• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2004. gada 15. decembra lēmums Nr. E02-87 "Par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 30.12.2004., Nr. 210 https://www.vestnesis.lv/ta/id/98746

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts ieņēmumu dienesta informācija

Par reģistrācijas apliecības anulēšanu ar PVN apliekamajām personām

Vēl šajā numurā

30.12.2004., Nr. 210

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: E02-87

Pieņemts: 15.12.2004.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

 

Konkurences padomes lēmums Nr.E02–87

Rīgā 2004.gada 15.decembrī (prot. Nr.70, 3.§)

Par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu

Lieta Nr.170/04/05/2

Par BO DzĪKS “Embūtes 51” iesniegumu

Konkurences padome 25.02.2004. saņēma BO DzĪKS “Embūtes 51” (turpmāk – Embūtes 51) iesniegumu ar lūgumu – izvērtēt individuālā uzņēmuma “Energo” (turpmāk – Energo) darbības atbilstību Konkurences likuma 13. panta noteikumiem.
Embūtes 51 ir dzīvokļu īpašnieku kooperatīvā sabiedrība, kas apsaimnieko daudzdzīvokļu māju Embūtes ielā 51, Ventspilī. Daudzdzīvokļu mājai ir 9 stāvi, 4 sekcijas, katrā sekcijā darbojas lifts (2.stāva laukumā liftam nav paredzēta iekāpšana un izkāpšana), kura apkalpošanu nodrošina Energo.
Saskaņā ar Embūtes 51 un Energo 01.07.2003. noslēgto līgumu tarifu likme par lifta apkalpošanu vienam cilvēkam noteikta Ls 0,76 mēnesī (Darbuzņēmēja Līguma Nr.13 liftam Embūtes 51 – 1, 2, 3, 4 pielikuma 4.punkts – “Summas 204,44 Ls atšifrējums: 0,76* 269 = 204,44 Ls, kur
0,76 – apstiprināta mēnešu tarifu likme no viena cilvēka par viena lifta uzturēšanu;
269 – Embūtes 51 – 1,2,3,4 iedzīvotāju skaits no 3. līdz 9.stāvam;(..)”). Nama apsaimniekotājs Embūtes 51 uzskata, ka liftu apkalpošanas izmaksas ir noteiktas nepamatoti augstas, turklāt Energo ir vienīgais liftu apkalpošanas pakalpojumu sniedzējs Ventspilī.
Pamatojoties uz 29.04.2003. Ministru kabineta noteikumu Nr.224 “Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 2.1. punktu, 03.03.2004. tika pieņemts lēmums ierosināt lietu par Konkurences likuma 13. panta iespējamo pārkāpumu individuālā uzņēmuma “Energo” darbībās.
Lietas izpētes gaitā tika iegūta papildu informācija no Energo, Embūtes 51, a/s “Latvijas lifts – Šindlers”, SIA “KONE Lifti Latvija” (turpmāk – KONE), SIA “Recept – Holding Lifts” (turpmāk – RHL), Ventspils pašvaldības “Nekustamā īpašuma pārvaldes” (turpmāk – NĪP), Kurzemes reģionālās Valsts darba inspekcijas (turpmāk – VDI).
Pamatojoties uz 29.04.2003. Ministru kabineta noteikumu Nr.224 “Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 19.punktu, Konkurences padome 24.03.2004. pieņēma lēmumu (prot. Nr.17, 5.§) pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.170/04/05/2 “Par BO DzĪKS “Embūtes 51” iesniegumu” līdz 25.06.2004.
Pamatojoties uz Konkurences likuma 27. panta pirmo daļu, Konkurences padome 19.06.2004. pieņēma lēmumu (prot. Nr.38, 5.§) pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.170/04/05/2 “Par BO DzĪKS “Embūtes 51” iesniegumu” līdz 25.08.2004.
Pamatojoties uz Konkurences likuma 27. panta otro daļu, Konkurences padome 25.08.2004. pieņēma lēmumu (prot. Nr.44, 3.§) pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.170/04/05/2 “Par BO DzĪKS “Embūtes 51” iesniegumu” līdz 25.10.2004.
Lai nodrošinātu procesa dalībniekiem iespēju pirms Konkurences padomes lēmuma pieņemšanas iepazīties ar lietu, izteikt savu viedokli un iesniegt papildu informāciju, pamatojoties uz Konkurences likuma 27. panta otro daļu, Konkurences padome 20.10.2004. pieņēma lēmumu (prot. Nr.59, 5.§) pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.170/04/05/2 “Par BO DzĪKS “Embūtes 51” iesniegumu” līdz 20.12.2004.
Izvērtējot tās rīcībā esošo informāciju un ar lietu saistītos apstākļus, Konkurences padome

konstatēja:

1. Lietā iesaistītās puses.

1.1. “Embūtes 51” ir Latvijas Republikas uzņēmumu reģistrā 06.06.2003. reģistrēta (reģ. Nr. 120301974) bezpeļņas organizācija dzīvokļu īpašnieku kooperatīvā sabiedrība, kuras darbības veidi ir operācijas ar savu nekustamo īpašumu, sava nekustamā īpašuma izīrēšana un iznomāšana, darbības ar nekustamo īpašumu uz līguma pamata vai par atlīdzību. Tās dibinātāji ir fizisko personu grupa (52 dibinātāji).
1.2. “Energo” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā 21.05.1991. reģistrēts (reģ. Nr. 120200021) Pakulas Ventspils individuālais elektroremontu uzņēmums, kura darbības veidi ir būvniecības darbi, kuru veikšanai nepieciešama speciāla profesionāla sagatavotība, sanitārtehniskie darbi, elektriskās instalācijas ierīkošana un citi inženiersistēmu montāžas darbi. Uzņēmuma īpašnieks ir fiziska persona Jurijs Pakula.
02.08.2004. “I.U. “Energo” īpašnieku reorganizācijas lēmums” nosaka reorganizēt Pakulas Ventspils individuālo elektroremontu uzņēmumu “Energo”, reģ. Nr. 120200021, Jūras ielā 51–8, Ventspils, LV-3601, par sabiedrību ar ierobežotu atbildību. Uzņēmuma reorganizācijas dēļ par sabiedrības iegūstošajiem dalībniekiem kļūst: Jurijs Pakuls un Tamāra Pakula, pēc reorganizācijas sabiedrības nosaukums SIA “Energo – Lifti”, SIA “Energo – Lifti” reģistrācijas Nr. 120200021 ierakstīts komercreģistrā 17.08.2004.

