• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Saeima
Oficiālajā izdevumā publicē:
  • Saeimas pieņemtos un Valsts prezidenta izsludinātos likumus. Likumi stājas spēkā četrpadsmitajā dienā pēc izsludināšanas, ja likumā nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš;
  • Saeimas pieņemtos vispārējas nozīmes lēmumus. Lēmumi stājas spēkā to pieņemšanas brīdī;
  • Saeimas sēžu stenogrammas un rakstveidā sniegtās atbildes uz deputātu jautājumiem;
  • Saeimas parlamentārās izmeklēšanas komisiju galaziņojumus.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
2025. gada 3. decembra likums "Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 18.12.2025., Nr. 244 https://www.vestnesis.lv/op/2025/244.11

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Likums

Grozījumi Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumā

Vēl šajā numurā

18.12.2025., Nr. 244

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Saeima

Veids: likums

Pieņemts: 03.12.2025.

OP numurs: 2025/244.11

2025/244.11
RĪKI

Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:

Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā

Izdarīt Fiskālās disciplīnas likumā (Latvijas Vēstnesis, 2013, 36., 187. nr.; 2024, 248. nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdus "likuma projekts" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "likumprojekts" (attiecīgā locījumā).

2. Aizstāt visā likumā, izņemot 2. panta pirmo daļu, 5. panta nosaukumu un pārejas noteikumus, vārdu "ietvara" ar vārdiem "valsts budžeta".

3. Aizstāt 5. panta otrajā daļā, 5. panta trešās daļas 7. punktā, 9., 15. un 17. pantā vārdus "koriģētie maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "ietvara maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi" (attiecīgā locījumā).

4. 2. pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdus "vidēja termiņa budžeta ietvara likuma un gadskārtējā valsts budžeta likuma, un to grozījumu" ar vārdiem "likuma par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru (turpmāk — valsts budžeta likums) un tā grozījumu";

papildināt otro daļu pēc vārda "atvasinātām" ar vārdu "publiskām";

aizstāt otrajā daļā vārdus un skaitļus "Padomes 1996. gada 25. jūnija regulas (EK) Nr. 2223/96 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Kopienā A pielikuma 2.70. punkta" ar vārdiem un skaitļiem "Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija regulas (ES) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā A pielikuma";

aizstāt otrajā daļu vārdu "institūcijām" ar vārdiem "institucionālajām vienībām".

5. Aizstāt 4. panta 8. punktā vārdu "institūcijas" ar vārdiem "institucionālās vienības".

6. Izteikt II nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

"II nodaļa
Fiskālie nosacījumi likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanai, šā likuma izpildei un tā grozījumu sagatavošanai
".

7. 5. pantā:

aizstāt panta nosaukumā vārdus "vidēja termiņa budžeta ietvara likuma projekta" ar vārdiem "likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru";

izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

"Likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru (turpmāk — valsts budžeta likumprojekts) sagatavo četru gadu periodam, un tajā maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms (turpmāk — ietvara maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi) attiecīgi perioda pirmajam, otrajam un trešajam gadam tiek noteikts ietvara maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu apjomā, kādi iepriekšējā perioda valsts budžeta likumā bija noteikti attiecīgi otrajam, trešajam un ceturtajam gadam, precizējot šo apjomu, ja izmaiņas ir šādās pozīcijās:";

papildināt pirmās daļas 1. punktu ar vārdiem "kā arī ar prognozētajām izdienas pensiju vidējā apmēra izmaiņām";

aizstāt trešās daļas 2. punktā vārdu "trešajam" ar vārdu "ceturtajam";

papildināt trešās daļas 3. punktu ar vārdiem un skaitļiem "(turpmāk — Regula 2024/1263)";

izslēgt trešās daļas 6. punktu;

izteikt ceturtās daļas 2. punktu šādā redakcijā:

