Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par uzlabojumiem saules aizsarglīdzekļu marķēšanā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 12.05.2006., Nr. 74 https://www.vestnesis.lv/ta/id/134827

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par ASV vēstnieces un Saeimas Ārlietu komisijas tikšanos

Vēl šajā numurā

12.05.2006., Nr. 74

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par uzlabojumiem saules aizsarglīdzekļu marķēšanā

Pavisam drīz miljoni eiropiešu dosies uz saulainām atpūtas vietām, lai tur pavadītu ikgadējās vasaras brīvdienas, un saskarsies ar jautājumu, kuru saules aizsarglīdzekli izvēlēties, lai pienācīgi pasargātu sevi pret saules iedarbību. Taču ir trūkumi veidam, kādā patlaban marķē saules aizsarglīdzekļus. Viens svarīgs aspekts attiecas uz diviem dažādiem bīstamā UV starojuma veidiem. UVB starojums ir “sau­les apdeguma” iemesls. UVA starojums izraisa priekšlaicīgu ādas novecošanos, ietekmē cilvēka imūnsistēmu un ir būtisks ādas vēža apdraudējuma veicinātājs. Tomēr tā dēvētais “saules aizsardzības faktors (SPF)” aizsargā tikai pret saules apdegumu (UVBstarojumu). Ņemot to vērā, Eiropas Komisija ir sākusi iniciatīvu, lai pilnveidotu marķēšanas sistēmu.

Pēc sabiedriskās apspriešanas, kas sākta 4.maijā, Eiropas Komisija sagatavos ieteikumu, kā no 2007.gada tiks piemērota standartizēta, vienkārša un saprotama sau­les aizsarglīdzekļu marķēšana.

Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Ginters Ferhoigens, kurš ir atbildīgs par uzņēmumu un rūpniecības politiku, teica: “Pašreizējā situācija ir nepārliecinoša. Vislabākais ceļš turpmāk ir ieteikums, saskaņā ar kuru ražotāji uzņemas saistības pienācīgi marķēt saules aizsarglīdzekļus. Tas sniegs patērētājiem skaidru un saskaņotu informāciju, neradot ražotājiem nevajadzīgas administratīvās barjeras.”

Komisārs Markoss Kiprijanu, kurš ir atbildīgs par veselības un patērētāju tiesību aizsardzību, teica: “Patērētāju uzmanība jāpievērš tam, ka neviens sau-les aizsarglīdzeklis nevar nodrošināt simtprocentīgu aizsardzību pret bīstamo UVstarojumu. Nopietni veselības apdraudējumi, piemēram, ādas vēzis, ir saistīti ar nepietiekamu aizsardzību pret saules iedarbību. ES iedzīvotājus pilnīgi jāinformē par to, ko varēs un ko nevarēs panākt ar saules aizsarglīdzekļiem. “

Eiropas Komisijas iniciatīva, lai uzlabotu marķēšanu

Lai uzlabotu pašreizējo situāciju, Eiropas Komisijas rīcības nolūks ir pilnveidot saules aizsarglīdzekļu marķēšanu.

• Lai patērētājiem dotu iespēju salīdzināt ražojumus, informācija par UVA aizsardzību jānorāda vienotā veidā, pamatojoties uz standartizētām pārbaudes metodēm.

• Marķējumā nedrīkstēs būt apgalvojumi, kas rada priekšstatu par pilnīgu aizsardzību, piemēram, “pretiedeguma līdzeklis”.

• Marķējumam jābūt skaidram un saprotamam, brīdinot patērētāju un sniedzot tam lietošanas noteikumus par to, kā pareizi lietot saules aizsarglīdzekli.

Lai to panāktu, Eiropas Komisija pieņems ieteikumu, kā ražotājus informēt par saules aizsarglīdzekļu iedarbīgumu un attiecīgiem apgalvojumiem. Šīs pamatnostādnes piemēros visiem tiem saules aizsarglīdzekļiem, tostarp ievestiem ražojumiem, kuri pieejami ES tirgū. Tas nodrošinās, ka ražotāji strauji, neradot papildu birokrātiju, īstenos minēto ieteikumu.

