• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Tilts uz vides izpratni. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.06.2005., Nr. 90 https://www.vestnesis.lv/ta/id/109917

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ārzemju presē

Vēl šajā numurā

08.06.2005., Nr. 90

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Tilts uz vides izpratni

Vides gidu tīklam prognozē izaugsmi

Vides gidu pulks Latvijā sakuplojis – divgadīgo apmācības programmu apguvuši jau 42, un pašlaik mācās 23 topošie speciālisti. Apmācīti vides gidi ir jaunums Latvijā, lai gan entuziasti un profesionāļi ar vides skaidrošanu sekmīgi nodarbojas jau gadiem.

Pasaulē vides gidu kustībai ir senas saknes, piemēram, ASV un Skotijā tā izkopta un slīpēta desmitiem gadu. Tā balstās uz cilvēkiem, kam ne tikai pašiem svarīgas šķiet dabas un cilvēka radītās vides savstarpējās attiecības, bet kam ir nozīmīgi to darīt zināmu citiem. Viņus mēdz saukt par dabas skolotājiem, arī par dabas un kultūrvides skaidrotājiem. Vides gidi ir cilvēki ar padziļinātām zināšanām (pedagoģijā, bioloģijā, ģeogrāfijā, meža zinātnē, vides aizsardzībā, kultūrvēsturē u.c.), kuri emocionāli, oratoriski spoži un pārliecinoši spēj sniegt konkrētas lietas, apkaimes, objekta u.c. aprakstu, savu pārliecību un ieinteresētības dzirkstelīti ienesot arī klausītāja sirdī. Kā to formulējis Latvijas Vides gidu tīkla koordinācijas centrs, “tādējādi tiek panākta labāka izpratne un saskaņa cilvēka un dabas attiecībās, starp ciniska patērētāja un vidi cienoša indivīda dzīves modeli, cilvēkam izvēloties pēdējo. Vides gida galvenā misija – bagātināt un mainīt cilvēka apziņu, izpratni, vērtību sistēmu un uzvedību”.

Pamati likti ar Dānijas atbalstu

Latvija pieredzi vides gidu skološanā aizguva no Dānijas. Tai pamati likti pirms vairāk nekā pieciem gadiem. 2001.gadā ar Dānijas Vides aizsardzības aģentūras atbalstu toreizējās Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārraudzībā uzsākts projekts “Vides gidu tīkla izveidošana Latvijā” (VITILA). Pats svarīgākais bija izveidot pamatstruktūru nacionālajam vides gidu tīklam Latvijā, kā arī attīstīt pedagoģiskos un saziņas līdzekļus vides izglītošanā.
Starts bija sekmīgs. Latvijas un Dānijas sadarbības projekta ietvaros izveidots 42 vides gidu tīkls Latvijā un īstenoti vairāki apakšprojekti. Likti arī pamati sistēmai, kā nākotnē tālākapmācībā turpināt jauno speciālistu zināšanu papildināšanu. Lai vides gidu tīkls attīstītos arī pēc minētā sadarbības projekta finiša, 2003.gada pavasarī izveidots VITILA koordinācijas centrs Latvijas Dabas muzejā. Tam ir plašs darba lauks, bet galvenais uzdevums – jārīko mācības jaunajiem un esošajiem vides gidiem, kā arī semināri un kursi dažādām mērķauditorijām, piemēram, skolotājiem, tūrisma gidiem, mežsaimniecības speciālistiem u.c. Visvairāk interesentu vēlas apgūt vides interpretācijas pamatprincipus. Tā kā vides gidu darba vietas ir ļoti atšķirīgas, piemēram, Rīgas Zooloģiskais dārzs, informācijas centri, nacionālie parki, reģionālās vides pārvaldes, Latvijas Dabas muzejs u.c., centrs gādā, lai viņi varētu regulāri kontaktēties un savstarpēji bagātināties, smeļoties zināšanas par citu pieredzi. Tiek izdoti arī informatīvie materiāli. Kā viens no oriģinālākajiem jāmin vides izziņas spēle par CITES konvenciju “Kas tavā somā?”. Konvencija aizsargā savvaļas dzīvnieku un augu sugas no strauji augošās starptautiskās tirdzniecības, kuras dēļ daudzas augu un dzīvnieku sugas ir nonākušas līdz iznīcības robežai. Aizraujošā spēle, bērniem varbūt pat nemanot, viņos iesakņo pamatzināšanas par aizsargājamām sugām.

