• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Tiranizē glābšanas dienestu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 19.08.2005., Nr. 131 https://www.vestnesis.lv/ta/id/114733

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Vēros tendences

Vēl šajā numurā

19.08.2005., Nr. 131

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Tiranizē glābšanas dienestu

Ap 800 zvanu ar lamāšanos dienā – tik bieži kāds Rīgas pusaudzis telefoniski apgrūtinājis Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) Centrālo sakaru punktu (CSP).

Piecpadsmitgadīgais rīdzinieks VUGD tiranizējis no 16.jūlija līdz 2.augustam, informē CSP priekšniece Baiba Petrova. Zvanot no mobilā tālruņa, pusaudzis ar glābējiem divās nedēļās sazinājies pat vairākus simtus reižu dienā, rupji lamājoties. VUGD CSP darbinieki, kas zvanītāja tālruņa numuru jau iegaumējuši no galvas, traucēti pat 800 reižu dienā, līdz tiesībsargājošās institūcijas pēc VUGD sniegtās informācijas huligānu aizturējušas. Prokuratūra apkopo materiālus, lai ļaunprātīgo zvanītāju sauktu pie atbildības.
Šis nav vienīgais pēdējā laika VUGD bezjēdzīgas traucēšanas sērijveida gadījums. Pagājušajā nedēļā Jelgavā pie kāda taksofona automāta policijas darbinieki aizturējuši astoņgadīgu zēnu, kas vairākkārt izsaucis glābējus uz it kā notiekošiem ugunsgrēkiem. Zēna mātei izteikts brīdinājums, bet viņš pats uzaicināts uz ugunsdzēsēju depo, lai iepazītos ar glābēju darbu un gūtu priekšstatu par to, cik apgrūtinoša un bīstama var būt ļaunprātīga VUGD darbinieku maldināšana.

Ugunsdzēsējus psiholoģiski iztukšo

Lielākā daļa maldinošo izsaukumu notiek bez ļaunprātīga nolūka, informē VUGD Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas priekšniece Solveiga Smiltene. Cilvēki pa gabalu saskata, piemēram, grila radītus dūmus vai garaiņu mutuļus no siltumapgādes komunikācijām, un izsauc ugunsdzēsējus. “Tas, ka mūs brīdina par iespējamu nelaimi, ir labi, un par šādiem izsaukumiem, kas galu galā izrādījušies kļūdaini, mēs neļaunojamies,” skaidro S.Smiltene. Savukārt tīša maldināšana novedot ne tikai pie lieku VUGD resursu patērēšanas, bet arī var aizkavēt palīdzību tur, kur tā patiešām nepieciešama. Turklāt, kā uzsver VUGD pārstāve, izbraucot uz izsaukumu, ugunsdzēsēji jau pa ceļam apspriež, ko un kā nāksies dzēst, kā to labāk izdarīt, psiholoģiski sagatavojas bīstamajam darbam. Atklājoties, ka izsaukums bijis maldināšana, un piedzīvojot vairākus šādus izbraukums dienā, glābēji viļas, psiholoģiski iztukšojas.

Tīši maldina pat pensionāri

Lielākoties viltus trauksmes vaininieki ir bērni un pusaudži, kas sevišķi aktivizējas septembrī, sākoties mācību gadam, stāsta S.Smiltene. Taču šādas ļaunprātības veikušas arī garīgi nelīdzsvarotas personas un pat garlaicības mākti pensionāri, lai vērotu atraktīvus skatus saturošu ugunsdzēsēju ierašanos. Savukārt pirms vairākiem gadiem par neesošiem ugunsgrēkiem VUGD CSP informējusi kādā ugunsdzēsējā iemīlējusies meitene. Viņa zvanījusi dienās, kad šim glābējam bijušas dežūras, lai vērotu viņa parādīšanos viltus trauksmes vietā.
Pavisam ap 60 procentu no visiem VUGD CSP saņemtajiem zvaniem ir maldinoši, informē B.Petrova. Lielākā daļa no tiem gan ir bez ļauna nolūka, vienkārši kļūdoties numura izvēlē. Visbiežāk tiek saņemti tā sauktie tukšie zvani. Līdzko zvanītājs uzgriezis VUGD CSP numuru 112 vai 01 un izdzirdējis, ka savienots ar glābēju sakaru punktu, tūlīt tiek nolikta klausule.

Guntars Laganovskis, “LV”

guntars.laganovskis@vestnesis.lv

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!