Celts visiem kā brāļiem
“Tiem, kas varoņus tur cieņā, svētīgs mūžs lai tautai tas,” sacījis dzejnieks Leonīds Breikšs. Izsenis tautā dēvētajā veļu laikā pieminam savus varoņus. Brāļu kapi ir viens no latviešu tautas traģiskās vēstures simboliem. Nākamās paaudzes spriedīs par mums, atskatoties, kā esam izturējušies pret pagātnes mantojumu. Vai viens no pirmajiem pienākumiem pēc neatkarības atgūšanas nebija ārstēt brūces, ko šajās svētvietās cirtis laiks un iepriekšējais režīms?
Norisiļskas nometnē bojā gājušā nezināmā karavīra pārapbedīšana Brāļu kapos. 2001.gada 12.jūnijs Foto: Andris Kļaviņš |
Zem vienas velēnas
Rīgas Brāļu kapos to iesvētīšanas
dienā 1936. gada 11.novembrī bija guldīti 1927 Pirmā pasaules
kara un Latvijas Brīvības cīņu dalībnieki, to skaitā 227 nezināmi
karavīri. Kapu vārtos iekaltie gadskaitļi “1915 – 1920” parāda
galveno apbedījumu laiku, tomēr tautas svētnīcā nācās guldīt vēl
un vēl. Pie Mātes Latvijas tēla apglabāti latviešu karavadoņi
Jorģis Zemitāns, Dāvids Sīmansons, Pēteris Radziņš, Oskara
Kalpaka cīņu biedrs Aleksandrs Grundmanis, pirmais Latvijas
apsardzības ministrs Jānis Zālītis un citas augsta ranga
militārpersonas. Brāļu kapu Strēlnieku nodalījumā atdusas arī
vairāki Otrā pasaules karā kritušie latviešu karavīri un 41 vācu
Gaisa spēku izpalīgs.
Brāļu kapu izcilā mākslinieciskā vērtība tika starptautiski
atzinīgi novērtēta tūlīt pēc pirmajiem ārzemnieku apmeklējumiem.
Kapu projektēšana, iekārtošana un būve aizņēma ilgus gadus.
Lielākie nopelni pasaules klases memoriālā ansambļa izveidē
pienākas tēlniekam Kārlim Zālem, parku mākslas meistaram Andrejam
Zeidakam un arhitektam Pēterim Federam.
Pirmās kapu plānojuma skices, pēc tam projekts un izdevumu tāme
parakstītas 1915.gadā. Pirmā pasaules kara laikā tagadējo Brāļu
kapu vietā auga priežu mežs un aizstiepās pat dažviet atsegtas
kāpas. Pirmie apbedījumi notika jau 1915.gada oktobrī, kad no
Rīgas Latviešu biedrības nama sēru ceremonijas, liela ļaužu pulka
pavadīti, tika aizvesti trīs kritušie strēlnieki. Ziemassvētku
kaujās 1916.gada decembrī un 1917.gada janvārī nemākulīgās un
noziedzīgās cara ģenerāļu vadības dēļ latviešu strēlnieki cieta
lielus zaudējumus – vairāk nekā 5000 kritušo. Liela daļa tika
guldīti rindās Brāļu kapos, lai tie, kas kaujās cīnījušies plecu
pie pleca, dusētu zem vienas velēnas. 1919.gadā Rīgas parku un
ainavu arhitekta G.Kufalta skolnieks Andrejs Zeidaks kopā ar
arhitektu Eiženu Laubi izstrādāja jaunu Brāļu kapu projektu, bet
1920.gadā nodibināja Brāļu kapu komiteju ar Kārli Ulmani
priekšgalā. Kapulaukā notika lieli zemes darbi, akmeņogļu
izdedžus celiņu nostiprināšanai veda no pilsētas gāzes fabrikas
Matīsa ielā, strādāja karagūstekņi. A.Zeidaks 1922.gadā
izstrādāja Brāļu kapu iekārtošanas pēdējo variantu, un tas pamatā
ir realizēts un redzams šodien. Arhitekts Vaidelotis Apsītis
raksta: “Vajadzēja milzu pārliecību, lai Mežaparka silā
puskilometru garu teritoriju ar cirvi un lāpstu atbrīvotu no
priedēm un kadiķiem, nolīdzinātu un pārbīdītu kāpu paugurus.”
