• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Iedzīvotāji uzturā lieto vairāk augļu un dārzeņu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 30.11.2004., Nr. 189 https://www.vestnesis.lv/ta/id/97149

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Labdarība nepazīst valstu robežas

Vēl šajā numurā

30.11.2004., Nr. 189

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Iedzīvotāji uzturā lieto vairāk augļu un dārzeņu

Noslēgusies septembrī sāktā ierosme “Turies pie dārzeņiem un augļiem!”. Tās rīkotāji uzskata, ka akcijas mērķi ir veiksmīgi sasniegti.

SULA.PNG (103922 bytes)
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I.

2004.gada ierosmes “Turies pie augļiem un dārzeņiem” mērķis bija informēt un izglītot sabiedrību un patērētājus par augļu un dārzeņu uzturvērtību, veicināt šo pārtikas produktu lietošanu ikdienas uzturā, kā arī rosināt diskusijas par problēmām un prioritātēm šajos jautājumos. Augļi un dārzeņi ir veselīga uztura stūrakmens un ieņem tā dēvētās pārtikas piramīdas 2. un 4.stāvu. Ik dienu ieteicams apēst vismaz 400 gramu dārzeņu, ogu un augļu.

Sezonas ietekme

Atsevišķi pētījumu rezultāti rāda, ka augļu un dārzeņu īpatsvars uzturā mainās atkarībā no sezonas un to patēriņš ziemas mēnešos mēdz samazināties pat trīs reizes. Protams, iespējas iegādāties svaigu augu izcelsmes produkciju atkarīgas no rocības, taču jāatceras, ka ārpus pilsētām ievērojams daudzums izaudzētā tiek izmantots pašpatēriņam. Situācija ir atšķirīga pilsētās, kur atkarībā no sezonas mainās ne vien produkcijas sortiments, bet arī cena. Jāatzīmē, ka, salīdzinot augļu un dārzeņu ikmēneša vidējo patēriņu uz vienu mājsaimniecības locekli 1999. un 2003.gadā, vērojams pieaugums, taču tas ir neliels. Diemžēl jākonstatē, ka ievērojams patēriņa pieaugums nav vērojams arī citās pārtikas produktu grupās – maizes un labības izstrādājumus, cukuru (ieskaitot dažādu pārtikas izstrādājumu sastāvā esošo), kartupeļus 2003.gadā ēdām vēl mazāk nekā 1999.gadā.
Priecē fakts, ka audzis gaļas un zivju produktu patēriņš, taču veselīga uztura pamatelementa – dārzeņu – patēriņa apjomi uzturā ir nepietiekami. Tas rada bažas, jo uztura vienveidība un vērtīgo produktu aizvietošana ar relatīvi vieglāk pieejamu pārtiku var pasliktināt iedzīvotāju vispārējo veselības stāvokli.

Informatīvā kampaņa bijusi efektīva

Iniciatīvas laikā noritējušās patērētāju aptaujas respondenti, kuri uzturā lieto augļus un dārzeņus, diennaktī patērē aptuveni 0,5 kg augļu un dārzeņu. Šie iedzīvotāji iegādājas tos vairākas reizes nedēļā un vienā pirkšanas reizē parasti pērk 1 kg augļu un 1 kg dārzeņu. Novērots, ka visaugstākais augļu un dārzeņu patēriņš ir ģimenēs, kurās ir 3 līdz 6 cilvēki, un kā galvenās motivācijas augļu un dārzeņu lietošanai respondenti min izskatu, garšu, produkta vērtīgās īpašības un audzētāju. Patērētāju aptaujās ir redzams, ka vismaz vienu no reklāmas akcijas “Turies pie augļiem un dārzeņiem!” veidiem (vides reklāma, raksti presē un internetā, lielveikalu plakāti un prezentācijas) respondenti ir pamanījuši. Tāpēc informatīvā kampaņa kopumā vērtējama kā sekmīga. Aptaujas rezultāti arī rāda, ka vidēji 16 procenti respondentu kampaņas ietekmē sākuši uzturā lietot vairāk augļu un dārzeņu.
Iniciatīvas “Turies pie dārzeņiem un augļiem” laikā tika veikta arī viesnīcu, kafejnīcu, restorānu (HoReCa) akcijas dalībnieku aptauja. 90 procenti HoReCa akcijas dalībnieku akciju vērtēja pozitīvi un pauda uzskatu, ka patērētāji noteikti jāinformē par uzturvērtībām bagātu pārtiku. Vairums respondentu arī uzsvēra, ka par sabiedrības veselību ir jārūpējas, jo tā ir visas valsts labklājības pamats.

Ieva Jaunozola,

biedrības “Mārketinga padome” speciāliste

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!