2. Konkrētās preces tirgus.
2.1. Saskaņā ar Konkurences likuma 1. panta 5. punktu konkrētās preces (pakalpojuma) tirgus ir noteiktas preces (pakalpojuma) tirgus, kurā ietverts arī to preču (pakalpojumu) kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci (pakalpojumu) konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma aizstājamības faktoru, preču (pakalpojumu) pazīmes un lietošanas īpašības.
2.1.1. Energo 03.04.2004 vēstulē Nr.11 sniedza informāciju, ka Ventspilī darbojas trīs liftu apkalpošanas pakalpojumu sniedzēji: “(..)Ventspils firma I.U. “Energo”, kura kontrolē 72 liftus Ventspilī, a/s “Latvijas lifts – Šindlers”, kura apkalpo apmēram 30 liftus Ventspilī un rajonā, un Rīgas firma “Recept Holding Lifts”, kura tagad apkalpo vienu rūpniecības liftu un dotajā momentā būvē vēl rūpniecības liftu, kuru tālāk paņems uz tehnisko apkopi.”
Pamatojoties uz likuma “Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību” 1. panta otro daļu, bīstamās iekārtas valdītājs ir fiziskā vai juridiskā persona, kura ir bīstamās iekārtas īpašnieks vai turētājs. Līdz ar to Embūte 51 ir bīstamās iekārtas (liftu) valdītājs, kura de facto ir bīstamās iekārtas turētājs un de iure pārstāv bīstamās iekārtas īpašnieku kopīpašuma domājamās daļas.
Saskaņā ar 07.11.2000. Ministru kabineta noteikumu Nr.384 “Noteikumi par bīstamajām iekārtām” 2.1.1. punktu lifti uzskatāmi par bīstamajām iekārtām, un, kā noteikts minēto noteikumu 1. punktā, uz liftiem attiecināmas likuma “Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību” prasības.
Likuma “Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību” 3. panta pirmās daļas noteikumi nosaka, ka šā likuma prasības attiecināmas uz bīstamajām iekārtām un juridiskajām personām, kas veic šo iekārtu montāžu, remontu, tehnisko apkopi, un likuma 3. panta otrās daļas noteikumi nosaka, ka bīstamo iekārtu sarakstu un prasības, kas jāievēro, organizējot un veicot darbus ar bīstamajām iekārtām, kā arī bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības kārtību, nosaka Ministru kabinets.
Saskaņā ar 19.06.2001. Ministru kabineta noteikumiem Nr.260 “Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi”:
– lifta valdītājs ir tiesīgs noslēgt līgumu ar kompetentu tehniskās apkopes institūciju par lifta tehnisko apkopi (12. punkts),
– nodrošināt lifta apkalpojošā personāla apmācību un zināšanu pārbaudes, kā arī instruktāžu darba vietā, ja liftu apkalpo lifta valdītāja norīkots personāls (13.5.punkts),
– lifta apkalpojošais personāls veic lifta apskati (29. punkts), lifta tehnisko apkopi (45. punkts), pasažieru evakuāciju no bojāta lifta kabīnes (49.1 punkts).
Embūte 51 atbilstoši 19.06.2001. noteikumu Nr. 260 “Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi” 12. punkta nosacījumiem ir noslēgusi līgumu ar kompetentu tehniskās apkopes institūciju par liftu tehnisko apkopi, konkrētajā gadījumā ar Energo. VDI 10.10.2000. izziņa Nr. T 2000 – 070 “Par uzņēmuma reģistrāciju Valsts darba inspekcijā, uzsākot bīstamo iekārtu montāžu, remontu, apkopi un/vai modernizāciju” apliecina, ka Energo ir kompetenta liftu tehniskās apkopes institūcija.
2.1.2. A/s “Latvijas lifts – Šindlers” 05.05.2004. vēstulē Nr.174–s informē, ka:
1) liftu apkopes pakalpojumus Ventspilī sniedz kopš 1993. gada, veicot galvenokārt Schindler GmbH jaunākās paaudzes liftu apkalpošanu, kuri ir uzstādīti viesnīcās, administratīvajās ēkās un lielveikalos,
2) “Ventspilī liftu apkopes veic arī I.U. “Energo”, viņu rīcībā ir viss dzīvojamais fonds, ieskaitot divus dispečerizācijas punktus”,
3) Embūtes 51 oficiāli nav vērsusies pie a/s “Latvijas lifts – Šindlers”, lai noslēgtu līgumu par liftu apkalpošanu,
4) a/s “Latvijas lifts – Šindlers” Vents-pilī nenodrošina liftu diennakts avārijas apkopi, šo pakalpojumu a/s “Latvijas lifts–Šindlers” apkalpotajiem liftiem Ventspilī veic katra konkrētā lifta valdītājs.
Embūtes 51 19.05.2004. vēstulē (reģ.Nr. 460) norāda, ka ir vērsusies pie a/s “Latvijas lifts–Šindlers” par liftu daudzdzīvokļu mājā Embūtes ielā 51, Ventspilī, iespējamo apkalpošanu, bet minētā a/s Ventspilī nodrošina tikai kravas liftu apkalpošanu, turklāt nespēj nodrošināt pasažieru evakuāciju no bojāta lifta kabīnes.
2.1.3. RHL 07.05.2004. vēstulē Nr.231 paskaidro, ka:
1) RHL no 2000. līdz 2003. gadam Ventspilī apkalpoja tehnisko liftu, šobrīd Ventspilī neveicot nekāda veida liftu apkalpošanu,
2) Embūtes 51 nav vērsusies pie RHL, lai noslēgtu līgumu par liftu apkalpošanu daudzdzīvokļu mājā Embūtes ielā 51, Ventspilī,
3) lifta tehniskā apkope un pasažieru evakuācija no bojāta lifta kabīnes jāveic vienam kompetentam pakalpojumu sniedzējam, ar kuru lifta valdītājs noslēdzis līgumu par liftu apkalpošanu, jo tas ir vienots, nepārtraukts process. Ja tajā procesā būs vairāki darītāji, sadārdzināsies pakalpojumi, kā var būt nesaskaņas starp darītājiem.
2.1.4. Lifta apskates, tehniskās apkopes un liftu remontu pakalpojumus ir iespējams nodrošināt visām uzņēmējsabiedrībām, kas darbojas šajā tirgū Latvijā. Pasažieru evakuācijas pakalpojumu no bojāta lifta kabīnes nodrošina lielākā daļa uzņēmējsabiedrību, kas darbojas šajā tirgū, taču pasažieru evakuācijas pakalpojumu no bojāta lifta kabīnes lifta valdītājs nepērk kā atsevišķu pakalpojumu. Arī pakalpojuma saņēmējam minētos pakalpojumus ir ērtāk un izdevīgāk saņemt no viena pakalpojumu sniedzēja, lai nerastos domstarpības starp pakalpojuma sniedzējiem un lai pakalpojumu izmaksas būtu minimālas.
2.2. Konkrētās preces tirgus (liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumu tirgus) aptver visus četrus minētos pakalpojumus – lifta apskates, tehniskās apkopes un remontu, kā arī pasažieru evakuācijas pakalpojumu no bojāta lifta kabīnes.
2.3. Konkrētais ģeogrāfiskais tirgus.
Energo 27.05.2004. vēstulē Nr.13 norāda, ka liftu apkalpošanu veic tikai Ventspilī. Saskaņā ar Konkurences likuma 1. panta 3. punktu konkrētais ģeogrāfiskais tirgus – ģeogrāfiska teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces (pakalpojuma) tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām. Konkurences padome secina, ka konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir Ventspils pilsētas ģeogrāfiskā teritorija.
Konkurences likuma 1. panta 4. punkta izpratnē konkrētais tirgus, kurā darbojas Energo, ir liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumu, tai skaitā liftu diennakts avārijas dienesta pakalpojumu, sniegšanas tirgus, Ventspils pilsētas ģeogrāfiskajā teritorijā.
Energo ir vienīgais pakalpojumu sniedzējs, kurš sniedz liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumus, tai skaitā liftu diennakts avārijas dienesta pakalpojumus, daudzdzīvokļu mājās Ventspilī. A/s “Latvijas lifts – Šindlers” Ventspilī nodrošina Schindler GmbH jaunākās paaudzes liftu, kuri uzstādīti viesnīcās, administratīvās ēkās un lielveikalos, tehnisko apkalpošanu. Tādējādi Energo atrodas dominējošā stāvoklī daudzdzīvokļu mājās esošo liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumu, tai skaitā liftu diennakts avārijas dienesta pakalpojumu, sniegšanas tirgū Ventspilī.