1923.gada 27.maijā Varoņu terasē aiz centrālās ieejas pirms uguns
altāra, kura tad vēl nebija, iedēstīja 150 ozolus – Varoņu birzi.
Otrajā rindā aiz centrālās ejas labajā pusē pirmais ir Valsts
prezidenta Jāņa Čakstes stādīts ozols. Dēstītāju vidū bez
militārpersonām bija izdevējs Jānis Rapa, saldumu rūpnieks
Vilhelms Ķuze, būvuzņēmējs Ludvigs Neiburgs u.c. Sākotnēji Brāļu
kapi bija izveidoti tikai kā parks, bez arhitektūras un
tēlniecības. 1920.gada 19.novembrī Latvijas Mākslas akadēmijas
rektora Vilhelma Purvīša vadībā rīkoja konkursu Brāļu kapu
arhitektoniskam risinājumam. Interesanti, ka Kārlis Zāle netika
aicināts, jo atradās Petrogradā un Latvijas sabiedrībā nebija
pazīstams. Kārlis Zāle saņem uzaicinājumu piedalīties tikai
otrajā konkursā un uzvar tā trešajā kārtā. K.Zāle bija veiksmīgi
izvairījies no citu konkursa dalībnieku klupšanas akmens –
iekļauties A.Zeidaka izveidotajā, gandrīz puskilometru garajā
ainaviskajā kompozīcijā. Sākotnējā variantā K.Zāle bija
paredzējis Mātes Latvijas tēlu Varoņu terases centrā, bet to pēc
profesora Pētera Federa ieteikuma vēlāk pārcēla uz kapulauka
noslēgumu. Tajā vietā ieprojektēja ugunsaltāri. Turpmākajā
ansambļa veidošanā vadību uzticēja bijušajam Varšavas vecākajam
arhitektam Pēterim Federam, kas sekmēja novērst kompozicionālās
nepilnības K.Zāles projektā. Tika atrasts arī veiksmīgs
risinājums skulptūru veidošanas materiālam – Allažu šūnakmens,
kas gan, kā mēs šodien to redzam, laika gaitā rada lielas bažas
pieminekļu saglabāšanā. 1934.gadā Brāļu kapu ansamblis gandrīz
bija pilnīgi pabeigts, un to varēja apmeklēt oficiālas
delegācijas. 1936.gadā Lāčplēša dienā, sešpadsmit gadus pēc
Brīvības cīņām, kā mūžīgas pateicības apliecinājums kritušajiem
karavīriem tika iesvētīts Brāļu kapu memoriālais ansamblis.
Brāļu kapu šūnakmens piedzīvojis visus tos pārmaiņu laikus, kas
brāzušies pāri mūsu zemei, – gan 1942.gada 1.jūliju, kad,
atzīmējot Latvijas atbrīvošanas pirmo gadadienu, vainagus noliek
Lielvācijas armijas pārstāvis, gan 1958.gada un sešdesmito gadu
pārbedījumus, kas saistīti ar padomju ideologu cenšanos sovetizēt
Brāļu kapus.
Zināmos un nezināmos kapos guldīto piemiņai
Latviešu virsnieku apvienība (LVA)
iesniegusi Rīgas domes Pieminekļu padomei savus priekšlikumus,
ierosinot Latvijā un arī citviet bez vēsts kritušo karavīru
iemūžināšanai izveidot piemiņas vietu ar granīta plāksnēs
iegravētiem karavīru vārdiem. Rīgas Pieminekļu aģentūras
direktors un Brāļu kapu komitejas priekšnieks Eižens Upmanis
informēja, ka šāda doma par karavīru piemiņas iemūžināšanu Brāļu
kapu ansambļa ietvaros jau parādījusies 1998. un 1999.gadā. Tas
bijis saistīts galvenokārt ar karavīru tuviniekiem. Brāļu kapi ir
piemiņas ansamblis, kas veltīts Latvijas Brīvības cīņās
kritušajiem, un tajos, saskaņā ar 1936.gada Brāļu kapu statūtiem,
“turpmāk tiks pieļauti apbedījumi sekojošām karavīru kategorijām:
pirmkārt, Lāčplēša kara ordeņa kavalieri, otrkārt, Latvijas
armijas virsnieki un instruktori – Latvijas Brīvības cīņu
dalībnieki, treškārt, latviešu strēlnieki viņiem paredzētajā veco
strēlnieku nodalījumā”.
