Likumi: Šajā laidienā 16 Pēdējās nedēļas laikā 9 Visi
Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1. pants. Likumā lietotie termini
(1) Likumā ir lietoti šādi termini:
1) ilgtspējas jautājumi — vides tiesības, sociālās tiesības un cilvēktiesības, un pārvaldības faktori, tostarp ilgtspējas faktori Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra regulas (ES) Nr. 2019/2088 par informācijas atklāšanu, kas saistīta ar ilgtspēju, finanšu pakalpojumu nozarē (turpmāk — Regula (ES) Nr. 2019/2088) 2. panta 24. punkta izpratnē;
2) mazas un nesarežģītas iestādes — iestādes Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija regulas (ES) Nr. 575/2013 par prudenciālajām prasībām attiecībā uz kredītiestādēm un ieguldījumu brokeru sabiedrībām, un ar ko groza regulu (ES) Nr. 648/2012 (turpmāk — Regula (ES) Nr. 575/2013) 4. panta 1. punkta 145. apakšpunkta izpratnē;
3) trešā valsts — jebkura valsts, izņemot Eiropas Savienības dalībvalsti, Eiropas Ekonomikas zonas valsti un Šveices Konfederāciju.
(2) Likumā lietotais termins "sabiedriskas nozīmes struktūra" atbilst Revīzijas pakalpojumu likumā lietotajam terminam, termini "sabiedrība" un "koncerns" atbilst Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā lietotajiem terminiem, termins "kredītiestāde" atbilst Kredītiestāžu likumā lietotajam terminam, termini "apdrošināšanas un pārapdrošināšanas sabiedrības" un "kaptīvās apdrošināšanas un kaptīvās pārapdrošināšanas sabiedrības" atbilst Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā lietotajiem terminiem, jēdziens "pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū" atbilst Finanšu instrumentu tirgus likumā lietotajam jēdzienam.
(3) Ar ilgtspējas ziņojumu šajā likumā saprot ar ilgtspējas jautājumiem saistītu informāciju saskaņā ar šā likuma 4., 7. un 12. pantu.
2. pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt publiski pieejamu un salīdzināmu informāciju, lai izprastu likuma subjekta darbības ietekmi uz ilgtspējas jautājumiem, un informāciju par to, kā ilgtspējas jautājumi ietekmē subjekta attīstību, darbības rezultātus un stāvokli.
3. pants. Likuma subjekti
(1) Likums attiecas uz Latvijas Republikā reģistrētām:
1) komercsabiedrībām, kuras ir lielas sabiedrības un liela koncerna mātes sabiedrības;
2) vidējām sabiedrībām un mazām sabiedrībām, izņemot mikrosabiedrības, ja šo sabiedrību pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū;
3) lielām meitas sabiedrībām vai mazām un vidējām meitas sabiedrībām, ja šo sabiedrību pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū un ja minēto sabiedrību galveno mātes sabiedrību reglamentē trešās valsts tiesību akti (turpmāk — trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrības);
4) filiālēm, kas ir tādas sabiedrības filiāles, kuru reglamentē trešās valsts tiesību akti, ja šo filiāļu neto apgrozījums iepriekšējā pārskata gadā bilances datumā pārsniedz 40 000 000 euro un ja šīs trešās valsts sabiedrības neto apgrozījums grupas līmenī Eiropas Savienībā secīgi divus pārskata gadus pēc kārtas bilances datumā pārsniedz 150 000 000 euro (turpmāk — trešās valsts sabiedrības filiāle).
(2) Šis likums neattiecas uz krājaizdevu sabiedrībām, pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu fondiem, kā arī alternatīvo ieguldījumu fondiem.
(3) Piemērojot šo likumu tā subjektu — liela sabiedrība, vidēja sabiedrība un maza sabiedrība, kā arī liels koncerns — noteikšanai, tiek izmantotas Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktās kritēriju robežvērtības.
(4) Šā panta pirmās daļas 4. punktā un šā likuma 13. panta pirmajā daļā minētais neto apgrozījums ir ieņēmumi, kā definēts tajā finanšu pārskatu sagatavošanas sistēmā vai tās nozīmē, uz kuru pamatojoties tiek sagatavoti trešās valsts sabiedrības finanšu pārskati.
II nodaļa
Ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma saturs, atbrīvojumi no šo
ziņojumu sniegšanas
4. pants. Ilgtspējas ziņojums
(1) Šā likuma 3. panta pirmās daļas 1., 2. un 3. punktā minētajam likuma subjektam ir pienākums vadības ziņojumā iekļaut ilgtspējas informāciju, kura sniedz izpratni par likuma subjekta darbības ietekmi uz ilgtspējas jautājumiem, un informāciju par to, kā ilgtspējas jautājumi ietekmē likuma subjekta attīstību, darbības rezultātus un stāvokli. Minētā ilgtspējas informācija vadības ziņojumā ir skaidri identificējama un iekļauta atsevišķā sadaļā.
