Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Ministru kabinets
Oficiālajā izdevumā publicē:
  • Ministru kabineta noteikumus, instrukcijas un ieteikumus. Tie stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas, ja tiesību aktā nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš;
  • Ministru kabineta rīkojumus. Tie stājas spēkā parakstīšanas brīdī;
  • Ministru kabineta sēdes protokollēmumus. Tie stājas spēkā pieņemšanas brīdī.

Ministru kabineta izdotos tiesību aktus publicēšanai nosūta Valsts kanceleja. Tie publicējami parasti divu darbdienu laikā pēc dokumenta saņemšanas.

TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2004. gada 14. janvāra rīkojums Nr. 23 "Par koncepciju "Par nepieciešamo rīcību trūkumu novēršanai valsts pensiju politikas īstenošanā"". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 16.01.2004., Nr. 8 https://www.vestnesis.lv/ta/id/83122

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.24

Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 28.maija noteikumos Nr.203 "Gaļas un gaļas produktu marķēšanas noteikumi"

Vēl šajā numurā

16.01.2004., Nr. 8

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: rīkojums

Numurs: 23

Pieņemts: 14.01.2004.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

 

Ministru kabineta rīkojums Nr.23

Rīgā 2004.gada 14.janvārī (prot. Nr.2, 31.§)

Par koncepciju “Par nepieciešamo rīcību trūkumu novēršanai valsts pensiju politikas īstenošanā”

1. Atbalstīt šādus koncepcijas “Par nepieciešamo rīcību trūkumu novēršanai valsts pensiju politikas īstenošanā” (turpmāk — koncepcija) kopsavilkumā ietvertos risinājuma variantus:

1.1. no 2004.gada 1.oktobra veikt pensiju indeksāciju, pensijām, kuru apmērs nepārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēru, piemērojot patēriņa cenu indeksu un 50 % no apdrošināšanas iemaksu algu summas reālā pieauguma;

1.2. no 2005.gada 1.janvāra atbilstoši sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā plānotajiem līdzekļiem noteikt piemaksu pie pensijas par katru apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1996.gada 1.janvārim, ievērojot, lai pensija kopā ar piemaksu 2005.gadā nepārsniegtu 80 latu. Turpmāk šo ierobežojumu pārskatīt katru gadu (mērķis — tā pakāpeniska atcelšana);

1.3. no 2005.gada 1.janvāra atcelt obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksu objekta maksimālā apmēra ierobežojumu un noteikt no valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem finansējamo sociālās apdrošināšanas pakalpojumu maksimālo apmēru.

2. Noteikt Labklājības ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.

3. Labklājības ministrijai:

3.1. sagatavot un noteiktā kārtībā līdz 2004.gada 1.jūlijam iesniegt Ministru kabinetā tiesību aktu projektus par grozījumiem tiesību aktos, kas nepieciešami šī rīkojuma 1.punktā minēto pasākumu īstenošanai;

3.2. atbilstoši šī rīkojuma 1.punktā noteiktajam sagatavot priekšlikumus pensiju apmēra palielināšanai no 2005.gada 1.janvāra un iesniegt tos Finanšu ministrijā 2005.gada valsts budžeta projekta sastādīšanai;

3.3. kopīgi ar Finanšu ministriju izstrādāt un noteiktā kārtībā līdz 2004.gada 1.jūlijam iesniegt Ministru kabinetā koncepciju par pakāpenisku valsts sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu aizņēmumu segšanu un procentu maksājumu par valsts sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu aizņēmumiem kompensāciju.

Ministru prezidents E.Repše

Labklājības ministre D.Staķe

(Ministru kabineta

2004.gada 14.janvāra rīkojums Nr.23)

Koncepcijas “Par nepieciešamo rīcību trūkumu novēršanai valsts pensiju politikas īstenošanā” kopsavilkums

I. Valsts pensiju politikas pārskatīšanas mērķi

1. Nodrošināt sociāli taisnīgu un darba mūža ieguldījumam atbilstošu pensiju sistēmu.

2. Nodrošināt pensiju sistēmas attīstībai nepieciešamo finanšu ilgtermiņa stabilitāti.

3. Piedāvāt alternatīvus priekšlikumus kompensējošiem pasākumiem sociālās palīdzības nodrošināšanai.

Valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta deficīts 2002.gadā — 86,2 milj. latu.

