• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2004. gada 21. janvāra lēmums Nr. 10 "Par lietas izpētes izbeigšanu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 3.02.2004., Nr. 17 https://www.vestnesis.lv/ta/id/83816

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas padomes lēmums Nr.15

Par "Noteikumu par emisijas prospekta un prospekta iekļaušanai regulētajā tirgū saturu un sagatavošanas kārtību" apstiprināšanu

Vēl šajā numurā

03.02.2004., Nr. 17

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 10

Pieņemts: 21.01.2004.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

 

Konkurences padomes lēmums Nr.10

Rīgā 2004.gada 21.janvārī (prot.Nr.5, 2. §)

Par lietas izpētes izbeigšanu

Lieta Nr.620/03/05/09 “Par SIA “Lattelenet” 26.09.2003. iesniegumu Nr.VL/03/1–34, Latvijas Telekomunikāciju asociācijas 25.09.2003. iesniegumu Nr. D–169, SIA “Tele 2 Telecom” 07.10.2003. iesniegumu Nr. 3–1/22”

Konkurences padome 29.09.2003. (reģ. Nr. 620) saņēma SIA “Lattelenet” (turpmāk — Lattelenet) 26.09.2003. iesniegumu Nr.VL/03/1–34 par iespējamo dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas pārkāpumu SIA “Lattelekom SIA” (turpmāk — Lattelekom) darbībās, izvirzot diskriminējošus starpsavienojumu pieslēgumu nosacījumus jaunajiem operatoriem, kuri saņēmuši licenci darbībai publiskajā fiksētajā telekomunikāciju tīklā Latvijas Republikā pēc 2003. gada 1. janvāra. Lattelekom vilcināšanās noslēgt starpsavienojuma līgumu, pēc Lattelenet domām, faktiski liecina par tā atteikumu realizēt starpsavienojumu, tādējādi apgrūtinot potenciāla tirgus dalībnieka iekļūšanu telekomunikāciju tirgū un kavējot konkurenci.

Lattelenet uzskata, ka Lattelekom piedāvātie starpsavienojumu tarifi ir diskriminējoši, nav objektīvi attaisnojami un praktiski izslēdz konkurenci starp jaunajiem operatoriem un Lattelekom.

SIA “Latvijas Mobilais telefons” (turpmāk — LMT) un SIA “Tele 2” (turpmāk — Tele 2), pēc Lattelenet domām, jaunajiem telekomunikāciju operatoriem uzspiež tarifu atlaižu metodiku, kas nostāda nevienādā situācijā jaunos operatorus un Lattelekom, proti, tarifu samazināšana sākas, sasniedzot vairākus miljonus minūšu apjomu mēnesī. Tādējādi Lattelekom jau šobrīd ir nodrošināts noslodzes apjoms, kas dod tiesības uz vislielākajām atlaidēm, kādu jaunajiem operatoriem nav iespējams iegūt, un, pastāvot šādiem noteikumiem, arī nebūs. LMT un Tele 2 atlaižu piemērošana starpsavienojumos nav objektīvi attaisnojama un ir pretlikumīga, jo izslēdz konkurenci starp jaunajiem operatoriem un Lattelekom.

Konkurences padome 30.09.2003. (reģ. Nr. 622) saņēma Latvijas Telekomunikāciju asociācijas (turpmāk — LTA) 25.09.2003. iesniegumu Nr. D–169 par situāciju telekomunikāciju starpsavienojumu tirgū, kurā lūgts izvērtēt Lattelekom, LMT un Tele 2 darbības starpsavienojumu pakalpojumu tirgū atbilstību Konkurences likumam.

Iesniegumā minētie fakti un argumenti ir analogi Lattelenet iesniegumā izklāstītajiem.

Konkurences padome 13.10.2003. (reģ. Nr.643) saņēma SIA “Tele 2 Telecom” (turpmāk — Tele 2 Telecom) 07.10.2003. iesniegumu Nr.3–1/22 par Konkurences likuma un likuma “Par telekomunikācijām” iespējamajiem pārkāpumiem Lattelekom darbībās. Iesniegumā minētie fakti un argumenti ir analogi Lattelenet iesniegumā izklāstītajiem, turklāt Tele 2 Telecom uzskata, ka Latvijā konkurences attīstība telekomunikāciju nozarē ir apdraudēta, jo operatoru izvēles pakalpojumu ieviešanas termiņš saskaņā ar Lattelekom licencē norādīto noteikts līdz 2007. gadam. Operatoru izvēles pakalpojumu tarifus Tele 2 Telecom uzskata par diskriminējošiem.

