• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2003. gada 20. augusta lēmums Nr. 32 "Par lietas izpētes izbeigšanu un Reklāmas likuma pārkāpuma nekonstatēšanu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 3.09.2003., Nr. 120 https://www.vestnesis.lv/ta/id/78525

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.35

Par lietas izpētes izbeigšanu

Vēl šajā numurā

03.09.2003., Nr. 120

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 32

Pieņemts: 20.08.2003.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.32

(prot. Nr.27, 8.§) Rīgā 2003. gada 20. augustā

Par lietas izpētes izbeigšanu un Reklāmas likuma pārkāpuma nekonstatēšanu

 

Par a/s “Diena” 21.03.2003. iesniegumu Nr.3–23/71 un

SIA “Zemgales Ziņas” 21.03.2003. iesniegumu Nr.3.6./137

Lieta Nr.142/03/07/12

Konkurences padome 24.03.2003. saņēma a/s “Diena” 21.03.2003. sūdzību Nr.3—23/71 un SIA “Zemgales Ziņas” 21.03.2003. sūdzību Nr.3.6/137 (turpmāk — Sūdzības) par SIA “Mediju nams” un a/s “Preses apvienība” kopēji uzsāktu laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akciju, kuras ietvaros Jelgavā visos a/s “Preses apvienība” kioskos un preses izdevumu tirdzniecības vietās preses izdevumu latviešu valodā pircējiem iegādātais preses izdevums, tajā skaitā laikraksts Diena un laikraksts Zemgales Ziņas, tiek izsniegts kopā ar tajā ievietotu laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze.

Sūdzību iesniedzēji paskaidro, ka SIA “Mediju nams” uzsāktā Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcija ir uzskatāma par reklāmu Reklāmas likuma 1.panta izpratnē, jo tā satur SIA “Mediju nams” izdotā preses izdevuma laikraksta Jelgavas Rīta Avīze popularizēšanu un līdz ar to šādas reklāmas izvērtēšanai piemērojamas Reklāmas likuma normas. Sūdzībā norādīts, ka laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmā SIA “Mediju nams” bez a/s “Diena” un SIA “Zemgales Ziņas” piekrišanas izmanto laikrakstus Diena un Zemgales Ziņas, izraisot neskaidrības un maldinot par reklāmas devēju un reklamējamām precēm un negodīgi izmanto konkurentu izdoto laikrakstu reputāciju. Sūdzības iesniedzēji uzskata, ka ar šādām darbībām SIA “Mediju nams” ir pārkāpusi Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā, 4.panta otrās daļas 6. un 7.punktā un 9.panta trešās daļas 3. un 5.punktā reklāmai noteiktos aizliegumus un izvirzāmās prasības, kā arī Konkurences likuma 18.panta otrās daļas un trešās daļas 1.punkta noteikumus. Sūdzībās norādīts, ka SIA “Mediju nams” organizētā reklāmas akcija var novest pie pircēju vēlmes citu preses izdevumu vietā, t.sk. laikrakstu Diena vai Zemgales Ziņas vietā, turpmāk iegādāties laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze, tādējādi radot zaudējumus, t.sk. Sūdzību iesniedzējiem, kā arī var panākt laikrakstu Diena vai Zemgales Ziņas mazumtirdzniecības apjoma samazināšanos, radot priekšrocības savai ekonomiskajai darbībai.

Papildus Sūdzībās norādīts, ka SIA “Mediju nams” un a/s “Preses apvienība” kopēji organizētā laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcija satur aizliegtas vienošanās pazīmes, kas kavē, ierobežo un deformē konkurenci, un tādējādi tiek pārkāpts Konkurences likuma 11.pantā noteiktais aizliegums.

Ņemot vērā, ka Sūdzībās bija ietverta identiska satura informācija ar norādi uz identiskiem Reklāmas likuma un Konkurences likuma pārkāpumiem SIA “Mediju nams” un a/s “Preses apvienība” darbībās, vadoties no lietderības un efektivitātes apsvērumiem, kā arī pamatojoties uz Ministru kabineta 13.06.1995. noteikumu Nr.154 “Administratīvo aktu procesa noteikumi” 61. un 62.punktu, Konkurences padome 04.04.2003. nolēma (prot.Nr.15, 7.§) apvienot lietu Nr.142/03/07/12 Par a/s “Diena” 21.03.2003. iesniegumu Nr.3—23/71 un lietu Nr.143/03/07/13 Par SIA “Zemgales Ziņas” 21.03.2003. iesniegumu Nr.3.6./137 vienā lietvedībā.