(2) Informācija, kas minēta šā panta pirmajā daļā, ir šāda:
1) īss likuma subjekta darbības modeļa un stratēģijas apraksts, tostarp:
a) darbības modeļa un stratēģijas noturība pret riskiem, kas saistīti ar ilgtspējas jautājumiem,
b) iespējas, kas saistītas ar ilgtspējas jautājumiem,
c) plāni, citstarp īstenošanas darbības un saistītie finanšu un investīciju plāni, kuru mērķis ir nodrošināt, ka likuma subjekta darbības modelis un stratēģija ir vērsti uz pārkārtošanos uz ilgtspējīgu ekonomiku un globālās sasilšanas ierobežošanu līdz 1,5 °C saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām ietvaros 2015. gada 12. decembrī pieņemto Parīzes nolīgumu un mērķi līdz 2050. gadam panākt klimatneitralitāti, kā noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 30. jūnija regulā (ES) Nr. 2021/1119, ar ko izveido klimatneitralitātes panākšanas satvaru un groza regulas (EK) Nr. 401/2009 un (ES) 2018/1999 ("Eiropas Klimata akts") (turpmāk — Regula (ES) Nr. 2021/1119) un attiecīgā gadījumā ar to, cik lielā mērā likuma subjektu ietekmē ar oglēm, naftu un gāzi saistītas darbības,
d) informācija par to, kā likuma subjekta darbības modelī un stratēģijā ir ņemtas vērā likuma subjekta ieinteresēto personu (personu, kuras var ietekmēt likuma subjektu vai kuras likuma subjekts var ietekmēt) intereses un likuma subjekta ietekme uz ilgtspējas jautājumiem,
e) informācija par to, kā likuma subjekta stratēģija tiek īstenota attiecībā uz ilgtspējas jautājumiem;
2) apraksts par likuma subjekta izvirzītajiem ilgtspējas mērķiem, rādītājiem un plānotajiem termiņiem un, ja piemērojams, absolūtie siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas mērķi un rādītāji vismaz 2030. un 2050. gadam, apraksts par likuma subjekta īstenotajiem pasākumiem un paziņojums par vides faktoru mērķu un rādītāju sasaisti ar zinātniski pamatotiem datiem;
3) apraksts par likuma subjekta valdes, padomes un citas līdzīgas pārvaldes institūcijas funkcijām ilgtspējas jautājumu risināšanā un to zinātību un prasmju atbilstību funkciju izpildei vai par resursiem, kas pieejami šādu zinātību vai prasmju ieguvei;
4) apraksts par likuma subjekta politiku saistībā ar ilgtspējas jautājumiem;
5) informācija par valdei, padomei un citai līdzīgai pārvaldes institūcijai pieejamiem veicināšanas pasākumiem attiecībā uz ilgtspējas jautājumu risināšanu;
6) apraksts par:
a) likuma subjekta īstenoto rūpības pienākuma procesu attiecībā uz ilgtspējas jautājumiem, ja attiecināms, — atbilstoši Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajām pienācīgas rūpības pienākuma procesa prasībām,
b) galveno faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo ietekmi, kas saistīta ar paša likuma subjekta darbību un vērtību ķēdi, arī tā produktiem un pakalpojumiem, tai skaitā darījumu attiecībām un piegāžu ķēdi, darbībām, kuras veiktas, lai identificētu un uzraudzītu minēto ietekmi, un cita veida nelabvēlīgu ietekmi, kuru identificēt likuma subjektam ir pienākums saskaņā ar citām Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajām pienācīgas rūpības pienākuma procesa prasībām,
c) jebkuru darbību, ko likuma subjekts veicis, lai novērstu, mazinātu, labotu vai izbeigtu faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo ietekmi, un šādu darbību rezultātiem;
7) likuma subjekta būtiskāko ar ilgtspējas jautājumiem saistīto risku apraksts, tostarp nozīmīgāko ietekmes faktoru raksturojums un ziņas par likuma subjekta īstenoto attiecīgo risku vadības procesu;
8) rādītāji, kas attiecas uz šīs daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6. un 7. punktā minētās informācijas atklāšanu.
(3) Likuma subjekts ilgtspējas ziņojumā iekļauj informāciju par ilgtspējas informācijas ieguves avotiem un metodēm. Ilgtspējas ziņojumā informācija norādāma īstermiņa, vidēja termiņa un ilgtermiņa perspektīvā, ja attiecināms.
(4) Saskaņā ar šā panta pirmo un otro daļu sniegtajā informācijā, kur tas nepieciešams, ietver informāciju par paša likuma subjekta darbību un par tā vērtību ķēdi, arī tā produktiem un pakalpojumiem, komercdarbības attiecībām un piegāžu ķēdēm.
(5) Ja visa nepieciešamā informācija saskaņā ar šā panta ceturto daļu par likuma subjekta vērtību ķēdi nav pieejama, pirmajos trijos pārskata gados (pēc šajā likumā attiecīgajam likuma subjektam noteiktā pienākuma sagatavot ilgtspējas ziņojumu) likuma subjekts apraksta centienus (pasākumus), kas veikti, lai iegūtu informāciju par savu vērtību ķēdi, iemeslus, kuru dēļ visu nepieciešamo informāciju nebija iespējams iegūt, un savus plānus nepieciešamās informācijas iegūšanai nākotnē.
(6) Attiecīgā gadījumā, ja tas nepieciešams, šā panta pirmajā un otrajā daļā minēto informāciju norāda saistībā ar finanšu pārskatā norādītajām summām un ietver papildu skaidrojumus attiecībā uz citu vadības ziņojumā ietverto informāciju saistībā ar ilgtspējas jautājumiem.
(7) Izņēmuma gadījumā likuma subjekts var nesniegt informāciju par notikumiem, kuru iestāšanās ir sagaidāma tuvākā gada laikā, vai par sarunu procesā esošiem jautājumiem, ja ir izpildīti abi šādi nosacījumi:
1) likuma subjekta valde vai personālsabiedrības biedri, kuriem ir pārstāvības tiesības, rakstveida ziņojumā likuma subjekta akcionāru (dalībnieku) sapulcei sniedz skaidrojumu par apstākļiem, kuru dēļ minētās informācijas izpaušana nopietni kaitētu subjekta komercdarbībai;
2) minētās informācijas nesniegšana nav šķērslis skaidras un patiesas izpratnes iegūšanai par likuma subjekta attīstību, darbības rezultātiem, finansiālo stāvokli un tā komercdarbības ietekmi.
(8) Likuma subjekts šā panta pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā, sestajā un septītajā daļā minēto informāciju sniedz saskaņā ar šā likuma 10. pantā minētajiem ar Eiropas Komisijas īstenošanas aktiem apstiprinātajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem.
(9) Likuma subjekta valde, sagatavojot šā panta otrajā daļā, tostarp tās 6. punktā, minēto informāciju, savlaicīgi piemērotā apmērā informē savus darbinieku pārstāvjus, bet, ja tādu nav, — savus darbiniekus un apspriež ar tiem attiecīgo informāciju un ilgtspējas informācijas iegūšanas un pārbaudes līdzekļus. Darbinieku viedokli, ciktāl attiecināms, dara zināmu atbilstīgajām valdes, padomes un citām līdzīgām pārvaldes institūcijām.
(10) Likuma subjekts, kas ir maza un vidēja sabiedrība, ja šīs sabiedrības pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū, maza un nesarežģīta iestāde, kaptīvā apdrošināšanas sabiedrība vai kaptīvā pārapdrošināšanas sabiedrība, neatkarīgi no šā likuma 5. un 6. panta attiecināmības un šā panta otrās, trešās, ceturtās, piektās, sestās, septītās un astotās daļas prasībām var savu ilgtspējas ziņu sniegšanu ierobežot, norādot tikai šādu informāciju:
1) īss likuma subjekta darbības modeļa un stratēģijas apraksts;
2) apraksts par likuma subjekta politiku saistībā ar ilgtspējas jautājumiem;
3) likuma subjekta galvenā faktiskā vai iespējamā nelabvēlīgā ietekme uz ilgtspējas jautājumiem un jebkura darbība, ko likuma subjekts veicis, lai novērstu, mazinātu, labotu vai izbeigtu faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo ietekmi;
4) likuma subjekta būtiskāko ar ilgtspējas jautājumiem saistīto risku apraksts un ziņas par likuma subjekta īstenoto attiecīgo risku vadības procesu;
5) galvenie rādītāji, kas vajadzīgi šā panta desmitās daļas 1., 2., 3. un 4. punktā minētās informācijas atklāšanai.
