Par aviācijas ietekmes uz klimatu samazināšanu
Eiropas Parlaments (EP) atbalsta Eiropas Komisijas (EK) nodomu par degvielas nodokļa ieviešanu aviācijā un piekrīt, ka aviācija jāiekļauj ES emisijas tirdzniecības kvotu shēmā, nosakot atsevišķu, specializētu sistēmu. Šādu viedokli Parlaments izteica, pieņemot ziņojumu par aviācijas ietekmi uz klimata pārmaiņām.
“Lai gan aviācija sabiedrībai devusi lielu labumu, tās pašreizējie izaugsmes tempi nekādā ziņā nav ilgtspējīgi,” teica ziņojuma koordinatore Karolaine Lukasa (Caroline Lucas), Zaļo un Eiropas Brīvās apvienības grupas deputāte no Apvienotās Karalistes, Zaļie/ALE). “No 1990.gada līdz 2003.gadam ES starptautiskās aviācijas radītās emisijas pieauga par 73%, kas atbilst ikgada pieaugumam par vairāk nekā 4%. Saglabājoties šādam aviācijas izraisīto emisiju pieauguma līmenim, emisiju samazinājums, kas jāveic ES līdz 2012.gadam saskaņā ar Kioto protokolu, tiek neitralizēts par vairāk nekā vienu ceturtdaļu.”
Neskatoties uz aviācijas radīto būtisko piesārņojumu, Kioto protokols un citas vides jomā noteiktas saistības neattiecas uz starptautisko aviāciju. Uz aviācijas nozari neattiecas arī degvielas nodoklis vai pievienotās vērtības nodoklis. Parlaments atzinīgi vērtē Eiropas Komisijas priekšlikumu izstrādāt visaptverošu pasākumu kopumu un uzsver – pasākumi jāizvēlas tā, lai nodrošinātu pēc iespējas lielāku siltumnīcas efekta gāzu emisiju samazināšanu, tajā pašā laikā līdz minimumam samazinot negodīgu konkurenci gan starp aviopārvadātājiem, gan starp gaisa transporta nozari un citām ES transporta nozarēm
Degvielas nodoklis. EP atbalsta Komisijas nodomu turpināt degvielas nodokļa ieviešanu, apliekot ar nodokli visus ES iekšējos lidojumus, saglabājot iespēju atbrīvot no nodokļa visus aviopārvadātājus, kuru maršrutos darbojas citu valstu aviopārvadātāji. Parlaments aicina Komisiju veikt pasākumus, lai degvielas piegādi ES un trešo valstu aviopārvadātājiem varētu aplikt ar nodokļiem pēc vienādiem noteikumiem.
Emisijas kvotu tirdzniecība. Emisijas kvotu tirdzniecība var palīdzēt risināt jautājumu par aviācijas ietekmi uz klimata pārmaiņām, ja vien sistēma ir pareizi izstrādāta. Eiropas Parlaments atbalsta Eiropas Komisijas viedokli, ka aviācija jāiekļauj ES emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā (ES ETS), tomēr uzskata, ka aviācijas radītajām emisijām jāizveido atsevišķa, specializēta shēma.
Attiecībā uz emisijas kvotu sadales metodiku Parlaments norāda, ka izsole ir vispiemērotākais veids, jo tā atspoguļo nozares mainīgo būtību un atbilst principa “maksā piesārņotājs” prasībām. Turpretim brīva kvotu sadale, kas balstīta uz iepriekšējo darbību rezultātiem vai salīdzinošo novērtēšanu, iespējams, ļautu uzņēmumiem gūt virspeļņu uz patērētāju rēķina, turklāt šāda metode var būt arī pārāk sarežģīta un birokrātiska.
Saistībā ar aviācijas iekļaušanu ES ETS Parlaments aicina Komisiju nekavējoties iesniegt ietekmes novērtējumu attiecībā uz tās sagatavoto priekšlikumu, kā arī sagatavot priekšlikumus, lai nodrošinātu, ka ETS būs piemērojama attiecībā uz aviosabiedrībām ārpus Eiropas Savienības.
Eiropas Parlamenta preses dienests