Ņemot vērā Sūdzībās norādīto un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome

 

konstatēja:

SIA “Mediju nams” 01.04.2003. vēstulē Nr.224/03—02 (turpmāk — Vēstule) paskaidro, ka laikraksts Jelgavas Rīta Avīze tiek izdots kopš 2002.gada jūnija, kad laikraksta Neatkarīgā Rīta Avīze izdevējs bija a/s “Preses nams”, bet kopš 01.01.2003. tā izdevējs ir SIA “Mediju Nams”. Laikraksts Jelgavas Rīta Avīze tiek realizēts mazumtirdzniecībā un piedāvāts abonēšanai Jelgavas pilsētā un rajonā, un pircēji un abonenti to saņem tikai kopā ar laikrakstu Neatkarīgā Rīta Avīze. Vēstulē norādīts, ka laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas materiāla (turpmāk — reklāmas materiāls) izplatīšanas akcijas pasūtītājs (organizētājs) un reklāmas devējs ir SIA “Mediju nams”, reklāmas materiāla piegādātājs tirdzniecības vietām — SIA “NB Loģistika” un reklāmas materiāla izplatītājs tirdzniecības vietās — a/s “Preses apvienība”, ko apstiprina 11.02.2003. starp minētajiem sadarbības partneriem noslēgtais Mārketinga sadarbības līgums Nr.ML/0302 (turpmāk — Līgums). SIA “Mediju nams” paskaidro, ka reklāmas materiāla izplatīšanas akcija tika uzsākta 01.03.2003. un turpinājās līdz 31.03.2003., un tika organizēta otrdienās, ceturtdienās un sestdienās. Reklāmas materiāla izplatīšanas akcijas ģeogrāfiskā teritorija ir Jelgavas pilsēta un rajons. Līguma pielikumā Nr.1 ir norādītas konkrētas 12 tirdzniecības vietas, kurās tika organizēta reklāmas materiāla izplatīšanas akcija. Reklāmas materiāla izplatīšanas akcijas noteikumi ir aprakstīti Līguma 3.1.2.punktā, kurā norādīts, ka reklāmas materiāls tiek piedāvāts pircējiem bez maksas. Līgumā netiek noteikta īpaša pircēju izlase un netiek noteikta īpašu preču grupa. SIA “Mediju nams” paskaidro, ka reklāmas materiāla bezmaksas izplatīšana, piedāvājot to jebkuram pircējam, nav saskaņota un tā nav jāsaskaņo ar citiem izdevējiem, kuri savus produktus ar vai bez maksas piedāvā mazumtirdzniecības vietās. Izvēloties konkrēto reklāmas veidu, SIA “Mediju nams” ņēma vērā, ka SIA “NB Loģistika” un a/s “Preses apvienība” sniegtais pakalpojums dod iespēju reklāmas materiālu piedāvāt tieši potenciālajam pircējam.

SIA “Mediju nams” atzīst, ka laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcija ir uzskatāma par reklāmu Reklāmas likuma 1.panta izpratnē, taču uzskata par nepamatotiem Sūdzību iesniedzēju apgalvojumus, ka SIA “Mediju nams” bez a/s “Diena” un SIA “Zemgales Ziņas” piekrišanas izmanto to izdotos laikrakstus, izraisot neskaidrības, maldinot par reklāmas devēju un reklamējamām precēm un negodīgi izmanto konkurentu izdoto laikrakstu reputāciju. Vēstulē paskaidrots, ka reklāmas materiāla izplatīšanas akcijas ietvaros jebkuram laikrakstu un žurnālu pircējam mazumtirdzniecības vietās bez maksas tika piedāvāts (pircējs varēja atteikties to pieņemt) reklāmas materiāla eksemplārs. Tas netika iešķirots konkurentu izdevumos. SIA “Mediju nams” uzskata, ka šāds reklāmas materiāla izplatīšanas veids nevar būt interpretējams kā Reklāmas likuma 3.panta un 4.panta otrās daļas 6. un 7.punkta pārkāpums, tā kā minētie Reklāmas likuma panti attiecas uz reklāmas saturu, bet nevis uz reklāmas izplatīšanas veidu. Bez tam reklāmas materiāla otrās lappuses labajā apakšējā stūrī ir norādīts izdevējs, tādējādi iebildumi par neskaidrībām vai maldību attiecībā uz reklāmdevēju un/vai reklamējamo produktu, arī par jebkādiem Reklāmas likuma un/vai Konkurences likuma pārkāpumiem neiztur kritiku, ko apstiprina Vēstulei pievienotais laikraksta Jelgavas Rīta Avīze eksemplārs. SIA “Mediju nams” paskaidro, ka reklāmas materiālā nav un netiek izmantots ne konkurenta vārds, ne viņa izdevumu nosaukumi, tāpat kā nav izmantots nekāds salīdzinājums ar konkurentu, kas varētu tikt traktēts kā Reklāmas likuma 9.panta pirmās daļas vai 9.panta trešās daļas 3. un 4.punkta pārkāpums. Vēstulē norādīts, ka fakts, ka reklāmas akcijas rezultātā reklamētais produkts tiek vairāk pieprasīts, ir tikai apliecinājums reklāmas akcijas veiksmīgai norisei, tādējādi ir sasniegts Reklāmas likumā atļautais mērķis. Ņemot vērā minēto, SIA “Mediju nams” uzskata, ka nav pamata apgalvojumam un nav pierādījumu par Konkurences likuma 18.panta otrās daļas un trešās daļas 1.punkta noteikumu pārkāpumiem.

