• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Frakciju viedokļi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 4.11.2004., Nr. 175 https://www.vestnesis.lv/ta/id/95936

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Kopsavilkumā

Vēl šajā numurā

04.11.2004., Nr. 175

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Frakciju viedokļi

Pēc 2004.gada 28. oktobra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā

M.Grīnblats
(apvienības Tēvzemei un Brīvībai/LNNK frakcija):

Šodien Saeima pēc neilgām debatēm noraidīja nākamā gada budžeta likumprojektu, ko iesniedza Induļa Emša vadītā valdība. Tas, manuprāt, atklāja divus būtiskus apstākļus. Pirmkārt, Latvijas situācijā zaļi–sarkanā koalīcija nebija loģiska. Tā nevarēja būt ilglaicīga, kaut gan dažās Eiropas valstīs tādas reizēm darbojas diezgan sekmīgi. Taisnība nav arī Tautas partijai, ka tā tikai pēdējā brīdī pamanījusi Tautas saskaņas partijas deputātu līdzdalību. Tā taču faktiski bija visu laiku gan ar saskaņiešiem, gan sociālistiem, gan PCTVL.
Otrkārt, budžeta projekts tika veidots bez politiskas izvērtēšanas, par ko mēs pārliecinājāmies pēdējā tikšanās reizē ar premjeru un finanšu ministru; trūka arī prioritāšu izvērtējuma – gan absolūtos skaitļos, gan arī procentuāli veselības aprūpei tika paredzēts vismazākais pieaugums. Tāpēc, zinot reālo situāciju, kā arī runas par gaidāmo veselības aprūpes sistēmas reformu, kas nav realizējama bez visai ievērojamiem līdzekļiem, viss liecināja, ka budžeta projekts netika gatavots pieņemšanai. Vienkārši tas viss bija drīzāk ķeksīša pēc.
Tagad nākamajai jaunajai valdībai gaidāms liels darbs, pārstrādājot budžeta projektu, atceroties arī par šo veselības aprūpes reformu, lai 2005.gada budžets tiktu pieņemts vēl šogad, jo arī tad, ja ir vēlme tikai taupīt, reforma pati par sevi prasa visai prāvus līdzekļus. Arī novadu veidošanai būtu jānotiek saistībā ar veselības reformu, kas līdz šim tika aizmirsts. Tāpat nopietns risinājums nepieciešams denacionalizēto māju īrnieku problēmu risināšanai, kam arī nepieciešami līdzekļi. Nepieciešams īstenot arī korupcijas apkarošanas programmu, kas iepriekšējās valdības sagatavotajā budžeta projektā bija piemirsta. Bet tas, protams, nav viegls uzdevums.
Mūsu frakcija jau tuvākajās dienās sāks sarunas, bet atgādinu, ka mēs neatkāpsimies no jau februārī sacītā – mums nebūs pieņemama valdība, kas balstīsies uz PCTVL un pieciem pārbēdzējiem vai pārnācējiem pie Šlesera kunga Latvijas Pirmās partijas. Balsojums pret budžeta projektu iezīmēja iespēju sadarboties partijai “Jaunais laiks”, tēvzemiešiem, Tautas partijai un varbūt vēl kādiem partneriem.
Tajā pašā laikā balsojums par Repšes dažādu darījumu izmeklēšanas komisijas darbības kārtējo pagarinājumu parādīja, ka vairākums joprojām ir trim kritušās valdības partijām kopā ar visiem kreisajiem. Būtībā tā arī īsti nav skaidrs, ar ko šī komisija nodarbojas. Varbūt, ka tas pat ir labi, ka tās darbība bijusi ļoti klusa, nemanāma un bez efekta, tāpēc tālākās iespējas ir visai pretrunīgas. Mēs uzskatām, ka atslēga nākamās valdības veidošanai ir divu lielāko frakciju – “Jaunā laika” un Tautas partijas – rokās. No to spējas saprasties vai nesaprasties būs redzams arī tālākās attīstības scenārijs.

