• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par aviācijas radītā piesārņojuma ierobežošanu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 22.11.2007., Nr. 188 https://www.vestnesis.lv/ta/id/166722

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par brīvās tirdzniecības zonu un vīzu režīma atvieglojumiem

Vēl šajā numurā

22.11.2007., Nr. 188

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par aviācijas radītā piesārņojuma ierobežošanu

 

Eiropas Parlaments 13.novembrī pirmajā lasījumā atbalstīja Eiropas Komisijas priekšlikumu, kas paredz iekļaut aviāciju vispārējā Eiropas Savienības siltumnīcefekta gāzu emisiju tirdzniecības shēmā (ETS). Deputāti direktīvas projektā tomēr ieviesa grozījumus, prasot no 2011.gada ETS piemērot visiem lidojumiem, arī starpkontinentālajiem, vairāk ierobežot atļauju kopējo daudzumu un vairāksolīšanā pārdot 25% atļauju.

Debatēs deputāts Guntars Krasts, uzstājoties Nāciju Eiropas grupas vārdā, atzina, ka siltumnīcefekta gāzu emisiju tirdzniecība ir pareizais risinājums, lai samazinātu aviācijas radīto piesārņojumu. Tomēr kvotu ieviešanas nosacījumi ir rūpīgi jāizvērtē, lai neradītu nevienādus konkurences apstākļus ES dalībvalstu aviokompānijām, kā arī lai nodrošinātu, ka Eiropas Savienības iedzīvotājiem ir vienādas mobilitātes iespējas. “Lai nodrošinātu vienādu attieksmi pret uzņēmumiem ar dažādu sākuma stāvokli, daļa kvotu būtu jārezervē gaisa kuģu ekspluatantiem ar strauju jaudu pieaugumu,” uzsvēra deputāts.

 

Kopējais kvotu daudzums

Kopējo aviācijas nozarei piešķiramo CO2 emisiju atļauju daudzumu paredzēts noteikt, pamatojoties uz tā dēvēto vēsturisko emisiju daudzumu: saskaņā ar Eiropas Komisijas priekšlikumu kopējais atļaujās piešķiramais daudzums atbilstu 100% no vidējā ikgadējā aviācijas emisiju daudzuma laikā no 2004. līdz 2006.gadam.

Deputāti prasa, lai tas tiktu ierobežots vēl vairāk – līdz 90% salīdzinājumā ar 2004.–2006.gadu.

Parlaments vēlas, lai Eiropas Komisija izstrādātu atsevišķu priekšlikumu, kā izveidot kvotu rezervi, lai tiktu ņemti vērā potenciālie jaunpienācēji tirgū. Savukārt priekšlikums par rezerves izveidi uzņēmumiem, kas strauji attīstās, vairākuma atbalstu Parlamentā neguva.

 

Vairāksolīšanā – 25% kvotu

Emisiju Tirdzniecības sistēma lidojumu operatoriem piešķirs noteiktu skaitu atļauju, ar katru no tām dodot tiesības uz vienu tonnu oglekļa dioksīda izmešu gadā. Daļa no atļaujām operatoriem tiks piešķirta bez maksas, un, lai izmešu daudzumu samazinātu, vadoties no ekonomiskā izdevīguma, daļa tiks iztirgota vairāksolīšanā. Eiropas Komisijas priekšlikumā vairāksolīšanā iztirgojamo kvotu daudzums nebija precizēts. Eiropas Parlaments prasa, lai no 2011.gada izsolēs tiktu pārdoti 25% kvotu.  

 

No 2011.gada sistēmai jāattiecas uz visiem lidojumiem

Deputāti prasa, lai Emisiju tirdzniecības sistēma attiektos uz visiem lidojumiem no 2011.gada. Eiropas Komisija ir ierosinājusi shēmu no 2011.gada piemērot tikai iekšējiem ES lidojumiem, bet reisiem starp ES un citām valstīm to ieviest no 2012.gada.

Vairāksolīšanā iegūtie ieņēmumi jāizmanto, lai mazinātu CO2 emisijas, pielāgotos klimata pārmaiņām, šajā nolūkā veicinātu pētniecību, kā arī mazinātu ar direktīvu saistīto administratīvo slogu dalībvalstīm. Parlaments iesaka: lai samazinātu jaunās sistēmas ietekmi uz iedzīvotājiem, ieņēmumus izmantotu arī, lai samazinātu nodokļus un nodevas par videi draudzīgu transportu.

Grozījumus tagad izskatīs ES Ministru padome, ar ko Eiropas Parlaments par likumprojektu lemj ar vienlīdzīgām likumdevēja pilnvarām. Ja ES Padomei ir pilnībā pieņemami visi Parlamenta pirmā lasījuma grozījumi, likumprojekts var tikt pieņemts galīgi. Pretējā gadījumā tas atgriezīsies Parlamentā uz otro lasījumu.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!