Vēstulē arī norādīts, ka SIA “Mediju nams” un a/s “Preses apvienība” kopēji realizētā laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcija nevar saturēt aizliegtas vienošanās pazīmes, kas minētas Konkurences likuma 11.pantā, jo SIA “Mediju nams” ir izmantojis vienu no sadarbības partneru publiski piedāvātajiem pakalpojumiem un neaizliedz citu mediju izdevējiem organizēt līdzīga rakstura akcijas ar nolūku panākt efektīvāko rezultātu.

A/s “Diena” pilnvarotā pārstāve 23.05.2003. iepazinās ar lietā Nr.142/03/07/12 esošajiem materiāliem, un 30.05.2003. Konkurences padome saņēma a/s “Diena” 29.05.2003. vēstuli Nr.3—23/149 Par lietā savāktajiem materiāliem, kurā pausts a/s “Diena” viedoklis. A/s “Diena” norāda, ka neatbilst patiesībai SIA “Mediju nams” Vēstulē apgalvotais, ka laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcijas ietvaros reklāmas materiāls tika piedāvāts bez maksas jebkuram laikrakstu vai žurnālu pircējam mazumtirdzniecības vietās, ļaujot pircējam atteikties to pieņemt, jo konkrētu pircēju liecības liecina, ka iegādātais laikraksts Diena tika izsniegts tikai ar tajā iešķirotu laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze. Tādējādi reklāmas materiāls nonāca nevis jebkura laikrakstu vai žurnālu pircēja, bet gan konkrēta, laikraksta Diena pircēja rokās. Kā vienu pircēju a/s “Diena” norādījusi V.Buldinsku. A/s “Diena”, atkārtoti norādot uz Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 7.punktu, paskaidro, ka SIA “Mediju nams” un a/s “Preses apvienība” kopīgi veiktā laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcija kvalificējama kā “citāda veida darbība” un šīs reklāmas saturs ir veids, kādā reklāmas materiāls tiek izsniegts pircējiem, nevis laikraksta paša saturs.

26.05.2003. SIA “Zemgales Ziņas” pārstāve iepazinās ar lietā Nr.142/03/07/12 esošajiem materiāliem un 30.05.2003. vēstulē Nr.3.6./266 Par lietu Nr.142/03/07/12 SIA “Zemgales Ziņas” izteica viedokli. Šajā vēstulē norādīts, ka SIA “Zemgales Ziņas” valdes priekšsēdētāja V.Buldinska 20.03.2003. Jelgavas autoostā “Narvesen” kioskā Jelgavā, Pasta ielā 24. iegādājās laikrakstu Zemgales Ziņas, kas tika izsniegts komplektā ar tajā iešķirotu (atradās laikraksta Zemgales Ziņas ielocījumā) laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze. Bez tam vēstulē paskaidrots, ka šajā dienā, iegādājoties laikrakstu Diena kioskā Akadēmijas ielā 25, Jelgavā, V.Buldinskai tika izsniegta divu laikrakstu pakete, no kuras viens laikraksts bija Diena un otrs — Jelgavas Rīta Avīze. Līdz ar to V.Buldinka nepiekrīt SIA “Mediju nams” 01.04.2003. vēstulē Nr.224/03—02 norādītajam apgalvojumam, ka laikraksts Jelgavas Rīta Avīze netika iešķirots konkurentu izdevumos marta reklāmas akcijas laikā, jo kiosku pārdevēju vārdi un SIA “Zemgales Ziņas” 30.05.2003. vēstulē Nr.3.6./266 norādītie fakti liecina, ka laikraksts Jelgavas Rīta Avīze martā tika iešķirots preses izdevumos, kurus izdod latviešu valodā.