Nākotnē cer uz valsts atbalstu

Lai īstenotu savu mērķi un uzdevumus, precīzāk – iegūtu finansējumu to piepildīšanai, centrs piedalās dažādos projektos. Viens no lielākajiem starptautiskajiem projektiem, kuros VITILA koordinācijas centrs iesaistījies ar vēl vairākiem partneriem no Latvijas, ir “Dabas centri un vides interpretācija Baltijas jūras reģionā”. Ko tas dod Latvijā? Pēc centra vadītājas Ināras Cukuras teiktā, galvenais akcents ir pieredzes apmaiņa un iespēja iegādāties vajadzīgo aprīkojumu. Piemēram, Gaujas Nacionālais parks projekta ietvaros iecerējis izveidot Dabas skolu.
Tā kā Dānijas finansējuma jauno vides gidu apmācībai vairs nav, atšķirībā no pirmās un otrās grupas trešā mācīties gribētāju grupa mācību maksu sedz no savas kabatas. “Centrs cer uz valsts atbalstu,” saka I.Cukura, piebilstot, ka vides gidu tīkla attīstības jautājumus varētu risināt ar Vides ministrijas, Ekonomikas ministrijas Tūrisma departamenta un Izglītības un zinātnes ministrijas palīdzību. Nākotnes vēlamajā vīzijā centrs iezīmē valdības pieņemtu vides interpretācijas nacionālo stratēģiju un darbības plānu, kā arī stabilu finansēšanas mehānismu Latvijā plaši sazarotam vides gidu tīklam.

Vides gidu ideja iesakņojusies

VITILA koordinācijas centra apmācības programmas koordinatore Maija Malnača optimistiski raugās uz vides gidu tīkla perspektīvu. “Cilvēki grib mācīties, un vides gidu ideja Latvijā sekmīgi iedzīvojusies,” uzskata centra darbiniece, atzīstot, ka mācību programma aizvadītos gados pilnveidota un noslīpēta. Sākotnēji par vides gidiem vēlējās kļūt tikai profesionāļi no valsts vides institūcijām. Tagad kuplināt vides gidu rindas vēlas arvien vairāk cilvēku no pagastiem.
Mācības ilgst divus gadus – semināri mijas ar praktiskiem mājas darbiem, kuros topošie sertificētie speciālisti parasti rada, balstoties uz sava esošā darba lauka bāzes. “Galvenais uzsvars ir uz metodēm, jo vides zināšanas jaunie vides gidi iegūst pastarpināti,” skaidro I.Cukura. Pamatu pamats – vides interpretācija visā tās daudzškautņainībā.

Talants talantu nedublē

Kas tad ir vides interpretācija? Kā vides gidu rokasgrāmatā “Izprast, lai iemīlētu” savu redzējumu paudis Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta vides gids Andris Soms, tas ir “veids, kā apvienot patīkamo ar lietderīgo. Proti, atpūsties dabā un ar zinoša vides gida piepalīdzību pašam ar savām maņām izzināt acīmredzamo – neticamo”. Tā nav iešana dabā klasiskā izpratnē, kad gids nāk un parāda grupai – te ir tas un tas. Interpretācija nozīmē paskaidrot redzēto un aicināt meklēt likumsakarības. Tā kā cilvēki labāk iemācās, pašiem darbojoties, veiksmīga interpretācija būs tad, ja tā skar viņu sajūtas, tiek nodarbinātas rokas un aizkustināta sirds, spriež I.Cukura.
Centra vadītāja arī teic, ka katram vides gidam jāspēj sevī atrast īsto talantu – atslēgu auditorijai. Tādēļ vides gidi ir tik atšķirīgi, un katra praktiskā darbība nedublē citu kolēģu veikumu. Tīkla attīstībai tiek prognozētas plašas iespējas.

Uzziņai

Vides interpretācija (izglītojoša un audzinoša darbība) ir jauns jēdziens mūsu valodā un izpratnē. Tā ir atslēga vides gida meistarībai, lai panāktu auditorijas labāku sapratni par dabā un sabiedrībā notiekošajiem procesiem un to savstarpējo mijiedarbību. Vides interpretācija ir viena no vides izglītības atraktīvākajām un perspektīvākajām formām, kur, izmantojot stāstītāja personīgo pieredzi, uzskatus un pasniegšanas talantu, aktīvā komunikācijā tiek sniegtas zināšanas konkrētai auditorijai. Šādi tiek veicināta saudzējoša un cieņas pilna attieksme pret dabu un dzīves vidi.

Ilze Apine, “LV”

ilze.apine@vestnesis.lv

GIDI.PNG (125956 bytes) GIDI2.PNG (111805 bytes)
Jo tuvāk zemei, jo vairāk ir ko redzēt
VITILA Koordinācijas centra arhīva foto

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!