• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Kopīgo starpvalstu nodokļu pārbaužu veikšanas kārtība. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 24.05.2005., Nr. 81 https://www.vestnesis.lv/ta/id/108771

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.10

Par tirgus dalībnieku apvienošanos

Vēl šajā numurā

24.05.2005., Nr. 81

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Valsts ieņēmumu dienests

Veids: instrukcija

Numurs: 2

Pieņemts: 16.05.2005.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Valsts ieņēmumu dienesta instrukcija Nr.2

Rīgā 2005.gada 16.maijā

Kopīgo starpvalstu nodokļu pārbaužu veikšanas kārtība

Izdota saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 72.panta pirmās daļas 2.punktu

I. Vispārīgie noteikumi

1. Instrukcijas mērķis ir nodrošināt Eiropas Savienības normatīvajos aktos un Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk — VID) noslēgtajos starpvalstu līgumos par administratīvo palīdzību un informācijas apmaiņu paredzēto kopīgo starpvalstu nodokļu pārbaužu procedūru izpildi.

2. VID Galvenās nodokļu pārvaldes, VID Juridiskās pārvaldes, VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldes un VID teritoriālo iestāžu direktori ir atbildīgi par amatpersonu pilnvarošanu un šīs instrukcijas izpildes nodrošināšanu.

3. Kopīgas starpvalstu nodokļu pārbaudes tiek veiktas tiem nodokļu maksātājiem, par kuru pārbaudi ir ieinteresētas vairāku valstu nodokļu administrācijas. Minētās pārbaudes iedalās:

3.1. daudzpusējā kontrole ir vienas vai vairāku ar nodokļiem apliekamo personu koordinēta ieinteresēto dalībvalstu nodokļu administrāciju kopīga pārbaude, kuru uzrauga Eiropas Komisijas Fiscalis programmas (pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 30.marta lēmumu 888/98/EK izveidota programma, kas vērsta uz Eiropas Savienības dalībvalstu sadarbību un palīdzību nodokļu aplikšanas sistēmas uzlabošanai Eiropas Savienības iekšējā tirgū) daudzpusējās kontroles koordinators;

3.2. vienlaicīga pārbaude ir divu vai vairāku valstu nodokļu administrāciju vienlaicīgi savas jurisdikcijas ietvaros uzsākts neatkarīgs nodokļu audits tādiem nodokļu maksātājiem, kuru nodokļu maksājumu atbilstība normatīvajiem aktiem interesē divas vai vairākas valstis. Pārbaude tiek veikta saskaņā ar Padomes 2003.gada 7.oktobra Regulu (EK) Nr.1798/2003 par informācijas apmaiņu pievienotās vērtības nodokļu jomā un Regulas (EEK) Nr.218/92 atcelšanu vai Padomes 2004.gada 16.novembra Regulu (EK) Nr.2073/2004 par administratīvu sadarbību akcīzes jomā vai Padomes 2004.gada 21.aprīļa Direktīvu 2004/56/EK, ar kuru groza Direktīvu 77/799EEK par dalībvalstu kompetento iestāžu savstarpējo palīdzību tiešo nodokļu jomā, dažu akcīzes nodokļu jomā un nodokļu piemērošanā apdrošināšanas prēmijām, vai, pamatojoties uz noslēgtām konvencijām “Par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu”, noslēgtiem līgumiem “Par savstarpējo administratīvo palīdzību”.

II. Pasākumi pirms kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes uzsākšanas

4. VID teritoriālās iestādes un VID Lielo nodokļu maksātāju pārvalde katru gadu līdz 1.novembrim iesniedz VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļai piedāvājumu kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes uzsākšanai nākamā kalendārā gadā. Ja nepieciešams, piedāvājumu iesniedz agrāk.

5. VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļai iesniegtajā piedāvājumā norāda šādu informāciju:

5.1. nodokļu maksātāja — juridiskās personas pilnu nosaukumu un fiziskās personas vārdu, uzvārdu;

5.2. nodokļu maksātāja juridisko, struktūrvienību adresi, fiziskai personai deklarēto dzīvesvietas adresi;

5.3. nodokļu maksātāja komercdarbības veidu;

5.4. ienākumu gūšanas avotus;

5.5. pamatojumu, kādēļ objekts ir izvirzīts starpvalstu nodokļu kopīgai pārbaudei;

5.6. pārbaudes mērķi;

5.7. pārbaudes periodu;

5.8. vēlamo darba valodu;

5.9. pārbaudāmā periodā veiktās preču iegādes un piegādes (pakalpojumus), to noteikto vērtību;

5.10. darījumā iesaistītās personas;

5.11. kopīgajā starpvalstu nodokļu pārbaudē no nodokļu administrācijas puses iesaistītās personas;

5.12. kopīgajā starpvalstu nodokļu pārbaudē iesaistīto personu piedāvāto tikšanās vietu un laiku.

6. VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļa izvērtē iesniegtos piedāvājumus, lai piedāvātu tos ārvalstu nodokļu administrācijas iestādēm kopīgai starpvalstu nodokļu pārbaudei. Par izvērtēšanas rezultātā pieņemto lēmumu informē VID teritoriālās iestādes un VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldi. Kopīgai starpvalstu nodokļu pārbaudei atlasītos objektus VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļa iesniedz VID Juridiskās pārvaldes Starptautisko līgumu daļai nosūtīšanai ārvalstu nodokļu administrācijas iestādēm.

7. Saņemot atbildi no ārvalsts nodokļu administrācijas, VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļa informē VID teritoriālās iestādes un VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldi par ārvalstu nodokļu administrācijas lēmumu, norādot, ja attiecīgās valsts nodokļu administrācija piekrīt pārbaudes uzsākšanai, personu, kas ir atbildīga par pārbaudes veikšanu savā valstī.

8. Saņemot piedāvājumu no ārvalstu nodokļu administrācijām kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes uzsākšanai, VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļa nosūta šo informāciju attiecīgajai VID teritoriālajai iestādei vai VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldei tālākai pārbaudes uzsākšanas lietderības izvērtēšanai. Atbildi par izskatīšanas rezultātā pieņemto lēmumu iesniedz VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļā 30 dienu laikā. Padziļinātas izpētes gadījumā informē par nepieciešamību pagarināt termiņu. Piedāvājuma atteikuma gadījumā norāda pamatotus iemeslus piedāvātās pārbaudes noraidīšanai.

9. Pēc apstiprinājuma saņemšanas no ārvalstu nodokļu administrācijas kopīgas starpvalstu nodokļu pārbaudes uzsākšanai vai piekrītot ārvalstu nodokļu administrācijas izteiktam piedāvājumam, attiecīgā VID teritoriālā iestāde vai VID Lielo nodokļu maksātāju pārvalde rakstiski informē VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļu, norādot nodokļu auditoru, kas būs atbildīgs par pārbaudes veikšanu un laiku. VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļa ar VID Juridiskās pārvaldes Starptautisko līgumu daļas starpniecību informē iesaistīto ārvalstu nodokļu administrāciju.

10. Pēc vienošanās par kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes nepieciešamību attiecīgā VID teritoriālā iestāde vai VID Lielo nodokļu maksātāju pārvalde ar VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļas starpniecību saskaņo pārbaudes uzsākšanas laiku ar ārvalstu nodokļu administrāciju.

11. Informācijas apmaiņu ar ārvalstu nodokļu administrāciju veic VID Juridiskās pārvaldes Starptautisko līgumu daļa (par tiešiem nodokļiem un netiešiem nodokļiem, kad jautājumus neregulē Eiropas Savienības normatīvie akti) un VID Galvenās nodokļu pārvaldes Centrālās informācijas apmaiņas daļa (par netiešiem nodokļiem).