A/s “Preses apvienība” 26.06.2003. vēstulē Nr.250 norāda, ka, pamatojoties uz 11.02.2003. Mārketinga sadarbības līgumu Nr.ML/0302, kas noslēgts starp SIA “NB Loģistika”, a/s “Preses apvienība” un SIA “Mediju nams”, 2003.gada martā divpadsmit a/s “Preses apvienība” tirdzniecības vietās Jelgavā un Ozolniekos notika laikraksta Jelgavas Rīta Avīze mārketinga aktivitātes, kuras laikā SIA “Mediju nams” rīkotajos mārketinga pasākumos laikā a/s “Preses apvienība” piedāvāja pircējiem bez maksas saņemt minēto preses izdevumu. A/s “Preses apvienība” paskaidro, ka laikraksts Jelgavas Rīta Avīze netika ievietots citos preses izdevumos, tas tika piedāvāts pircējiem. Laikraksta Jelgavas Rīta Avīze mārketinga akcija pēc būtības bija preses izdevuma izplatīšana reklamēšanas nolūkā a/s “Preses apvienība” kioskos, piedāvājot tos pircējiem. A/s “Preses apvienība” uzskata, ka saskaņā ar Autortiesību likuma 5., 7. un 15.pantu SIA “Mediju nams” kā autortiesību subjektam ir tiesības izmantot savu darbu jebkādā veidā, t.i., bez maksas izplatīt un reklamēt preses izdevumu.

SIA “NB Loģistika” 03.07.2003. vēstulē Nr.49 norāda, ka, pamatojoties uz noslēgtajiem līgumiem ar izdevējiem, bez izdevēja rakstiskas piekrišanas SIA “NB Loģistika” neveic nekādu reklāmas materiālu u.tml. materiālu piešķirošanu vai komplektēšanu. SIA “NB Loģistika” paskaidro, ka sakarā ar ierobežoto laika limitu un ražošanas procesa īpatnībām, SIA “NB Loģistika” laikrakstu šķirošanas procesā, ne arī to piegādes laikā nav iespējams piešķirot avīzēm pielikumus, reklāmas u.c. materiālus. SIA “NB Loģistika” tās vēstulei pievienojusi 30.12.2002. līgumu Nr.123/03 Par laikrakstu izplatīšanu ar SIA “Zemgales Ziņas” un 27.12.2002. līgumu Nr.25/03 Par laikrakstu izplatīšanu ar a/s “Diena”.

10.07.2003., sniedzot viedokli par lietā Nr.142/03/07/12 esošajiem materiāliem, a/s “Diena” pārstāvis norādīja, ka patiesībai neatbilst a/s “Preses apvienība” paskaidrojumā sniegtā informācija, ka laikraksts Jelgavas Rīta Avīze netika ievietots citos preses izdevumos, bet tika piedāvāts pircējiem. Faktiskie apstākļi liecina, ka laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcijas laikā, laikraksts pircējiem tika iedots, iešķirots citos preses izdevumos, tādējādi, pārkāpjot Reklāmas likuma prasības.

A/s “Preses apvienība” pārstāvji, 11.07.2003. izsakot viedokli par lietā Nr.142/03/07/12 esošajiem materiāliem, norādīja, ka iebilst pret to, ka laikraksts Jelgavas Rīta Avīze tiktu iešķirots citos preses izdevumos. A/s “Preses apvienība” pārstāvji kritiski vērtē V.Buldinskas sniegtos paskaidrojumus tās kā SIA “Zemgales Ziņas” valdes priekšsēdētājas interešu konflikta dēļ. A/s “Preses apvienība” paskaidro, ka lietā esošās fotogrāfijas neatspoguļo iešķirošanas faktu. A/s “Preses apvienība” uzskata, ka nav neviena pierādījuma, ka laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcija būtu salīdzinoša, tieši vai netieši norādot uz konkrētu konkurentu.