3. “Darbuzņēmēja līgums liftu tehniskajai apkopei un plānotajiem profilakses remontu darbiem” (turpmāk – Līgums) un tā nosacījumi.
3.1. Embūtes 51 un Energo 01.07.2003. noslēgtajā “Darbuzņēmēja līgumā Nr.13 liftu tehniskajai apkopei un plānotajiem profilakses remontu darbiem” (turpmāk – Līgums Nr.13) noteikts, ka:
– Energo apņemas:

1) regulāri un sistemātiski uzturēt liftu kārtībā (punkts 2.1.),
2) periodiski veikt liftu tehnisko pārbaudi saskaņā ar liftu drošas ekspluatācijas noteikumiem (punkts 2.2.),
3) tīrīt mašīntelpu, kabīnes jumtu un sauso šahtu no normāliem netīrumiem (punkts 2.3.),
4) tīrīt un eļļot visas lifta daļas un piegādāt nepieciešamos tīrīšanas līdzekļus, kā arī augstvērtīgas smērvielas un smēreļļas (punkts 2.4.),
5) pēc “Pasūtītāja” (t.i., Embūtes 51) pieprasījuma iesniegt apkalpojamo liftu plānoto profilakses remontu darbu grafiku, kurš tiek saskaņots ar “Pasūtītāju” ik mēnesi (punkts 2.6.),
6) avārijas gadījumā nodrošināt pasažieru izkļūšanu no lifta 30 minūšu laikā pēc saņemtā ziņojuma 24 stundas diennaktī bez brīvdienām (punkts 2.9.)
– “Pasūtītājs” apņemas visus liftu remontus, saistītus ar svarīgāko detaļu un mezglu nomaiņu (transformatori, elektrodzinēji, tītuves, bremzes elektromagnētiskās spoles, kabīnes u.c.) apmaksāt papildus pēc rēķina saņemšanas (punkts 3.9.).
Minētā līguma un “Darbuzņēmēja līguma liftu tehniskajai apkopei un plānotajiem profilakses remontu darbiem”, kas noslēgts starp NĪP un Energo (turpmāk – Līgums Nr.01), daudzdzīvokļu mājas Saules ielas 116 mājas pārvaldnieku Vladimiru Sidorovu un Energo (turpmāk – Līgums Nr.02), DzĪKS “Saime” un Energo (turpmāk – Līgums Nr.04), DzĪKS “Dzirkstele” un Energo (turpmāk – Līgums Nr.06), SIA “Nekustamā īpašuma aģentūra “Ventspils nami”” un Energo (turpmāk – Līgums Nr.10), nosacījumi, kas attiecas uz liftu tehnisko apkalpošanu un to darbības drošības nodrošināšanu, ir līdzīgi.
3.2. Visiem Līgumiem, kuri ir Konkurences padomes rīcībā, ir vairāki pielikumi, kuros norādītas liftu tehniskās apkalpošanas izmaksas un to izmaiņas.
3.2.1. Energo 01.05.2004. vēstulei Nr.12 pievienota “Liftu BO DzĪKS “Embūtes 51” tehniskās apkopes un plānoto profilakses remontu izdevumu tāme par 1 mēnesi” (sastādīta 01.07.2003.), saskaņā ar kuru viena deviņstāvu mājā esoša lifta tehniskās apkopes un profilakses remontu veikšana tiek nodrošināta par Ls 43,31 (bez PVN 18%) mēnesī.
Līguma Nr.04 pielikumā, kas ir spēkā no 01.02.2003., noteiktas šādas liftu tehnisko apkopju veidojošās izmaksas mēnesī:
– plānotie remonti, tehniskās apkopes (plānu rem. TA) – Ls 17,00,
– avārijas apkope (1 – maiņas avārijas apkope) – Ls 8,00,
– ikdienas apkope – Ls 3,00,
– dispečeru pults uzturēšana (Dsta) – Ls 2,00, kopā veidojot Ls 30,00 (bez PVN 18%) par viena deviņstāvu mājā esoša lifta apkopi.
Līguma Nr.06 pielikumā Nr.4, kas ir spēkā no 01.02.2003., noteiktas šādas liftu tehnisko apkopju veidojošās izmaksas mēnesī:
– plānotie remonti, tehniskās apkopes (plānu rem. TA) – Ls 16,00,
– avārijas apkope (diennakts avārijas apkope) – Ls 8,00,
– ikdienas apkope – Ls 4,00,
– dispečeru pults uzturēšana (Dsta) – Ls 2,00, kopā veidojot Ls 30,00 (bez PVN 18%) par viena deviņstāvu mājā esoša lifta apkopi (minētā cena spēkā līdz 01.01.2004.).
Līgumam Nr.06 pievienota arī DzĪKS “Dzirkstele” priekšsēdētāja A.Ibragimova vēstule ar lūgumu sniegt liftu apkopju atsevišķu izmaksu atšifrējumu, norādot, kas sastāda minētās summas (Ls 16,00, Ls 8,00, Ls 4,00, Ls 2,00), bet, iepazīstoties ar Līgumam Nr.06 pievienotajiem dokumentiem, netika gūts pierādījums, ka Energo ir sniedzis atbildi A.Ibragimovam, atšifrējot visus liftu tehnisko apkopju izmaksu posteņus.
3.2.2. Līguma Nr.13 pielikumā Nr.2, kas ir spēkā no 01.07.2004., noteiktas šādas liftu tehnisko apkopju veidojošās izmaksas mēnesī:
– liftu tehniskā apkope – Ls 26,00,
– avārijas apkope – Ls 12,00,
– ikdienas apkope – Ls 6,00, kopā veidojot Ls 44,00 (bez PVN 18%) par viena deviņstāvu mājā esoša lifta apkopi.
Līguma Nr.06 pielikumā, kas ir spēkā no 01.01.2004., noteiktas šādas liftu tehnisko apkopju veidojošās izmaksas mēnesī:
– plānotie remonti, tehniskās apkopes (plānu rem. TA) – Ls 16,00,
– avārijas apkope (diennakts avārijas apkope) – Ls 7,50,
– ikdienas apkope – Ls 4,00,
– dispečeru pults uzturēšana (Dsta) – Ls 2,00, kopā veidojot Ls 29,50 (bez PVN 18%) par viena deviņstāvu mājā esoša lifta apkopi.