III. Darba organizācija kopīgajā starpvalstu nodokļu pārbaudē

12. VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļa veic kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes uzraudzību un koordinēšanu.

13. Pirms kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes uzsākšanas no tajā iesaistītām personām izvēlas kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes projekta vadītāju. Ja ieceltais vadītājs ir Latvijas nodokļu administrācijas pārstāvis, tā uzdevumi ir:

13.1. pārbaudes plānošana;

13.2. pārbaudes koordinēšana;

13.3. pārbaudes saskaņošana;

13.4. kopējo sanāksmju vadīšana;

13.5. starpposmu ziņojumu sagatavošana;

13.6. gala ziņojuma sagatavošana.

14. Pirms uzsāk kopīgo starpvalstu nodokļu pārbaudi, pārbaudes projekta vadītājs var rīkot plānošanas sanāksmi, kurā no Latvijas puses piedalās atbildīgie nodokļu auditori, iesaistītās dalībvalsts nodokļu auditori, VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļas pārstāvis un daudzpusējās kontroles gadījumā arī Fiscalis programmas daudzpusējās kontroles koordinators un citu Eiropas Savienības dalībvalstu novērotāji (ja pārbaude notiek Fiscalis programmas ietvaros).

15. Uz plānošanas sanāksmi vispārējās informācijas sniegšanai var būt uzaicināta pārbaudāmā persona vai tā pārstāvis, tai rakstiski savlaicīgi paziņojot par uzaicinājumu.

16. Juridiskas personas pārbaudes gadījumā par plānošanas sanāksmes vietu parasti izvēlas to valsti, kurā atrodas galvenā komersanta (mātes uzņēmuma) grāmatvedība. Iespējams arī izvēlēties citu valsti.

17. Uz plānošanas sanāksmi attiecīgās VID teritoriālās iestādes vai VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldes atbildīgais nodokļu auditors sagatavo informāciju par pārbaudāmo personu:

17.1. juridiskas personas:

17.1.1. vispārējos datus, piemēram, kad uzņēmums dibināts, pamatkapitāla summu dibināšanas brīdī, dibinātājus;

17.1.2. ziņas par komercsabiedrības grupas struktūru, dalībniekiem, dibinātājiem (pa gadiem auditējamā periodā un pēdējos datus), pamatkapitāla summu, pamatdarbības veidu;

17.1.3. finansiālos rādītājus salīdzinājumā pa vairākiem gadiem, piemēram, neto apgrozījumu, bruto peļņu, peļņu pirms un pēc nodokļiem;

17.1.4. ziņas par nodokļu maksājumiem pārbaudāmajā periodā;

17.1.5. ziņas par saistītajām komercsabiedrībām Latvijā;

17.1.6. ziņas par aizņēmumiem no kopīgajā starpvalstu nodokļu pārbaudē iesaistītajām komercsabiedrībām (ja šī informācija ir zināma);

17.1.7. informāciju par ārvalstnieku, kuri ir nodarbināti kopīgajā starpvalstu nodokļu pārbaudē iesaistītajās Latvijas komercsabiedrībās, deklarētajiem ienākumiem pa gadiem;

17.2. fiziskas personas:

17.2.1. vārdu, uzvārdu, personas kodu;

17.2.2. deklarēto dzīvesvietas adresi;

17.2.3. ieņēmumu gūšanas avotus, to apmēru;

17.2.4. pieejamo informāciju par personas izdevumiem;

17.2.5. ziņas par nodokļu maksājumiem pārbaudāmajā periodā;

17.2.6. ziņas par aizņēmumiem un aizdevumiem;

17.2.7. piederošo uzkrājumu apjomu;

17.2.8. īpašumā esošiem nekustamiem īpašumiem, transporta līdzekļiem, uzņēmumiem, akcijām, vērtspapīriem un citām vērtībām;

17.3. sagatavotos jautājumus citu valstu ārvalstu nodokļu administrācijām, kas saistīti ar konstatēto risku pārbaudi.