(11) Likuma subjekts, uz kuru attiecas šā panta desmitās daļas nosacījumi, sagatavo ilgtspējas ziņojumu saskaņā ar šā likuma 11. pantā minētajiem mazo un vidējo sabiedrību ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem.
(12) Ja likuma subjekts ir izpildījis šā panta pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā, sestajā, septītajā, astotajā, devītajā un desmitajā daļā noteiktās prasības, uzskatāms, ka tas ir izpildījis gada pārskata un konsolidētā gada pārskata sagatavošanu reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto pienākumu attiecībā uz noteiktu nefinanšu rādītāju sniegšanu.
5. pants. Atbrīvojums likuma subjektam — meitas sabiedrībai — no pienākuma sagatavot ilgtspējas ziņojumu
(1) Likuma subjekts — meitas sabiedrība — ir atbrīvots no pienākuma sagatavot ilgtspējas ziņojumu šā likuma 4. pantā noteiktajā kārtībā, ja ziņas par šā subjekta un tā meitas sabiedrības ilgtspējas jautājumiem ir iekļautas citas Latvijas Republikā vai Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētas mātes sabiedrības konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā, kurš sagatavots atbilstoši šā likuma 7. panta prasībām, ar nosacījumu, ka šā subjekta vadības ziņojumā ir iekļauta šāda informācija:
1) tās mātes sabiedrības nosaukums un juridiskā adrese, kura sniedz informāciju koncerna līmenī saskaņā ar šā likuma 4. panta astoto daļu;
2) tīmekļvietnes saite uz mātes sabiedrības konsolidēto vadības ziņojumu un uz šā likuma 16. pantā noteiktajā kārtībā sagatavoto apliecinājuma ziņojumu;
3) informācija par šajā pantā noteiktā atbrīvojuma attiecināmību uz likuma subjektu.
(2) Meitas sabiedrība nodrošina, ka mātes sabiedrības konsolidētais vadības ziņojums ir publiskots tās tīmekļvietnē latviešu valodā.
(3) Šā panta pirmās daļas izpildei kredītiestādes, kuras ir pastāvīgi radniecīgas centrālajai iestādei, kas tās uzrauga saskaņā ar nosacījumiem, kuri paredzēti Regulas (ES) Nr. 575/2013 10. pantā (ja to piemēro), uzskata par minētās centrālās iestādes meitas sabiedrībām.
(4) Šā panta pirmās daļas izpildei apdrošināšanas sabiedrības, kuru centralizētu koordināciju veic cita sabiedrība atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 41. punkta "b" apakšpunktam, tiek uzskatītas par koncerna mātes sabiedrības meitas sabiedrībām.
(5) Šā panta pirmajā daļā noteikto atbrīvojumu nepiemēro tādiem šajā pantā minētajiem likuma subjektiem, kas ir lielas sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
6. pants. Atbrīvojums trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrībai no pienākuma sagatavot ilgtspējas ziņojumu
(1) Trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība ir atbrīvota no pienākuma sagatavot ilgtspējas ziņojumu šā likuma 4. pantā noteiktajā kārtībā, ja ziņas par šā likuma subjekta un tā meitas sabiedrības (ja attiecināms) ilgtspējas jautājumiem ir iekļautas trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā, kurš sagatavots saskaņā ar ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem, kas pieņemti atbilstoši šā likuma 10. pantam, vai veidā, kas ir līdzvērtīgs minētajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem, un ir ievēroti visi šādi nosacījumi:
1) šā panta pirmajā daļā minētā likuma subjekta vadības ziņojumā ir iekļauta šāda informācija:
a) tās trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības nosaukums un juridiskā adrese, kura sniedz informāciju koncerna līmenī saskaņā ar ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem vai veidā, kas ir līdzvērtīgs minētajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem,
b) tīmekļvietnes saite uz publiskoto trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības konsolidēto ilgtspējas ziņojumu un apliecinājuma ziņojumu,
c) informācija par šajā pantā noteiktā atbrīvojuma attiecināmību uz likuma subjektu;
2) ja mātes sabiedrība ir reģistrēta trešajā valstī, tad šādas mātes sabiedrības konsolidēto ilgtspējas ziņojumu un apliecinājuma ziņojumu, kuru sniegusi viena vai vairākas personas vai juridiskās personas, kuras ir pilnvarotas sniegt apliecinājuma ziņojumu saskaņā ar tiesību aktiem, kas reglamentē minēto mātes sabiedrību, publisko saskaņā ar attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktajiem gada pārskata publiskošanas nosacījumiem un saskaņā ar noteiktajām prasībām par publiskošanu, kas reglamentē atbrīvoto trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrību;
3) ja likuma subjekta mātes sabiedrība ir reģistrēta trešajā valstī, Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija regulas (ES) Nr. 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza regulu (ES) 2019/2088 (turpmāk — Regula (ES) Nr. 2020/852) 8. pantā paredzēto publiskojamo informāciju par attiecīgā likuma subjekta un tā meitas sabiedrību darbību un ilgtspējas jautājumiem iekļauj likuma subjekta vadības ziņojumā vai konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā, ko sastādījusi trešajā valstī reģistrētā mātes sabiedrība.
(2) Trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība nodrošina, ka trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības konsolidētais ilgtspējas ziņojums ir publiskots tās tīmekļvietnē latviešu valodā.
(3) Šā panta pirmās daļas izpildei kredītiestādes, kuras ir pastāvīgi radniecīgas centrālajai iestādei, kas tās uzrauga saskaņā ar nosacījumiem, kuri paredzēti Regulas (ES) Nr. 575/2013 10. pantā (ja to piemēro), uzskata par minētās centrālās iestādes meitas sabiedrībām.
(4) Šā panta pirmās daļas izpildei apdrošināšanas sabiedrības, kuru centralizētu koordināciju veic cita sabiedrība atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 41. punkta "b" apakšpunktam, tiek uzskatītas par koncerna mātes sabiedrības meitas sabiedrībām.
(5) Šā panta pirmajā daļā noteikto atbrīvojumu nepiemēro tādiem šajā pantā minētajiem likuma subjektiem, kas ir lielas sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
7. pants. Konsolidētais ilgtspējas ziņojums
(1) Liela koncerna mātes sabiedrībai ir pienākums konsolidētajā vadības ziņojumā iekļaut ilgtspējas informāciju, kura sniedz izpratni par koncerna darbības ietekmi uz ilgtspējas jautājumiem, un informāciju par to, kā ilgtspējas jautājumi ietekmē koncerna attīstību, darbības rezultātus un stāvokli, — konsolidēto ilgtspējas ziņojumu. Minētā ilgtspējas informācija konsolidētajā vadības ziņojumā ir skaidri identificējama un iekļauta atsevišķā sadaļā.