SIA “Mediju nams” pārstāvis, 11.07.2003. sniedzot viedokli par lietā Nr.142/03/07/12 esošajiem materiāliem, norādīja, ka lietā esošās V.Buldinskas liecības un a/s “Diena” iesniegtās fotogrāfijas nesniedz pilnīgu ainu par Reklāmas likuma un Konkurences likuma pārkāpumiem. SIA “Mediju nams” pārstāvis uzskata, ka minētajās fotogrāfijās pārdevējs uz letes pasniedz produktus, kas nav uzskatāmi par iepriekš komplektētiem no SIA “NB Loģistikas” piegādes procesā un faktiski atbilst 11.02.2003. Mārketinga sadarbības līguma Nr.ML/0302 nosacījumiem, kas nav pretrunā ar Reklāmas likuma un Konkurences likuma noteikumiem.

Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā noteikts, ka “Reklāmai ir jābūt likumīgai, patiesai un objektīvai, tā veidojama saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi. Reklāma nedrīkst mazināt sabiedrības uzticēšanos reklāmai, un tai jāatbilst godīgas konkurences principiem”. Saskaņā ar Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 6.punktu reklāmā aizliegts “izmantot cita uzņēmēja vārdu, uzvārdu, nosaukumu (firmu) vai citādu identificējošu apzīmējumu (arī preču zīmi) bez uzņēmēja piekrišanas”, savukārt minētā panta 7.punktā noteikts aizliegums “atdarināt cita reklāmas devēja reklāmas tekstu, lozungu, vizuālo tēlu, skaņu un citus speciālos efektus bez tā piekrišanas vai arī veikt citāda veida darbības, kas var izraisīt neskaidrības vai maldināt par reklāmas devēju, reklamējamām precēm vai pakalpojumiem”. Saskaņā ar Reklāmas likuma 9.panta pirmo daļu “Salīdzinoša reklāma ir jebkura reklāma, kurā izmantots salīdzinājums, kas tieši vai netieši norāda uz konkurentu vai konkurenta piedāvātajām precēm vai pakalpojumiem”. Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 3.punkts nosaka, ka salīdzinoša reklāma, ciktāl tas attiecas uz salīdzinājumu, ir atļauta, ja “tā nerada neskaidrību starp reklāmas devēju un konkurentu vai starp reklāmas devēja un konkurenta firmu, preču zīmi, preču nosaukumiem vai citām atšķirības zīmēm, precēm vai pakalpojumiem”, savukārt minētā panta 5.punkts salīdzinošu reklāmu atļauj, ja “tā negodīgi neizmanto konkurenta nosaukumu (firmu), preču zīmi, preču nosaukumu vai citu atšķirības zīmju vai konkurējošo preču izcelsmes norādes reputāciju”. Konkurences likuma 18.panta otrajā daļā noteikts, ka “Par negodīgu konkurenci uzskatāmas darbības, kuru rezultātā tiek pārkāpti normatīvie akti vai godīgas saimnieciskās darbības paražas un ir radusies vai varētu rasties konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana”, savukārt saskaņā ar Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 1.punktu negodīga konkurence var izpausties šādās darbībās, ja to rezultātā ir radusies vai varētu rasties konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana “cita tirgus dalībnieka (eksistējoša, savu darbību izbeiguša vai reorganizēta) likumīgi lietota nosaukuma, atšķirības zīmju un citu pazīmju izmantošana vai atdarināšana, ja tas var maldināt attiecībā uz tirgus dalībnieka identitāti”. Konkurences likuma 11.panta pirmā daļa nosaka konkrētu vienošanos aizliegumu.

SIA “Mediju nams” ir paskaidrojusi, ka laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas materiāla izplatīšanas akcijas mērķauditorija ir Jelgavas pilsētas un rajona iedzīvotāji. Laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas materiāla izplatīšanas akcijas mērķis ir informēt Jelgavas pilsētas un rajona iedzīvotājus par iespēju abonēt un mazumtirdzniecībā iegādāties laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze, kas abonējot un visās mazumtirdzniecības vietās Jelgavas pilsētā un rajonā tiek realizēta tikai kopā ar laikrakstu Neatkarīgā Rīta Avīze par tās mazumtirdzniecības cenu. Par laikraksta Jelgavas Rīta Avīze konkurentiem ir uzskatāmi visi preses izdevumi, kuru tematiskā ievirze ir saistīta ar iedzīvotājus interesējošo tematiku Jelgavas pilsētā.