Pamatojoties uz Ministru kabineta 29.04.2003. noteikumu Nr.224 “Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 2.1. punktu, Konkurences padome ierosināja lietu par SIA “Lattelenet” 26.09.2003. iesniegumu Nr.VL/03/1–34 un Latvijas Telekomunikāciju asociācijas 25.09.2003. iesniegumu Nr. D–169.

Pamatojoties uz Ministru kabineta 29.04.2003. noteikumu Nr.224 “Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 13. punktu, Konkurences padome 01.10.2003. pieņēma lēmumu apvienot SIA “Lattelenet” 26.09.2003. iesniegumu Nr.VL/03/1–34 un Latvijas Telekomunikāciju asociācijas 25.09.2003. iesniegumu Nr.D–169 vienā izpētes lietā.

Pamatojoties uz Ministru kabineta 29.04.2003. noteikumu Nr.224 “Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 2.1. punktu, Konkurences padome ierosināja lietu par SIA “Tele 2 Telecom” 07.10.2003. iesniegumu Nr.3–1/22.

Pamatojoties uz Ministru kabineta 29.04.2003. noteikumu Nr.224 “Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 13. punktu, Konkurences padome 17.10.2003. pieņēma lēmumu apvienot vienā lietvedībā lietas, kas ierosinātas uz SIA “Lattelenet” 26.09.2003. iesnieguma Nr.VL/03/1–34 pamata, Latvijas Telekomunikāciju asociācijas 25.09.2003. iesnieguma Nr. D–169 pamata un SIA “Tele 2 Telecom” 07.10.2003. iesnieguma 3–1/22 pamata.

Pamatojoties uz Ministru kabineta 29.04.2003. noteikumu Nr. 224 “Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 19. punktu, Konkurences padome 29.10.2003. nolēma pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.620/03/05/09 “Par SIA “Lattelenet” 26.09.2003. iesniegumu Nr. Nr.VL/03/1–3, Latvijas Telekomunikāciju asociācijas 25.09.2003. iesniegumu Nr. D–169 un SIA “Tele 2 Telecom” 07.10.2003. iesniegumu Nr. 3–1/22” līdz 29.01.2004.

Izvērtējot tās rīcībā esošo informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

1. Lattelekom ir LR Uzņēmumu reģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras kapitāla daļu īpašnieki ir Latvijas Republika Satiksmes ministrijas personā (51%) un starptautisks koncerns “Telia Sonera” (49%). Lattelekom veic uzņēmējdarbību telekomunikāciju jomā. Saskaņā ar likuma “Par telekomunikācijām” Pārejas noteikumu 2. punktu, Lattelekom līdz 01.01.2003. bija ekskluzīvas tiesības pārvaldīt, attīstīt un ekspluatēt publisko fiksēto telekomunikāciju tīklu Latvijas Republikā, nodrošināt vietējos, iekšzemes un starptautiskos fiksētos balss telefonijas pakalpojumus publiskajā fiksētajā telekomunikāciju tīklā, kā arī nomāto līniju un publisko taksofonu pakalpojumus Latvijas Republikā.

Lattelenet ir LR Uzņēmumu reģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras kapitāla daļu īpašnieki ir fiziskas personas: Kristaps Rūmnieks (95%) un Adis Liepiņš (5%). Lattelenet darbības veidi ir telekomunikācijas, inženiersistēmu montāža u.c. statūtos paredzētā darbība.

Tele 2 Telecom ir LR Uzņēmumu reģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras kapitāla daļu īpašniece ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Tele 2 Holdings” (100%). Tele 2 Telecom darbības veidi ir telesakari, reklāma u.c. statūtos paredzētā darbība.

Saskaņā ar likuma “Par telekomunikācijām” 1. panta 18. daļu Lattelekom, Lattelenet un Tele 2 Telecom ir publiskā telekomunikāciju tīkla operatori — juridiskas personas, kuras izveidotas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un kurām saskaņā ar minēto likumu, starptautiskajiem līgumiem, citiem normatīvajiem aktiem un individuālajās licencēs iekļautajiem noteikumiem ir piešķirtas tiesības izveidot, attīstīt, ekspluatēt publisko telekomunikāciju tīklu (vispārējai lietošanai paredzēts iekārtu, būvju, ekspluatācijas un vadības sistēmu kopums, kuru pilnīgi vai daļēji izmanto publiski pieejamu telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanai) un sniegt telekomunikāciju pakalpojumus.