Līguma, kas noslēgts ar SIA “Nekustamā īpašuma aģentūra “Ventspils nami””, pielikumos par liftu tehniskās apkalpošanas izmaksām norādīts, ka līdz 12.2003. tās ir diferencētas (Ls 32,55 – Ls 45,71), bet no 01.2004. visām minētā apsaimniekotāja apsaimniekotajās mājās esošajiem liftiem tehniskās apkalpošanas izmaksas ir vienādas – Ls 44,00 mēnesī.
“Darbuzņēmēja līguma liftu tehniskajai apkopei un plānotajiem profilakses remontu darbiem” pielikumos norādītās liftu tehniskās apkalpošanas izmaksas mēnesī (Ls bez PVN 18%), kurus apkalpo liftu diennakts dispečeru dienests Celtnieku ielā 18 – 3, Ventspilī.

Tabula Nr.1

N. p.k.

Laika periods

Līgums Nr.13

Līgums Nr.01

Līgums Nr.04

Līgums Nr.10

1.

01.2002. – 01.2003.

26,00

2.

02.2003. – 06.2003.

30,00

3.

07.2003.

43,31

30,00

45,71

4.

08.2003. – 12.2003.

43,31

42,00

30,00

45,71

5.

01.2004. – 06.2004.

43,31

42,00

30,00

44,00

6.

07.2004. – pašlaik

44,00

42,00

30,00

44,00

No iepriekš minētā un tabulas Nr.1 datiem var secināt, ka Energo, nodrošinot deviņstāvu mājās esošo liftu tehnisko apkopi, piemēro dažādas cenas (Līgumā Nr.13 liftu apkalpošanas izmaksas noteiktas aptuveni par 44–47% lielākas nekā Līgumā Nr.04).
“Darbuzņēmēja līguma liftu tehniskajai apkopei un plānotajiem profilakses remontu darbiem” pielikumos norādītās liftu tehniskās apkalpošanas izmaksas mēnesī (Ls bez PVN 18%), kurus apkalpo liftu dispečeru dienests Inženieru ielā 81 – 40, Ventspilī.

Tabula Nr.2

N. p.k.

Laika periods

Līgums Nr.01

Līgums Nr.02

Līgums Nr.06

Līgums Nr.10

1.

12.2001.

35,00

2.

01.2002. – 08.2002.

35,00

26,00

3.

09.2002. – 01.2003.

35,00

26,00

27,82

4.

02.2003. – 07.2003.

35,00

30,00

33,90/40,31

5.

08.2003. – 11.2003.

47,71

35,00

30,00

33,90/40,31

6.

12.2003. – 12.2003.

47,71

35,00

30,00

33,90/40,31/41,00

7.

01.2004. – 02.2004.

47,71

35,00

29,50

44,00

8.

