Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2023/11
Aizkrauklē 2023. gada 20. jūlijā
Par Aizkraukles novada pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošo dzīvojamo telpu īres maksas noteikšanas kārtību
APSTIPRINĀTI
ar Aizkraukles novada domes
2023. gada 20. jūlija sēdes lēmumu Nr. 438 (prot. Nr. 8, 2. p.)
Izdoti saskaņā ar Dzīvojamo telpu īres likuma
31. panta pirmo daļu un likuma "Par palīdzību dzīvokļu
jautājumu risināšanā" 21.9 panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka Aizkraukles novada pašvaldībai piederošo, tiesiskajā valdījumā esošu dzīvojamo telpu klasifikāciju, īres maksas apmēru tajās dzīvojošiem īrniekiem un īres maksas aprēķināšanas metodiku.
II. Dzīvojamo telpu klasifikācija
2. Dzīvojamās telpas pēc labiekārtojuma līmeņa tiek iedalītas sekojošās grupās:
2.1. labiekārtota dzīvojamā telpa – dzīvojamā telpa, kurā ir pieejama centralizēta siltumapgāde, ūdens apgāde, kanalizācija, vanna/duša un tualete;
2.2. daļēji labiekārtota dzīvojamā telpa – dzīvojamā telpa, kurā ir pieejama individuālā siltumapgāde, ūdens apgāde un kanalizācija, tualete atrodas dzīvojamajā telpā vai dzīvojamajā ēkā;
2.3. dzīvojamā telpa bez ērtībām – dzīvojamā telpa, kurā ir pieejama individuālā siltumapgāde, ūdens apgāde ārpus dzīvojamās telpas un tualete ārpus dzīvojamās ēkas.
3. Dzīvojamā telpa tiek klasificēta zemāka labiekārtojuma līmenī, ja tā neatbilst pilnīgi visiem augstākā labiekārtojuma līmeņa nosacījumiem.
III. Īres maksa un aprēķināšanas kārtība
4. Maksa par dzīvojamās telpas lietošanu ir īres maksas vērtība, ko īrnieks maksā izīrētājam par dzīvojamās telpas kopējās platības vienu kvadrātmetru mēnesī, kas reizināta ar dzīvojamās telpas kopējo platību kvadrātmetros.
5. Īres maksa par dzīvojamās telpu tiek aprēķināta, izmantojot formulu:
ĪM = KdVGr x K/12xPL, kur
ĪM – īres maksas apmērs mēnesī, kur
KdVGr – vidējā kadastrālā vērtība par 1m2 attiecīgajā labiekārtojuma grupā attiecīgajā teritorijā, kuru nosaka pašvaldība ar atsevišķu lēmumu.
K – īres maksas koeficients - noteiktā īres maksas % likme no vidējā kadastrālā vērtības.
PL – dzīvojamās telpas kopējā platība kvadrātmetros.
6. Īres maksas koeficients tiek noteikts, nosakot pārejas periodu 3 gadi:
6.1. no 2024. gada 1. janvāra – 5 %;
6.2. no 2025. gada 1. janvāra – 10 %;
6.3. no 2026. gada 1. janvāra – 15 %.
7. Tiek noteikts, ka papildus īres maksai proporcionāli izīrētās dzīvojamās telpas platībai maksājami šādi obligātie maksājumi (normatīvajos aktos vai pakalpojuma sniedzēja noteiktajos termiņos un apmērā):
7.1. normatīvajos aktos noteiktais nekustamā īpašuma nodokļa maksājums un citi normatīvajos aktos noteiktie nodokļu maksājumi;
7.2. zemes nomas maksa vai likumiskās lietošanas maksa, ja dzīvojamā telpa atrodas uz citam īpašniekam piederošas zemes;
7.3. ar dzīvojamās telpas lietošanu saistīto pakalpojumu maksa saskaņā ar pakalpojuma sniedzēja noteiktajiem tarifiem;
7.4. plānotie dzīvojamās mājas obligāti veicamo pārvaldīšanas darbību izdevumi, kā arī maksājumi par turpmākajos periodos obligāto pārvaldīšanas darbību ietvaros veicamo dzīvojamās mājas remontu, atjaunošanu vai pārbūvi (uzkrājums), citi maksājumi, kas veicami, pamatojoties uz dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumiem, tai skaitā ņemto kredītu dzēšana.
