• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Valsts sekretāru sanāksmē: 2009.gada 27.augustā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 28.08.2009., Nr. 137 https://www.vestnesis.lv/ta/id/196698

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs: Par Latvijas stratēģisko attīstības plānu 2009.–2013.gadam

Vēl šajā numurā

28.08.2009., Nr. 137

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Valsts sekretāru sanāksmē: 2009.gada 27.augustā

 

FM: Par valsts budžeta apropriācijas rezerves izmantošanu 

27.augustā valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos par valsts budžeta apropriācijas rezerves izmantošanu.

Šobrīd valsts budžeta programmas “Apropriācijas rezerves” sadalījumu ministrijām, citām centrālajām valsts iestādēm un pašvaldībām pa budžeta programmām un apakšprogrammām apstiprina MK.

Likumprojekts paredz, ka turpmāk minētās programmas sadalījumu pēc saskaņošanas ar nozaru ministrijām vai citām centrālajām valsts iestādēm apstiprinās finanšu ministrs, izdodot rīkojumu un vienlaikus informējot par to nozaru ministriju vai citu centrālo valsts iestādi. Tādējādi ministrijām tiks nodrošināta elastīgāka un brīvāka pieeja tām valsts budžetā noteiktai apropriācijas rezervei.

Pēc izsludināšanas valsts sekretāru sanāksmē par likumprojektu vēl lems Ministru kabinetā.

  

FM: Par atbalsta sniegšanu grūtībās nonākušiem kredītņēmējiem 

27.augustā valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti Finanšu ministrijas sagatavotie grozījumi Kredītiestāžu likumā. Grozījumi izstrādāti, lai saskaņā ar valdības apstiprināto privātā sektora parādu restrukturizācijas stratēģiju noteiktu deleģējumu valdībai reglamentēt atbalsta shēmas īstenošanas nosacījumus, kā arī lai precizētu un papildinātu likuma normas.

Likuma grozījumi paredz deleģējumu Ministru kabinetam (MK) izdot MK noteikumus par kārtību, kādā tiks sniegts atbalsts kredītņēmējiem saskaņā ar privātā sektora parādu restrukturizācijas stratēģiju. Līdz šim spēkā esošais regulējums neparedzēja tiesības MK izdot noteikumus par atbalsta shēmas īstenošanas nosacījumiem, kas nepieciešami, lai varētu sniegt atbalstu kredītņēmējiem ekonomiskās situācijas pasliktināšanās gadījumā. Tāpat likumprojektā precizēta termina “prasījumu un saistību dzēšana” definīcija atbilstoši starptautiskajā praksē lietotajai šādā redakcijā – prasījumu un saistību savstarpēja izteikšana vienā prasībā vai saistībā tā, ka tiek celta tikai viena prasība un jāizpilda tikai viena saistība. Pašlaik normatīvie akti neparedz prasību un saistību dzēšanas nosacījumus kredītiestādes maksātnespējas procesa laikā.

Grozījumi kredītiestāžu likumā paredz paplašināt administratora tiesības pēc kredītiestādes pasludināšanas par maksātnespējīgu atkāpties no tāda līguma starp kredītiestādi un trešo personu izpildes, kas samazina kredītiestādes aktīvus un kas nav saistīts ar finanšu pakalpojumu sniegšanu.

Ar grozījumiem likumā tiek plānots arī precizēt pilnvarnieka tiesības ierosināt kredītiestādes uzņēmuma pāreju, ja šīs darbības mērķis ir nodrošināt kredītiestādē izdarīto noguldījumu atmaksu, kā arī paredzēti gadījumi, kad kredītiestādes maksātnespējas procesa laikā būs iespējama prasījumu un saistību dzēšana.

Likumprojektu vēl izskatīs MK, un par tā pieņemšanu lems Saeima.

 

FM: Par grozījumiem Iepirkumu uzraudzības biroja nolikumā 

27.augustā valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti Finanšu ministrijas sagatavotie grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos “Iepirkumu uzraudzības biroja nolikums”. Grozījumi izstrādāti, lai saskaņā ar pieņemto Publiskās un privātās partnerības likumu nodrošinātu tajā minēto Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) funkciju iekļaušanu IUB nolikumā.