03.2004. – pašlaik

52,97

35,00

29,50

44,00

No tabulas Nr. 2 datiem var secināt, ka Energo, nodrošinot deviņstāvu daudzdzīvokļu mājās esošo liftu tehnisko apkopi, piemēro dažādas cenas (Līgumā Nr.01 liftu apkalpošanas izmaksas noteiktas aptuveni par 59–79% lielākas nekā Līgumā Nr. 06).
3.3. Dokumenta “Viena deviņstāvu lifta dzīvojamā mājā ekonomiskie un tehniskie ekspluatācijas apstākļi, tarifu likme” (25.06.2003. apstiprinājusi NĪP) 5. punktā noteiktas plānotās summas viena lifta apmaksai (Ls 56,00 mēnesī), kuru veido:
– liftu tehniskā apkope (TA–M) vienu reizi mēnesī – Ls 28,00,
– lifta kapitālais remonts (vienu reizi gadā) – Ls 336,00 gadā jeb Ls 28,00 mēnesī.
No šī aprēķina izriet, ka maksa par liftu izmantošanu vienam cilvēkam ir Ls 0,76 mēnesī (minētā dokumenta 7. punkts). Kā paskaidrots NĪP 25.03.2004. vēstulē Nr.1–1/521, šis tarifu likmes aprēķins uzskatāms par paraugu, lai Embūtes 51 būtu priekšstats par aprēķinu saturu un būtību, uzsverot, ka no šī aprēķina izrietošais tarifs ir saistošs NĪP apsaimniekotajās mājās, bet nav saistošs Embūtes 51. Arī Energo 01.05.2004. vēstulē Nr.12 norādīts, ka “Aprēķins, kurā ir norādīta summa Ls 336 par lifta kapitālo remontu vienu reizi gadā, attiecas pie liftiem Nekustamā Īpašuma pārvaldes un piedāvāts BO DzĪKS “Embūtes 51” tikai kā paraugs, bet nekādā gadījumā kāda dogma”.
Par liftu tehniskajām apkopēm un kapitālajiem remontiem, kuri tiek veikti no iedzīvotāju ikmēneša maksājumiem, Energo papildu informāciju sniedzis:
1) 01.05.2004. vēstulē Nr.12:
– visi liftu apkopes darbi Embūtes ielā 51 tiek veikti saskaņā ar Energo un Embūtes 51 01.07.2003. abpusēji parakstīto līgumu Nr.13. Energo uzskata, ka tā piedāvātais līguma projekts nav dogma, un gadījumā, ja Embūtes 51 nebija ar to apmierināta, Energo pirms līguma noslēgšanas novērstu domstarpību iemeslus, uzsverot, ka nesaskaņas par līgumā ietvertajiem nosacījumiem atrisināmas pirms līguma noslēgšanas,
– visu liftu tehniskā apkope, plānotie profilakses remonti, ieskaitot materiālu patēriņu, tiek veikti regulāri saskaņā ar grafiku, sedzot šo darbu veikšanai nepieciešamos izdevumus no noteiktās tarifa likmes,
– katra lifta apkalpošanas izmaksas ir atkarīgas no lifta darba intensitātes, ekspluatācijas īpatnībām, nosakot tās Ls 46,00 – 52,00 mēnesī, turklāt maksa tiek noteikta atkarībā no lifta lietotāju skaita, bet apmaksas pārrēķinu atkarībā no mājas kvadrātmetriem lifta apkalpošanas pasūtītājs (valdītājs) var veikt patstāvīgi;
2) 27.05.2004. vēstulē Nr.13:
– dokumenta “deviņstāvu lifta dzīvojamā mājā ekonomiskie un tehniskie ekspluatācijas apstākļi, tarifu likme” 5. punktā norādītā summa par liftu kapitālo remontu (Ls 336,00 gadā) pieņemta nosacīti, jo kapitālā remonta cena var būt gan lielāka, gan mazāka par minētajā dokumentā norādīto summu,
– mājas Embūtes ielā 51 iedzīvotāji nav papildus maksājuši par liftu kapitālajiem remontiem. Gadījumā, ja būs nepieciešams liftu kapitālais remonts, tas tiks veikts saskaņā ar tipveida līguma punktu 3.9. (visus liftu remontus, saistītus ar svarīgāko mezglu apmaiņu (transformatori, elektrodzinēji, tītuves, bremzes el.magn. spoles, kabīnes utt.) “Pasūtītājs” apmaksā papildus pēc rēķina saņemšanas, sastādot divpusēju aktu un lifta valdītājam apstiprinot lifta remonta tāmi;
3) 09.07.2004. vēstulē:
– plānotie liftu kapitālie remonti uzskatāmi par plānotiem profilakses remontiem, un to veikšanu Energo nodrošina, izmantojot līdzekļus, kurus saņem no iedzīvotāju ikmēneša maksājumiem par liftu izmantošanu,
– lifta kapitālais remonts (vienu reizi gadā), par kuru lifta lietotāji maksā Ls 336,00 gadā jeb Ls 28,00 mēnesī, ir pieskaņots liftu gada pārbaudēm, kuras saskaņā ar 19.06.2001. Ministru kabineta noteikumu Nr.260 “Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi” 24. punktu ir jāveic ne retāk kā reizi 12 mēnešos. Liftiem Embūtes ielā 51 – 1.,2. gada profilakses remonti tika veikti 2004. gada janvārī, Embūtes ielā 51 – 3.,4. – 2004. gada maijā, turklāt gada pārbaudes visiem liftiem tika veiktas, neatzīmējot to darbībā nekādus trūkumus. Visi profilakses remonti tika veikti no iedzīvotāju ikmēneša maksājumiem par lifta izmantošanu.
Minēto apliecina Energo sastādītās “Izdevumu tāmes par liftu Embūtes 51 I–IV plānu profilakses remontiem”. Tāmēs ietvertie darbi ir veicami, lai sagatavotu liftus obligātajām ikgadējām liftu pārbaudēm, un uzskatāmi par profilakses remontu darbiem, kurus apmaksā no iedzīvotāju ikmēneša maksājumiem un ir atbilstoši Energo izstrādātajām liftu tipveida bojājumu kalkulācijām.
3.4. Energo 09.09.2004. iesniedza Liftu tipveida bojājumu novēršanas kalkulācijas. Kalkulācijās darbinieku tarifu likme par vienu stundu noteikta no Ls 1,60– 2,00, un darbiem šaurā telpā (šahtās, kabīnēs) ar tarifu likmi par vienu stundu no Ls 2,00 – 2,20 ir noteikts koeficients 1,15, t.i, paaugstinātā tarifu likme no Ls 2,30 – 2,53.
Energo Ieņēmumu – izdevumu uzskaites žurnālā uzrādītā darba samaksa 2002.gadā sastāda Ls 10366,69, 2003.gadā – Ls 11924,89, 2004.gada 7 mēnešos – Ls 8484,87.
Energo nodrošina diennakts liftu dispečeru dienestu Celtnieku ielā 18 – 3 un Inženieru ielā 81 – 40, Ventspilī, līdz ar to var uzskatīt, ka uzņēmuma minimālās darba stundas gadā vidēji ir 17520 stundas, 2004. gadā pa 7 mēnešiem – 10224 stundas.

