Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Sapratu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2004. gada 30. augusta rīkojums Nr. 591 "Par Koncepciju par valsts sociālo pabalstu palielināšanu ģimenēm pēc bērna piedzimšanas". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 1.09.2004., Nr. 138 https://www.vestnesis.lv/ta/id/93014

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta rīkojums Nr.592

Par bezpeļņas organizācijas valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sporta medicīnas centrs" reorganizāciju un Sporta medicīnas valsts aģentūras izveidošanu

Vēl šajā numurā

01.09.2004., Nr. 138

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: rīkojums

Numurs: 591

Pieņemts: 30.08.2004.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

 

Ministru kabineta rīkojums Nr.591

Rīgā 2004.gada 30.augustā (prot. Nr.50 2.§)

Par Koncepciju par valsts sociālo pabalstu palielināšanu ģimenēm pēc bērna piedzimšanas

 

1. Atbalstīt Koncepcijas par valsts sociālo pabalstu palielināšanu ģimenēm pēc bērna piedzimšanas kopsavilkumā ietvertā risinājuma 4.variantu.

2. Labklājības ministrijai sagatavot un labklājības ministram līdz 2004.gada 7.septembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā grozījumus Valsts sociālo pabalstu likumā.

3. Labklājības ministrijai atbilstoši šī rīkojuma 1.punktā minētajam risinājuma variantam sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā precizētus priekšlikumus 2005.gada valsts budžeta projektam. Attiecīgos priekšlikumus izskatīt kopā ar visu ministriju pieteiktajām prioritātēm valsts budžeta projekta 2005.gadam sagatavošanas procesā.

4. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2004.gada 23.februāra rīkojumu Nr.113 “Par Koncepciju par valsts sociālo pabalstu palielināšanu ģimenēm pēc bērna piedzimšanas” (Latvijas Vēstnesis, 2004, 30.nr.).

Ministru prezidenta vietā – Ministru prezidenta biedrs A.Šlesers

Labklājības ministre D.Staķe
 

 

(Ministru kabineta
2004.gada 30.augusta rīkojums Nr.591)

Koncepcijas par valsts sociālo pabalstu palielināšanu ģimenēm pēc bērna piedzimšanas kopsavilkums

I. Problēma

Jau vairākus gadus demogrāfiskā situācija Latvijā vērtējama kā nelabvēlīga. Kopš 1987.gada dzimušo skaits Latvijā ir samazinājies vairāk nekā divas reizes. Summārais dzimstības koeficients ir viens no zemākajiem Eiropā, un pašlaik šis koeficients ir apmēram puse no lieluma (2,1–2,2), kas nepieciešams paaudžu nomaiņai.

Lai uzlabotu demogrāfisko situāciju valstī un veicinātu dzimstību, jārada ģimenei labvēlīga, droša sociāli ekonomiskā un psiholoģiskā vide. Tās radīšana ir atkarīga no daudziem faktoriem, to skaitā arī no ģimenēm sniedzamā valsts atbalsta – valsts sociālajiem pabalstiem un citiem pabalstiem, kuru efektivitāte (ietekme uz ģimeņu materiālās bāzes stabilizēšanu un ģimenes dzīves kvalitātes uzlabošanu un – līdz ar to – ietekme uz demogrāfiskajiem procesiem valstī) pēdējos gados ir samazinājusies.

II. Mērķis

Dzimstības veicināšana valstī, palielinot valsts sociālos pabalstus ģimenēm pēc bērna piedzimšanas.

III. Risinājumi

Koncepcijā piedāvāti četri risinājuma varianti, kuri, sākot ar 2005.gada 1.janvāri, paredz paaugstināt un optimizēt Valsts sociālo pabalstu likumā noteiktos bērna kopšanas pabalstus un bērna piedzimšanas pabalstu.

 

1.variants

1. Bērna kopšanas pabalsta apmēra paaugstināšana:

1.1. personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam un ir nodarbinātas (sociāli apdrošinātas), – līdz personas vidējās sociālās apdrošināšanas iemaksu algas 80 % apmēram, vienlaikus nosakot pabalsta minimālo apmēru (ne mazāk kā 64 lati mēnesī) un pabalsta maksimālo apmēru (ne vairāk kā 256 lati mēnesī). Pabalsta apmēru aprēķina no personas vidējās algas, no kuras veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas 12 mēnešu laikā pirms bērna piedzimšanas;

1.2. personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam un nav nodarbinātas (nav sociāli apdrošinātas), – līdz 55 latiem mēnesī;

1.3. personām, kuras kopj bērnu vecumā no viena līdz diviem gadiem, – līdz 30 latiem mēnesī.

2. Bērna piedzimšanas pabalsta apmēra paaugstināšana līdz tādam apmēram, kas atbilst zīdaiņa pūriņa vērtībai faktiskajās cenās naudas izteiksmē, – 296 latiem.

1.variantam papildus nepieciešamais finansējums 2005.gadā – 20,0 milj. latu.

2.variants

1. Bērna kopšanas pabalsta apmēra paaugstināšana:

1.1. personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam un ir nodarbinātas (sociāli apdrošinātas), – līdz personas vidējās sociālās apdrošināšanas iemaksu algas 70 % apmēram, vienlaikus nosakot pabalsta minimālo apmēru (ne mazāk kā 56 lati mēnesī) un pabalsta maksimālo apmēru (ne vairāk kā 448 lati mēnesī). Pabalsta apmēru aprēķina no personas vidējās algas, no kuras veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas 12 mēnešu laikā pirms bērna piedzimšanas;

1.2. personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam un nav nodarbinātas (nav sociāli apdrošinātas), – līdz 50 latiem mēnesī;

1.3. personām, kuras kopj bērnu vecumā no viena līdz diviem gadiem, – līdz 30 latiem mēnesī.