Šajos statūtos ieskatījās tikko atjaunotā Brāļu kapu komiteja
1989.gadā sakarā ar Litenē atrastajiem vienpadsmit nezināmo
karavīru pīšļiem. Tajā laikā bija ilgstošas diskusijas, kur viņus
pārbedīt. Iesaistījās vēsturnieki, Tautas frontes pārstāvji,
ievērojamas personības, un rezultātā tika pieņemts kompromisa
lēmums: kaut arī ikvienam latvju karavīram, kas cīnījies par
Latvijas brīvību, ir tiesības pēc nāves gulēt Brāļu kapos, visus
diemžēl tur nespēsim apglabāt, tāpēc turpmāk jāievēro 1936.gada
statūtos noteiktie principi. Tādējādi tapušas jaunas piemiņas
vietas Litenē, Lestenē, Nacionālajiem partizāniem Sēlijā un
citur. “Tomēr daudzu karavīru kauli, kas, saskaņā ar Statūtiem,
būtu guldāmi Brāļu kapos, guļ tālās un mums nezināmās vietās,
tāpēc mūsu pienākums ir iemūžināt viņu piemiņu Rīgas Brāļu
kapos,” saka Eižens Upmanis. Viņš saskata iespēju izvietot
piemiņas plāksnes divos pagaidām neizmantotajos telpiskajos
veidojumos pa labi no Svētās uguns, ja skatās no ieejas, ko
vēsturnieki sauc par relikviju depozitārijiem, kas bija domāti
Brīvības cīņu relikviju glabāšanai. Nav apstiprinātas ziņas, vai
tādas relikvijas vispār tur glabājušās vai divu okupāciju laikā
izvazātas. Ir priekšlikums pirmo telpu izmantot Lāčplēša Kara
ordeņa kavalieru piemiņai, bet tālāko no ieejas – Latvijas
armijas karavīru piemiņas iemūžināšanai.
Lai to realizētu, izveidota komisija, kurā ir vēsturnieki no
arhīviem, Brāļu kapu komitejas, Valsts kultūras pieminekļu
inspekcijas, kas izstrādās principus, pēc kuriem vadīties idejas
realizēšanā. Arhitekti strādāja pie telpu iekārtojuma skicēm. Lai
laika apstākļi neietekmētu telpu funkcionalitāti, augšējo telpas
atvērumu nosegs stikla griesti. Tur ir jāsaglabā K. Zāles
veidotās karavīru galvas un jāatrod vieta ap 1800 Lāčplēša Kara
ordeņa kavalieru vārdiem, kuri nav apbedīti Brāļu kapos. Kad par
pirmo telpu skiču priekšlikumi tika iesniegti Valsts kultūras
pieminekļu inspekcijā, Brāļu kapu komiteja saņēma atbildi, ka
sakarā ar to, ka šāda telpa sākotnēji nav bijusi paredzēta, pie
tās realizēšanas ir pāragri ķerties, jo vispirms jāizveido Brāļu
kapu kopējais atjaunošanas un funkcionālās izmantošanas projekts
un jāsāk ar koncepciju.
Eižens Upmanis teic, ka darbs pie koncepcijas notiek jau gada
garumā un tā šogad tiks pabeigta. Koncepcijā iestrādāti arī
Latviešu virsnieku apvienības (LVA) priekšlikumi, kā arī
privātpersonu iesniegumi Valsts prezidenta kancelejā. Šos
priekšlikumus atbalstījusi Rīgas domes Pieminekļu padome
23.septembra sēdē. Sarežģītāk ir izstrādāt otrā depozitārija
telpas projektu, jo Latvijas armijas kritušo un bezvēsts
apglabāto karavīru skaits nav apzināts. Gunārs Kramiņš no LVA
arhīvos atradis, ka Baigajā gadā vien gājuši bojā 1200 no 2000
dienējošajiem virsniekiem, nerunājot par atvaļinātajiem.