Tabula Nr.3

Gads

Min. stundu skaits gadā

Darba alga gadā

Stundas tarifa likme

Valsts noteiktā min. stundas tarifa likme

2002

17520

10366,69

0,59

0,357

2003

17520

11924,89

0,68

0,479

2004

10224

8484,87

0,83

0,474

No iepriekš minētā var secināt, ka kalkulācijās darba samaksa 2002.gadā norādīta 2,71 – 4,29 reizes lielāka, nekā faktiski tiek veikta apmaksa par darbu, 2003.gadā darba samaksa norādīta 2,35 – 3,72 reizes lielāka, 2004.gadā darba samaksa norādīta 1,93 – 3,05 reizes lielāka, nekā faktiski tiek veikta apmaksa par darbu.
3.5. Līguma Nr. 02, kas noslēgts starp Energo un daudzdzīvokļu mājas Saules ielā 116 pārvaldnieku, punktā 2.8. noteikts, ka “pēc “Pasūtītāja” (t.i., V.Sidorova) pieprasījuma vai nepieciešamības pildīt lifta profilaktisko remontu, saskaņot remonta kalkulācijas summas ar “Pasūtītāju””. Minētajā gadījumā lifta profilaktiskā remonta ietvaros veicamie darbi saskaņojami ar konkrētās mājas pārvaldnieku. Līgumā Nr.13 šāds nosacījums nav ietverts, visi darbi, saistīti ar liftu tehnisko apkalpošanu, t.sk. arī profilakses remonti, tiek apmaksāti no iedzīvotāju ikmēneša maksājumiem. Konkurences padomes rīcībā esošās izdevumu tāmes Embūtes 51 valdījumā esošo liftu plānotajiem profilakses remontiem nav saskaņotas ar Embūtes 51 (to neparedz arī Līguma Nr.13 nosacījumi), kā rezultātā nav gūts apliecinājums, vai minēto izdevumu tāmēs uzskaitītie darbi ir veikti norādītajā apjomā. Tā kā saskaņā ar iepriekš minēto plānotos profilakses remontus plānots veikt par Ls 336,00, nav zināms, no kādiem līdzekļiem faktiski segts profilakses remontu izmaksu pārsniegums virs Ls 336,00 (plānotie profilakses remontu darbi veikti par Ls 346,41, Ls 379,05, Ls 385,69, Ls 363,75).
Tā kā Līgumā Nr.13 nav ietverts nosacījums, ka profilaktiskā remonta ietvaros veicamie darbi un kalkulāciju summas jāsaskaņo ar Embūtes 51, tad liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojuma pircējs (Embūtes 51) nesaņem apliecinājumu, ka saņem pakalpojumus, adekvātus veiktajai maksai par līgumā paredzētajiem pakalpojumiem. Līguma Nr.13 nosacījumi neparedz liftu profilaktisko remontu kalkulāciju summu saskaņošanu ar Embūtes 51, kā rezultātā nav iespējams nodrošināt kontroli pār līgumā noteikto izmaksu un darbu faktisko atbilstību.
Tādējādi Embūtes 51 kā dzīvokļu īpašnieku sabiedrībai, kas “var pārvaldīt un apsaimniekot kopīpašumā esošās daļas vairākās daudzdzīvokļu mājās” (likuma “Par dzīvokļa īpašumu” 29. panta 2. daļa) ir radīti konkurences ziņā nelabvēlīgāki apstākļi.
3.6. Embūte 51 jau 30.01.2004. iesniegumā Ventspils pilsētas domes priekšsēdētāja vietniekam Guntim Blumbergam lūdz palīdzību daudzdzīvokļu mājas liftu tehniskās apkopes jautājumu risināšanā. Minētajā iesniegumā norādīts, ka vēl joprojām nav saņemtas liftu pases, līdz ar to Embūte 51 nevar tikt uzskatīta par minētās daudzdzīvokļu mājas liftu valdītāju, ko apstiprina VDI 14.05.2004. vēstulē Nr.09–12/103 sniegtā informācija: “(..) ka uz doto brīdi četrus liftus, kas atrodas Ventspils pilsētas “Nekustamā īpašuma pārvaldes” valdījumā, ekspluatē BO DzĪKS “Embūtes 51”. (..) Ventspils pilsētas “Nekustamā īpašuma pārvalde” sakarā ar liftu valdītāja maiņu gatavo minēto liftu dokumentus nodošanai (juridiskai personai) BO DzĪKS “Embūtes 51” valdījumā. Nodošanas un pieņemšanas procedūra tiks pabeigta tuvākās dienās. (..)”.
Energo 01.05.2004.vēstulē Nr.12 minēts: “..līdz šim laikam nav tulkotas uz latviešu valodu liftu pases, lifti Embūtes 51 nav pārreģistrēti Liepājas zonālā darba inspekcijā. (..)”.
Embūte 51 nosūta 08.05.2004. vēstuli Energo “Par 2003.gada 1.07. līguma Nr.13 termiņa pagarināšanu” ar lūgumu: “(..) līdz 2004.gada 20.maijam paziņot par līguma pagarināšanas iespējamību un noslēgšanas datumu.”
Energo 10.05.2004. atbildes vēstulē Embūtei 51 izvirza šādas prasības:
“Pirms līguma slēgšanai Jums vajag:
1. Pārtulkot uz latviešu valodu visas liftu pases;
2. Pārreģistrēt liftus uz Jūsu uzņēmumu darba inspekcijā;
3. Nozīmēt atestēto pārstāvi liftu apkalpošanas tehnisko jautājumu risināšanai ar “Darbuzņēmēju”;
4. Organizēt un veikt visiem četriem liftiem gada pārbaudes par 2004.gadu.
Lūdzu savlaicīgi paziņot par minēto piezīmju veikšanu. Tikai pēc tam var runāt par līguma slēgšanu.”
20.11.1998. Darbuzņēmēja līgumā Nr. 01 liftu tehniskai apkopei un plānotajiem profilakses remontu darbiem starp NĪP un Energo 2.5. punktā noteikts, ka Darbuzņēmējs apņemas: “Glabāt no “Pasūtītāja” saņemtās liftu pases un vajadzības gadījumā izdarīt tajās nepieciešamās izmaiņas (..)”. Šis līguma nosacījums bija spēkā līdz 2003.gada 31.jūlijam.
Par nepamatotām uzskatāmas Energo prasības, jo Energo saskaņā ar Līguma Nr. 01 nosacījumiem pēc 2001. gada jūlijā bija jāpiereģistrē VDI latviešu valodā liftu pases atbilstoši noteikumu 1.pielikumam “Lifta pases paraugs trošu liftiem”, pamatojoties uz 19.06.2001. Ministru kabineta noteikumu Nr.260 “Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi” 7. punktu – “Katram liftam nepieciešama pase valsts valodā (1. un 2.pielikums).” Bez tam, slēdzot 01.07.2003. līgumu par liftu tehnisko apkopi Embūtei 51 ar Energo, izmaiņas liftu pasēs bija jāveic Energo saskaņā ar līguma Nr.01 nosacījumiem.
Embūte 51 vēstulē (30.01.2004.) norāda: “(..) par padarītajiem darbiem un naudas Ls 204,44 mēnesī izlietojumu neesam saņēmuši nekādus pārskatus vai paveikto darbu nodošanas – pieņemšanas aktus” un vēstulē (04.02.2004.) Embūte 51 pieprasa no Energo: “(..) Lūdzam turpmāk reizē ar rēķinu par padarītajiem darbiem iesniegt pārskatu par rēķinā minēto līdzekļu izlietojumu lifta apkopei un remontam. (..)” Energo šo prasību nepilda.
Energo 28.01.2004. vēstulē Embūtes 51 priekšsēdētājai V.Krasnopjorovai izsaka brīdinājumu par liftu atslēgšanu: “(..) Brīdinu Jūs, ja mūsu prasības nebūs savlaicīgi pēc dotajās vēstules prasībām izpildīti, Jūsu māja Embūtes 51 visi četri lifti būs apstādināti, izslēgti un noblombēti ar 2004.g.1.martā ar informāciju “Ventas Balss” avīzē.”
21.02.2004. avīzē “Ventas Balss” bija publicēts Energo brīdinājums par to, ka daudzdzīvokļu mājai Embūtes ielā 51 tiks atslēgti 01.03.2004. visi četri lifti, jo beidzies līguma termiņš (31.12.2003.) liftu tehniskai apkopei, un ka līgums nav pagarināts no Embūtes ielas 51 mājas pārvaldnieces V.Krasnopjorovas puses.
Energo 03.04.2004. vēstulē Konkurences padomei atzīst, ka līgums nav pagarināts Energo vainas dēļ, jo Energo cenšas noskaidrot iedzīvotāju skaitu daudzdzīvokļu mājā Embūtes 51.
Norādām, ka liftu noslodzi nosacīti nosaka liftu elektroenerģijas patēriņš, bet apkopes izmaksas atkarīgas no liftu materiālu cenām un darbinieku atalgojuma.
Iepriekš minētās Energo darbības Konkurences likuma izpratnē kvalificējamas kā netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tieša vai netieša uzspiešana vai piemērošana.
Energo, atrodoties dominējošā stāvoklī daudzdzīvokļu mājās esošo liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumu, tai skaitā liftu diennakts avārijas dienesta pakalpojumu sniegšanas tirgū Ventspilī un piemērojot atšķirīgas cenas pakalpojumiem (liftu apskate un tehniskā apkalpošana, diennakts avārijas apkalpošana), un ietverot Līgumos nevienlīdzīgus nosacījumus, kā arī izvirzot nepamatotas prasības, veic darbības, kas atbilst Konkurences likuma 13. panta 4. un 5. punkta tiesiskā sastāva pazīmēm.