A/s “Diena”, SIA “Zemgales Ziņas” un SIA “Mediju nams” nodarbojas ar izdevējdarbību, t.sk., izdodot attiecīgi laikrakstus Diena, Zemgales Ziņas un Jelgavas Rīta Avīze. Laikraksti Zemgales Ziņas un Jelgavas Rīta Avīze ir uzskatāmi par konkurējošiem reģionāliem laikrakstiem, kuru mērķauditorija ir Jelgavas pilsētas un rajona iedzīvotāji. Laikraksts Diena ir nacionālais laikraksts, kura mērķauditorija ir Latvijas Republikas iedzīvotāji. Laikraksts Diena konkurē ar SIA “Mediju nams” izdoto laikrakstu Neatkarīgā Rīta Avīze.

SIA “Mediju nams”, a/s “Preses apvienība” un SIA “NB Loģistika” ir noliegušas, ka laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcijas laikā minētais laikraksts tiktu iešķirots citos preses izdevumos. SIA “Mediju nams” un a/s “Preses apvienība” ir paskaidrojušas, ka konkrētajās laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcijas norises vietās laikraksts Jelgavas Rīta Avīze preses izdevumu pircējiem tika piedāvāts bez maksas.

Saskaņā ar 11.02.2003. noslēgto Mārketinga sadarbības līguma Nr.ML/0302 1.1.punktu SIA “NB Loģistika” (šī Līguma tekstā — NBL), a/s “Preses apvienība” (šī Līguma tekstā — Sabiedrība) un SIA “Mediju nams” (šī Līguma tekstā — Partneris) vienojās, ka “Puses laika posmā no 2003.gada 1. līdz 31.martam veic sadarbību laikraksta Jelgavas Rīta Avīze (A2 formāts, 4 lapaspuses), turpmāk — Izdevums, tirdzniecības un mārketinga jomā (turpmāk tekstā — Mārketinga pasākumi) sabiedrības tirdzniecības vietās ar “Narvesen” un “Preses apvienība” preču zīmēm (pielikums Nr.1), nolūkā popularizēt Partnera Izdevumu, Sabiedrību, NBL un Partneri”.

Saskaņā ar Mārketinga sadarbības līguma Nr.ML/0302 3.1.1. punktu Sabiedrība apņemas “sadarbībā ar NBL sniegt iespēju Partnerim rīkot pielikumā Nr.1 norādītajās tirdzniecības vietās (turpmāk tekstā — Tirdzniecības vietas), Mārketinga pasākumus laika posmā no 1.marta līdz 31.martam”. Minētā līguma pielikumā Nr.1 norādītas 12 tirdzniecības vietas Jelgavā un Ozolniekos, kurās notika laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcija. Mārketinga sadarbības līguma Nr.ML/0302 3.1.2. punktā noteikts, ka Sabiedrība apņemas “Partnera rīkoto mārketinga pasākumu laikā piedāvāt pircējiem iespēju bez maksas saņemt Izdevumu”.

SIA “NB Loģistika” saskaņā ar Mārketinga sadarbības līguma Nr.ML/0302 4.1.1. punktu apņemas “sadarbībā ar Partneri un Sabiedrību saskaņot un piegādāt Tirdzniecības vietām Mārketinga pasākumiem nepieciešamo Izdevuma tirāžu saskaņā ar preses piegādes noteikumiem”.

Līdz ar to Konkurences padome uzskata, ka saskaņā ar minētajiem Mārketinga sadarbības līguma Nr.ML/0302 punktiem un minētā līguma noteikumiem kopumā laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcijas laikā nevienai no šī līguma pusēm nav uzlikts pienākums iešķirot laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze citos preses izdevumos, turklāt Mārketinga sadarbības līguma Nr.ML/0302 noteikumi nenosaka ne īpašu pircēju izlasi, ne konkrētu preču grupu, kas realizējama līdz ar laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze.

Izvērtējot lietā esošos pierādījumus, Konkurences padome norāda, ka V.Buldinska ir liecinājusi, ka konkrētās laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcijas norises vietās, iegādājoties laikrakstus “Diena” un “Zemgales Ziņas” ir saņēmusi minētos laikrakstus ar tajos iešķirotu laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze. Tajā pašā laikā Konkurences padome secina, ka Sūdzībām pievienotie fotoattēli neapstiprina V.Buldinskas liecību un Sūdzībās norādīto. Turklāt V.Buldinska kā SIA “Zemgales Ziņas” valdes priekšsēdētāja un SIA “Zemgales Ziņas” Sūdzības iesniedzēja ir uzskatāma par tieši ieinteresēto personu lietā Nr.142/03/07/12.