Saskaņā ar veiktajiem grozījumiem nolikumā noteiks IUB pienākumus un tiesības saistībā ar iesniegumu par koncesijas procedūrām izskatīšanu. Tāpat nolikumā noteiks IUB pienākumu nodrošināt publiskās un privātās partnerības likumā paredzēto paziņojumu par koncesijas procedūrām publicēšanu IUB interneta mājaslapā, kā arī likumā noteiktajos gadījumos nodrošināt šo paziņojumu nosūtīšanu publicēšanai “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī”. Nolikumā tiks arīdzan noteikta IUB kompetence informācijas apkopošanā par veiktajām koncesijas procedūrām, kā arī precizēts to personu loks, kas IUB vadītāja prombūtnes laikā būs tiesīgas viņu aizvietot, lai nodrošinātu operatīvu rīcību, it īpaši saistībā ar iesniegumu izskatīšanas procesa nodrošināšanu.

Līdz šim IUB nolikumā bija noteiktas IUB funkcijas publisko iepirkumu jomā, tostarp arī attiecībā uz iesniegumu izskatīšanu par iepirkuma procedūru apstrīdēšanu, kā arī paziņojumu publicēšanu. Līdz publisko iepirkumu likuma spēkā stāšanās brīdim koncesiju procedūru apstrīdēšanu, kā arī paziņojumu saistībā ar koncesijas procedūrām publicēšanu regulēja koncesiju likums, kas neparedzēja IUB funkcijas minētajās jomās.

Paredzams, ka noteikumu grozījumi stāsies spēkā šā gada 1.oktobrī. Noteikumu projektu vēl izskatīs un par tā pieņemšanu lems MK.

Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments 

FM: Par jaunu nodokļu sistēmu vieglajiem automobiļiem un motocikliem 

27.augustā valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti Finanšu ministrijas sagatavotie grozījumi likumā “Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli”, kas paredz mainīt nodokļa piemērošanas sistēmu jauniem un iepriekš nereģistrētiem vieglajiem automobiļiem. Likumprojekts izstrādāts, lai veicinātu ekonomiskāku un videi nekaitīgāku vieglo automobiļu izmantošanu.

Nodokli turpmāk plānots aprēķināt atkarībā no automobiļa radīto oglekļa dioksīda (CO2) izmešu daudzuma. Savukārt nodokli motocikliem plānots aprēķināt atkarībā no dzinēja tilpuma. Nodoklis tāpat kā līdz šim tiks iekasēts vienu reizi automobiļa vai motocikla reģistrācijas brīdī.

Nodoklis vieglajiem automobiļiem šobrīd tiek aprēķināts, ņemot vērā vieglo automobiļu vecumu un motora tilpumu, savukārt motocikliem – pamatojoties uz to vecumu. Nodokļa likmes automobiļiem ir robežās no 75 latiem līdz 250 latiem atkarībā no automobiļu vecuma un vēl no 300 latiem līdz 600 latiem, ja automobiļa motora tilpums pārsniedz 3000 cm3.

Grozījumi likumā paredz automobiļiem piemērot nodokļa likmi no 36 latiem. Savukārt motocikliem 0,10 latu apmērā par vienu dzinēja tilpuma kubikcentimetru. Līdz ar to nodokļa likmes maziem un vidējās klases motocikliem plānotas robežās no 12,50 līdz 100 latiem.

Sākot ar 2010.gada 1.janvāri, nodoklis pēc jaunās sistēmas tiks piemērots vieglajiem automobiļiem un motocikliem, kuri iepriekš nav reģistrēti vai arī reģistrēti ārvalstīs pēc 2009.gada 1.janvāra. Savukārt pārējiem vieglajiem automobiļiem un motocikliem ir paredzēts noteikt divu gadu pārejas periodu.

Tādējādi ar 2012.gada 1.janvāri visiem vieglajiem automobiļiem nodokli plānots piemērot atkarībā no CO2 izmešu daudzuma un motocikliem atkarībā no motora dzinēja tilpuma.

Izmaiņas nodokļa aprēķināšanai veicinās Eiropas Savienības izvirzītā mērķa – līdz 2012.gadam samazināt jaunu vieglo automobiļu radīto un siltumnīcas efektu izraisošo CO2 izmešu daudzumu līdz vidēji 120 gramiem uz kilometru – sasniegšanu.

