izmanto e-AAD.

Jaunā sistēma vienkāršos preču pārvietošanu atliktās nodokļa maksāšanas režīmā un mazinās administratīvo slogu uzņēmējiem, jo administratīvais dokuments vairs nebūs jāiesniedz apstiprināšanai Valsts ieņēmumu dienestā. Tāpat sistēma atvieglo dalībvalstu veiktās kontroles, kā arī samazina nodokļa krāpšanas iespējas.

Likumprojekts nosaka, ka akcīzes nodokļa markas varēs iegādāties ne tikai importētājs un noliktavas turētājs, bet arī Latvijā reģistrēts nosūtītājs vai saņēmējs. Tātad minētās personas turpmāk varēs arī noteikt maksimālo mazumtirdzniecības cenu cigaretēm.

Ar grozījumiem likumā paredzēts precizēt arīdzan normas par akcīzes preču iegādi no akcīzes preču noliktavām, ko veic citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvji vai organizācijas Latvijā, paredzot degvielai iegādes limitu mēnesī līdzīgi kā akcīzes nodokļa atmaksas gadījumā. Tāpat paredzēts precizēt normas attiecībā uz likumā lietotajiem terminiem, akcīzes nodokļa maksātāju loks un nodokļa samaksas brīdis. Precizētas arīdzan normas par akcīzes nodokļa nodrošinājuma iesniegšanu.

Sakarā ar grozījumiem likumā būs jāveic izmaiņas datubāzēs, licenču ievades formās un izdrukās, akcīzes nodokļa nodrošinājuma apliecību veidlapās, akcīzes nodokļa deklarāciju veidlapās un akcīzes preču aprites pārskatu formās.

Grozījumi likumā iekļauti valsts 2010.gada budžeta likuma pavadošo likumprojektu paketē, un par tiem vēl lems Saeima.

 

FM: Par jaunu nodokļu sistēmu vieglajiem automobiļiem un motocikliem

23.oktobrī valdība Ministru kabineta ārkārtas sēdē apstiprināja Finanšu ministrijas sagatavotos grozījumus likumā “Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli”, kas paredz mainīt nodokļa piemērošanas sistēmu jauniem un iepriekš Latvijā nereģistrētiem vieglajiem automobiļiem un motocikliem. Likumprojekts izstrādāts, lai veicinātu ekonomiskāku un videi nekaitīgāku vieglo transportlīdzekļu izmantošanu.

Nodokli turpmāk plānots aprēķināt atkarībā no automobiļa radīto oglekļa dioksīda (CO2) izmešu daudzuma. Savukārt nodokli motocikliem plānots aprēķināt atkarībā no dzinēja tilpuma. Nodoklis tāpat kā līdz šim tiks iekasēts vienu reizi automobiļa vai motocikla reģistrācijas brīdī.

Nodoklis vieglajiem automobiļiem šobrīd tiek aprēķināts, ņemot vērā vieglo automobiļu vecumu un motora tilpumu, savukārt motocikliem – pamatojoties uz to vecumu. Nodokļa likmes automobiļiem ir robežās no 75 latiem līdz 250 latiem atkarībā no automobiļu vecuma un vēl no 300 latiem līdz 600 latiem, ja automobiļa motora tilpums pārsniedz 3000 cm3.

Grozījumi likumā paredz automobiļiem piemērot nodokļa likmi no 36 latiem, ja CO2 izmešu daudzums ir 120 g/km. Savukārt, CO2 izmešu daudzumam esot robežās no 121 –170 g/km, nodokļa likme būs viens lats par katru gramu, līdz ar to aprēķinātā nodokļa likme būs ievērojami mazāka nekā šobrīd piemērojamā – 250 lati par iepriekš nereģistrētu automobili. Nākamo CO2 izmešu intervālu robežās nodokļa likmes par katru gramu pieaugs progresīvi, sasniedzot piecus latus par gramu, ja CO2 izmešu daudzums pārsniegs 350 g/km.