Saules aizsarglīdzekļu pašreizējās marķēšanas trūkumi

Labi zināmais “saules aizsardzības faktors” attiecas galvenokārt uz UVB starojumu (tas ir “saules apdeguma” cēlonis), bet neattiecas uz UVA starojumu (tas ir būtisks ādas vēža apdraudējuma un ādas priekšlaicīgas novecošanās veicinātājs). Un vēl joprojām nav vienotas pārbaudes metodes, kā salīdzināt UVA starojuma aizsardzības līmeni. Ikvienam ražotājam ir savs veids, kā novērtēt un noteikt šo aizsardzību, piemēram:

plašs aizsardzības spektrs īpaši plašs UVA, UVB absorbcijas spektrs 100% pret UVA,/UVB,/IR īslaicīgi aiztur UVAstarojumu 30A UVA pastiprināta UVAaizsardzība UVB absorbcijas spektrs30/UVA30

25B7A

“Pretiedeguma līdzekļi” un “pilnīga aizsardzība”? Tādas nav. Neraugoties uz biežiem apgalvojumiem, piemēram, “saules aizsarglīdzeklis” un “pilnīga aizsardzība”, neviens saules aizsarglīdzeklis nevar sniegt pilnīgu aizsardzību pret UV starojumu.

Apgalvojumi par pilnīgu aizsardzību, ko saules aizsarglīdzekļi sniedz zīdaiņiem un maziem bērniem. Saules aizsarglīdzekļiem nav jārada maldinošs priekšstats par to, ka tie sniedz pietiekamu aizsardzību zīdaiņiem un maziem bērniem.

Aizsarglīdzekļa pareiza lietošana ir tikpat svarīga kā paša līdzekļa izvēle. Piemēram, lai panāktu aizsardzību, ko dēvē par “saules aizsardzības faktoru”, vajadzīgais aizsarglīdzekļa daudzums ir 2mg/cm2. Visa ķermeņa pārklāšanai vajadzīgais daudzums var būt pat trešdaļa mazākas pudelītes. Turklāt šāds daudzums jālieto atkārtoti.

Kas patērētājiem jāzina attiecībā uz šo vasaru?

Patērētājiem visos gadījumos jālieto saules aizsarglīdzekļi. Taču Eiropas Komisija iesaka izvēlēties tādus saules aizsarglīdzekļus, kuri aizsargā pret UVA un UVBstarojumu.

Patērētājiem ir svarīgi zināt, ka saules aizsarglīdzekļu lietošanai jābūt tikai kā vienam no pasākumiem, lai pasargātu sevi no saules UVstarojuma, piemēram: izvairīties no pārmērīgas uzturēšanās saulē tajā laikā, kad tā ir visintensīvākā; valkāt tērpu, kas aizsargā no saules, kā arī galvassegu un saulesbrilles; zīdaiņiem un maziem bērniem vispār nav jāatrodas tiešā saules iedarbībā.

Fakti par saules aizsarglīdzekļu ražošanas nozari

ES ir ļoti nozīmīgs un nepārtraukti augošs saules aizsarglīdzekļu tirgus. Saules aizsarglīdzekļu aprēķinātā mazumtirdzniecības vērtība (mazumtirdzniecības cena) 2004.gadā Eiropā bija aptuveni 1,3 miljardi EUR. Pārdošanas apjoms ES 2005.gadā palielinājies par 4%.

ES saules aizsarglīdzekļu tirgū pārsvarā ir Eiropas uzņēmumi. Starp desmit galvenajiem piegādātājiem ES tikai trīs nav Eiropas uzņēmumi, un šo uzņēmumu tirgus daļa ir aptuveni 12%.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!