4. Pirms lēmuma pieņemšanas Konkurences padome informēja 07.10.2004. Energo un 25.10.2004. Embūtes 51 par lietā Nr. 170/04/05/2 esošajiem pierādījumiem, aicinot lietā iesaistītās puses izteikt savu viedokli un iesniegt papildu informāciju.
Konkurences padome 21.10.2004. saņēma SIA “Energo – Lifti” vēstuli ar izteikto viedokli un argumentiem.

5. Konkurences padome uzskata, ka minētie iebildumi nav pamatoti.
5.1. Energo saka, ka liftu valdītājs ir dominējošā stāvoklī, bet ne liftu firma – darbuzņēmējs. Termina “dominējošais stāvoklis” definīcija konkurences normu piemērošanas vajadzībām ir dota Konkurences likuma 1.panta 1. punktā, un tā konstatēšana, piemērojot konkurences normas, ir Konkurences padomes kompetencē.
Bez tam Energo rīcībā ir divi dispečerizācijas punkti, kuri nodrošina visu Vents-pils daudzdzīvokļu māju liftu operatīvo darbību un uzraudzību, kā rezultātā varētu tikt apgrūtināta cita tirgus dalībnieku ienākšana konkrētajā tirgū.
5.2. Energo norāda, kā Konkurences padome var zināt, ko pakalpojumu saņēmējam ir ērtāk un izdevīgāk pirkt. Konkurences padome piekrīt RHL viedoklim (27.05.2004. vēstule Nr. 231) un uzskata, ka lifta tehniskās apkalpošanas pakalpojumus ērtāk un izdevīgāk pirkt no viena pakalpojuma sniedzēja, pirmkārt, lai pakalpojuma izmaksas būtu minimālās, otrkārt, lai nerastos domstarpības par atbildību un pienākumiem starp pakalpojumu sniedzējiem.
5.3. Energo norāda, ka cenas par liftu tehnisko apkopi atšķiras, jo atšķiras liftu ekspluatācijas apstākļi, minot par iemeslu liftu noslodzi atkarībā no iedzīvotāju skaita daudzdzīvokļu mājā un liftu vecumu, kā arī, ka DzĪKS “Saime” un DzĪKS “Dzirkstele” daudzdzīvokļu mājās lifti uzstādīti par iedzīvotāju naudu.
Konkurences padome ir konstatējusi, ka daudzdzīvokļu mājās Ventspils pilsētā, tāpat kā DzĪKS “Saime” un DzĪKS “Dzirkstele” daudzdzīvokļu mājās ir uzstādīti Mogiļevas liftu būves rūpnīcas lifti, kuri atbilst rūpnīcu tehniskai dokumentācijai, tas nozīmē, ka liftu tehniskie raksturojumi ir vienādi, neatkarīgi no kādiem naudas līdzekļiem (valsts, pašvaldību vai privātiem) iegādāti. Saskaņā ar 19.06.2001. Ministru kabineta noteikumu Nr. 260 “Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi” 46. punktu liftu tehnisko apkopi veic, ņemot vērā liftu ražotāja un uzstādītāja noteiktās instrukcijas un drošības prasības, tātad tehniskajā apkopē veicamajiem darbiem visiem Mogiļevas liftu būves rūpnīcas liftiem ir jābūt vienādiem. Lifta tehniskās apkopes darba raksturs ir tāds, ka to apjoms būtiski neatšķiras atkarībā no liftu vecuma un noslodzes, tāpēc būtiskas liftu tehniskās apkopes pakalpojumu maksas atšķirības, piemēram, par 50%, Ventspils pilsētas daudzdzīvokļu mājās uzstādītiem Mogiļevas liftu būves rūpnīcas liftiem nevar būt objektīvi pamatotas. Liftu tehniskā apkope ir periodiska noteikta lifta mezglu un detaļu pārbaude, tīrīšana, eļļošana un, ja nepieciešams, regulēšana un nelieli remonti. Savukārt lifta remonts ir periodiska noteiktu liftu mezglu un detaļu atjaunošana un nomaiņa, lai nepieļautu lifta priekšlaicīgu nolietošanos un saglabātu atbilstību drošības normatīviem. Saskaņā ar Darbuzņēmēja līgumiem liftu tehniskai apkopei un plānotajiem profilakses darbiem noteikts, ka “Visus liftu remontus, saistītus ar svarīgāko detaļu un mezglu apmaiņu (transformatori, elektrodzinēji, tītuves, bremzes el.magn. spoles utt.) “Pasūtītājs” apmaksā papildus pēc rēķina saņemšanas”, tas nozīmē, ja vecāks lifts un ja nepieciešams nomainīt svarīgākās detaļas un mezglus, iedzīvotāji maksās papildus par sniegto pakalpojumu.
Konkurences likuma 13.panta ģenerālklauzulā ir noteikts, ka “Jebkuram tirgus dalībniekam, kas atrodas dominējošā stāvoklī, ir aizliegts jebkādā veidā ļaunprātīgi to izmantot Latvijas teritorijā.” Piemērojot atšķirīgas pakalpojuma cenas un izvirzot atšķirīgus līguma nosacījums, Energo veic darbības, kas atbilst Konkurences likuma 13.panta 4.punkta tiesiskā sastāva pazīmēm.
5.4. Konkurences padome nav iebildusi par darba algas paaugstināšanas koeficientu K = 1,15, bet bija konstatējusi, ka Energo tipveida darbu kalkulācijās un tehniskās apkalpošanas aprēķinos iekļāvusi aptuveni divreiz lielāku darba samaksu, kura neatbilst faktiski izmaksātai darba algai.
5.5. Konkurences padome atkārtoti norāda, ja Energo būtu pildījis 20.11.1998. Darbuzņēmēja līgumā Nr. 01 liftu tehniskai apkopei un plānotajiem profilakses remontu darbiem starp NĪP un Energo (līgums spēkā līdz 2003.gada 31.jūlijam) 2.5. punktā noteiktos pienākumus, kuri ir sekojoši: “Glabāt no “Pasūtītāja” saņemtās liftu pases un vajadzības gadījumā izdarīt tajās nepieciešamās izmaiņas (..)”, tad, slēdzot 01.07.2003. līgumu par liftu tehnisko apkopi Embūtei 51 ar Energo, izmaiņas liftu pasēs bija jāveic Energo saskaņā ar līguma Nr.01 nosacījumiem. Energo saskaņā ar Līguma Nr. 01 nosacījumiem pēc 2001. gada jūlija bija jāpiereģistrē VDI latviešu valodā liftu pases atbilstoši noteikumu 1.pielikumam “Lifta pases paraugs trošu liftiem”, pamatojoties uz 19.06.2001. Ministru kabineta noteikumu Nr.260 “Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi” 7. punktu – “Katram liftam nepieciešama pase valsts valodā (1.un.2.pielikums).” Liftu pases latviešu valodā piereģistrētas VDI tikai 24.05.2004. Bet, tā kā Energo nebija pildījis līguma Nr. 01 noteiktos pienākumus, liftu pārreģistrācijas process bija ieildzis, ko apstiprina VDI 14.05.2004. vēstule Nr. 09–12/103. Energo prasība Embūtes 51 par liftu pārreģistrāciju, tai skaitā lifta pases tulkošanu latviešu valodā, ir nepamatota.
5.6. Saskaņā ar Konkurences likuma 14. panta pirmo un otro daļu, ja Konkurences padome konstatē tirgus dalībnieku darbībās šā likuma 13. panta pārkāpumu, tā pieņem lēmumu arī par naudas soda uzlikšanu līdz 5 procentu apmēram no tirgus dalībnieka pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma, bet ne mazāk kā 250 latu apmērā. Lai noteiktu naudas soda apmēru, Konkurences padome saskaņā ar 19.10.2004. Ministru kabineta noteikumiem Nr. 862 “Kārtība, kādā nosakāms naudas sods par Konkurences likuma 11. panta pirmajā daļā un 13. panta minētajiem pārkāpumiem” (turpmāk – Noteikumi), ņēma vērā:
1) Energo dominējošo stāvokli liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumu tirgū (skat. šā lēmuma 2.2.punktu) Ventspils pilsētas ģeogrāfiskajā tirgū (skat. šā lēmuma 2.3.punktu);
2) ka dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpums parasti ir vērtējams kā smags pārkāpums, kura rezultātā notiek netaisnīgu pirkšanas vai pārdošanas cenu vai citu netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tieša vai netieša uzspiešana vai piemērošana. Lietā konstatētais pārkāpums ietekmējis konkrēto ģeogrāfisko tirgu, kur Energo apkalpo Mogiļevas rūpnīcā ražotos 62 liftus tikai Ventspils pilsētas daudzdzīvokļu mājās. Pārkāpums skar ierobežotu sabiedrības loku (iedzīvotājus, kuri dzīvo deviņstāvu daudzdzīvokļu mājās Ventspilī), tādēļ, pamatojoties uz Noteikumu 18.2. apakšpunktu, naudas soda apmērs nosakāms 0,5 % apmērā no 2003. gada neto apgrozījuma;
3) ka dominējošā stāvokļa ļaunprātības izmantošanas aizlieguma pārkāpums, kura rezultātā notiek nevienādu noteikumu piemērošana ekvivalentos darījumos ar citu tirgus dalībnieku, radot tam konkurences ziņā nelabvēlīgus apstākļus ilgst kopš 15.11.2001. (līgums Nr.02) un turpinās vēl šodien, tas ir, vairāk nekā gadu, tad, pamatojoties uz Noteikumu 19.2. apakšpunktu, naudas soda apmērs nosakāms 0,1 % apmērā no 2003. gada neto apgrozījuma;
4) Energo 2003.gada Ieņēmumu – Izdevumu pārskatā neto apgrozījums bija 53 727 latu;
5) ka reorganizēts Pakulas Ventspils individuālais elektroremontu uzņēmums “Energo” un kopš 17.08.2004. ierakstīts komercreģistrā kā SIA “Energo – Lifti” (skat. šā lēmuma 1.2. punktu).
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā norādītajiem valsts pārvaldes principiem Konkurences padome ievēro to, ka valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs, t.sk. samērīgi ievēro privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses. Tas nozīmē, ka Konkurences padomes ar lēmumu uzliktajiem ierobežojumiem adresātam, t.i., SIA “Energo – Lifti” jābūt samērojamiem ar sabiedrības gūto labumu. Ievērojot samērīguma principa skaidrojumu Administratīvā procesa likuma 13.pantā, “būtiski personas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu”. Konkurences padome atzīst, ka liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumu tirgus skar ierobežotu Ventspils pilsētas iedzīvotāju loku. Konkurences padome uzskata, ka Energo piemērojamais naudas sods par konkurences likuma pārkāpumu var tikt samazināts, salīdzinot ar šajā punktā iepriekš noteikto.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 2. un 3.pantu, 6.panta pirmās daļas 1.punktu, 8.panta pirmās daļas 3.punktu, 13.panta 4. un 5.punktu un 14.panta pirmo un otro daļu, kā arī 19.10.2004. Ministru kabineta noteikumiem Nr.862 “Kārtība, kādā nosakāms naudas sods par Konkurences likuma 11.panta pirmajā daļā un 13.panta minētajiem pārkāpumiem”, Konkurences padome