18. Plānošanas sanāksmē vai, ja sanāksme nenotiek, sarakstes veidā iesaistīto nodokļu administrāciju atbildīgie nodokļu auditori izstrādā kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes plānu, vienojoties par:

18.1. kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes periodu, pārbaudāmajiem nodokļiem un riska jomām;

18.2. nodokļu pārbaudes sfēru, par kuru valstīm ir kopējas intereses;

18.3. par sadarbības kārtību kopīgajā starpvalstu nodokļu pārbaudē;

18.4. funkciju un atbildības sadalījumu starp nodokļu auditoriem;

18.5. par kādiem jautājumiem notiks informācijas apmaiņa;

18.6. nodokļu pārbaudes veikšanas grafiku;

18.7. pārbaudes darba grupas starprezultātu apspriešanas datumiem.

19. Auditu kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes laikā attiecīgās VID teritoriālās iestādes vai VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldes pārbaudē iesaistītie auditori veic saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Valsts ieņēmumu dienesta 2002.gada 21.novembra rīkojumu Nr.2138 “Par Nodokļu audita rokasgrāmatu”.

20. Kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes laikā attiecīgās VID teritoriālās iestādes vai VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldes atbildīgais nodokļu auditors sagatavo informāciju, kura nepieciešama kopīgai starpvalstu nodokļu pārbaudei — atbildes uz citas valsts kopīgajā starpvalstu nodokļu pārbaudē iesaistītās atbildīgās personas jautājumiem, informāciju par konstatētajām nesakritībām, kā arī sagatavo jautājumus, kurus nepieciešams uzdot pārbaudē iesaistītajai citas valsts nodokļu administrācijai.

21. Instrukcijas 20.punktā minēto informāciju nosūtīšanai ārvalsts nodokļu administrācijai VID teritoriālās iestādes vai VID Lielo nodokļu pārvaldes atbildīgais nodokļu auditors iesniedz VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļai.

22. Kopīgajā starpvalstu nodokļu pārbaudē iesaistītās valsts nodokļu administrācijas atbildīgā persona var pieprasīt atļauju citas dalībvalsts nodokļu administrācijai piedalīties tās valsts noteiktā pārbaudes posmā.

23. Ja attiecīgā VID teritoriālā iestāde vai VID Lielo nodokļu maksātāju pārvalde uzskata, ka audits kopīgajā starpvalstu nodokļu pārbaudē nav lietderīgs, tā ir tiesīga pārtraukt kopīgo nodokļu pārbaudi, par to informējot pārējo iesaistīto dalībvalstu nodokļu administrāciju atbildīgās personas.

24. VID teritoriālās iestādes vai attiecīgās VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldes atbildīgā nodokļu auditora saistības izpildīt pārējo valstu nodokļu administrāciju pieprasījumus instrukcijas 23.punktā minētajā gadījumā paliek spēkā.

25. Ja nepieciešams, apspriest kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes starprezultātus vai citus būtiskus jautājumus, attiecīgās VID teritoriālās iestādes vai VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldes atbildīgais nodokļu auditors var ierosināt kopīgā starpvalstu nodokļu pārbaudē iesaistīto dalībvalstu nodokļu administrāciju atbildīgo personu starpsanāksmi, iesniedzot pieprasījumu nosūtīšanai ārvalstu nodokļu administrācijai VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļai.

26. Kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes starpsanāksmes rezultātā var pieņemt šādus lēmumus:

26.1. turpināt pārbaudi saskaņā ar izstrādāto plānu;

26.2. veikt korekcijas pārbaudes plānā;

26.3. pārtraukt kopīgo starpvalstu nodokļu pārbaudi.