Pēc izsludināšanas valsts sekretāru sanāksmē par likumprojektu vēl lems Ministru kabinetā.

 

FM: Par publisko iepirkumu paziņojumu saturu un sagatavošanas kārtību

 27.augustā valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts noteikumu projekts par publisko iepirkumu paziņojumu saturu un to sagatavošanas kārtību.

Šobrīd publisko iepirkumu paziņojumi Iepirkumu uzraudzības birojam (IUB) publicēšanai tiek sūtīti drukātā veidā pa pastu vai faksu. Pēc iesūtītajos paziņojumos ietvertās informācijas pārbaudes IUB darbinieki attiecīgos paziņojumus publicē IUB mājaslapā internetā un nepieciešamības gadījumā nosūta tos publicēšanai “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī”.

Noteikumu projekts paredz, ka turpmāk pasūtītājiem Publisko iepirkumu likuma izpratnē tiks nodrošināta paātrināta publisko iepirkumu paziņojumu publicēšanas iespēja. Turpmāk publisko iepirkumu paziņojumus pasūtītāji varēs publicēt uzreiz elektroniski, izmantojot IUB nodrošināto publisko iepirkumu publikāciju sistēmu, nevis sūtīt drukātā veidā. Līdz ar to publiskajos iepirkumos paātrināsies informācijas aprite starp pasūtītājiem un piegādātājiem.

Arī paziņojumi par iepirkumiem, kuriem nepiemēro Publisko iepirkumu likumā regulētās iepirkuma procedūras, būs jāpublicē IUB mājaslapā, nevis kā līdz šim katra atsevišķā pasūtītāja mājaslapā. Tādējādi piegādātājiem tiks samazināts administratīvais slogs, jo ar visiem paziņojumiem par publiskajiem iepirkumiem piegādātāji varēs iepazīties vienviet.

Pēc izsludināšanas valsts sekretāru sanāksmē par noteikumu projektu vēl lems Ministru kabinetā.

 

FM: Par kārtību, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi 

27.augustā valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti Finanšu ministrijas sagatavotie grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos par kārtību, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa.

Lai brīvostas vai speciālās ekonomiskās zonas teritorijā iekārtās, pārkraušanas un transportēšanas tehnikā varētu izmantot marķēto degvielu, kurai saskaņā ar normatīvajiem aktiem tiek piemērota samazinātā akcīzes nodokļa likme (15 lati par 1000 litriem), tās lietotājam no Valsts ieņēmumu dienesta ir jāsaņem izziņa par tiesībām iegādāties iezīmētos (marķētos) naftas produktus.

Līdz šim izziņu marķētās degvielas iegādei uz gadu lietotājam izsniedza par katru adresi, kurā marķētā degviela tika uzglabāta un izmantota. Savukārt iekārtas, pārkraušanas un transportēšanas tehnika, kurā atradās marķētā degviela, atļāva novietot un pārvietot tikai konkrētajā deklarētajā brīvostas vai speciālās ekonomiskās zonas teritorijā.

Noteikumu projekts paredz, ka turpmāk gadījumos, kad pārkraušanas un transportēšanas tehnika tiks izmantota vairākās adresēs vienas brīvostas vai speciālās ekonomiskās zonas teritorijā, marķētās degvielas iegādei tiks izsniegta viena izziņa un minēto tehniku ar tajā esošo marķēto degvielu varēs pārvietot starp izziņā norādītajām adresēm.

Noteikumu grozījumi vērsti uz administratīvā sloga mazināšanu, kā arī uz nosacījumu atvieglošanu tām personām, kas veic uzņēmējdarbību brīvostā vai speciālajā ekonomiskajā zonā un pārkraušanas vai transportēšanas tehniku izmanto vairākās adresēs, kas atrodas vienas brīvostas vai speciālās ekonomiskās zonas teritorijā.

Noteikumu projektu vēl izskatīs un par tā pieņemšanu lems MK. 

Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments

 

IZM: Par valsts ģimnāzijas statusa piešķiršanu Balvu pilsētas ģimnāzijai 

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) ir sagatavojusi rīkojuma projektu par valsts ģimnāzijas statusa piešķiršanu Balvu pilsētas ģimnāzijai. Tādējādi plānots attīstīt valsts ģimnāziju tīklu Latvijā, kas ir viens no būtiskākajiem valsts pasākumiem talantīgo un spējīgo skolēnu atbalstam un valsts izglītības kvalitātes paaugstināšanai. 27.augustā rīkojuma projekts izsludināts valsts sekretāru sanāksmē.

Pašlaik Latvijā ir 19 valsts ģimnāzijas, to darbība ir nozīmīga, lai nodrošinātu spējīgāko skolēnu potenciāla attīstību visos Latvijas reģionos un lai kopumā paaugstinātu Latvijas skolēnu zināšanu kvalitāti. Tā kā valsts ģimnāzijas veic arī reģionālā metodiskā centra un pedagogu tālākizglītības centra funkcijas, tām ir nozīmīga loma valsts izglītības kvalitātes veicināšanā. Lai izglītības iestāde varētu pretendēt uz valsts ģimnāzijas statusu, tai ir jāatbilst šādiem kritērijiem: jāīsteno vispārējās vidējās izglītības programmas ne mazāk kā trīs virzienos, skolēnu skaits nav mazāks par 200 (republikas pilsētā – 350), iepriekšējos divos mācību gados ne mazāk kā 75 procentu skolēnu mācību sasniegumu novērtējums centralizētajos eksāmenos nav bijis zemāks par C līmeni un izglītības iestāde veic pedagogu tālākizglītības centra un reģionālā metodiskā centra funkcijas.

Balvu pilsētas ģimnāzija atbilst visiem iepriekšminētajiem kritērijiem: 2008./2009.mācību gadā ģimnāzijā tika īstenotas četras vispārējās vidējās programmas (vispārizglītojoša virziena, matemātikas, dabaszinību un tehnikas virziena, humanitārā un sociālā virziena, profesionāli orientēta virziena izglītības programma, kā arī vispārējās pamatizglītības otrā posma (7.–9.klase) izglītības programma), ģimnāzijas 10.–12.klasē mācījās 208 skolēni. Plānots, ka skolēnu skaits pēc veiktās administratīvi teritoriālās reformas turpmāk palielināsies. Ģimnāzijas skolēnu skaits, kuru sasniegumu novērtējums centralizētajos eksāmenos nav zemāks par C līmeni, veidoja 92 procentus, ģimnāzija veic arī pedagogu tālākizglītības centra un reģionālā metodiskā centra funkcijas. 2008./2009.mācību gadā ģimnāzijā strādāja astoņu rajona mācību priekšmetu metodisko apvienību vadītāji.

Metodisko centru darba nodrošināšanai IZM ik gadu izskata iespēju valsts ģimnāzijām piešķirt papildu finansējumu, turklāt pedagogu darba samaksas noteikumi paredz, ka pedagogiem valsts ģimnāzijās nosaka piemaksu līdz 10 procentiem no mēneša darba algas.

Rīkojuma projekts tālāk tiek virzīts apstiprināšanai Ministru kabinetā. 

Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļa

 

LM: Par personu ar invaliditāti tiesību konvencijas fakultatīvo protokolu 

Lai aizsargātu cilvēku ar invaliditāti intereses, Labklājības ministrija (LM) virza parakstīšanai ANO Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām Fakultatīvo protokolu.

Protokola parakstīšana būs būtisks solis, lai veicinātu vienotu cilvēktiesību, kultūras, ekonomisko, politisko un sociālo tiesību interpretāciju, kā arī nodrošinātu efektīvāku cilvēku ar invaliditāti tiesību aizsardzību.

To paredz 27.augustā valsts sekretāru sanāksmē izsludinātais protokollēmums “Par Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām fakultatīvo protokolu”. Dokuments vēl jāsaskaņo ar citām ministrijām un jāpieņem valdībā.

Parakstot protokolu, Latvija apņemas to samērīgā laika periodā ratificēt. Turklāt jāņem vērā, ka, jau parakstot ANO Konvenciju, Latvija apņēmās ievērot tajā noteiktos principus un jau šobrīd jebkura cilvēku ar invaliditāti tiesību neievērošana starptautiski ir uzskatāma par pārkāpumu.