8. Noteikumos noteiktā īres maksa tiek samazināta:
8.1. 50 % apmērā no Noteikumos noteiktās īres maksas dzīvojamai telpai, kurai noteikts sociālā dzīvokļa statuss;
8.2. 50 % apmērā no šajos noteikumos noteiktās īres maksas dzīvojamai telpai, kas piešķirta daudzbērnu ģimenēm. Par daudzbērnu ģimenēm šo saistošo noteikumu izpratnē uzskatāmas tādas ģimenes, kurās aug trīs vai vairāki nepilngadīgi bērni vai aizbilstamie. Par daudzbērnu ģimenēm uzskatāmas arī tādas ģimenes ar trīs un vairāk bērniem, kurās viens vai vairāki bērni ir vecumā no 18 līdz 24 gadiem un turpina mācīties kādā no vispārējās, profesionālās vai augstākās izglītības mācību iestādēm;
8.3. 100 % apmērā no šajos noteikumos noteiktās īres maksas dzīvojamai telpai, kas piešķirta bārenim vai bez vecāku gādības palikušam bērnam, kurš dzīvo viens un bez pārtraukuma turpina mācības vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē vai augstākās izglītības iestādē pilna laika studiju programmā, neapvienojot mācības ar algotu darbu, un kurš nav vecāks par 24 gadiem.
9. Pašvaldības dzīvojamo telpu īrnieks, kurš atbilst šo saistošo noteikumu 8.2. un 8.3. punktā minētajām personu kategorijām, Aizkraukles novada pašvaldībā iesniedz iesniegumu – ar lūgumu samazināt īres maksu.
10. Lēmumu par īres maksas samazināšanu pieņem Aizkraukles novada domes Dzīvokļu komisija.
11. Dzīvojamās telpas īres līgumiem, kuri noslēgti līdz noteikumu spēkā stāšanās brīdim, noteikumos noteikto īres maksu piemēro ar 2024. gada 1. janvāri.
12. Par grozījumiem dzīvojamās telpas īres maksā Izīrētājs brīdina Īrnieku 1 (vienu) mēnesi iepriekš, informāciju par grozījumiem iekļaujot rēķinā un interneta vietnē www.aizkraukle.lv. Paziņojums uzskatāms par līguma neatņemamu sastāvdaļu un Īrnieks apņemas maksāt īres maksu saskaņā ar šo paziņojumu bez papildus vienošanās pie Līguma.
13. Personām, kuras noslēgušas pirkuma līgumus par īrētās Pašvaldībai piederošās dzīvojamās telpas atsavināšanu līdz Noteikumu stāšanās spēkā brīdim, īres maksas apmērs paliek nemainīgs.
Aizkraukles novada domes priekšsēdētāja vietnieks
attīstības un sadarbības jautājumos D. Vingris
Aizkraukles novada domes 2023. gada 20. jūlija saistošo
noteikumu Nr. 2023/11 "Par Aizkraukles novada pašvaldības īpašumā vai valdījumā
esošo dzīvojamo telpu īres maksas noteikšanas kārtību"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saskaņā ar Administratīvo teritoriju un
apdzīvoto vietu likuma pielikuma 27. punktu ar 2021. gada 1. jūliju
Aizkraukles novadu veido 6 novadi ar 4 pilsētām un 18 pagastiem, kas
nozīmē, ka ir izveidota jauna publiska persona – Aizkraukles novada
pašvaldība. Noteikumu mērķis ir noteikt pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošo dzīvojamo telpu klasifikāciju un īres maksas apmēru, kā to paredz Pašvaldību likuma 10. panta otrās daļas 2. punkta a) apakšpunkts – noteikt maksu par pašvaldības īpašuma lietošanu, īstenojot vienotu pieeju visā novada teritorijā. Dzīvojamo telpu īres likuma 31. panta pirmā daļa nosaka, ka pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas īres maksas apmēru nosaka pašvaldība, ņemot vērā tās saistošos noteikumus par īres maksas noteikšanu. Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.9 panta pirmā daļa nosaka, ka sociālā dzīvokļa īres maksu nosaka attiecīgā pašvaldības dome vai tās deleģēta institūcija. Sociālā dzīvokļa īres maksa ir zemāka par īres maksu, kas noteikta attiecīgās kategorijas pašvaldības īpašumā esošiem vai tās nomātiem dzīvokļiem, kurus izīrē, ievērojot šā likuma III nodaļas noteikumus. Ar sociālā dzīvokļa lietošanu saistītos maksājumus daļēji vai pilnībā sedz pašvaldība. Šī panta otrā daļa paredz, ka kārtību, kādā tiek noteikta sociālo dzīvokļu īres maksa un tā ar dzīvokļa lietošanu saistīto maksājumu daļa, kuru sedz pašvaldība, nosaka pašvaldības domes saistošie noteikumi. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Nosakot īres maksu, kas atbilst izdevumiem par dzīvojamās telpas lietošanu, plānoti ienākumi pašvaldības budžetā, jo īres maksa būs augstāka par līdz šim noteikto, kā arī tiks diferencēta atkarībā no Noteikumos paredzētās pašvaldībai piederošu dzīvojamo telpu klasifikācijas, līdz ar ko no saņemtās īres maksas tiks kompensēti pašvaldības finanšu ieguldījumi Pašvaldības dzīvojamajā fondā, kas šobrīd daudz kur ir kritiskā stāvoklī. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošie noteikumi veicinās pašvaldības dzīvojamā fonda sakārtošanu, uzlabošanu, kas kopumā pozitīvi ietekmēs vidi. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Lai uzklausītu sabiedrības viedokli par
saistošajiem noteikumiem, to projekts tiek publicēts pašvaldības
mājaslapā. Saistošie noteikumi tiks nosūtīti izskatīšanai un atzinuma
sniegšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, kā
arī tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un
pašvaldības mājaslapā. Papildus administratīvās procedūras: esošo īrnieku brīdināšana par īres maksas noteikšanu, jauno īres līgumu redakcijas izstrāde un noslēgšana. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā
Aizkraukles novada pašvaldībā tiks aprēķināta un iekasēta īres maksa.
Kārtība nav atšķirīga no līdz šim spēkā esošās kārtības. Papildus
pienākumi darbiniekiem, aprēķinot īres maksu, netiks uzlikti, jo maksa
tiks iekļauta kopējos rēķinos par dzīvokļu lietošanu. Papildus darbs būs
saistīts ar spēkā esošo īres līgumu pārstrādāšanu jaunā redakcijā. Dzīvojamo telpu īres likuma 31. panta otrā daļa nosaka, ka par īres maksas noteikšanu izīrētājs rakstveidā paziņo īrniekam, un tā stājas spēkā vienu mēnesi pēc paziņošanas dienas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Noteikumu izpilde tiks nodrošināta ar pašvaldības un pašvaldības kapitālsabiedrību administratīvā resursa palīdzību. |
7. Prasību samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Pašvaldībai piederošie dzīvokļi prasa
kapitālieguldījumus, lai uzlabotu to stāvokli. Vairākus dzīvokļus sliktā
tehniskā stāvokļa dēļ nav iespējams izīrēt personām. Pašvaldības pienākums ir sniegt likumā noteiktajā kārtībā palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā personām, kuras atbilst palīdzības saņēmēju lokam saskaņā ar pašvaldība saistošajiem noteikumiem. Ieguldot dzīvokļu remontā finanšu līdzekļus, iespējams panākt, ka dzīvokļi tiek izīrēti. Pieņemot šos saistošos noteikumus, ārējā normatīvā akta formā tiks izpildīts likumā minētais pienākums pašvaldībai noteikt īres maksas apmēru. Pašvaldības īpašumā un valdījumā ir liels skaits dzīvokļu, kas nebūtu nepieciešami pašvaldības funkcijas – palīdzības dzīvokļu jautājumu risināšanā. Palielinot īres maksas, ilgtermiņā ir mērķis aicināt daļu īrnieku iegadāties dzīvokļus savā īpašumā, tādejādi izveidojot pašvaldības īpašumā nepieciešamo dzīvokļu fondu, kas būtu arī attiecīgi sakārtots. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta
trešo daļu saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma
raksts no 2023. gada 13. jūnija līdz 2023. gada 27. jūnijam publicēts
pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv sabiedrības
viedokļa noskaidrošanai.
Par saistošo noteikumu projektu netika saņemti viedokļi. Konsultācijas notikušas arī ar daudzdzīvokļu māju apsaimniekotāju pārstāvjiem, kuri ir atbalstījuši saistošo noteikumu apstiprināšanu un piekrituši dzīvokļu iedalījumam pēc labiekārtojuma līmeņa, kā arī noteiktajai īres maksai. Priekšlikumi bijuši atšķirīgi: gan par vēl augstākas īres maksas noteikšanu, gan pakāpenisku īres maksas paaugstināšanu. Izvērtējot iesniegtos un mutiski izteiktos priekšlikumus par īres maksas apmēru pilsētā, saistošajos noteikumos iestrādāta vidējais īres maksas apmērs. |
Aizkraukles novada domes priekšsēdētāja vietnieks
attīstības un sadarbības jautājumos D. Vingris