27. Divu nedēļu laikā pēc audita (pārbaudi) kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes ietvaros pabeigšanas attiecīgās VID teritoriālās iestādes vai VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldes atbildīgais nodokļu auditors sagatavo un iesniedz VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļai noslēguma ziņojumu par kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes rezultātiem, kurā ietver šādu informāciju:

27.1. kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes veikšanas juridisko pamatojumu, iesaistītās dalībvalstis, pārbaudītos nodokļus;

27.2. ziņas par pārbaudāmo objektu, rekvizītus un darbības aprakstu, norādot riska faktorus, kuru dēļ objekts tika izvirzīts kopīgai starpvalstu nodokļu pārbaudei;

27.3. nodokļu auditoru, kas veikuši pārbaudi, vārds, uzvārds, ieņemamais amats;

27.4. pārbaudes laiku;

27.5. pārbaudāmo periodu;

27.6. riska objektu aprakstu, par kuriem tika veikta kopējā pārbaude;

27.7. informācijas apmaiņas novērtējumu;

27.8. kādu informāciju valstis ir sniegušas viena otrai;

27.9. komercsabiedrības iekšienē veikto darījumu raksturojumu;

27.10. novērtējumu, par pārbaudes rezultātiem, kurus ietekmēja dalībvalstu nodokļu administrāciju sadarbība;

27.11. kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes laikā radušās problēmas;

27.12. priekšlikumus kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes organizēšanas uzlabošanai;

27.13. kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes lietderības novērtējumu.

28. Instrukcijas 27.punktā minēto noslēguma ziņojumu VID Galvenās nodokļu pārvaldes Starptautisko darījumu daļa nosūta kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes projekta vadītājam gala ziņojuma projekta sagatavošanai.

29. Kad visas pārbaudē iesaistītās dalībvalstis iesniegušas noslēguma ziņojumus un kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes projekta vadītājs ir sagatavojis gala ziņojuma projektu par kopīgas starpvalstu nodokļu pārbaudes rezultātiem, tiek organizēta nobeiguma sanāksme, kuras mērķi ir:

29.1. novērtēt kopīgās starpvalstu nodokļu pārbaudes rezultātus, auditēšanas metodes un informācijas apmaiņas veidus;

29.2. apspriest visu iesaistīto dalībvalstu pārbaužu rezultātus;

29.3. izvērtēt kā pārbaudē attaisnojās pirms audita noteiktie nodokļu riski nodokļu maksātājam starptautisko darījumu jomā;

29.4. noskaidrot darba gaitā radušās problēmas un sarežģījumus, piemēram, dažādu normatīvo aktu interpretāciju, iemeslus, kādēļ nav auditēti atsevišķi darījumi kādā no dalībvalstīm, sadarbības problēmas ar atsevišķām dalībvalstīm;

29.5. sniegt atzinumu par veikto kopīgo starpvalstu nodokļu pārbaudi, izvērtējot katras dalībvalsts gūto pieredzi, sadarbības efektivitāti starp dalībniekiem, audita rezultātus, likumdošanas nepilnības vai ierobežojumus, kā rezultātā iesniegt priekšlikumus turpmākai kontroles uzlabošanai un pilnveidošanai.

Informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Instrukcijā ir iekļautas tiesību normas, kas izriet no:

1) Padomes 1977.gada 19.decembra Direktīvas 77/799/EEK par dalībvalstu kompetentu iestāžu savstarpēju palīdzību tiešo un netiešo nodokļu jomā;

2) Padomes 2004.gada 21.aprīļa Direktīvas 2004/56/EK, ar kuru groza Direktīvu 77/799/EEK par dalībvalstu kompetento iestāžu savstarpēju palīdzību tiešo nodokļu jomā, dažu akcīzes nodokļu jomā un nodokļu piemērošanā apdrošināšanas prēmijām.

Saskaņots ar Finanšu ministriju 2005.gada 2.maijā

Saskaņots ar Tieslietu ministriju 2005.gada 16.maijā

Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektors Dz.Jakāns

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!