Konkurences padome, izvērtējot konkrētos laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcijas norises apstākļus un SIA “Zemgales Ziņas” Sūdzībai un SIA “Mediju nams” 01.04.2003. vēstulei Nr.224/03—02 pievienotajā laikrakstā Jelgavas Rīta Avīze (Nr.34 (123) no 20.03.2003. un Nr.37 (126) no 27.03.2003.) ietverto informāciju secina:

Laikraksta Jelgavas Rīta Avīze 1.lappusē ietvertā informācija, jo īpaši informācija par laikraksta izdošanas datumu, gada kārtas numuru un kopējo numuru skaitu, cenu, arī svītru kods un 2.lappusē ietvertā informācija par laikraksta izdevēju un cita ar likumu “Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem” noteiktā obligātā informācija, kas ietverama jebkurā preses izdevumā, skaidri un nepārprotami patērētājiem norāda, ka laikraksts Jelgavas Rīta Avīze ir patstāvīgs SIA “Mediju nams” izdots laikraksts, kas nav uztverams kā laikraksta Diena vai laikraksta Zemgales Ziņas pielikums. Vēl vairāk — patērētājs nevar tikt maldināts vai radītas neskaidrības par reklāmas devēju vai reklamējamām precēm, tā kā lietas faktiskie apstākļi apstiprina, ka laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze ir iespējams iegādāties mazumtirdzniecības vietās un abonēt tikai kopā ar SIA “Mediju nams” izdoto laikrakstu Neatkarīgā Rīta Avīze. Minēto faktu apstiprina arī šā gada marta mēnesī, t.i., laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcijas laikā laikraksta Jelgavas Rīta Avīze 1.lapaspusē ietvertā pašreklāma par to, ka, abonējot laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze, abonents saņem arī laikrakstu Neatkarīgā Rīta Avīze ar pielikumiem. Šie fakti norāda tikai uz laikraksta Neatkarīgā Rīta Avīze un laikraksta Jelgavas Rīta Avīze saistību, ko apstiprina arī minētajos laikrakstos norādītās ziņas par izdevēju, kas ir SIA “Mediju nams”. Bez tam laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze kā patstāvīgu ar laikrakstiem Diena un Zemgales Ziņas nesaistītu laikrakstu līdz ar citiem preses izdevumiem patērētāji varēja iegādāties un abonēt jau pirms laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcijas norises. Tādējādi tika nodrošināta laikraksta Jelgavas Rīta Avīze atpazīstamība starp citiem preses izdevumiem, t.sk. reģionālajiem. Gan iegādājoties mazumtirdzniecībā, gan abonējot laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze, patērētājiem ir pietiekama iespēja tikt informētiem par minētā laikraksta izdevēju un līdz ar to izdarīt saprātīgu izvēli. Ņemot vērā minēto, pie konkrētajiem iepriekš norādītajiem apstākļiem SIA “Mediju nams” un a/s “Preses apvienība” nav pārkāpušas Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 7.punkta un 9.panta trešās daļas 3.punkta noteikumus.

Laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcija ir vērsta uz minētā preses izdevuma un reklāmas akcijā iesaistīto personu popularizēšanu. Tās mērķis un saturs nav salīdzināt konkurējošus produktus vai jebkurus citus produktus. Pie lietā noskaidrotiem apstākļiem, kad reklāmas akcijas laikā laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas materiāls tika izplatīts jebkura cita preses izdevuma pircējam līdz ar maksas preses izdevumu, piedāvājot bezmaksas laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas materiālu, kas ir skaidri identificējams un nesatur jebkāda veida norādes attiecībā uz citu produktu, nav pamata uzskatīt, ka SIA “Mediju nams” vai a/s “Preses apvienība” ir negodīgi vai jebkādā citā veidā, kas ir pretējs Reklāmas likuma mērķim vai noteiktiem ierobežojumiem, izmantojušas cita tirgus dalībnieka nosaukumu vai atšķirības zīmes, vai arī mazinājušas tā reputāciju un līdz ar to pārkāpušas Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 6.punkta un 9.panta trešās daļas 5.punkta noteikumus.

Konkurences padome norāda, ka, ja ar laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akciju tiek pārkāpti SIA “Zemgales Ziņas” un SIA “NB Loģistika” 30.12.2002. līguma Nr.123/03 Par laikrakstu izplatīšanu un a/s “Diena” un SIA “NB Loģistika” 27.12.2002. līguma Nr.25/03 Par laikrakstu izplatīšanu noteikumi, strīds ir risināms civiltiesiskā kārtībā tiesā.