2. Bērna piedzimšanas pabalsta apmēra paaugstināšana līdz tādam apmēram, kas atbilst zīdaiņa pūriņa vērtībai faktiskajās cenās naudas izteiksmē, – 296 latiem.

2.variantam papildus nepieciešamais finansējums 2005.gadā – 20,0 milj. latu.

3.variants

1. Bērna kopšanas pabalsta apmēra paaugstināšana:

1.1. personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam un ir nodarbinātas (sociāli apdrošinātas), – līdz personas vidējās sociālās apdrošināšanas iemaksu algas 70 % apmēram, vienlaikus nosakot pabalsta minimālo apmēru (ne mazāk kā 90 latu mēnesī) un pabalsta maksimālo apmēru (ne vairāk kā 360 latu mēnesī). Pabalsta apmēru aprēķina no personas vidējās algas, no kuras veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas 12 mēnešu laikā pirms bērna piedzimšanas;

1.2. personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam un nav nodarbinātas (nav sociāli apdrošinātas), – līdz 70 latiem mēnesī;

1.3. personām, kuras kopj bērnu vecumā no viena līdz diviem gadiem, – līdz 35 latiem mēnesī.

2. Bērna piedzimšanas pabalsta apmēra paaugstināšana līdz tādam apmēram, kas atbilst zīdaiņa pūriņa vērtībai faktiskajās cenās naudas izteiksmē, – 296 latiem.

3.variantam papildus nepieciešamais finansējums 2005.gadā – 23,3 milj. latu.

 

4.variants

1. Bērna kopšanas pabalsta apmēra paaugstināšana:

1.1. personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam un ir nodarbinātas (sociāli apdrošinātas), – līdz personas vidējās sociālās apdrošināšanas iemaksu algas 70 % apmēram, vienlaikus nosakot pabalsta minimālo apmēru (ne mazāk kā 56 lati mēnesī) un pabalsta maksimālo apmēru (ne vairāk kā 392 lati mēnesī). Pabalsta apmēru aprēķina no personas vidējās algas, no kuras veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas 12 mēnešu laikā pirms bērna piedzimšanas;

1.2. personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam un nav nodarbinātas (nav sociāli apdrošinātas), – līdz 50 latiem mēnesī;

1.3. personām, kuras kopj bērnu vecumā no viena līdz diviem gadiem, – līdz 30 latiem mēnesī;

1.4. personām, kuras kopj dvīņus vai trīņus:

1.4.1. vecumā līdz vienam gadam, par katru nākamo bērnu – 50 latu mēnesī;

1.4.2. vecumā no viena līdz diviem gadiem, par katru nākamo bērnu – 30 latu mēnesī.

2. Bērna piedzimšanas pabalsta apmēra paaugstināšana līdz tādam apmēram, kas atbilst zīdaiņa pūriņa vērtībai faktiskajās cenās naudas izteiksmē, – 296 latiem.

4.variantam papildus nepieciešamais finansējums 2005.gadā – 20,0 milj. latu.

Izvērtējot piedāvāto variantu priekšrocības un trūkumus, jāatzīmē, ka visi minētie varianti veicinās bērnu dzimstību ģimenēs, kuras Latvijā dzīvo pastāvīgi, jo bērna piedzimšanas pabalsts ir vienīgais ģimenēm izmaksājamais valsts sociālais pabalsts, kurš, Latvijai iestājoties Eiropas Savienībā, nav “jāeksportē”.

Ieviešot jebkuru no variantiem, bērna kopšanas pabalsta apmērs tiks samērots ar personas veiktajām sociālās apdrošināšanas iemaksām, vienlaikus rūpējoties arī par personām, kuras nav bijušas nodarbinātas, un būtiski uzlabojot to finansiālo atbalstu, salīdzinot ar pašreizējo situāciju.

Par visu koncepcijā piedāvāto variantu priekšrocību var uzskatīt to, ka bērna kopšanas pabalsta apmēra noteikšana atkarībā no personas vidējās apdrošināšanas iemaksu algas veicinās nodokļu maksāšanu.

Ieviešot 4.variantu, tiks sniegts lielāks valsts atbalsts dvīņu vai trīņu piedzimšanas gadījumā.

Par visu koncepcijā piedāvāto variantu trūkumu var uzskatīt to, ka bērna kopšanas pabalsta apmērs ir diferencējams atkarībā no sociāli apdrošinātās personas algas, un līdz ar to šis pabalsts pēc savas būtības nav universāls.

IV. Koncepcijas īstenošanas finansējuma avoti

Valsts pamatbudžets.

V. Turpmākā rīcība

Labklājības ministrijai jāizstrādā:

1) likumprojekts par grozījumiem Valsts sociālo pabalstu likumā;

2) Ministru kabineta noteikumu projekts par grozījumiem Ministru kabineta 2003.gada 1.jūlija noteikumos Nr.349 “Noteikumi par bērna kopšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību”;

3) Ministru kabineta noteikumu projekts par grozījumiem Ministru kabineta 2003.gada 8.jūlija noteikumos Nr.381 “Noteikumi par bērna piedzimšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību”.

Par normatīvo aktu projektu izstrādes atbildīgo institūciju nosakāma Labklājības ministrija.

Labklājības ministre D.Staķe

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!