G.Kramiņš skeptiski raugās uz iespēju apzināt virsniekus, kurus
nošāva čekas pagrabos, nogalēja Sibīrijā vai Maskavā. Par
vecākajiem virsniekiem ir kādas ziņas, bet zemākās pakāpes
virsnieki reti nonākuši vēsturnieku redzeslokā. Ja runājam par
kara laiku, tad tieši vairums zemākās pakāpes komandieru bija
kaujas virsnieki. Viens ieteikums ir uz depozitārija sienām
iegravēt militāro formējumu nosaukumus, bet piemiņas grāmatā
varētu ierakstīt zināmo karavīru vārdus, sarakstu laika gaitā
varētu papildināt ar no jauna apzinātiem kritušo vārdiem.
Kas notiek Brāļu kapos
Eižens Upmanis: “Brāļu kapos ir daudz tehnisku problēmu, kas saistīti ar akmens ilgizturību, no kā ansamblis būvēts. Satrauc gan pagājušā gadsimta divdesmito gadu darba kvalitāte, gan virkne citu problēmu. Šogad jāpabeidz Brāļu kapu restaurācijas un funkcionālās izmantošanas koncepcija. Koncepcijas izstrādāšanā pieaicināts franču arhitekts Bruno Deslandes. Vasarā tiks nomainīts celiņu segums. Līdzekļus dos Aizsardzības ministrija, ir noslēgts līgums starp Aizsardzības un Kultūras ministriju un Rīgas domi par 265 000 latu, lai uzsāktu altāra sienas labās puses restaurāciju un komunikāciju ierīkošanu.”
***
Tēlnieks Kārlis Zāle, strādājot
pie Brāļu kapu ansambļa, sacījis: “Turu par mākslinieka augstāko
laimi dzīvošanu līdzi savam laikmetam, savai tautai, viņas cīņām,
ciešanām, ilgām un ideāliem. Tamdēļ jūtu dziļāko bijību pret
Ausekļa, Pumpura un Raiņa dzeju, kuras brīnišķā gaismā atvizmo
latviskā gara cildenākie tēli. Šajos tēlos ir ietvertas garīgās
vērtības, kas augušas un lolotas tautas dvēselē, te paveras
mūžīgais un nepārejošais mūsu tautas dzīvē un cīņās... Par savu
lielāko laimi turu to, ka man ir bijusi iespējamība plastiskos
tēlos pieskarties manas tautas likteņiem – tam, kas viņai svēts
un par ko mūsu varoņi, gaišā ticībā degdami, ir upurējuši visu
sevi.”
Arī mēs ar savu attieksmi un darbiem šīs svētnīcas atjaunošanā
stāvēsim to varoņu priekšā, kad mums būs lemts...
Par idejām un iecerēm
Zem Mātes Latvijas tēla ir iekalts
krusts, aizsegts ar krāsainu vitrāžu. Vakaros krustā iededzinātā
gaisma atmirdz asinssārtā krāsā.
Ansambļa memoriālajā sienā izveidota niša ar akmens urnu, kurā
iebērtas trīs saujas zemes no katra Latvijas pagasta, kas
simbolizē nezināmo karavīru apbedījumus.
Kapulauka sānos atrodas divas pret ārpusi vērstas relikviju
glabātavas.
Daudzkārt tika apspriests A. Zeidaka ierosinājums ierīkot baseinu
kapulauka centrālajā parterā, kas tika noraidīts kā pretrunīgs
latviešu tautas apbedīšanas tradīcijām.
Četru Latvijas novadu simbolisko tēlu vietā, kas ietilpst Mātes
Latvijas ansamblī, P. Feders ieteica veidot četrus tēlus, kas
iemiesotu spēku, prātu, ticību un Tēvijas mīlestību.
Ierosinājums pie noslēdzošās sienas ierīkot Nezināmā karavīra
kapu neguva atbalstu, jo kapos jau bija guldīti daudzi nezināmi
karavīri. To tomēr neievēroja, nesen guldot nezināma karavīra
pīšļus no Noriļskas Šmita kalna pakājes.
1931.gadā vārtu masīvā iekārtoja telpas goda sardzei, uzraugam,
kapu zvanam. Izgatavoja mēbeles. Telpas mūsdienās netiek
izmantotas.
1933.gada augustā ieejas vārtos iespēra zibens, sabojājot
elektrības vadus.
Vienu no pirmajiem Brāļu kapos apbedītajiem Jēkabu Voldemāru
Timmu Aleksandrs Čaks pieminējis poēmā “ Mūžības skartie”.
Andris Kļaviņš