(2) Informācija, kas minēta šā panta pirmajā daļā, ir šāda:
1) īss koncerna darbības modeļa un stratēģijas apraksts, tostarp:
a) darbības modeļa un stratēģijas noturība pret riskiem, kas saistīti ar ilgtspējas jautājumiem,
b) iespējas, kas saistītas ar ilgtspējas jautājumiem,
c) plāni, citstarp īstenošanas darbības un saistītie finanšu un investīciju plāni, kuru mērķis ir nodrošināt, ka koncerna darbības modelis un stratēģija ir vērsti uz pārkārtošanos uz ilgtspējīgu ekonomiku un globālās sasilšanas ierobežošanu līdz 1,5 °C saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām ietvaros 2015. gada 12. decembrī pieņemto Parīzes nolīgumu un mērķi līdz 2050. gadam panākt klimatneitralitāti, kā noteikts Regulā (ES) Nr. 2021/1119 un attiecīgā gadījumā ar to, cik lielā mērā likuma subjektu ietekmē ar oglēm, naftu un gāzi saistītas darbības,
d) informācija par to, kā koncerna darbības modelī un stratēģijā ir ņemtas vērā koncerna ieinteresēto personu (personu, kuras var ietekmēt likuma subjektu vai kuras likuma subjekts var ietekmēt) intereses un koncerna ietekme uz ilgtspējas jautājumiem,
e) informācija par to, kā koncerna stratēģija tiek īstenota attiecībā uz ilgtspējas jautājumiem;
2) apraksts par koncerna izvirzītajiem ilgtspējas mērķiem, rādītājiem un plānotajiem termiņiem un, ja piemērojams, absolūtie siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas mērķi un rādītāji vismaz 2030. un 2050. gadam, apraksts par koncerna īstenotajiem pasākumiem un paziņojums par vides faktoru mērķu un rādītāju sasaisti ar zinātniski pamatotiem datiem;
3) apraksts par konsolidācijā iesaistīto likuma subjektu valdes, padomes un citu līdzīgas pārvaldes institūciju funkcijām ilgtspējas jautājumu risināšanā un to zinātību un prasmju atbilstību funkciju izpildei vai par resursiem, kas pieejami šādu zinātību vai prasmju ieguvei;
4) apraksts par koncerna politiku saistībā ar ilgtspējas jautājumiem;
5) informācija par konsolidācijā iesaistīto likuma subjektu valdei, padomei un citām līdzīgām pārvaldes institūcijām pieejamiem veicināšanas pasākumiem saistībā ar ilgtspējas jautājumu risināšanu;
6) apraksts par:
a) koncerna īstenoto rūpības pienākuma procesu attiecībā uz ilgtspējas jautājumiem, ja attiecināms, — atbilstoši Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajām pienācīgas rūpības pienākuma procesa prasībām,
b) galveno faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo ietekmi, kas saistīta ar paša koncerna darbību un vērtību ķēdi, arī tā produktiem un pakalpojumiem, tai skaitā darījumu attiecībām un piegāžu ķēdi, darbībām, kuras veiktas, lai identificētu un uzraudzītu minēto ietekmi, un cita veida nelabvēlīgu ietekmi, kuru koncerna mātes sabiedrībai ir pienākums identificēt saskaņā ar citām Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajām pienācīgas rūpības pienākuma procesa prasībām,
c) jebkuru darbību, ko koncerns veicis, lai novērstu, mazinātu, labotu vai izbeigtu faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo ietekmi, un šādu darbību rezultātiem;
7) koncerna būtiskāko ar ilgtspējas jautājumiem saistīto risku apraksts, tostarp nozīmīgāko ietekmes faktoru raksturojums un ziņas par koncerna īstenoto attiecīgo risku vadības procesu;
8) rādītāji, kas attiecas uz šīs daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6. un 7. punktā minētās informācijas atklāšanu.
(3) Koncerna mātes sabiedrība konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā iekļauj informāciju par ilgtspējas informācijas ieguves avotiem un metodēm. Konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā informācija norādāma īstermiņa, vidēja termiņa un ilgtermiņa perspektīvā, ja attiecināms.
(4) Saskaņā ar šā panta pirmo un otro daļu sniegtajā informācijā, kur tas nepieciešams, ietver informāciju par paša koncerna darbību un par tā vērtību ķēdi, arī tā produktiem un pakalpojumiem, komercdarbības attiecībām un piegāžu ķēdēm.
(5) Ja visa nepieciešamā informācija saskaņā ar šā panta ceturto daļu par koncerna vērtību ķēdi nav pieejama, pirmajos trijos pārskata gados (pēc šajā likumā attiecīgajam koncernam noteiktā pienākuma sagatavot ilgtspējas ziņojumu) mātes sabiedrība apraksta centienus (pasākumus), kas veikti, lai iegūtu informāciju par savu vērtību ķēdi, iemeslus, kuru dēļ visu nepieciešamo informāciju nebija iespējams iegūt, un savus plānus nepieciešamās informācijas iegūšanai nākotnē.
(6) Attiecīgā gadījumā, ja tas nepieciešams, šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajā informācijā iekļauj arī atsauces un papildu skaidrojumus par citu informāciju, kas iekļauta konsolidētajā vadības ziņojumā, un par summām, kuras norādītas konsolidētajā finanšu pārskatā saistībā ar ilgtspējas jautājumiem.
(7) Izņēmuma gadījumā koncerna mātes sabiedrība var nesniegt informāciju par notikumiem, kuru iestāšanās ir sagaidāma tuvākā gada laikā, vai par sarunu procesā esošiem jautājumiem, ja ir izpildīti abi šādi nosacījumi:
1) mātes sabiedrības valde vai personālsabiedrības biedri, kuriem ir pārstāvības tiesības, rakstveida ziņojumā minētās mātes sabiedrības akcionāru (dalībnieku) sapulcei sniedz skaidrojumu par apstākļiem, kuru dēļ minētās informācijas izpaušana nopietni kaitētu koncerna komercdarbībai;
2) minētās informācijas nesniegšana nav šķērslis skaidras un patiesas izpratnes iegūšanai par koncerna attīstību, darbības rezultātiem, finansiālo stāvokli un koncerna komercdarbības ietekmi.
(8) Ja konsolidācijā iesaistītajam likuma subjektam konstatē būtiskas atšķirības starp koncernam būtiskajiem riskiem vai koncerna ietekmi un riskiem, kas apdraud vienu vai vairākas meitas sabiedrības, vai meitas sabiedrības vai meitas sabiedrību ietekmi, šāds likuma subjekts nodrošina pienācīgu izpratni attiecīgi par vienas vai vairāku šādu meitas sabiedrību būtiskajiem riskiem un vienas vai vairāku šādu meitas sabiedrību ietekmi.
