• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par efektīvām tehnoloģijām autosatiksmes drošībai. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 23.02.2006., Nr. 32 https://www.vestnesis.lv/ta/id/128845

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par jaunākajiem rādītājiem ES iekšējā tirgus jomā

Vēl šajā numurā

23.02.2006., Nr. 32

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par efektīvām tehnoloģijām autosatiksmes drošībai

Iekārtas, kas pasargātu no ietriekšanās priekšējā automašīnā, varētu novērst 4000 negadījumu gadā visā Eiropas Savienībā (ES), ja tikai 3 % automašīnu līdz 2010.gadam būtu šāds aprīkojums. Iekārtas, kas palīdz noturēties savā joslā vai apdzīt, varētu novērst 1500 negadījumu gadā visā ES, ja tikai 0,6 % automašīnu līdz 2010.gadam būtu šāds aprīkojums. Jebkuras iekārtas, kas pamodina miegainus vadītājus, varētu novērst 30 % nāves gadījumu uz autostrādēm un 9 % no visiem negadījumiem ar letālām beigām. Tā apgalvots Eiropas Komisijas uzsāktajā kampaņā, kurai jāmudina automašīnu pircēji izvēlēties atjautīgākas, drošākas un tīrākas iekārtas. 

“Viedās automašīnas var palīdzēt atrisināt mūsu galvenās autotransporta problēmas: drošību, satiksmes sastrēgumus un enerģijas patēriņu,” atzīmēja informācijas sabiedrības un plašsaziņas līdzekļu komisāre Vivjēna Redinga. “Bet nevar gaidīt, ka pilsoņi un politiķi ieguldīs līdzekļus vai reklamēs automašīnu drošības iekārtas, ja nav skaidrs, kādu labumu tās dod. Tādēļ es aicinu stiprināt rūpniecības un politiķu centienus padarīt viedumu par visu Eiropā ražoto automašīnu neatņemamu sastāvdaļu, izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.”

“Viedās” sistēmas var palīdzēt vadītājiem izvairīties no negadījumiem un sadursmes gadījumā pat automātiski izsaukt palīdzības dienestus. Tās var izmantot elektroniskajās satiksmes vadības sistēmās vai dzinēja darbības optimizēšanai, tādējādi uzlabojot energoefektivitāti un samazinot piesārņojumu. Ar informācijas un komunikāciju tehnoloģijām ir gūti ievērojami sasniegumi ceļā uz ES mērķi līdz 2010.gadam uz pusi samazināt nāves gadījumu skaitu uz autostrādēm, bet vēl katru gadu uz ES ceļiem notiek vairāk nekā 1,4 miljoni negadījumu un 40 tūkstoši nāves gadījumu. Pašreizējie pētījumi rāda, ka gandrīz 93 % negadījumu izraisījusi arī cilvēka kļūdīšanās. Šie negadījumi izmaksājuši apmēram 200 miljonus eiro jeb 2 % no ES IKP. Satiksmes sastrēgumi ietekmē 10 % no mūsu autoceļu tīkla un izmaksā 50 miljonus eiro jeb 0,5 % no ES IKP – un pētījumi pierāda, ka līdz 50 % degvielas patērē satiksmes sastrēgumos vai nemākulīgi braucot. Visas šīs problēmas var atrisināt, izmantojot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas.

Sākums joprojām par lēnu

Vairāk nekā 20 gadus pēc bremžu pretbloķēšanas sistēmu (ABS) ieviešanas dažām automašīnām to joprojām nav. Elektroniskās stabilitātes programmām (ESP), kuras uzlabo kontroli slidenos apstākļos, jo sadala dzinēja vai bremzēšanas spēku uz tiem riteņiem, kuriem to vajag vairāk, bija nepieciešami 10 gadi, lai piepildītu tirgu tikai par 40 %. Šīs un jaunākas sistēmas, piemēram, bremzēšanas palīdzība, brīdinājums par joslas atstāšanu, sadursmes novēršana un gājēju aktīva aizsardzība, kuras pamatā ir konstatējums un brīdinājums, ir jāievieš ātrāk un iespējami drīz jāizplata no lepnākajām automašīnām līdz lētākajiem modeļiem.

Iniciatīva par viedo automašīnu

Eiropas Komisijas iniciatīva par viedo automašīnu, kas ir daļa no ES stratēģijas i2010, palīdzēs ātrāk ieviest iekārtas, kas padara mašīnas drošākas, tīrākas un energoefektīgākas. Iniciatīvai par viedo automašīnu ir trīs mērķi:

• koordinēt ieinteresēto pušu, pilsoņu, dalībvalstu un rūpniecības centienus paātrināt attīstību un sākt izmantot šīs tehnoloģijas;

• atbalstīt atjautīgāku, tīrāku un drošāku automašīnu pētniecību un attīstību, izmantojot ES septītās pamatprogrammas (FP7) finanšu līdzekļus. Te būtu jāietver arī dažādi praktiski izmēģinājumi, lai reālos apstākļos novērtētu e-drošības sistēmu ietekmi uz vadītāja uzvedību un braukšanas dinamiku (ES viedo automašīnu pētniecības prioritātes pilnībā atbalsta Eiropas Autotransporta pētniecības konsultatīvā komiteja – ERTRAC), un likt apzināties e-drošības tehnoloģiju labumus, lai veicinātu pieprasījumu starp vadītājiem. Tas ietver regulārus iekārtu demonstrēšanas pasākumus un mērķtiecīgas TV programmas. 

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!