Likuma “Par telekomunikācijām” 1.panta 2. punktā balss telefonijas pakalpojums ir definēts kā publiski pieejams telekomunikāciju pakalpojums, kas komerciālos nolūkos nodrošina runas signālu pārraidi starp publiskajam telekomunikāciju tīklam vai publisko telekomunikāciju tīklu noteiktiem pieslēguma punktiem pieslēgtām telekomunikāciju gala iekārtām. Pēc neto apgrozījuma, kas sasniegts, sniedzot balss telefonijas pakalpojumu, Lattelekom tirgus daļa pārsniedz 90%, norādot uz Lattelekom dominējošo stāvokli balss telefonijas pakalpojumu tirgū publiskajā fiksētajā telekomunikāciju tīklā.

Kopš 01.01.2003. uzņēmējsabiedrības publisko telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanas tirgū de iure darbojas brīvas konkurences apstākļos, atbilstoši individuālajās licencēs, kuras, pamatojoties uz likumu “Par telekomunikācijām” un “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”, izsniegusi Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk — SPRK), ietvertajiem nosacījumiem.

2. Individuālā licence likuma “Par telekomunikācijām” 1. panta 4. daļas izpratnē ir speciāla atļauja noteikta veida uzņēmējdarbībai telekomunikāciju nozarē vai telekomunikāciju tīkla izveidošanai vai ekspluatācijai, kurā telekomunikāciju uzņēmumiem noteiktas individuālas saistības, prasības un tiesības. SPRK izsniegusi publiskā fiksētā telekomunikāciju tīkla operatora individuālās licences:

— Lattelekom (Nr.T10035) uz laiku no 01.01.2003. līdz 31.12.2017.,

— Lattelenet (Nr.T10064) uz laiku no 12.02.2003. līdz 11.02.2008.,

— Tele 2 Telecom (Nr.T10084/2) uz laiku no 27.03.2003. līdz 26.03.2008.

Pamatojoties uz Lattelekom, Lattelenet un Tele 2 Telecom individuālajās licencēs norādīto, “licences turētājs iegūst tiesības izveidot, attīstīt un ekspluatēt publisko fiksēto telekomunikāciju tīklu un sniegt publiskos telekomunikāciju pakalpojumus saskaņā ar licences nosacījumiem”.

Lattelekom individuālās licences Nr.T10035 23.2. punktā noteikts, ka “licences turētājam ir pienākums izpildīt (..) Regulatora lēmumus attiecībā uz starpsavienojumu un īpašās piekļuves nodrošināšanu; (..) jānodrošina (..) īpašie nosacījumi par operatora izvēles un operatora iepriekšējās izvēles pakalpojumu ieviešanas termiņiem un nosacījumiem”, kā arī norādīti konkrēti operatora izvēles un operatora iepriekšējas izvēles pakalpojumu ieviešanas termiņi un nosacījumi Latvijā.

Likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 16. panta 5. daļā noteikts, ka SPRK uzrauga licences nosacījumu izpildi un sabiedrisko pakalpojumu atbilstību licences nosacījumiem.

3. Sekmīgai katra telekomunikāciju operatora un kopumā visa publiskā telekomunikāciju tīkla darbības nodrošināšanai (lai ikviens telekomunikāciju pakalpojumu lietotājs saņemtu nepieciešamos telekomunikāciju pakalpojumus, neatkarīgi no tā, ar kuru telekomunikāciju operatoru tas noslēdzis telekomunikāciju pakalpojumu līgumu par konkrētu telekomunikāciju pakalpojumu saņemšanu), nepieciešams savienot publisko fiksēto telekomunikāciju operatoru tīklus. Tīklu savienošanu veic ar starpsavienojuma palīdzību. Starpsavienojums likuma “Par telekomunikācijām” 1. panta 21. daļas izpratnē ir fiziskie un loģiskie dažādu publisko telekomunikāciju tīklu savienojumi, kas ļauj viena publiskā telekomunikāciju tīkla abonentam sazināties ar cita publiskā telekomunikāciju tīkla abonentiem vai piekļūt pakalpojumiem, kurus sniedz cits publiskā telekomunikāciju tīkla uzņēmums.