"2) fiskālās politikas vidēja termiņa mērķiem, to sasniegšanai īstenojamiem pasākumiem, tai skaitā reformām un investīcijām, kā arī to salīdzinājumu ar iepriekšējā valsts budžeta likumā noteiktajiem fiskālās politikas vidēja termiņa mērķiem. Ja attiecināms — informācija par pasākumiem ietver prognozēto ietekmi uz fiskālajiem rādītājiem, prognozēto ietekmi uz ilgtspējīgo un iekļaujošo izaugsmi vidējā termiņā un ilgtermiņā un publisko finanšu ilgtspēju, kā arī to, kā pasākumi nodrošina fiskālās politikas vidēja termiņa mērķu sasniegšanu;";

papildināt ceturtās daļas 4. punktu pirms vārda "valdības" ar vārdu "vispārējās";

papildināt ceturto daļu ar 7.1 punktu šādā redakcijā:

"71) institucionālajām vienībām, kas nav budžeta iestādes, bet ir daļa no vispārējās valdības sektora, sadalījumā pa vispārējās valdības apakšsektoriem, kā arī informāciju par šo institūciju kopējo ietekmi uz vispārējās valdības bilanci un parādu;".

8. Izteikt 7. pantu šādā redakcijā:

"7. pants. Fiskālie nosacījumi valsts budžeta projekta kārtējam gadam sagatavošanai un valsts budžeta likuma izpildei

(1) Sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam, valsts budžeta izdevumus nosaka mazākus par valsts budžeta likumprojektā attiecīgajam gadam noteiktajiem ietvara maksimāli pieļaujamiem valsts budžeta izdevumiem. Šī starpība ir fiskālā nodrošinājuma rezerve (17. pants).

(2) Izpildot valsts budžeta likumu, nedrīkst pārsniegt valsts budžeta likumā attiecīgajam gadam noteikto ietvara maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu kopējo apjomu, no kura atskaitīta fiskālā nodrošinājuma rezerve, izņemot šā likuma 5. panta pirmajā daļā minētos gadījumus."

9. Izslēgt 8. pantu.

10. Izslēgt 9. panta otrajā daļā vārdu "griestu".

11. Izteikt 10. pantu šādā redakcijā:

"10. pants. Bilances nosacījums

Vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci valsts budžeta likumprojektā katram perioda gadam nedrīkst noteikt mazāku par -1,5 procentiem no attiecīgā gada iekšzemes kopprodukta (turpmāk — minimālā plānojamā vispārējās valdības budžeta strukturālā bilance). 0,5 procenti no iekšzemes kopprodukta tiek attiecināti uz Aizsardzības un iekšējās drošības fondu."

12. 11. pantā:

aizstāt piektajā daļā vārdu "trešajam" ar vārdu "ceturtajam";

aizstāt septītajā daļā vārdus "pirmo vai otro" ar vārdiem "pirmo, otro vai trešo".

13. 12. pantā:

izteikt pirmās daļas 3. punktu šādā redakcijā:

"3) Regulas 2024/1263 25. un 26. pantā noteiktajos gadījumos.";

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Šā panta pirmās daļas 3. punktā noteiktajā gadījumā atkāpe ir pieļaujama, ievērojot saskaņā ar Regulas 2024/1263 25. vai 26. pantu pieņemtā Padomes lēmuma nosacījumus."

14. Papildināt 13. pantu ar teikumu šādā redakcijā:

"No izdevumu pieauguma nosacījuma var atkāpties Regulas 2024/1263 25. un 26. pantā noteiktajos gadījumos."

15. Aizstāt 14. panta otrajā daļā vārdus un skaitļus "Eiropas Padomes 1996. gada 25. jūnija regulā (EK) Nr. 2223/96 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Kopienā" ar vārdiem un skaitļiem "Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija regulas (ES) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā".

16. 16. pantā:

papildināt ceturto daļu ar 7. un 8. punktu šādā redakcijā:

"7) informāciju par iespējamām saistībām, kas var būtiski ietekmēt valsts budžetu (virs 0,01 procenta no iekšzemes kopprodukta), tostarp valsts garantijām, ienākumus nenesošiem aizdevumiem un saistībām, kas izriet no ārpus vispārējās valdības sektora klasificēto publiskas personas kontrolēto komercsabiedrību saimnieciskās darbības, tostarp to apmēru, iespēju robežās arī informāciju par iespējamām saistībām attiecībā uz katastrofām un klimata pārmaiņām, pēc iespējas ņemot vērā informāciju par fiskālajām izmaksām, kas radušās katastrofu un ar klimatu saistītu satricinājumu dēļ;

8) informāciju par vispārējās valdības līdzdalību komercsabiedrību kapitālā attiecībā uz ekonomiski nozīmīgām summām (virs 0,01 procenta no iekšzemes kopprodukta).";

izteikt piektās daļas 2. punktu šādā redakcijā:

"2) projektu un pasākumu īstenošanai nepieciešamo un no attiecīgās programmas neatmaksājamo izdevumu pieaugums Eiropas Savienības politiku instrumentu un citām ārvalstu finanšu palīdzības programmām;";

papildināt piektās daļas 3. punktu ar vārdiem "kā arī ar prognozētajām izdienas pensiju vidējo apmēru izmaiņām".