(9) Konsolidācijā iesaistītais likuma subjekts norāda, vai konsolidācijā iekļautās meitas sabiedrības ir atbrīvotas no ilgtspējas ziņojuma sagatavošanas gada pārskata vadības ziņojumā vai konsolidētajā līmenī attiecīgi saskaņā ar šā likuma 5. un 8. pantu.
(10) Mātes sabiedrība šā panta pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā minēto informāciju sniedz saskaņā ar šā likuma 10. pantā minētajiem ar Eiropas Komisijas īstenošanas aktiem apstiprinātajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem.
(11) Mātes sabiedrības valde, sagatavojot šā panta otrajā daļā, tostarp tās 6. punktā, minēto informāciju, savlaicīgi piemērotā apmērā informē savus darbinieku pārstāvjus, bet, ja tādu nav, — savus darbiniekus un apspriež ar tiem attiecīgo informāciju un ilgtspējas informācijas iegūšanas un pārbaudes līdzekļus. Darbinieku viedokli, ciktāl attiecināms, dara zināmu atbilstīgajām valdes, padomes un citām līdzīgām pārvaldes institūcijām.
(12) Ja mātes sabiedrība ir izpildījusi šā panta pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā, sestajā, septītajā, astotajā, devītajā un desmitajā daļā noteiktās prasības, uzskatāms, ka tā ir izpildījusi gada pārskata un konsolidētā gada pārskata sagatavošanu reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto pienākumu attiecībā uz noteiktu nefinanšu rādītāju sniegšanu un šā likuma 4. pantā noteikto pienākumu sagatavot ilgtspējas ziņojumu.
8. pants. Atbrīvojums mātes sabiedrībai, kas ir arī meitas sabiedrība, no pienākuma sagatavot konsolidēto ilgtspējas ziņojumu
(1) Mātes sabiedrība, kas ir arī meitas sabiedrība, ir atbrīvota no pienākuma sagatavot konsolidēto ilgtspējas ziņojumu šā likuma 7. pantā noteiktajā kārtībā, ja ziņas par šā subjekta un tās meitas sabiedrību ilgtspējas jautājumiem ir iekļautas citas Latvijas Republikā vai Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētas sabiedrības sagatavotajā konsolidētajā vadības ziņojumā, kurš sagatavots atbilstoši šā likuma 7. panta prasībām, ar nosacījumu, ka šīs atbrīvotās mātes sabiedrības vadības ziņojumā ir iekļauta šāda informācija:
1) tās mātes sabiedrības nosaukums un juridiskā adrese, kura sniedz informāciju koncerna līmenī saskaņā ar šā likuma 7. panta desmito daļu;
2) tīmekļvietnes saite uz mātes sabiedrības konsolidēto vadības ziņojumu un uz šā likuma 16. pantā noteiktajā kārtībā sagatavoto apliecinājuma ziņojumu;
3) informācija par šajā pantā noteiktā atbrīvojuma attiecināmību uz šo likuma subjektu.
(2) Mātes sabiedrība, kas ir arī meitas sabiedrība, nodrošina, ka mātes sabiedrības konsolidētais vadības ziņojums ir publiskots tās tīmekļvietnē latviešu valodā.
(3) Šā panta pirmās daļas izpildei kredītiestādes, kuras ir pastāvīgi radniecīgas centrālajai iestādei, kura tās uzrauga saskaņā ar nosacījumiem, kas paredzēti Regulas (ES) Nr. 575/2013 10. pantā (ja to piemēro), uzskata par minētās centrālās iestādes meitas sabiedrībām.
(4) Šā panta pirmās daļas izpildei apdrošināšanas sabiedrības, kuru centralizētu koordināciju veic cita sabiedrība atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 41. punkta "b" apakšpunktam, tiek uzskatītas par koncerna mātes sabiedrības meitas sabiedrībām.
(5) Šā panta pirmajā daļā noteikto atbrīvojumu nepiemēro tādiem šajā pantā minētajiem likuma subjektiem, kas ir lielas sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
9. pants. Atbrīvojums mātes sabiedrībai, kas ir arī meitas sabiedrība trešajā valstī reģistrētai mātes sabiedrībai, no pienākuma sagatavot konsolidēto ilgtspējas ziņojumu
(1) Mātes sabiedrība, kas ir arī meitas sabiedrība trešajā valstī reģistrētai mātes sabiedrībai, ir atbrīvota no pienākuma sagatavot konsolidēto ilgtspējas ziņojumu šā likuma 7. pantā noteiktajā kārtībā, ja ziņas par šā likuma subjekta un tā meitas sabiedrības (ja attiecināms) ilgtspējas jautājumiem ir iekļautas trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā, kurš sagatavots saskaņā ar ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem, kas pieņemti atbilstoši šā likuma 10. pantam, vai veidā, kas ir līdzvērtīgs minētajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem, un ir ievēroti visi šādi nosacījumi:
1) šā panta pirmajā daļā minētā likuma subjekta vadības ziņojumā ir iekļauta šāda informācija:
a) tās trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības nosaukums un juridiskā adrese, kura sniedz informāciju koncerna līmenī saskaņā ar ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem vai veidā, kas ir līdzvērtīgs minētajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem,
b) tīmekļvietnes saite uz publiskoto trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības konsolidēto ilgtspējas ziņojumu un apliecinājuma ziņojumu,
c) informācija par šajā pantā noteiktā atbrīvojuma attiecināmību uz šo likuma subjektu;
2) ja mātes sabiedrība ir reģistrēta trešajā valstī, tad šādas mātes sabiedrības konsolidēto ilgtspējas ziņojumu un apliecinājuma ziņojumu, kuru sniegusi viena vai vairākas personas vai juridiskās personas, kuras ir pilnvarotas sniegt apliecinājuma ziņojumu saskaņā ar tiesību aktiem, kas reglamentē minēto mātes sabiedrību, publisko saskaņā ar attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktajiem gada pārskata publiskošanas nosacījumiem un saskaņā ar prasībām par publiskošanu, kas reglamentē atbrīvoto mātes sabiedrību;
3) ja mātes sabiedrība ir reģistrēta trešajā valstī, Regulas (ES) Nr. 2020/852 8. pantā paredzēto publiskojamo informāciju par attiecīgā likuma subjekta un tā meitas sabiedrību darbību un ilgtspējas jautājumiem iekļauj mātes sabiedrības vadības ziņojumā vai konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā, ko sastādījusi trešajā valstī reģistrētā mātes sabiedrība.
(2) Mātes sabiedrība, kas ir meitas sabiedrība trešajā valstī reģistrētai mātes sabiedrībai, nodrošina, ka trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības konsolidētais ilgtspējas ziņojums ir publiskots tās tīmekļvietnē latviešu valodā.
