• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par uzticību valstij, flotei, jūrai. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 13.12.2000., Nr. 450/451 https://www.vestnesis.lv/ta/id/13564

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

"Gods kalpot Latvijas zinātnei!"

Vēl šajā numurā

13.12.2000., Nr. 450/451

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par uzticību valstij, flotei, jūrai

LEGZDI~1.JPG (35596 BYTES) LEGZDI~2.JPG (47945 BYTES) Zemūdenes "Ronis" komandieris Hugo Legzdiņš 97. dzimšanas dienā

Komandkapteini Hugo Legzdiņu 97. jubilejā sveic Nacionālās aizsardzības akadēmijas rektors pulkvežleitnants Ilmārs Vīksne

Leģendārs Latvijas kara flotes virsnieks — divkārt ar Triju Zvaigžņu ordeni apbalvotais zemūdenes "Ronis" komandieris Hugo Legzdiņš šajās dienās tika sumināts savā 97. dzimšanas dienā. Jubilārs jūtas možs un labprāt vērpj savu atmiņu pavedienu.

1923. gadā Latvijas Valsts prezidents Jānis Čakste deklarēja, ka valstij nepieciešama maza, bet labi apgādāta kara flote — vairāki vidēja lieluma kara kuģi un zemūdenes.

1924. gada 27. jūnijā nodibināja Jūras krasta aizsardzības eskadru jūras kapteiņa (vēlāk admirāļa) grāfa Keizerlinga vadībā. Tā paša gada oktobrī Kara ministrija parakstīja ar franču kuģu būvētavām līgumu, kas paredzēja uzbūvēt divas zemūdenes ap 6,5 miljonu latu vērtībā un divus mīnu tralerus pusotra miljona latu vērtībā. Francijas kara flote apņēmās apmācīt arī četrus virsniekus un divus inženierus zemūdeņu vadībai. Latvijas valstij tad bija tikai seši gadi, un tika realizēta Kara flotes attīstības pirmā programma.

Igates muižas zēna sapnis

Kad 1927. gadā Latvijas kara jūrnieki ar lielu lepnumu sagaidīja Liepājas ostā zemūdenes "Spīdola" un "Ronis", uz vienas borta bija arī jaunais radists, jūras spēku kaprālis Hugo Legzdiņš. Centīgo Igates puisi sūtīja uz Francijas torpēdu virsnieku skolu Tulonā, pēc tam uz Francijas Jūras kara akadēmiju, jo H. Legzdiņš uzvarēja konkursā ar darbu par Cusimas jūras kauju krievu — japāņu karā. Tā piepildījās Igates muižas galdnieka dēla sapnis tikt uz "Jaunības teku" lappusēs iepazītajiem brīnumkuģiem — zemūdenēm. Kad Hugo 1925. gadā iesauca obligātajā militārajā dienestā, viņam izdevās nokļūt elektrotehniskajā divizionā un izmācīties par radiotelegrāfistu. Jau pēc gada H. Legzdiņš bija radists uz flagmankuģa ledlauža "Krišjānis Valdemārs", ar kuru prezidents Jānis Čakste brauca oficiālā vizītē uz Somiju.

Uz Franciju

Stāsta Hugo Legzdiņš: — Brauciens uz Nanti, kur ūdenī bija nolaista zemūdene "Ronis", notika slepenībā. Formas mums bija jūras maisos, paši privātajās drēbēs, sadalījušies pa vienpadsmit — it kā futbolkomandas. Zemūdeni gatavoja pieņemšanai, uz tās vēl darbojās franči. Zemūdene nebija liela: radiomājas trepītes reizē bija arī radista sēdeklis. Kamēr francūzis darbojās ar radio, es pār viņa plecu varēju lūrēt uz jauno aparātu. Kad franču jūrnieki aizgāja mājās, sāku "apgūt" aparatūru, kamēr man kāds kloķis nolūza. Domāju — nu būs sukas! Izstāstīju zemūdenes komandierim Ādolfam Kalnam, jo francūzis mani lamāja un sūdzējās savam komandierim. Kalns norūca — labi, ka tas nenotika vēlāk, jūrā, lai franči liek tādus kloķus, kas nelūst, kad latviešu puikas tos paņem!