J.Lagzdiņš
(Tautas partijas frakcija):

Šodien parlamentā bija vēsturiska sēde, jo pirmo reizi atjaunotās Latvijas vēsturē, izskatot budžeta projektu pirmajā lasījumā, tas neguva vairākuma atbalstu un tādējādi krita Induļa Emša valdība. Jāsaka, ka šos piecus mēnešus strādājošā Induļa Emša valdība Tautas partijas vērtējumā dažos jautājumos darbojās pozitīvi, jo tika uzsāktas labi vērtējamas reformas. Mūsuprāt, tika sastādīts kopumā apmierinošs budžeta projekts atbilstoši pašreizējai situācijai, tomēr jau tad, kad tika izveidota Emša mazākuma valdība, Tautas partijas uzstādījums bija nepieciešamība īsā laikā nodrošināt šai valdībai pēc iespējas lielāku labējo partiju atbalstu. Tomēr premjerministrs to neveica. Vēl vairāk. Tika bremzētas ļoti svarīgas reformas – Tautas partiju neapmierina reforma veselības aprūpes jomā un arī inflācijas pieaugums. Mūs neapmierina arī Latvijas parlamenta vēsturē pēdējās dienās notikušais bezprecedenta gadījums, ka, lai nodrošinātu budžeta pieņemšanu, premjerministrs rakstiski apliecināja savu formālo un juridisko atkarību no kreisās opozīcijas, kas nav pieļaujams. Tāpēc Tautas partija nevarēja atbalstīt šādu nostāju.
Kāda būs turpmākā notikumu attīstība? Pirmkārt, nekavējoši ir jāprecizē nākamā gada valsts budžeta projekts un pēc iespējas ātrāk tas jāiesniedz izskatīšanai parlamentā. Otrkārt, jau rītdien Tautas partija sāks sarunas ar lielākajām parlamenta labējām frakcijām, un mēs ceram, ka tuvākajā laikā tiks izveidota labēja valdība, kas varēs stabili nostrādāt līdz nākamajām parlamenta vēlēšanām, realizējot tos uzdevumus, ko Tautas partija un citas labējās partijas izvirzīja iepriekšējās parlamenta vēlēšanās.

A.Golubovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):

Šīs nedēļas galvenais parlamentārais notikums bija balsojums par valsts budžeta projekta pieņemšanu pirmajā lasījumā.
Mūsu frakcija, lai nekavētu dažu sociālo programmu realizēšanu – denacionalizēto māju īrnieku problēmu risināšanu, kā arī medicīnas darbinieku algu sistēmas precizēšanu, nolēma šo budžeta projektu atbalstīt. Mūsu frakcijai izbrīnu radīja tas, ka tieši Tautas partijas frakcija šodien nobalsoja pret budžeta likumprojektu. Tieši tās pārstāvis valdībā taču bija finanšu ministrs. Tieši viņš sastādīja šo budžeta projektu, kas viņus tagad neapmierina. Tagad redzams, ka budžeta pieņemšana tiks aizkavēta. Turklāt dažas sociālās programmas un jautājumi negūs risinājumu, bet tas savukārt Latvijā var izraisīt paaugstinātu sociālo spriedzi. Tāpēc mēs šodien balsojām “par”.
Vēl gribu runāt par mūsu šodien piedāvāto risinājumu, kādā veidā valsts budžetu varētu papildināt par 15 miljoniem latu. Tas ir likumprojekts “Nodoklis par privatizācijas sertifikātu neizmantošanu”, kas paredz, ka tām fiziskajām un juridiskajām personām, kuras par dažiem santīmiem sapirka privatizācijas sertifikātus un līdz šim tos nebija izmantojušas, par to būtu jāmaksā nodokļi. Budžetam tas papildu varētu dot 15 miljonus latu. Taču valdošās koalīcijas partijas to noraidīja.