(3) Šā panta pirmās daļas izpildei kredītiestādes, kuras ir pastāvīgi radniecīgas centrālajai iestādei, kura tās uzrauga saskaņā ar nosacījumiem, kas paredzēti Regulas (ES) Nr. 575/2013 10. pantā (ja to piemēro), uzskata par minētās centrālās iestādes meitas sabiedrībām.
(4) Šā panta pirmās daļas izpildei apdrošināšanas sabiedrības, kuru centralizētu koordināciju veic cita sabiedrība atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 41. punkta "b" apakšpunktam, tiek uzskatītas par koncerna mātes sabiedrības meitas sabiedrībām.
(5) Šā panta pirmajā daļā noteikto atbrīvojumu nepiemēro tādiem šajā pantā minētajiem likuma subjektiem, kas ir lielas sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
III nodaļa
Ilgtspējas ziņu sniegšanas standarti un vienotais elektroniskais ziņošanas
formāts
10. pants. Ilgtspējas ziņu sniegšanas standarti
(1) Ilgtspējas ziņojums un arī konsolidētais ilgtspējas ziņojums tiek sagatavots saskaņā ar šā likuma 4. un 7. pantā noteiktajām prasībām atbilstoši ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem, kuri pieņemti saskaņā ar Komisijas 2023. gada 31. jūlija deleģēto regulu (ES) Nr. 2023/2772, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2013/34/ES papildina attiecībā uz ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem.
(2) Ilgtspējas ziņu sniegšanas standartos, ņemot vērā konkrētā ilgtspējas ziņu sniegšanas standarta priekšmetu, nosaka informāciju, kuru likuma subjektam ir pienākums atklāt par ilgtspējas jautājumiem.
11. pants. Ilgtspējas ziņu sniegšanas standarti mazai un vidējai sabiedrībai
Likuma subjekts, kas ir maza un vidēja sabiedrība, ja šīs sabiedrības pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū, maza un nesarežģīta iestāde, kaptīvā apdrošināšanas sabiedrība vai kaptīvā pārapdrošināšanas sabiedrība, saskaņā ar šā likuma 4. panta desmito daļu ilgtspējas ziņojumu sagatavo atbilstoši ar Eiropas Komisijas īstenošanas aktiem apstiprinātajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem mazai un vidējai sabiedrībai.
12. pants. Vienotais elektroniskais ziņošanas formāts
(1) Sabiedrības, uz kurām attiecas šā likuma 4. panta prasības, sagatavo vadības ziņojumu elektroniskā ziņošanas formātā saskaņā ar Komisijas 2018. gada 17. decembra deleģētās regulas (ES) Nr. 2019/815, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2004/109/EK papildina attiecībā uz regulatīvajiem tehniskajiem standartiem par vienotā elektroniskās ziņošanas formāta specifikāciju (turpmāk — Regula (ES) Nr. 2019/815) 3. pantu un iezīmē ilgtspējas ziņojumā sniegto ilgtspējas informāciju, tostarp Regulas (ES) 2020/852 8. pantā noteikto atklājamo informāciju, atbilstīgi minētajā deleģētajā regulā noteiktajam elektroniskās ziņošanas formātam.
(2) Likuma subjekts, kas ir mātes sabiedrība, uz kuru attiecas šā likuma 7. pants, sagatavo konsolidēto vadības ziņojumu elektroniskā ziņošanas formātā saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 2019/815 3. pantu un iezīmē ilgtspējas ziņojumā sniegto ilgtspējas informāciju, tostarp Regulas (ES) Nr. 2020/852 8. pantā noteikto atklājamo informāciju, atbilstīgi minētajā deleģētajā regulā noteiktajam elektroniskās ziņošanas formātam.
IV nodaļa
Ilgtspējas ziņojumi attiecībā uz trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrībām un
trešās valsts sabiedrības filiālēm
13. pants. Trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrības ilgtspējas ziņojuma sagatavošanas un publiskošanas prasības
(1) Šā likuma 3. panta pirmās daļas 3. punktā minētā trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība, ja trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības neto apgrozījums koncerna līmenī Eiropas Savienībā secīgi divus pārskata gadus pēc kārtas bilances datumā pārsniedz 150 000 000 euro, publisko ilgtspējas ziņojumu, kas ietver šā likuma 7. panta otrās daļas 1. punkta "c", "d", "e" apakšpunktā, 2., 3., 4., 5., 6. punktā un, ja attiecināms, 8. punktā norādīto informāciju, publiskojot ilgtspējas ziņojumu trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības koncerna līmenī.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētais ilgtspējas ziņojums ir sagatavojams atbilstoši ar Eiropas Komisijas īstenošanas aktiem apstiprinātajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem trešo valstu sabiedrībām.
(3) Neatkarīgi no šā panta otrās daļas šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojumu var sagatavot saskaņā ar šā likuma 10. pantā norādītajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem vai tādā veidā, kas ir līdzvērtīgs minētajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem.
(4) Ja šā panta pirmajā daļā minētā informācija, kas nepieciešama ilgtspējas ziņojuma sagatavošanai, nav pieejama, trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība pieprasa, lai tās trešajā valstī reģistrētā mātes sabiedrība sniedz visu informāciju, kas tai nepieciešama ilgtspējas ziņojuma sagatavošanai un publiskošanai.
(5) Ja visa prasītā informācija netiek sniegta, trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība sagatavo un publisko šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojumu, kurā iekļauj visu tās rīcībā esošo, iegūto vai saņemto informāciju, un izdod (sagatavo) paziņojumu, kurā norāda, ka tās trešajā valstī reģistrētā mātes sabiedrība nav sniegusi vajadzīgo informāciju.
(6) Šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojumu publisko kopā ar apliecinājuma ziņojumu, ko sniegusi viena vai vairākas personas vai sabiedrības, kuras pilnvarotas to darīt saskaņā ar trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības vai dalībvalsts tiesību aktiem.
(7) Ja trešajā valstī reģistrētā mātes sabiedrība nesniedz apliecinājuma ziņojumu saskaņā ar šā panta sesto daļu, trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība izdod (sagatavo) paziņojumu, kurā norāda, ka tās trešajā valstī reģistrētā mātes sabiedrība nav sniegusi apliecinājuma ziņojumu.
(8) Ilgtspējas ziņojumu kopā ar apliecinājuma ziņojumu un attiecīgā gadījumā šā panta piektajā daļā minēto paziņojumu, ņemot vērā attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktos gada pārskata iesniegšanas termiņus, iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā.
(9) Ilgtspējas ziņojums, ko iesniedz šā panta astotajā daļā noteiktajā kārtībā, ir sagatavojams latviešu valodā vai tulkojams latviešu valodā, ja trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība saņēmusi trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības ilgtspējas ziņojumu un tas nav latviešu valodā.