Vecuma pensiju saņem 494,3 tūkst. personu, no tām 317,5 tūkst. personu saņem pensijas, kuru apmērs ir mazāks par 60 latiem mēnesī.

Valsts budžetā 2004.gadam ir plānoti papildu līdzekļi minimālo pensiju palielināšanai sakarā ar valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēra palielināšanu no 30 līdz 35 latiem. Minimālās garantētās pensijas apmērs atbilstoši darba stāžam 2004.gadā būs šāds:

personām, kuru darba stāžs ir 10-20 gadu — 38,5 lati (26,6 tūkst. personu),

personām, kuru darba stāžs ir 20-30 gadu — 45,5 lati (13,1 tūkst. personu),

personām, kuru darba stāžs ir lielāks par 30 gadiem — 52,5 lati (69,1 tūkst. personu).

 

II. Koncepcijā piedāvātie galvenie risinājumi

A grupa

Risinājumi ir vērsti uz mazo pensiju (ar ierobežojumu līdz 45 latiem, 60 latiem vai 90 latiem) palielināšanu, līdz ar to risinot sociāli vismazāk aizsargāto pensionāru problēmas.

 

1.variants

2005. un 2006.gadā turpināt sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēra palielināšanu par pieciem latiem gadā, līdz ar to palielinot garantētās minimālās pensijas apmēru.

Papildus nepieciešamais finansējums 2005. un 2006.gadā:

7 milj. latu sociālajā budžetā (katru gadu),

0,317 milj. latu pamatbudžetā (katru gadu).

Minimālās garantētās pensijas apmēra vidējais pieaugums — 5 lati.

2.variants

Piemērot palielinātu indeksu pensijām, kuru apmērs nepārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, ņemot vērā patēriņa cenu indeksu un 50 % no apdrošināšanas iemaksu algu summas reālā pieauguma (šobrīd indeksācijā tiek ņemti vērā 25 % no apdrošināšanas iemaksu algu summas reālā pieauguma).

 

Papildus nepieciešamais finansējums:

2004.gada trijos mēnešos — 0,8 milj. latu (indeksācija 1.oktobrī),

2005.gadā — 4 milj. latu.

Pensijas apmēra vidējais pieaugums 0,50 latu.

3.variants

Noteikt piemaksas pie pensijas par katru apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1996.gada 1.janvārim, personām, kuru kopējais stāžs nav mazāks par 20 gadiem, ievērojot, lai 2005.gadā pensija kopā ar piemaksu nepārsniegtu 80 latu. Šo ierobežojumu pārskatīt katru gadu (mērķis — tā pakāpeniska atcelšana).

Papildus nepieciešamais finansējums:

2005.gadā — 28–39 milj. latu (atkarībā no sociālajā budžetā uzkrātā pārpalikuma).

Pensijas apmēra vidējais pieaugums — 6–8 lati.

4.variants

Vairāku gadu laikā palielināt mazo pensiju apmēru līdz iztikas minimuma apmēram:

2004.gadā — 55 lati, 65 lati un 75 lati,

2005.gadā — 65 lati, 75 lati un 85 lati.

Papildus nepieciešamais finansējums:

2004.gadā — 43,3 milj. latu;

2005.gadā — 64,7 milj. latu.

Pensijas apmēra vidējais pieaugums — 20 latu.

 

B grupa

Risinājuma varianti paredz to pensionāru pensiju apmēra palielināšanu, kuriem ir liels darba stāžs, kas šobrīd tikai nedaudz ietekmē pensijas apmēru. Atšķirībā no A grupas variantiem B grupas varianti nepiedāvā automātiski palielināt mazo pensiju apmēru, bet risināt maznodrošināto pensionāru problēmu ar pašvaldību sociālo pabalstu palīdzību, izvērtējot pašvaldību budžetu iespējas un pārdalot pašvaldību izlīdzināšanas fonda līdzekļus. Īstenojot šo pieeju, jāievēro, ka nav pieļaujama piešķirto pensiju apmēra samazināšana.