J.Pliners
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):

Es gribu visus sveikt ar skumjiem svētkiem – šodien, izskatot budžeta likumprojektu pirmajā lasījumā, to neatbalstot, krita kārtējā valdība. Tāpēc atkal tiks sastādīta jauna valdība.
No vienas puses – budžeta projektā bija labas iezīmes – tajā tika paredzēti līdzekļi pedagogu algu un pensiju palielināšanai, māmiņu algām un citām lietām. Kopumā sociālajām vajadzībām bija paredzēti apmēram 29% no budžeta. Tas ir labi.
Bet no otras puses – finansējumu aizsardzībai paredzēts palielināt par 50 miljoniem latu. Vai mēs gribam kļūt par militarizētu valsti? Budžeta projektā diemžēl netika risinātas arī denacionalizēto māju iemītnieku un medicīnas nozares problēmas. Trūkst līdzekļu arī kultūrai un citām jomām, tāpēc budžets vienmēr var būt labāks.
Patiešām dīvaini, ka viens no šīs valdības gāšanas iniciatoriem bija Tautas partija, jo budžeta projektu taču sastādīja viņu finanšu ministrs ar savu komandu. Nesen viņi balsoja “par”, kad budžeta projekts tika nodots izskatīšanai komisijās. Šo dažu nedēļu laikā nekas taču nemainījās, bet viņi nobalsoja “pret”. Es tikai varu domāt, ka viņi karo pret amatiem vai par amatiem – acīmredzot grib premjera, Eiropas Komisijas komisāra vai spīkera amatu. Esmu pārliecināts, ka jau šodien viņi sāka domāt par nacionāli noskaņoto elektorātu, gatavojoties nākamajām pašvaldību vēlēšanām. Jebkurā gadījumā valdības Latvijā mainās kā cimdi, un neviens ne par ko neatbild. Tagad atkal tiks mainīti ierēdņi, iestāžu uzraksti un tā tālāk. Tagad trīs mēnešus ministrijas faktiski nestrādās, tāpēc es baidos, ja šī valdība nebija laba, vai tad nākamā būs labāka? Un to mēs tuvākajā laikā redzēsim.

V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):

Saeima šodien noraidīja nākamā gada valsts budžetu pirmajā lasījumā un visus ar to saistītos likumprojektus. Līdz ar to Emša vadītā mazākumvaldība kļuva par pirmo valdību, kura Latvijā kritusi budžeta dēļ.
Tautas saskaņas partija balsoja par 2005.gada budžeta projekta pieņemšanu pirmajā lasījumā. Šāds Tautas saskaņas partijas frakcijas lēmums saistīts ar premjera Induļa Emša solījumu atbalstīt Tautas saskaņas partijas priekšlikumus budžeta papildināšanai otrajā lasījumā. Emsis Tautas saskaņas partijas frakcijai nosūtīja garantijas vēstuli. Vēstulē, kas adresēta Tautas saskaņas partijas Saeimas frakcijas priekšsēdētājam Jānim Urbanovičam, izteikta pateicība par Tautas saskaņas partijas priekšlikumiem nākamā gada valsts budžeta projektam, kā arī izteikta cerība par turpmāku sadarbību būtisku ekonomisko un sociālo jautājumu risināšanā. Premjers vēstulē pauž sapratni par Tautas saskaņas partijas bažām saistībā ar lauku ceļu uzturēšanas problēmām Latvijā, apliecinot, ka valdības programmā ietilpst pietiekams finansējuma nodrošinājums ne tikai pirmās kategorijas, bet arī otrās kategorijas un meža ceļu uzturēšanai.
Tāpat vēstulē tiek uzsvērts, ka Tautas saskaņas partija un arī valdība saskata reālu iespēju panākt, lai Latvijas valsts meži investē nozīmīgus līdzekļus – līdz 10 miljoniem latu – meža ceļu sakārtošanai. Par aktuālu Emsis atzīst arī Tautas saskaņas partijas jautājumu par nepieciešamību atmaksāt sociālā budžeta parādu valsts pamatbudžetam. Turklāt līdz 2005.gada aprīlim tiks izstrādāti grozījumi pensiju likumā, risinot pensiju pietiekamības jautājumu pensionāriem.
Tautas saskaņas partija izrādīja iniciatīvu Nobela rentgena aparāta iegādē veselības aizsardzības vajadzībām, lai nodrošinātu operatīvu tuberkulozes diagnostisku dažādos Latvijas reģionos. Tautas saskaņas partija balsoja arī par valsts budžeta projekta pieņemšanu pirmajā lasījumā. Mēs vēlamies nopietni diskutēt par sociāla rakstura jautājumiem mūsu valstī, tajā skaitā par skolotāju un mediķu algām, kā arī par pensijām un sociālajām garantijām trūcīgiem cilvēkiem.
Mēs uzskatām, ka tā saucamie labie politiķi sociālās problēmas nav spējīgi atrisināt un arī nākamā valdība atkal griezīsies pie mums, meklējot atbalstu.