17. Izslēgt 18. pantu.

18. Izteikt 20. pantu šādā redakcijā:

"20. pants. Makroekonomiskās un fiskālās prognozes

(1) Makroekonomiskās vidēja termiņa prognozes, tai skaitā iekšzemes kopprodukta pieauguma tempa prognozes, iekšzemes kopprodukta deflatora prognozes un potenciālā iekšzemes kopprodukta pieauguma tempa prognozes, izstrādā Finanšu ministrija.

(2) Makroekonomiskās prognozes tiek saskaņotas ar Latvijas Banku un Ekonomikas ministriju, un tās apstiprina Fiskālās disciplīnas padome (turpmāk — Padome).

(3) Fiskālās prognozes, tai skaitā vispārējās valdības budžeta bilances un vispārējās valdības parāda prognozes, izstrādā Finanšu ministrija.

(4) Finanšu ministrijai ir tiesības pieprasīt un saņemt fiskālo prognožu izstrādei nepieciešamo informāciju no institucionālajām vienībām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija regulai (ES) 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā.

(5) Makroekonomiskās un fiskālās prognozes ir pakļautas ārējam novērtējumam, ko veic neatkarīgi Latvijas vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts finanšu un ekonomikas lietpratēji, kuriem ir pieredze fiskālās politikas jautājumos. Ārējo novērtējumu organizē un finansējumu nodrošina Finanšu ministrija."

19. Izteikt 21. pantu šādā redakcijā:

"21. pants. Padomes statuss

Padome ir neatkarīga koleģiāla institūcija, kas tiek izveidota šā likuma ievērošanas uzraudzībai. Padome pielīdzināma budžeta iestādei Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē. Padomei nav saistoši attiecīgās dalībvalsts budžeta lēmējiestāžu un citu publisko vai privāto struktūru norādījumi."

20. 28. pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdus "un gadskārtējā valsts budžeta likuma projekta";

aizstāt trešajā daļā vārdus "gadskārtējā valsts budžeta likuma" ar vārdiem "valsts budžeta likuma";

izslēgt ceturto daļu;

papildināt pantu ar 6.1, 6.2 un 6.3 daļu šādā redakcijā:

"(61) Padome sagatavo Regulas 2024/1263 11. panta 2. punktā un 15. panta 3. punktā paredzēto atzinumu.

(62) Padome pēc Finanšu ministrijas pieprasījuma sagatavo Regulas 2024/1263 23. pantā paredzēto analīzi.

(63) Padome pēc Finanšu ministrijas pieprasījuma sagatavo Padomes 1997. gada 7. jūlija regulas (EK) Nr. 1467/97 par to, kā paātrināt un precizēt pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūras īstenošanu 3. panta piektajā daļā paredzēto atzinumu.";

papildināt astoto daļu ar vārdiem "kā arī fiskālās politikas tiesiskā ietvara kvalitāti un efektivitāti";

izslēgt devītās daļas 3. punktā vārdus "un gadskārtējā valsts budžeta likuma projekta";

papildināt pantu ar vienpadsmito daļu šādā redakcijā:

"(11) Padome pēc uzaicinājuma piedalās Saeimas komisiju un frakciju sēdēs un sniedz Saeimas darbam nepieciešamās ziņas un paskaidrojumus par Padomes kompetencē esošajiem ar valsts fiskālo disciplīnu saistītajiem jautājumiem."