Zemūdeņu un flotes bojāeja

Hugo Legzdiņš no mācībām Francijā atgriezās pa lielu apkārtceļu 1939. gada rudenī, pēc mēneša tika iecelts par "Roņa" komandieri. Sākoties Otrajam pasaules karam, dienestā iesauca Latvijas kara flotes rezervistus — matrožus un instruktorus. Kaujas gatavībā bija arī zemūdeņu divizions komandkapteiņa Hugo Legzdiņa vadībā. Padomju eskadrai pārņemot Liepājas kara ostu, "Ronis" un "Spīdola" noenkurojās Andrejostā, bet 1940. gada pavasarī devās uz Liepāju, jo zemūdeni vajadzēja remontēt. 1941. gada jūnijā krievi abas zemūdenes saspridzināja. Par to komandkapteinim ir pārāk smagi runāt. Legzdiņam bija iespēja palikt Francijas flotē. Savu toreizējo izšķiršanos virsnieks nožēlo, jo šodien jūtas parādnieks Francijai par iegūto izglītību.

Tāljūru zvejas kapteiņu skolotājs

Laimīga sakritība ļāva izvairīties no izsūtīšanas, un padomju laikā pieredzējušais kara jūrnieks mācīja navigāciju zvejas kapteiņiem Mangaļu jūrskolā. Hugo Legzdiņa audzēkņi pašlaik ieņem augstus amatus Rīgas un Venstpils ostās, daudzi vēl tagad kuģo zem dažādu valstu karogiem. Šie vecie jūras vilki sirsnīgi sveica savu skolotāju, atcerējās viņa stingrību Mangaļu skolā, viņa mācīto uzcītīgo un nopietno attieksmi pret jūrnieka profesiju, kas viņus kā vadzvaigzne vedusi pa jūru jūrām. Kāds jūrnieks atcerējās, kādu iespaidu uz tā laika jauniešiem atstājusi Legzdiņa un citu jūras virsnieku parādīšanās krastā, kad flote noenkurojusies pretī Ainažiem. Trīs gadus jaunākais brālis ņēmies šūdināt sev Legzdiņa parādes formas tērpā noskatīto jostu. Lielu iespaidu atstājusi arī Legzdiņa stāja. Legzdiņš licies visstaltākais un visgarākais. Tad arī bijis skaidrs — uz jūrskolu!

Tā ir tīra manta

Ja reiz veco jūras braucēju un tāljūras kapteiņu Harija Līdaka, Miķeļa Elsberga, Austra Jansona, Andreja Brensona, Kārļa Seska un daudzu citu runas aizgāja līdz cieņai pret kapteiņa stāju un mundieri, pats jubilārs, rādīdams uzšuves uz formas svārku piedurknēm, saka: tā pirmā strīpa man nāk no prezidenta Zemgala, otrā — no Kvieša, bet trešā un ceturtā — no Ulmaņa. Tas tā — zināšanai. Tā ir tīra manta.

Triju Zvaigžņu ordeņa V šķiru Hugo Legzdiņš saņēma 1937. gadā no Kārļa Ulmaņa rokām. Pēc atjaunošanas deviņdesmitajos gados viņš tika apbalvots ar IV šķiru. Viņa krūtis rotā arī Zviedrijas Šķēpu ordenis, Latvijas aizsardzības ministra "Goda zīme", Francijas Atlantijas flotes uzbrūkošo zemūdeņu diviziona virsnieka krūšu nozīme un citi apbalvojumi.

Skaists un garš mūžs caurvīts ar traģiskiem notikumiem, kā pati jūra — reizēm baisa un sāļa un tomēr skaista un vilinoša.

Andris Kļaviņš — "Latvijas Vēstnesim"

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!