Pēc SPRK datiem, līdz 01.11.2003. starpsavienojumu līgumus ar Lattelekom bija noslēguši šādi jaunie operatori, kuri saņēmuši individuālās licences telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanai publiskajā telekomunikāciju tīklā:

— a/s “Telekom Baltija” — 14.07.2003.,

— SIA “CSC Telekom” — 28.07.2003.,

— SIA “Telekomunikāciju grupa” — 23.09.2003.,

— Lattelenet — 22.10.2003.

Pamatojoties uz likuma “Par telekomunikācijām”1. panta 31. daļu, SPRK 27.11.2002. pieņēma lēmumu Nr.136 “Par telekomunikāciju uzņēmumiem ar būtisku ietekmi tirgū”. Saskaņā ar šo lēmumu Lattelekom ir telekomunikāciju uzņēmums ar būtisku ietekmi fiksēto balss telefonijas pakalpojumu, nomāto līniju pakalpojumu un starpsavienojumu pakalpojumu tirgū, bet LMT un Tele 2 ir telekomunikāciju uzņēmumi ar būtisku ietekmi starpsavienojumu pakalpojumu tirgū Latvijas Republikā no 2003. gada 1. janvāra.

Pamatojoties uz likuma “Par telekomunikācijām” 8. panta 1. daļas 6. punktu, ka “Regulators (…) apstiprina starpsavienojumu līgumu pamatpiedāvājumus (…)”, kā arī minētā likuma 18. panta 7. punktu, 29. panta 1. daļu un likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 9. panta 1. daļas 6. punktu un 2. daļu, SPRK 18.06.2003. pieņēma lēmumu Nr.153 apstiprināt Lattelekom iesniegto dokumentu “Starpsavienojuma pamatpiedāvājums 13.1.–5/SSPP–11/L Starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājums” 2003. gadam.

SPRK ir jāapstiprina starpsavienojumu līgumu pamatpiedāvājumi operatoriem ar būtisku ietekmi tirgū, citu operatoru starpsavienojumu līgumu pamatpiedāvājumi SPRK nav jāapstiprina. Saskaņā ar likuma “Par telekomunikācijām” 18. panta 7. punktu publisko telekomunikāciju tīklu operatoram, kuram ir būtiska ietekme tirgū, ir pienākums publicēt starpsavienojumu pamatpiedāvājumu.

Lattelekom starpsavienojuma pamatpiedāvājumā ietverti šādi dokumenti:

1) starpsavienojuma pamatpiedāvājumā lietoto terminu definīcijas,

2) starpsavienojuma pakalpojumi un pakalpojumi operatoriem,

3) starpsavienojuma sarunu norise,

4) starpsavienojuma punkti,

5) starpsavienojuma tehniskās prasības un standarti,

6) tīklu starpsavienojuma izveides kārtība,

7) maršrutēšanas nosacījumi,

8) starpoperatoru norēķinu process,

9) tīkla aizsardzība un drošība,

10) starpsavienojuma un pakalpojumu operatoriem tarifi,

11) starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājums.

4. Lattelekom starpsavienojuma pamatpiedāvājuma dokumentā “Starpsavienojuma un pakalpojumu operatoriem tarifi” norādīti visu Lattelekom sniegto starpsavienojuma pakalpojumu un pakalpojumu operatoriem tarifi. Starpsavienojuma līgums ietver katram publiskā telekomunikāciju tīkla operatoram atbilstošus pakalpojumu tarifus, kas atkarīgi no sniegtajiem un saņemtajiem pakalpojumiem. Starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājuma 8. punktā noteikts, ka tarifi par starpsavienojuma pakalpojumiem un pakalpojumiem operatoriem, kurus nodrošina Puses saskaņā ar šo līgumu, ir noteikti līguma pielikumos E un F, kuri ir līguma neatņemama sastāvdaļa.

Likuma “Par telekomunikācijām” 8. panta 4. daļa nosaka, ka SPRK apstiprina izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodiku, lai nodrošinātu izmaksām tuvinātu tarifu piemērošanu balss telefonijā, nomātām līnijām un starpsavienojumiem, bet starpsavienojuma izmaksas tiek aprēķinātas saskaņā ar SPRK apstiprināto izmaksu aprēķināšanas metodiku. Kā minēts SPRK 23.10.2003. vēstulē Nr.1–2.70/3121 “Par situāciju telekomunikāciju starpsavienojumu tirgū”, “(…) Komisija paredz apstiprināt 2004. gadam tādus būtiskās ietekmes starpsavienojumu pakalpojumu tirgū operatoru starpsavienojumu pakalpojumu tarifus, kuri tiks iesniegti Komisijai kopā ar auditoru atzinumu, ka pakalpojumu izmaksas ir aprēķinātas atbilstoši Komisijas apstiprinātajai izmaksu aprēķināšanas metodikai”.