(10) Trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība ilgtspējas ziņojumu kopā ar apliecinājuma ziņojumu un attiecīgā gadījumā šā panta piektajā daļā minēto paziņojumu, ņemot vērā attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktos gada pārskata iesniegšanas termiņus, bez maksas publisko trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrības tīmekļvietnē.
14. pants. Trešās valsts sabiedrības filiāles ilgtspējas ziņojuma sagatavošanas un publiskošanas prasības
(1) Šā likuma 3. panta pirmās daļas 4. punktā minētā trešās valsts sabiedrības filiāle publisko ilgtspējas ziņojumu, kurā ietverta informācija, kas norādīta šā likuma 7. panta otrās daļas 1. punkta "c", "d", "e" apakšpunktā, 2., 3., 4., 5., 6. punktā, un, ja attiecināms, 8. punktā norādīto informāciju, publiskojot ilgtspējas ziņojumu trešajā valstī reģistrētās sabiedrības grupas līmenī vai, ja nav attiecināms, individuālā līmenī.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto trešās valsts sabiedrības filiāle piemēro tikai tad, ja tās trešajā valstī reģistrētajai sabiedrībai nav šā likuma 13. pantā minētās trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrības.
(3) Šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojumu sagatavo atbilstoši ar Eiropas Komisijas īstenošanas aktiem apstiprinātajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem trešo valstu sabiedrībām.
(4) Neatkarīgi no šā panta trešās daļas šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojumu var sagatavot saskaņā ar šā likuma 10. pantā norādītajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem vai tādā veidā, kas ir līdzvērtīgs minētajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem.
(5) Ja šā panta pirmajā daļā minētā informācija, kas nepieciešama ilgtspējas ziņojuma sagatavošanai, nav pieejama, trešās valsts sabiedrības filiāle pieprasa, lai tās trešajā valstī reģistrētā sabiedrība sniedz visu informāciju, kas tai nepieciešama ilgtspējas ziņojuma sagatavošanai un publiskošanai.
(6) Ja visa prasītā informācija netiek sniegta, trešās valsts sabiedrības filiāle sagatavo un publisko šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojumu, kurā iekļauj visu tās rīcībā esošo, iegūto vai saņemto informāciju, un izdod (sagatavo) paziņojumu, kurā norāda, ka tās trešajā valstī reģistrētā sabiedrība nav sniegusi vajadzīgo informāciju.
(7) Šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojumu publisko kopā ar apliecinājuma ziņojumu, ko sniegusi viena vai vairākas personas vai sabiedrības, kuras pilnvarotas to darīt saskaņā ar trešajā valstī reģistrētās sabiedrības vai dalībvalsts tiesību aktiem.
(8) Ja trešajā valstī reģistrētā sabiedrība nesniedz apliecinājuma ziņojumu saskaņā ar šā panta septīto daļu, trešās valsts sabiedrības filiāle izdod (sagatavo) paziņojumu, kurā norāda, ka tās trešajā valstī reģistrētā sabiedrība nav sniegusi apliecinājuma ziņojumu.
(9) Ilgtspējas ziņojumu kopā ar apliecinājuma ziņojumu un attiecīgā gadījumā šā panta sestajā daļā minēto paziņojumu ne vēlāk kā 12 mēnešus pēc pārskata gada bilances datuma elektroniski iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā.
(10) Valsts ieņēmumu dienests ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc šā panta devītajā daļā minēto dokumentu saņemšanas elektroniski nodod tos Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram (turpmāk — Uzņēmumu reģistrs). Dokumentus Uzņēmumu reģistram nodod tiešsaistes datu pārraides režīmā.
(11) Uzņēmumu reģistrs pēc šā panta devītajā daļā minēto dokumentu saņemšanas publisko tos savā tīmekļvietnē, un tie ir publiski pieejami bez maksas.
(12) Ilgtspējas ziņojums, ko iesniedz šā panta devītajā daļā noteiktajā kārtībā, ir sagatavojams latviešu valodā vai tulkojams latviešu valodā, ja trešās valsts sabiedrības filiāle saņēmusi trešajā valstī reģistrētās sabiedrības ilgtspējas ziņojumu un tas nav latviešu valodā.
(13) Ilgtspējas ziņojumā kopā ar apliecinājuma ziņojumu un attiecīgā gadījumā šā panta sestajā daļā minētajā paziņojumā norāda ziņas par šajā pantā noteikto ilgtspējas ziņojuma paziņojuma publiskošanas tīmekļvietni.
(14) Trešās valsts sabiedrības filiāle ilgtspējas ziņojumu kopā ar apliecinājuma ziņojumu un attiecīgā gadījumā šā panta sestajā daļā minēto paziņojumu ne vēlāk kā 12 mēnešus pēc pārskata gada bilances datuma bez maksas publisko trešās valsts sabiedrības filiāles tīmekļvietnē.
15. pants. Par ilgtspējas ziņojuma sagatavošanu un publiskošanu tīmekļvietnē atbildīgās personas
(1) Par ilgtspējas ziņojuma sagatavošanu un publiskošanu tīmekļvietnē šā likuma 13. pantā noteiktajā kārtībā ir atbildīga trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrības (akciju sabiedrības, sabiedrības ar ierobežotu atbildību) valde atbilstoši tās zināšanām un kompetencei.
(2) Par ilgtspējas ziņojuma sagatavošanu un publiskošanu tīmekļvietnē šā likuma 14. pantā noteiktajā kārtībā ir atbildīga persona vai personas, kuras pilnvarotas pārstāvēt trešās valsts sabiedrības filiāli, atbilstoši to zināšanām un kompetencei.
V nodaļa
Ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma apliecinājums
16. pants. Zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības apliecinājuma sniegšana
(1) Šā likuma 3. panta pirmajā daļā minētais likuma subjekts nodrošina, ka zvērināts revidents vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība (turpmāk — zvērināts revidents) reizi gadā — gada pārskata un konsolidētā gada pārskata revīzijas laikā — apliecina:
1) ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot) atbilstību šā likuma prasībām un ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem;
2) ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot) formāta un tajos ietverto ziņu iezīmēšanas (marķēšanas) prasību atbilstību šā likuma 12. pantam, kā arī Regulas (ES) Nr. 2020/852 8. pantam.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot) apliecinājumu var sniegt zvērināts revidents, kas šā likuma 3. panta pirmajā daļā minētajam likuma subjektam veic arī gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata (ja ir pienākums tādu sagatavot) revīziju. Šajā gadījumā zvērināts revidents ievēro Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktās ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniedzējam noteiktās prasības.
(3) Zvērināts revidents ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot) apliecinājumu sniedz un apliecinājuma ziņojumu sagatavo saskaņā ar Revīzijas pakalpojumu likumu un ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma standartiem.
