• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par iespēju lidojuma laikā izmantot mobilos telefonus. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 9.04.2009., Nr. 56 https://www.vestnesis.lv/ta/id/190465

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par maksājumiem saistībā ar ES dotācijām un līgumiem

Vēl šajā numurā

09.04.2009., Nr. 56

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par iespēju lidojuma laikā izmantot mobilos telefonus

 

Arvien vairāk Eiropas aviopasažieriem tiek piedāvāta iespēja izmantot mobilos telefonus, lai nosūtītu īsziņas, pārlūkotu internetu vai pat piezvanītu lidojuma laikā. Gadu pēc tam, kad Komisija ieviesa kopīgus noteikumus drošai mobilo telefonu lietošanai gaisa kuģī un vienkāršu šā pārrobežu pakalpojuma atļaujas saņemšanu, 27 Eiropas gaisa kuģi tika aprīkoti tā, lai varētu droši izmantot mobilos telefonus, lidojot Eiropas gaisa telpā. Paredzams, ka līdz 2009.gada beigām šis skaitlis divkāršosies.

“Personas, kas dodas dienesta braucienos, un jaunākie pasažieri jo īpaši vēlas lidojuma laikā izmantot mobilo telefonu. Turklāt tas Eiropas uzņēmumiem ir arī interesants uzņēmējdarbības modelis. Tāpēc pirms gada Komisija noteica kopīgus pamatnoteikumus, lai uzņēmumi drošā un vienkāršā veidā varētu piedāvāt pakalpojumu Eiropas gaisa telpā, neveicot 27 dažādas atļaujas saņemšanas procedūras savās valstīs,” teica Eiropas Savienības telesakaru komisāre Viviena Redinga. “Esmu gandarīta, ka tagad pirmās Eiropas lidsabiedrības piedāvā iespēju lidojuma laikā izmantot mobilos telefonus. Lai turpinātu šā pakalpojuma sekmīgu ieviešanu, mobilā telefona lietošana nedrīkstētu traucēt pārējos pasažierus, piemēram, līdzīgi kā vilcienos, ierīkojot “klusās zonas”. Tāpat operatoriem jāraugās, lai cenas būtu pieņemamas. Tādā gadījumā mobilo telefonu pakalpojumi lidojuma laikā var kļūt par Eiropas uzņēmumu priekšrocību pasaules mēroga konkurences tirgū avioceļojumu jomā.”

2008.gada aprīlī Komisija pieņēma noteikumus, lai saskaņotu mobilā telefona pakalpojumu nosacījumus lidojuma laikā visā Eiropas Savienībā. Pēc gada šie noteikumi ļāva diviem operatoriem, kas piedāvā mobilo sakaru pakalpojumus lidmašīnās, – “OnAir” (Ženēva) un “AeroMobile” (Londona) sākt darbību Eiropā. Viņi sadarbojas ar lidsabiedrībām, kas ir ieinteresētas, lai to pasažieriem būtu pieejami šādi pakalpojumi.

Pašlaik trīs Eiropas lidsabiedrības – “Ryanair” (Īrija), “TAP” (Portugāle) un “bmi” (Apvienotā Karaliste) – plāno piedāvāt savās lidmašīnās šo pakalpojumu. Jau 27 lidmašīnas ir attiecīgi aprīkotas, un paredzams, ka šis skaitlis līdz 2009.gada beigām divkāršosies. Tas ir daudzsološs sākums, arī citas lidsabiedrības sākušas tehniskus izmēģinājumus.

Šajā laikā lidsabiedrības precizē nosacījumus, ar kādiem pasažieri var lietot lidmašīnā telefonu, lai nodrošinātu, ka iespējami daudz pasažieru pieņemtu jauno pakalpojumu, un analizē pakalpojuma izmantošanas popularitāti jau aprīkotajās lidmašīnās. Saskaņā ar pieejamo informāciju atkarībā no tā, kādu zemes mobilo operatoru izmanto pasažieris, lētākais tarifs ir aptuveni 1,60 eiro minūtē par zvanu un aptuveni 0,43 eiro par īsziņu.

2008.gadā Komisija veica regulatīvu pasākumu, lai lidmašīnās visā Eiropas Savienībā būtu droši mobilie sakari, un izstrādāja nosacījumus, lai uzņēmēji varētu piedāvāt šos pakalpojumus lidojumos, kuru laikā bieži vien tiek šķērsotas vairākas robežas. Bija vajadzīgi trīs posmi:

• bija jānodrošina, lai iekārtas, tostarp pasažieru telefonu lietošana lidmašīnā, netraucētu lidmašīnas iekārtu un sistēmu darbību;

• jānodrošina, ka mobilā iekārta neradītu traucējumus zemes mobilo sakaru tīkliem, bet savienojas tikai ar lidmašīnas iekšējo staciju, kas caur satelītu savienota ar zemi;

• jāpiedāvā kopīgi noteikumi un standarti, lai lidmašīnas iekšējām stacijām būtu atļauts darboties, kad lidmašīna pārlido dažādas ES dalībvalstis.

 

Modelis citiem kontinentiem

Eiropas koncepcija izmantota arī par modeli citos reģionos. Vairākas lidsabiedrības ārpus Eiropas (tostarp “Qantas”, “Emirates”, “Malaysian Airlines”, “Royal Jordanian”, “Wataniya”, “Virgin Australia”) ir pārbaudījušas šo pakalpojumu vai arī to jau piedāvā (aptuveni 40 lidmašīnas ir jau attiecīgi aprīkotas). Citas lidsabiedrības ir paziņojušas par līdzīgu nodomu. Pasaulē dominējošais GSM standarts (pašlaik to izmanto gandrīz 3 miljardi cilvēku) dara pievilcīgu šo uzņēmējdarbības modeli, jo pasažieri var izmantot savu parasto mobilo telefonu.

 

Vispārēja informācija

Mobilo sakaru pakalpojumi gaisa kuģos ir Eiropas mēroga telesakaru pakalpojumi. Komisija 2008.gada aprīlī paredzēja divus pasākumus.

• Lēmums, ar kuru nosaka saskaņotus gaisa kuģu iekārtu tehniskos parametrus mobilo telefonu lietošanai lidojuma laikā visā Eiropas Savienībā. Tie nodrošina, ka aprīkojums nerada traucējumus, un EASA var apliecināt aprīkojuma lidojumderīgumu dažādiem gaisa kuģu tipiem. Lēmums ir juridiski saistošs, kas nodrošina, ka visos gaisa kuģos izmanto viena veida aprīkojumu.

• Ieteikums par atļaujas piešķiršanas procedūru saskaņošanu, kas veicinātu dalībvalstu atļauju savstarpēju atzīšanu.

“Lidsabiedrību piedāvātā viesabonēšana” jeb mobilo telefonu zvani un īsziņas lidmašīnā tiek uzskatīti par starptautisko viesabonēšanu tāpat kā pakalpojumi uz zemes.

Kā liecina pirmie piemēri, tarifs ir zemāks nekā fiksētā telefona pakalpojumi lidmašīnā, kurus agrāk piedāvāja caur satelītu. Mobilie sakari lidojuma laikā nav Komisijas kompetencē attiecībā uz zvanu un datu pārraidīšanas viesabonēšanu, jo tos uzskata par inovatīvu pakalpojumu jaunā tirgū, un tāpēc to nosaka pakalpojuma sniedzējs.

Tomēr Komisija stingri uzrauga patērētāju cenas un to pārskatāmību.

 

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!