nolēma:

1. Konstatēt, ka Pakulas Ventspils individuālais elektroremontu uzņēmums “Energo”, kopš 17.08.2004. pārreģistrēts par SIA “Energo – Lifti”, sniedzot liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumus Ventspils pilsētas daudzdzīvokļu mājās un piemērojot atšķirīgas pakalpojuma cenas un izvirzot atšķirīgus līguma nosacījums, ļaunprātīgi izmanto savu dominējošo stāvokli. Minētie pārkāpumi atbilst Konkurences likuma 13.panta 4. un 5.punkta noteiktā dominējoša stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpuma tiesiskā sastāva pazīmēm.
2. Uzlikt SIA “Energo – Lifti” tiesisko pienākumu līdz 01.02.2005. pārtraukt nevienādu noteikumu piemērošanu ekvivalentos darījumos.
3. Uzlikt SIA “Energo – Lifti” tiesisko pienākumu līdz 01.02.2005. pārstrādāt liftu tehniskās apkalpošanas pakalpojumu tāmes, tai skaitā kapitālo remontu izdevumu tāmes.
4. Uzlikt SIA “Energo – Lifti” naudas sodu LVL 250 (divi simti piecdesmit lati) apmērā. Uzlikto naudas soda summu līdz 2005. gada 1. februārim ieskaitīt valsts budžetā (Valsts kasē reģ. Nr. 90000050138, konta Nr. LV93TREL1060001010900, Latvijas Banka, kods LACBLV2X).
5. SIA “Energo – Lifti” mēneša laikā pēc 2.,3. un 4. punktā noteiktā termiņa iesniegt pierādījumus Konkurences padomei par šajos punktos uzlikto pienākumu izpildi.
Saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu Konkurences padomes lēmums ir pārsūdzams Aministratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.

Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!