SPRK 29.01.2003. apstiprināja Telekomunikāciju pakalpojumu izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodiku, kas nosaka izmaksu uzskaites, aprēķināšanas un attiecināšanas principus, lai nodrošinātu izmaksām tuvinātu tarifu piemērošanu balss telefonijas, nomāto līniju, īpašās piekļuves un starpsavienojumu pakalpojumiem. Metodika ir saistoša telekomunikāciju uzņēmumiem, kuri sniedz īpašās piekļuves un/vai starpsavienojumu pakalpojumus, kā arī telekomunikāciju uzņēmumiem ar būtisku ietekmi tirgū, ja tie sniedz balss telefonijas un/vai nomāto līniju pakalpojumus. Pamatojoties uz minētās metodikas Pārejas noteikumu 41. punktu, uzņēmumam jāizveido vai jāpārkārto izmaksu uzskaites sistēma atbilstoši metodikai ne vēlāk kā viena kalendārā gada laikā no metodikas spēkā stāšanās, par ko uzņēmums 30 dienu laikā iesniedz SPRK ziņojumu kopā ar zvērināta revidenta atzinumu (44. punkts). Ziņojums tiek izmantots uzņēmuma sniegto pakalpojumu tarifu regulēšanai, lai nodrošinātu balss telefonijas, nomāto līniju, starpsavienojumu un īpašās piekļuves pakalpojumu tarifu tuvināšanu to izmaksām (38. punkts).

31.07.2003. starpsavienojuma sarunu starp Lattelekom un Lattelenet protokolā Nr.29.3.1–5/32 Lattelekom paskaidro, ka “jaunie tarifi nevar tikt ieviesti, kamēr nav ieviesta jaunā tarifu aprēķināšanas metodika. Lattelekom nākamgad publicēs jaunu pamatpiedāvājumu, būs ieviesta jaunā metodika saskaņā ar SPRK prasībām, un būs citi tarifi. (…) jāpārkārto izmaksu aprēķināšanas metodika gada laikā no metodikas pieņemšanas. Tā kā metodika tika pieņemta 2003. gada februārī, izmaksu sistēma ir jāpārkārto gada laikā”.

5. Lattelenet 27.10.2003. vēstulē Nr. VL/03/1–41 uz Nr.5–1203 norāda, ka par diskriminējošiem uzskatāmi ne tikai starpsavienojumu tarifi un starpsavienojuma izveidošanas novilcināšana no Lattelekom puses, bet arī Lattelekom vienpusējās tiesības pieprasīt bankas garantiju, piedāvātā strīdu izšķiršanas kārtība un izvirzītās tehniskās prasības.

5.1. Lattelekom starpsavienojuma pamatpiedāvājuma dokumenta “Starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājums” 15. punktā noteiktas līguma izpildes garantijas, t.i., Lattelekom ir tiesības pieprasīt no operatora bankas garantiju, pamatojoties uz tās rīcībā esošo kredītu uzraudzības informāciju, kā arī Lattelekom patur sev tiesības izvērtēt iesniegtās bankas garantijas atbilstību Lattelekom prasībām. Garantijas summas lielums tiek aprēķināts līguma pielikumā B noteiktajā kārtībā. Saskaņā ar likuma “Par telekomunikācijām” 8. panta 6. daļu kā viena no SPRK funkcijām telekomunikāciju nozarē norādīta starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājumu apstiprināšana. Tādējādi arī Lattelekom tiesības pieprasīt bankas garantiju no operatora uzskatāmas kā “Starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājuma”, ko SPRK apstiprinājis likumā noteiktā kārtībā, sastāvdaļa.