Sākot ar 2010.gada 1.janvāri, nodoklis pēc jaunās sistēmas tiks piemērots vieglajiem automobiļiem un motocikliem, kuri iepriekš nav reģistrēti vai arī pirmo reizi reģistrēti ārvalstīs pēc 2009.gada 1.janvāra. Savukārt pārējiem vieglajiem automobiļiem un motocikliem, kuri pirmo reizi reģistrēti ārvalstīs līdz 2008.gada 31.decembrim, ir paredzēts saglabāt esošo nodokļa piemērošanas principu – automobiļiem atkarībā no automobiļu vecuma un motora tilpuma, bet motocikliem, pamatojieties uz to vecumu.

Izmaiņas nodokļa aprēķināšanā veicinās Eiropas Savienības izvirzītā mērķa – līdz 2015.gadam samazināt jaunu vieglo automobiļu radīto un siltumnīcas efektu izraisošo CO2 izmešu daudzumu līdz vidēji 140 gramiem uz kilometru – sasniegšanu.

Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments

 

KM: Par Muzeju valsts pārvaldes pievienošanu Kultūras ministrijai

23.oktobrī Ministru kabineta (MK) sēdē valdība izskatīja un atbalstīja Kultūras ministrijas (KM) izstrādāto MK rīkojuma projektu, kas paredz no 2010.gada 1.janvāra Muzeju valsts pārvaldi (MVP) pievienot Kultūras ministrijai.

Līdz ar to, ka MVP vairs nepastāvēs kā atsevišķa valsts pārvaldes iestāde, valdība akceptēja grozījumus Muzeju likumā, nosakot, ka MVP īstenotās funkcijas veiks Kultūras ministrija.

Paredzams, ka tādējādi tiks uzlabota funkciju izpildes kvalitāte, jo KM administratīvā aparāta ietvaros būs iespējams pilnvērtīgi nodrošināt tādas atbalsta funkcijas kā juridiskie pakalpojumi un finanšu plānošana, kas ir būtiskas, ņemot vērā, ka veicamās pamatfunkcijas saistītas ar normatīvo aktu izstrādes un izpildes uzraudzību un administratīvo aktu izdošanu. Līdz šim MVP štatu sarakstā nav amata vietu minēto atbalsta funkciju veikšanai.

MK rīkojuma projektā paredzēts KM no 2010.gada 1.janvāra nodot šādas MVP funkcijas:

• sekmēt muzeju darbības pilnveidošanu un koordinēt to attīstību (neatkarīgi no muzeja statusa);

• pārraudzīt Nacionālo muzeju krājumu, sekmēt tā saglabāšanu un koordinēt komplektēšanas stratēģiju;

• nodrošināt muzeju darbības un muzeju personāla profesionalizācijas priekšnoteikumus;

• apkopot un analizēt informāciju, lai sekmētu muzejos uzkrātā kultūrvēsturiskā mantojuma apriti sabiedrībā.

Lai nodrošinātu minēto funkciju īstenošanu, ar 2010.gada 1.janvāri plānots nodot Kultūras ministrijai astoņas amata vietas no MVP resursiem.

Kultūras ministram noteikts izveidot MVP likvidācijas komisiju, kurai līdz 2010.gada 1.janvārim jāveic pārvaldes materiālo un nemateriālo vērtību, finanšu līdzekļu un saistību inventarizācija un jānodrošina materiālo un nemateriālo vērtību, finanšu līdzekļu un saistību, arhīva un lietvedības nodošana Kultūras ministrijai. Muzeju valsts pārvaldes slēguma bilance jāsagatavo līdz 2010.gada 15.janvārim.

Rīkojuma projekts nosaka ar likvidāciju saistītos izdevumus segt no MVP piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

Dace Vizule, KM sabiedrisko attiecību speciāliste

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!