21. 29. pantā:

aizstāt pirmajā un otrajā daļā vārdus "mājaslapā internetā" ar vārdu "tīmekļvietnē";

papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Ja saņemts neatbilstības ziņojums, Finanšu ministrija attiecīgās neatbilstības novērš vai arī 20 darba dienu laikā sniedz viedokli par Padomes konstatējumiem un skaidrojumu tam, kāpēc Finanšu ministrija neplāno rīkoties minētajā jautājumā. Finanšu ministrijas viedoklis un skaidrojums tiek publicēts piecu darba dienu laikā Padomes un Finanšu ministrijas tīmekļvietnēs."

22. 31. pantā:

izslēgt ceturto daļu;

izteikt piekto un sesto daļu šādā redakcijā:

"(5) Padomes sekretāra un sekretariāta darbinieku atlīdzību nosaka atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam. Padomes sekretārs Padomē ir nodarbināts normālā darba laika ietvaros.

(6) Finanšu ministrija atsevišķā Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā plāno Padomes darba nodrošināšanai nepieciešamos izdevumus, paredzot:

1) atlīdzību Padomes locekļiem saskaņā ar šā panta trešo daļu vismaz par 80 stundām gadā katram loceklim. Tas ietver laiku, kurā Padomes locekļi piedalās Padomes sēdēs un gatavojas katrai sēdei, kā arī piedalās citos nozīmīgos pasākumos saistībā ar fiskālās politikas uzraudzību;

2) atlīdzību Padomes sekretāram;

3) atlīdzību Padomes darbiniekiem ne mazāk kā 100 procentu apmērā no Padomes locekļu un Padomes sekretāra atalgojuma fonda;

4) komandējuma izdevumu kompensāciju Padomes locekļiem saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. panta 6.3 daļu, ievērojot nosacījumu, ka tad, ja tiek izmantots gaisa transporta līdzeklis, kompensējamie izdevumi nepārsniedz izmaksas par braucienu ekonomiskajā klasē;

5) Padomes darbības tehniskajam nodrošinājumam nepieciešamos izdevumus."

23. Papildināt likumu ar 32. pantu šādā redakcijā:

"32. pants. Padomes novērtējums

(1) Padomes darbs ir pakļauts ārējam novērtējumam, ko veic reizi piecos gados neatkarīgi Latvijas vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts finanšu un ekonomikas jomas lietpratēji, kuriem ir pieredze fiskālās politikas jautājumos.

(2) Novērtējumu organizē un finansējumu nodrošina Finanšu ministrija. Novērtējuma veicēju atlases kritērijus Finanšu ministrija saskaņo ar Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju.

(3) Finanšu ministrija ar novērtējumu iepazīstina Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju."

24. Papildināt pārejas noteikumus ar 10., 11., 12., 13. un 14. punktu šādā redakcijā:

"10. Valsts budžeta likumu četriem gadiem sagatavo, sākot ar likumprojektu par valsts budžetu 2027. gadam un budžeta ietvaru 2027., 2028., 2029. un 2030. gadam.

11. Izstrādājot likumprojektu par valsts budžetu 2027. gadam un budžeta ietvaru 2027., 2028., 2029. un 2030. gadam, šā likuma 5. panta pirmās daļas nosacījumi attiecībā uz ietvara maksimāli pieļaujamiem valsts budžeta izdevumiem 2029. gadam netiek piemēroti.

12. Šā likuma 10. panta grozījumi attiecībā uz šā panta izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2028. gada 1. janvārī, un tos sāk piemērot 2028. gadā, sagatavojot likumprojektu par valsts budžetu 2029. gadam un budžeta ietvaru 2029., 2030., 2031. un 2032. gadam.

13. Šā likuma 28. panta 6.1 daļa stājas spēkā 2032. gada 1. maijā. Līdz tam Regulas 2024/1263 11. panta 2. punktā un 15. panta 3. punktā paredzētais atzinums tiek sagatavots, ja Finanšu ministrija izsaka attiecīgu lūgumu Padomei un Padome tam piekrīt.

14. Šā likuma 32. pantā noteikto Padomes darba ārējo novērtējumu pirmo reizi veic 2027. gadā."

25. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:

1) Padomes 2011. gada 8. novembra direktīvas 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām;

2) Padomes 2024. gada 29. aprīļa direktīvas (ES) 2024/1265, ar ko groza direktīvu 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām."

Likums stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.

Likums Saeimā pieņemts 2025. gada 3. decembrī.

Valsts prezidents E. Rinkēvičs

Rīgā 2025. gada 18. decembrī

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!