5.2. Saskaņā ar likuma “Par telekomunikācijām” 27. panta 1. daļu publisko telekomunikāciju tīklu operatoriem ir pienākums sarunu ceļā panākt vienošanos par publisko telekomunikāciju tīklu savstarpēju savienošanu un noslēgt starpsavienojuma līgumu ar citu publiskā telekomunikāciju tīkla operatoru. Gadījumos, kad publisko telekomunikāciju tīklu operatoriem starpsavienojumu jautājumos rodas strīdi, tos, pamatojoties uz likuma “Par telekomunikācijām” 8. panta 1. daļas 8. punktu, izšķir SPRK. Lai nodrošinātu efektīvu konkurenci telekomunikāciju nozarē un maksimālu ekonomisko efektivitāti, SPRK pēc savas ierosmes vai gadījumā, ja to lūdz kāda no pusēm, var iejaukties sarunās, kā arī izvirzīt īpašus nosacījumus, kuri jāievēro līguma slēdzējiem. SPRK ir tiesības pieņemt publisko telekomunikāciju tīklu operatoriem saistošus lēmumus starpsavienojumu jomā, ja puses nevar vienoties (likuma “Par telekomunikācijām” 27. panta 7. daļa).

Saskaņā ar “Starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājuma” 17. punktu strīdu izšķiršanas kārtība noteikta pielikumā A, kura mērķis ir sniegt precīzu to darbību aprakstu, kas jāveic katrai no līgumslēdzējām pusēm, lai izšķirtu strīdu.

Ņemot vērā to, ka “pielikumi ir jāuzraksta pusēm kopīgi, atkarībā no sarunās panāktajām vienošanām (…)” (21.07.2003. sarunu protokols Nr.29.3.1–5/11), Lattelekom 29.08.2003. vēstulē Nr.29.3.1–5/33 Lattelenet sniedz atbildi, ka Lattelenet ieteiktais — “puses centīsies meklēt strīdus risinājumu (…)” — ir pārāk vispārējs līguma noteikums, jo detalizētā procedūrā ir nepieciešams aprakstīt tieši to, kā puses centīsies meklēt strīdu risinājumu, turklāt paralēli Lattelekom piedāvātajai strīdu risināšanas procedūrai Lattelenet ir “tiesības iesaistīt Regulatoru. Likums paredz arī pirmstiesas izskatīšanas kārtību pie Regulatora strīdus situācijas gadījumā” (04.09.2003. sarunu protokols Nr.29.3.1–5/41).

5.3. Lattelekom starpsavienojuma pamatpiedāvājuma dokumenta “Starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājums” 6. punktā “Tīklu aizsardzība un drošība” noteikts, ka puses apņemas neveikt darbības, kas varētu nodarīt kaitējumu vai nelabvēlīgi ietekmēt otras puses tīkla darbības kvalitāti, kā arī puses veic nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu savu tīklu un ar to saistīto sistēmu darbību, sadarbojas un apmainās ar informāciju, kas saistīta ar tīkla aizsardzību un drošību, ja tas skar tīklu starpsavienojuma nodrošināšanu.

31.07.2003. starpsavienojuma sarunu starp Lattelekom un Lattelenet protokolā Nr.29.3.1–5/32 Lattelekom paskaidro, ka “katram operatoram ir jānodrošina plūsma savam trafikam. (…) SPRK apstiprinātajos “Telekomunikāciju tīklu savstarpējas savienošanas tehniskajos noteikumos tīklu pieslēguma punktu parametriem, signāliem un protokoliem” ir noteikts, ka minimālais plūsmas apjoms ir 2 Mbit/s. (…) starpsavienojums sastāv no divām daļām: ir Jūsu savienojums ar mūsu tīklu un mūsu savienojums ar Jūsu tīklu.(…) piekrist izmantot tikai vienu plūsmu abu pušu trafikam Lattelekom nevar piekrist, jo tas nenodrošina vajadzīgo trafika drošību”. Pamatojoties uz likuma “Par telekomunikācijām” 8. panta 10. daļu, SPRK pārrauga telekomunikāciju tīkla tehnisko prasību ievērošanu, kā arī saskaņā ar minētā likuma 8. panta 8. daļu izšķir strīdus starp telekomunikāciju uzņēmumiem starpsavienojumu jautājumos.

6. Saskaņā ar Lattelekom starpsavienojuma pamatpiedāvājuma dokumenta “Starpsavienojuma sarunu norise” 3. punktā norādīto, lai uzsāktu sarunas, Operators (saskaņā ar pamatpiedāvājumā lietoto terminu definīcijām — publiskā telekomunikāciju tīkla operators, pēc kura pieprasījuma Lattelekom uzsāk starpsavienojuma sarunas un slēdz starpsavienojuma līgumu) iesniedz Lattelekom dokumentus, t.sk. aizpildītu pieprasījumu uzsākt sarunas par starpsavienojuma izveidi, pēc kura saņemšanas Lattelekom organizē tikšanos abām pusēm pieņemamā laikā. 18.06.2003. Lattelenet Lattelekom nosūtīja visus nepieciešamos sarunu uzsākšanai un starpsavienojuma izveidošanai pieprasītos dokumentus (vēstule Nr.GD/03/9–54), kas juridiski būtu uzskatāms par starpsavienojuma sarunu sākumu, bet starpsavienojuma sarunu 31.07.2003. protokolā Nr.29.3.1–5/32 Lattelekom un Lattelenet vienojas par starpsavienojuma sarunu sākumu uzskatīt 2003. gada 18. februāri, kad notikusi pirmā protokolētā saruna.