Savukārt tikai pēc minētā protokola ratificēšanas cilvēkiem ar invaliditāti būs iespēja iesniegt sūdzības ANO Personu ar invaliditāti tiesību komitejai par Konvencijā noteikto tiesību neievērošanu vai pārkāpšanu.

Tas nozīmē, ka minētā Komiteja izskatīs visas sūdzības par cilvēku ar invaliditāti tiesību, kas noteiktas Konvencijā, pārkāpumiem Latvijā un izmeklēs nopietnus pārkāpumus, nepieciešamības gadījumā arī ierodoties valstī, lai klātienē veiktu padziļinātu izmeklēšanu.

Atgādinām, ka 2008.gada 18.jūlijā ANO galvenajā mītnē Ņujorkā Latvija parakstīja ANO Konvenciju par personu ar invaliditāti tiesībām. Savukārt šā gada 12.augustā LM iesniedza MK likumprojektu “Par Konvenciju par personu ar invaliditāti tiesībām”, kurš paredz Konvencijas ratifikāciju. Tuvākajā laikā likumprojektu izskatīs valdībā.

Konvencijas mērķis ir nodrošināt, lai pret cilvēkiem ar invaliditāti pilnībā tiktu ievērota cilvēkam pienācīgā cieņa un tiktu nodrošinātas visas cilvēka pamattiesības. ANO Konvencijas vispārējie pamatprincipi paredz diskriminācijas aizliegumu, invalīdu līdzdalību un integrāciju sabiedrībā, iespēju vienlīdzību, cieņu pret bērnu ar invaliditāti spēju attīstību, vīriešu un sieviešu vienlīdzību, kā arī citus principus. 

Labklājības ministrijas Komunikācijas departaments

 

SM: Par pasažieru pārvadātāju peļņas aprēķināšanas sistēmas maiņu 

Lai ietaupītu valsts budžeta līdzekļus, iecerēts mainīt peļņas aprēķināšanas sistēmu pasažieru pārvadātājiem, kuri sniedz pakalpojumus Latvijas teritorijā.

To nosaka 27.augustā valsts sekretāru sanāksmē izsludinātais MK noteikumu projekts “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā radušos zaudējumu un izdevumu kompensēšanas un sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifa noteikšanas kārtība”, kas ir izstrādāts sadarbībā ar Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociāciju.

Projekts paredz mainīt peļņas veidošanas principus, saglabājot salikto procentu, kas sastāv no mainīgās un nemainīgās likmes. Mainīgās peļņas procenta daļas piemērošana ļaus attiecīgi samazināt kopējos no valsts budžeta nepieciešamos līdzekļus peļņas kompensēšanai praktiski uz pusi.

Turpmāk pārvadātāju peļņas apjoms tiks aprēķināts atbilstoši tekošajam pārskata gadam, nevis iepriekšējam. Spēkā esošie normatīvie akti noteica, ka 2009.gada peļņas daļu aprēķina, ņemot vērā iepriekšējā gada Latvijas valsts ilgtermiņa obligāciju peļņas likmes vidējo vērtību, taču šāda situācija rada laika nobīdi un nenodrošina attiecīgajā laika periodā adekvātu peļņu, attiecinot to uz reālo ekonomisko situāciju. Piemēram, par pērno gadu izmaksātā peļņas likme bija 8,15%, savukārt par 2009.gadu aprēķinātā peļņas likmes daļa, kas ir jāizmaksā, ir 8,94%.

Pasažieru pārvadātāju zaudējumu kompensēšanas kārtību un peļņas izmaksāšanu paredz gan Eiropas Savienības regula, gan Latvijas normatīvie akti.

Papildus MK noteikumu projektā tiek pastiprinātas normas, kas attiecas uz sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju un pašvaldību uzraudzības jautājumiem. Šo un citus ar zaudējumu kompensācijas aprēķināšanu, piešķiršanu un izmaksāšanu saistītus jautājumus turpmāk izskatīs Satiksmes ministrijas izveidota komisija, kuras sastāvā arī paredzēti Latvijas Pašvaldību savienības un Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas pārstāvji.

Šis ir viens no Satiksmes ministrijas veiktajiem pasākumiem, lai samazinātu no valsts budžeta nepieciešamos līdzekļus pārvadātāju zaudējumu kompensēšanai un nepieciešamo valsts budžeta izdevumu samazināšanai. 

Satiksmes ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!