K.Kariņš
(frakcija “Jaunais laiks”):

Šodien lielākais notikums, protams, ir tas, ka valdība ir kritusi, ko “Jaunais laiks”, būdams pēdējo pusgadu opozīcijā, atkārtoti ir argumentējis. Proti, mēs argumentējām, ka valdība, kas šodien krita, nerisināja valstiski svarīgus jautājumus. Budžeta priekšlikumā uz nākamo gadu nebija naudas, lai varētu risināt problēmas, kas ir veselības aprūpes sistēmā; par inflācijas mēru tur vispār nebija minēts. Cīņa pret korupciju – arī tas nav bijis šai kritušajai valdībai raksturīgs darbības virziens, arī īres griestu jautājumi netika risināti. Budžeta projektam topot, mēs diskutējām, vai tādā redakcijā to vispār var iesniegt Saeimā. Par to mēs diskutējām arī šodien. Arī Tautas partija ir sadzirdējusi šos argumentus, jo viņi paši tagad sāk atkārtot “Jaunā laika” argumentus.
Protams, nedaudz ironiski ir tas, ka budžetu sastādījis tieši Tautas partijas izvirzītais finanšu ministrs, tomēr jāsaka – reizēm labāk par vēlu, nekā nesaprot nekad, kas jādara.
“Jaunais laiks” runās ar visām ievēlētajām nacionāli labējām partijām, tajā skaitā apvienību “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK, Tautas partiju, Latvijas Pirmo partiju un Zaļo un Zemnieku savienību. Mēs pamatosim, kas ir jādara. Jāsastāda valdība, kas būtu ar mieru arī nākamgada budžetā iestrādāt naudu, lai atbalstītu programmu, kas risina veselības problēmas, inflāciju, korupciju un īres griestus. Šīs ir tās četras lietas, kas ir jārisina. Ļoti svarīgas un degošas. Mēs runāsim ar labējām partijām, kas vēlas strādāt ar mums, lai varētu panākt šo mērķi. Mums nav nekādu ultimātu. Mēs nekārojam nekādus krēslus. Mēs gribam strādāt valdībā kopā ar citām nacionāli labējām partijām, lai risinātu šos manis jau minētos valstij nepieciešamos jautājumus.
Mēs nenogurstoši strādāsim šo mērķu sasniegšanai. Jautājums būs, vai citas labējās partijas turēsies pie tā, kā notika, sastādot šo valdību, proti, izslēgt “Jauno laiku” no varas par katru cenu, vai tomēr būs gatavi sadarboties un risināt valstiski svarīgas problēmas.

O.Kastēns
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):

Šodien ir vēsturiska diena, jo valdība ir kritusi tādēļ, ka nav apstiprināts budžets Saeimā. Ja es nemaldos, tā ir pirmā reize, kad šādā veidā krīt valdība. Parasti tas noticis iekšēju nesaskaņu dēļ. Politiķiem būs diezgan grūts mēnesis – būs dažādas tikšanās, konsultācijas, pārrunas, lai izveidotu labu, darboties spējīgu vairākuma valdību. Kādas partijas būs pārstāvētas, šobrīd ir grūti pateikt. Es domāju, pēc kaut kāda laika – nākamajā nedēļā – droši vien tā aina būs skaidrāka.
Es gluži nepiekrītu apgalvojumam, ka iepriekšējā Induļa Emša valdība nerisināja valstiski svarīgus jautājumus. Šie jautājumi tomēr tika risināti. Šis neapstiprinātais budžets bija sociāls budžets, kas saistīts ar algas pielikumiem, tā kā faktiski valdība strādāja diezgan produktīvi. Protams, visas problēmas nevar atrisināt vienā dienā, ko parāda arī situācija medicīnā. Bet es esmu pārliecināts par to, ka Latvijas Pirmā partija tuvāko nedēļu laikā ies uz sarunām un ir noskaņota ļoti pragmatiski. Mēs iesim bez ultimātiem, centīsimies saprast sarunu partnerus, kā arī centīsimies strādāt tā, lai arī nākamā valdība būtu darboties spējīga.
Ko vēl varētu pieminēt no šodien izskatītajiem lēmumiem? Lēmumu par galīgajā lasījumā pieņemtajiem grozījumiem Saeimas Kārtības rullī par deputātiem noteiktajiem sodiem par parlamenta sēžu kavēšanu. Vēl saistībā ar Saeimas Kārtības rulli es gribētu pieminēt jautājumus, kas saistās ar Eiropas Savienības jautājumiem, kad vēl vairāk tiek definēta Eiropas lietu komisijas loma Saeimā. Tātad – Eiropas lietu komisija koordinēs dažādu Eiropas jautājumu saskaņošanu ar citām komisijām, kā arī koordinēs sadarbību ar tiem Eiropas Parlamenta deputātiem, kuri ievēlēti no Latvijas.