Ievērojot Sūdzībās norādīto, uzklausot lietā iesaistītās puses un izvērtējot faktiskos apstākļus, Konkurences padome secina, ka nav strīda par to, ka SIA “Mediju nams”, a/s “Preses apvienība” un SIA “NB Loģistika” darbību rezultāts, popularizējot laikrakstu Jelgavas Rīta Avīze, ir uzskatāms par reklāmu. Ņemot vērā to, ka SIA “Mediju nams”, a/s “Preses apvienība” un SIA “NB Loģistika” kopīgi organizētā laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcija saskaņā ar Reklāmas likuma 1.pantu uzskatāma par reklāmu, izvērtējot Iesniegumā norādītos apstākļus un pieņemot lēmumu, Konkurences likuma 18.panta otrā daļa un 18.panta trešās daļas 1.punkts kā vispārējās tiesību normas attiecībā uz konkrētajām SIA “Mediju nams” un a/s “Preses apvienība” darbībām, organizējot un realizējot laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akciju, ir piemērojamas, ciktāl to neierobežo Reklāmas likumā kā speciālajā normatīvajā aktā noteiktās materiālās un procesuālās tiesību normas. Konstatētajos Jelgavas Rīta Avīze reklāmas materiāla izplatīšanas faktiskajos apstākļos Konkurences likuma 18.panta otrās daļas un 18.panta trešās daļas 1.punktā noteiktais negodīgas konkurences tiesiskais sastāvs un līdz ar to 18.panta pirmajā daļā noteiktais negodīgas konkurences aizlieguma pārkāpums SIA “Mediju nams” un a/s “Preses apvienība” darbībās nav konstatējams.

Konkurences padome, izvērtējot Mārketinga sadarbības līguma Nr.ML/0302 noteikumus, secina, ka Mārketinga sadarbības līgums Nr.ML/0302 nesatur konkurenci ierobežojošus nosacījumus Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas izpratnē. Iepriekš minētie un citi Mārketinga sadarbības līguma Nr.ML/0302 noteikumi ir vērsti uz minētā līguma 1.1. punktā noteiktā mērķa sasniegšanu un nav uzskatāmi par tādiem, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā.

Mārketinga sadarbības līguma Nr.ML/0302 3.1.3. punktā ietvertais ierobežojums, ar kuru a/s “Preses apvienība” apņemas “nodrošināt, lai laikā, kad tiek rīkoti Partnera mārketinga pasākumi, šādas un/vai līdzīgas akcijas Tirdzniecības vietās nenotiek analogiem izdevumiem”, ņemot vērā laikraksta Jelgavas Rīta Avīze reklāmas akcijas teritoriju, laika periodu un alternatīvu preses izdevumu realizācijas vietu pastāvēšanu, nav vērtējams kā Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas pārkāpums, ir samērīgs un Mārketinga sadarbības līguma Nr.ML/0302 1.1.punktā noteiktajam mērķim atbilstošs.

Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 1.panta 6. un 7.punktu, 11.panta pirmo daļu, 18.panta otro daļu un trešās daļas 1.punktu, Reklāmas likuma 3.panta pirmo daļu, 4.panta otrās daļas 6. un 7.punktu, 8.pantu, 9.panta pirmo daļu, otro daļu un trešās daļas 3. un 5.punktu, Ministru kabineta 29.04.2003. noteikumu Nr.224 „Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 16.punktu, Konkurences padome

 

nolēma:

1. Nekonstatēt Reklāmas likuma 3.panta pirmās daļas, 4.panta otrās daļas 6. un 7.punktu, 9.panta trešās daļas 3. un 5.punktu pārkāpumu SIA “Mediju nams” un a/s “Preses apvienība” darbībās un lietu Nr.142/03/07/12 izbeigt.

2. Izbeigt lietas Nr.142/03/07/12 par Konkurences likuma 18.panta otrās daļas un trešās daļas 1.punkta pārkāpumu SIA “Mediju nams” un a/s “Preses apvienība” darbībās un Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas pārkāpumu SIA “Mediju nams”, a/s “Preses apvienība” un SIA “NB Loģistika” darbībās izpēti.

Konkurences padomes lēmumu saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu, LR Civilprocesa likuma Pārejas noteikumu 1.punktu un Latvijas Civilprocesa kodeksa 24–A nodaļu var pārsūdzēt Rīgas pilsētas Centra rajona tiesā mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu.

Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!