Starpsavienojuma sarunu 31.07.2003. protokolā Nr.29.3.1–5/32 Lattelekom Lattelenet paskaidro līguma slēgšanas procedūru, jo “starpsavienojuma līguma projektu nevar uzrakstīt, kamēr nav zināmas Jūsu prasības, Jūsu iespējas, Jūsu vajadzības. Pamatpiedāvājumā ir līguma pamata teksts un viss pārējais ir aprakstīts pamatpiedāvājuma atlikušajos deviņos dokumentos”.

Par tehnisko sarunu gaitu Lattelekom paskaidro 21.07.2003. (sarunu protokols Nr.29.3.1–5/11): ”Tehniskās sarunas savukārt varēs tikt uzsāktas, kad to ļaus Lattelekom resursi. (…) Lattelekom paskaidro, ka to (datumu) nav iespējams noteikt, jo tehniskās sarunas ar operatoriem noris dažādi ilgi, atkarībā no jautājumu sarežģītības un daudzuma. Līdz ar to tehniskās sarunas netiek uzsāktas rindas kārtībā, bet atkarībā no:

a) savstarpējo līguma sarunu posma,

b) Lattelekom resursiem, kas vienlaikus ļauj veikt tehniskās sarunas ar trim operatoriem.”

Vadoties pēc Lattelenet iesniegumā norādītajiem faktiem un sarunu protokoliem, kas atspoguļo Lattelekom un Lattelenet sarunu norisi, var secināt, ka Lattelekom rīcība starpsavienojuma līguma noslēgšanai un faktiskai starpsavienojuma izveidošanai ar Lattelenet ir atbilstoša starpsavienojuma pamatpiedāvājumā apstiprinātajai kārtībai. Izsekojot sarunu protokolos fiksētajai starpsavienojuma izveidošanas attīstībai, nav vērojama starpsavienojuma līguma noslēgšanas novilcināšana no Lattelekom puses.

7. Lai gan Konkurences padome nav pētījusi LMT un Tele 2 dominējošo pozīciju, LMT un Tele 2 ir publiskā mobilā telekomunikāciju tīkla operatori, kurus, tāpat kā Lattelekom, SPRK ir atzinusi par telekomunikāciju uzņēmumiem ar būtisku ietekmi starpsavienojumu pakalpojumu tirgū no 2003. gada 1. janvāra, taču arī gadījumā, ja šiem uzņēmumiem būtu dominējošais stāvoklis, arī tad starpsavienojumu izmaksu aprēķināšanas, tarifu tuvināšanas izmaksām atbilstības izvērtēšana, nediskriminācijas principu ievērošanas uzraudzība ir SPRK kompetencē.

24.07.2003. sēdes sarunu protokolā starp LMT un Lattelenet par starpsavienojumu pakalpojumu tarifiem norādīts, ka LMT atlaides piedāvā visiem publisko telekomunikāciju tīklu operatoriem, ja ir sasniegts attiecīgs noslodzes apjoms. Atlaižu iespējas tiek dotas visiem publisko telekomunikāciju tīklu operatoriem. LMT arī paskaidro, ka starpsavienojuma pakalpojumu tarifus pārskatīt nav iespējams, bet ir iespējams piemērot atlaides noteiktajiem tarifiem. Dokumentā norādītas konkrētas atlaides, kuras LMT piemēro, ja mēnesī sasniegts noteikts trafika apjoms minūtēs.

Lattelenet un Tele 2 starpsavienojuma līguma pielikums B par tīklu starpsavienojuma sarunu un pakalpojumu tarifiem ir Tele 2 starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājuma sastāvdaļa, kurā norādītas arī atlaides, kuru lielums atkarīgs no Operatora mēneša trafika apjoma minūtēs.