5.variants

Pārrēķināt pensijas, kas tika piešķirtas līdz 1997.gada 1.janvārim — līdz likuma “Par valsts pensijām” spēkā stāšanās dienai — pēc šajā likumā noteiktās formulas.

Pensiju kapitāla aprēķina formulā izmantot vidējo iemaksu algu valstī no 1996. līdz 1999.gadam (158,32 lati).

Papildus nepieciešamais finansējums 2004.gadā:

20 milj. latu.

Pensijas apmēra vidējais pieaugums — 5 lati.

Piemērs. Ja darba stāžs ir 37 gadi:

vecā pensija — 61,24 lati,

jaunā pensija — 66,27 lati.

6.variants

Pārrēķināt pensijas, kas tika piešķirtas līdz 1997.gada 1.janvārim – līdz likuma “Par valsts pensijām” spēkā stāšanās dienai – pēc pārejas laika formulas.

Pensiju kapitāla aprēķina formulā izmantot vidējo iemaksu algu valstī no 1996. līdz 1999.gadam (158,32 lati).

Papildus nepieciešamais finansējums 2004.gadā:

40 milj. latu.

Pensijas apmēra vidējais pieaugums — 9,7 lati.

Piemērs. Ja darba stāžs ir 37 gadi:

vecā pensija — 61,24 lati,

jaunā pensija — 70,93 lati.

 

7.variants

Pārrēķināt pensijas “topošajiem pensionāriem”, pensiju kapitāla aprēķina formulā izmantojot vidējo iemaksu algu valstī no 1996. līdz 1999.gadam (158,32 lati).

 

Papildus nepieciešamais finansējums 2004.gadā un turpmāk pieaugums katru gadu — 0,4 milj. latu, kopā ar 4.variantu — 20,4 milj. latu.

Pensijas apmēra vidējais pieaugums — 9,3 lati.

Šis variants būtu īstenojams kā papildu pasākums 5.variantā noteiktajam.

 

III. Koncepcijas īstenošanas finansējuma avoti

1. Valsts pamatbudžets.

2. Valsts sociālās apdrošināšanas pensiju speciālais budžets.

No valsts sociālās apdrošināšanas budžeta pieauguma, ko dos minimālās algas apmēra palielināšana:

2004.gadā — 8 milj. latu,

2005.gadā — 20,4 milj. latu,

2006.gadā — 39,3 milj. latu.

Labklājības ministrijai jānosaka tāds pensiju apmēra palielināšanas grafiks pa gadiem laikposmam no 2004. līdz 2006.gadam un apjoms, kuru attiecīgajā gadā ir iespējams finansēt.

3. Bezdarbnieka pabalsta izmaksas perioda samazināšana.

Samazinot bezdarbnieka pabalsta izmaksas periodu no deviņiem līdz sešiem mēnešiem, ekonomija var sasniegt 4,75 milj. latu (2003.gadā).

4. Atteikšanās no obligātās sociālās apdrošināšanas bezdarba gadījumam iemaksu samazināšanas strādājošiem pensionāriem.

Atsakoties no obligātās sociālās apdrošināšanas bezdarba gadījumam iemaksu samazināšanas strādājošiem pensionāriem, papildu ieņēmumi var sasniegt 1,8 milj. latu.

5. Obligāto sociālās apdrošināšanas iemaksu objekta maksimālā apmēra palielināšana.

Atceļot obligāto sociālās apdrošināšanas iemaksu objekta maksimālā apmēra ierobežojumu, sociālās apdrošināšanas budžeta ieņēmumi var palielināties par aptuveni 8 milj. latu.

 

IV. Turpmākā rīcība

1. Labklājības ministrijai līdz 2004.gada 1.jūlijam sagatavot nepieciešamos tiesību aktu projektus un detalizētus finanšu aprēķinus atbilstoši Ministru kabineta akceptētajam risinājuma variantam.

2. Veikt nepieciešamos pasākumus likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam sagatavošanai.

Ministru prezidents E.Repše

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!

"latvijas vēstneša" lietotāju aptauja

Cienījamais Vestnesis.lv lietotāj!


Aicinām Jūs izteikt viedokli par vietnes - oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" - saturu, ērtumu un pilnveides iespējām.


Aptauja ilgs līdz 25. oktobrim