17. pants. Likuma subjekta pienākums un atbildība
(1) Šā likuma 3. panta pirmajā daļā minētais likuma subjekts sniedz zvērinātam revidentam visu nepieciešamo informāciju, lai zvērināts revidents varētu sniegt šā likuma 16. panta pirmajā daļā noteikto apliecinājumu.
(2) Par šā likuma 16. panta pirmajā daļā minētā apliecinājuma nodrošināšanu ir atbildīga likuma subjekta valde.
Pārejas noteikumi
1. Līdz 2030. gada 6. janvārim tāda Eiropas Savienībā reģistrēta meitas sabiedrība, kuras mātes sabiedrību nereglamentē Eiropas Savienības dalībvalsts tiesību akti un kurai no koncerna meitas sabiedrībām, kas reģistrētas Eiropas Savienībā vienā no pieciem iepriekšējiem pārskata gadiem, Eiropas Savienībā ir lielākais apgrozījums, attiecīgā gadījumā konsolidēti var sagatavot konsolidētu ilgtspējas ziņojumu saskaņā ar šā likuma 7. pantu, ietverot visas šādas trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības meitas sabiedrības, kuras reģistrētas Eiropas Savienībā un uz kurām attiecas šā likuma 4. vai 7. pants.
2. Līdz 2030. gada 6. janvārim atļauts šo pārejas noteikumu 1. punktā minētajā ilgtspējas ziņojumā iekļaut Regulas (ES) Nr. 2020/852 8. pantā noteikto informāciju par darbībām, ko veic šo pārejas noteikumu 1. punktā minētie subjekti.
3. Šo pārejas noteikumu 1. punktā minēto konsolidēto ilgtspējas ziņojumu Latvijas Republikā reģistrētā meitas sabiedrība publisko saskaņā ar attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktajiem gada pārskata publiskošanas nosacījumiem.
4. Piemērojot šā likuma 5. un 6. pantā un 8. un 9. pantā noteikto atbrīvojumu attiecīgi meitas sabiedrībai un mātes sabiedrībai, ziņošanu atbilstoši šo pārejas noteikumu 1. punktā norādītajai kārtībai uzskata par mātes sabiedrības ziņošanu koncerna līmenī attiecībā uz konsolidācijā iekļautajām sabiedrībām. Uzskata, ka ziņošana atbilstoši šo pārejas noteikumu 2. punktā norādītajai kārtībai atbilst attiecīgi šā likuma 6. un 9. pantā minētajiem nosacījumiem.
5. Lielai sabiedrībai, kura ir sabiedriskas nozīmes struktūra un kuras darbinieku skaits ir lielāks par 500, ir pienākums sagatavot šā likuma 4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu, sākot ar 2024. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2024. gada 1. janvārī vai 2024. kalendāra gada laikā).
6. Liela koncerna mātes sabiedrībai, kura ir sabiedriskas nozīmes struktūra un kuras darbinieku skaits ir lielāks par 500, ir pienākums sagatavot šā likuma 7. pantā minēto konsolidēto ilgtspējas ziņojumu, sākot ar 2024. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2024. gada 1. janvārī vai 2024. kalendāra gada laikā).
7. Lielai sabiedrībai ir pienākums sagatavot šā likuma 4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu, sākot ar 2025. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2025. gada 1. janvārī vai 2025. kalendāra gada laikā).
8. Liela koncerna mātes sabiedrībai ir pienākums sagatavot šā likuma 7. pantā minēto konsolidēto ilgtspējas ziņojumu, sākot ar 2025. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2025. gada 1. janvārī vai 2025. kalendāra gada laikā).
9. Mazai un vidējai sabiedrībai, ja šo sabiedrību pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū, ir pienākums sagatavot šā likuma 4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu, sākot ar 2026. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2026. gada 1. janvārī vai 2026. kalendāra gada laikā).
10. Maza un vidēja sabiedrība, ja šo sabiedrību pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū, par pārskata gadiem, kuri sākas pirms 2028. gada 1. janvāra, var vadības ziņojumā neiekļaut šā likuma 4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu. Šādos gadījumos likuma subjekts vadības ziņojumā sniedz īsu pamatojumu tam, kādēļ ziņas par ilgtspējas jautājumiem netiek sniegtas.
11. Mazām un nesarežģītām iestādēm ir pienākums sagatavot šā likuma 4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu, sākot ar 2026. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2026. gada 1. janvārī vai 2026. kalendāra gada laikā), ja tās atbilst vienai no šādām sabiedrībām:
1) liela sabiedrība;
2) maza vai vidēja sabiedrība, ja šo sabiedrību pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
12. Kaptīvām apdrošināšanas sabiedrībām un kaptīvām pārapdrošināšanas sabiedrībām ir pienākums sagatavot šā likuma 4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu, sākot ar 2026. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2026. gada 1. janvārī vai 2026. kalendāra gada laikā), ja tās atbilst vienai no šādām sabiedrībām:
1) liela sabiedrība;
2) maza vai vidēja sabiedrība, ja šo sabiedrību pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
13. Mazas un nesarežģītas iestādes un kaptīvās apdrošināšanas sabiedrības un kaptīvās pārapdrošināšanas sabiedrības par pārskata gadiem, kuri sākas pirms 2028. gada 1. janvāra, vadības ziņojumā var neiekļaut šā likuma 4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu, ja tās ir mazas un vidējas sabiedrības un to pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū. Šādos gadījumos likuma subjekts vadības ziņojumā sniedz īsu pamatojumu tam, kādēļ ziņas par ilgtspējas jautājumiem netiek sniegtas.
14. Šā likuma 12. panta pirmajā un otrajā daļā ietvertā prasība sagatavot vadības ziņojumu un konsolidēto vadības ziņojumu vienotajā elektroniskajā ziņošanas formātā saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 2019/815 3. pantu un iezīmēt ilgtspējas ziņojumā un konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā sniegto ilgtspējas informāciju, tostarp Regulas (ES) Nr. 2020/852 8. pantā noteikto atklājamo informāciju, piemērojama, sākot ar nākamo dienu pēc tam, kad stājas spēkā Eiropas Komisijas deleģētais tiesību akts, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 2019/815 attiecībā uz iezīmēšanas tehniskajām prasībām.
15. Trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrībai vai trešās valsts sabiedrības filiālei no šā likuma IV nodaļas izrietošie pienākumi ir piemērojami, sākot ar 2028. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2028. gada 1. janvārī vai 2028. kalendāra gada laikā).
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra direktīvas (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza regulu (ES) Nr. 537/2014, direktīvu 2004/109/EK, direktīvu 2006/43/EK un direktīvu 2013/34/ES.
Likums Saeimā pieņemts 2024. gada 26. septembrī.
Valsts prezidents E. Rinkēvičs
Rīgā 2024. gada 3. oktobrī