“Telekomunikāciju pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikas”, kuru SPRK apstiprinājis 26.07.2003., 21. punktā noteikts, ka atlaižu piemērošanai jānotiek pēc skaidri noteiktiem principiem, nediskriminējoši attiecībā pret atsevišķiem klientiem vai to grupām.

8. Saskaņā ar likumā “Par telekomunikācijām” noteikto, SPRK:

1) apstiprina izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodiku, lai nodrošinātu izmaksām tuvinātu tarifu piemērošanu starpsavienojumiem (8. panta 4. daļa);

2) apstiprina starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājumus (8. panta 6. daļa);

3) izšķir strīdus starp telekomunikāciju uzņēmumiem starpsavienojumu jautājumos (8. panta 8. daļa);

4) nosaka speciālas prasības to telekomunikāciju uzņēmumu darbībai, kuriem ir būtiska ietekme konkrētajā tirgū (8. panta 9. daļa);

5) nolūkā nodrošināt efektīvu konkurenci telekomunikāciju nozarē pēc savas ierosmes vai tādā gadījumā, ja to lūdz kāda no pusēm, ir tiesīgs iejaukties sarunās, lai noskaidrotu jautājumus, kas iekļaujami starpsavienojuma līgumā (9. panta 3. daļa);

6) pēc savas ierosmes vai tādā gadījumā, ja to lūdz kāda no pusēm, ir tiesīgs noteikt termiņu, kādā sarunas par starpsavienojuma līgumu ir jāpabeidz, bet ne ilgāku par sešiem mēnešiem (9. panta 4. daļa);

7) ir tiesības pieņemt publisko telekomunikāciju tīklu operatoriem saistošus lēmumus starpsavienojumu jomā, ja puses nevar vienoties, pieņemot lēmumu sešu mēnešu laikā no iesnieguma saņemšanas dienas (27. panta 7. daļa).

Pamatojoties uz likuma “Par telekomunikācijām” 28. panta 6. daļu, 1. daļu un 3. daļu, starpsavienojumu izmaksas tiek aprēķinātas saskaņā ar SPRK apstiprināto izmaksu aprēķināšanas metodiku, starpsavienojumu pakalpojumu tarifiem jābūt tuvinātiem to izmaksām, turklāt starpsavienojumu tarifi tiek atdalīti un attiecināti tikai uz sniegtajiem telekomunikāciju pakalpojumiem, lai netiktu subsidēti citi telekomunikāciju pakalpojumi un starpsavienojuma pieprasītājam nebūtu jāmaksā par to, kas nav saistīts ar pieprasītajiem telekomunikāciju pakalpojumiem.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome secina:

1) starpsavienojumu izmaksu aprēķināšanas, attiecināšanas un tarifu tuvināšanas izmaksām atbilstības izvērtēšana, kā arī telekomunikāciju operatoru strīdu starpsavienojumu izveidošanā izšķiršana ir SPRK kompetencē,

2) SPRK kompetences ietvaros pieņemtie lēmumi un izdotie administratīvie akti ir saistoši telekomunikāciju uzņēmumiem,

3) starpsavienojuma līguma starp Lattelekom un Lattelenet sarunu norisē nav saskatāma dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana no Lattelekom puses, novilcinot sarunas, bet darbība, atbilstoša SPRK apstiprinātajam Lattelekom starpsavienojuma pamatpiedāvājumam 2003. gadam, starpsavienojuma līguma noslēgšanai, lai tajā tiktu iekļauta visa tehniskā, komerciālā un cita veida informācija, kas saistīta ar starpsavienojuma izveidošanu un tā darbības nodrošināšanu.

Pamatojoties uz iepriekš minēto, Konkurences likuma 8. panta pirmās daļas 2. punktu un 29.04.2003. Ministru kabineta noteikumu Nr.224 “Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 16. punktu, Konkurences padome

nolēma:

1) izbeigt lietas Nr.620/03/05/09 “Par SIA “Lattelenet” 26.09.2003. iesniegumu Nr.VL/03/1–34, Latvijas Telekomunikāciju asociācijas 25.09.2003. iesniegumu Nr. D–169, SIA “Tele2 Telecom” 07.10.2003. iesniegumu Nr. 3–1/22” izpēti, jo Konkurences likuma 13. pantā noteiktais dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma iespējamais pārkāpums Lattelekom, LMT un Tele 2 darbībās nav konstatēts.

Konkurences padomes lēmums ir pārsūdzams Rīgas pilsētas Centra rajona tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu.

Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!