A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):

Šodien ir tāda kā vilšanās sajūta, jo Induļa Emša valdībai tika izteikta neuzticība. Retrospektīvi paskatoties uz šiem mēnešiem, kad kopā ir strādāts, vairāk tā vilšanās ir par to, ka vairāki darbi iesākti. Ir ļoti liela vēlme tos turpināt, jo tie ir tie darbi, kas skar sociālo sfēru.
Atgādinot padarīto šajos mēnešos, atcerēsimies sekmīgo iestāšanos Eiropas Savienībā un ar to saistītos priekšdarbus. Arī krīzes situācija ar izglītības reformu, kad sekmīgi izdevās tikt galā ar šo problēmu. Atcerēsimies budžeta grozījumus, kad tika atgriezta nauda Latvijas lauku un citu pilsētu pašvaldībām, investīcijas dažāda veida objektos. Atcerēsimies tos soļus, kas tika veikti, lai palielinātu bērnu pabalstus un pensiju indeksāciju. Tās aktivitātes un mūsu aktīvo nostāju, lai saglabātos īres griesti, lai nenotiktu piespiedu pagasta reforma. Arī nākamā gada valsts budžets šodien tika noraidīts formāla iemesla dēļ, jo tajā ir virkne sociāli tendētu jautājumu. Kaut vai redzam šīs summas, kas tiek novirzītas Latvijas lauksaimniekiem, summas, kas tiek novirzītas pensionāriem, un iesāktais darbs veselības jomas problēmu risināšanā. Faktiski ir tāda sajūta, ka šis darbs ir kaut kur pārrauts pusceļā.
Formālais iemesls – mūsu “noziedzīgā rīcība” saistībā ar Tautas saskaņas partijas sociālajiem, es uzsveru – sociālajiem ierosinājumiem. Mēs pat domājām šo vēstuli, šo vienošanos publicēt, jo tajā ir ļoti precīzi citēts – mēs iestājamies par Latvijas lauku un meža ceļu sakārtošanu, par Latvijas vides sakārtošanu, un tur, protams, arī līdzekļi ir jānovirza. Tagad mums to pieraksta kā noziedzīgu rīcību, kā Latvijas interešu nodevību, tādēļ pašreizējā valdība nevar pastāvēt.
Būtu labi, ja arī radioklausītāji preses slejās varētu šo vēsti izlasīt un izvērtēt, vai šāda vienošanās ir pret Latvijas interesēm, vai šādas vienošanās dēļ jākrīt valdībai? Ticība Induļa Emša valdībai pēdējā laikā pieauga, un atbilde droši vien ir meklējama vēlētāju atbalstā. Par to liecina pēdējie publicētie dati – vienīgi Zaļo un Zemnieku savienības reitingi ir auguši. Mēs esam cīnītāji, mēs esam nākuši strādāt, nevis činkstēt. Mūsu mērķis ir strādāt jaunajā valdībā ne jau par katru cenu, bet strādāt tādā valdībā, kas, pirmkārt, īstenos mūsu Latvijas lauku interešu aizstāvību, mūsu pensionāru, sociālās sfēras aizstāvību un mūsu vides aizsardzību.

Saeimas preses dienests

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!