• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Zem 12 valstu karogiem - Baltijas ūdeņu drošībai. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 29.10.2002., Nr. 156 https://www.vestnesis.lv/ta/id/67702

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Amatu konkursi

Vēl šajā numurā

29.10.2002., Nr. 156

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Zem 12 valstu karogiem — Baltijas ūdeņu drošībai

Noslēgusies mīnu meklēšanas operācija

JURA2.JPG (18468 bytes)
Foto: Andris Kļaviņš — “Latvijas Vēstnesim”
Operācijas dalībnieki — mīnu iznīcinātājkuģi Daugavā

Baltijas jūrā no 17. līdz 29.oktobrim notika apvienotā starptautiskā mīnu meklēšanas un iznīcināšanas operācija “Open Spirit 2002” ar 12 valstu kuģu piedalīšanos.

Šāda operācija risinājās jau sesto reizi. Šogad tajā piedalījās Vācijas, Polijas, Dānijas, Beļģijas, Zviedrijas, Lielbritānijas, Francijas, Nīderlandes, Norvēģijas, Lietuvas, Igaunijas un Latvijas Jūras spēku kuģi, kā arī novērotāji no Somijas, Rumānijas, Slovākijas, Dienvidāfrikas un ASV. Neieradās pieteiktie kuģi un novērotāji no Krievijas. Operācijas mērķis ir atbrīvot Baltijas jūru un Rīgas jūras līci no Pirmā un Otrā pasaules kara “mantojuma”- dažādām mīnām, torpēdām, nesprāgušām aviācijas bumbām, dziļumbumbām, pat nogrimušām veselām munīciju kravām, tajā skaitā arī no Pirmā pasaules kara laikiem dūņās gulošajām krievu kontaktmīnām MO8, kā arī vācu EMC kontaktmīnām un krievu KB- KRAB ietekmējamām mīnām no Otrā pasaules kara arsenāla.

Mīnu meklēšanas kuģi strādāja trīs arēnās – pirmā bija Irbes jūras šaurumā, otrā un trešā aptvēra kvadrātus Rīgas jūras līcī abpus Daugavas ietekas. Ar sonora akustisko signālu mīnu meklēšanas kuģi kvadrātu pēc kvadrāta iztaustīja jūras dibenu. Uzduroties kaut kam aizdomīgam, attiecīgā vieta tika iezīmēta kartē. Aizdomīgais objekts pēc tam tika pētīts ar videokameru no nelielas, no kuģa vadāmas zemūdenes. Pa kabeli videosignāls tika raidīts uz kuģi, kur pieredzējuši speciālisti noteica objekta bīstamību. Ja virsnieki nolēma, ka sprādzienbīstamais priekšmets jāiznīcina, no zemūdenes tā tuvumā nometa lādiņu, kuru, kuģiem atvirzoties drošā attālumā, ar radiosignālu uzspridzināja. Detonējot lādiņam, uzsprāgst arī mīna vai torpēda. Šādā veidā sešu gadu laikā “Open Spirit” operācijās Baltijas jūrā iznīcināti vairāk nekā 300 sprādzienbīstamu objektu. “Open Spirit 2002” rezultāti arī ir teicami - “izķemmētas’’ 102 jūras kvadrātjūdzes, 84 no kurām uzskatāmas kā kuģošanai un citām darbībām tīras. Par tādām uzskata tās kvadrātjūdzes, kuru tīrības pakāpe ir 95%. Atrasti 63 objekti, no kuriem tikai deviņi netika iznīcināti nelabvēlīgo laika apstākļu dēļ (pārsvarā Irbes šaurumā). Tādējādi katra jauna operācija iezīmē mūsu Dzintarjūrā jaunas, praktiski tīras kvadrātjūdzes, tīras no nāvi nesošām pussarūsējušām bumbām. Šie tīrie kvadrāti kartēs uz vācu kuģa “Rhein” borta iezīmēti tumši zaļā krāsā, un, jo zaļākas kļūs šīs kartes, jo drošāka būs kuģošana, jo drošāks būs mūsu zvejnieku darbs.

Latvijas Jūras spēku rīcībā ir mīnu meklēšanas kuģis M-03 “Namejs” un divi mīnu traleri M-01 “Viesturs” un M-02 “Imanta” ar gandrīz tādu pašu aprīkojumu kā vācu mīnu kuģiem. Šo operāciju komandieris bija Vācijas Jūras spēku komandkapteinis Volfgangs Hoiers, kura pakļautībā savas vienības vadīja komandkapteiņi Adrians Kasars, Arturs Andrušaitis un Andreass Meiers. Volfgangs Hoiers atzīmēja teicamo visu vienību un kuģu sadarbību, kas sekmēja šo samērā lielo starptautisko operāciju sekmīgu norisi, par spīti sarežģītajiem mīnu meklēšanas apstākļiem Baltijas jūrā. Tie saistīti gan ar laika apstākļiem, jo oktobra beigas nav septembris, gan ar Baltijas jūras straumēm un ūdens dažādību. Sāļo slāni vietām nomaina saldūdens straumes. Šo straumju maiņa ietekmē sonora akustisko signālu pat tik spēcīgi, ka nereti signāls nesasniedz jūras dibenu.

Operācijas “Open Spirit” komandieris bija vācu komandkapteinis, tāpēc arī šīs starptautiskās sadarbības štābs atradās uz vācu kuģa “Rhein”, kura virsnieks Jorgens Jensens pastāstīja, ka “Rhein” ir viens no

JURA5.JPG (16265 bytes) JURA1.JPG (16743 bytes)
JURA3.JPG (15228 bytes) JURA7.JPG (17511 bytes)
Daži no mīnu meklēšanas operācijas vadītājiem: “Open Spirit 2002” komandieris Vācijas Jūras spēku komandkapteinis Volfgangs Hoiers, Vācijas Jūras spēku komandkapteinis Andreass Maiers, kuģa “Rhein” virsnieks Jorgens Jensens, Lietuvas Jūras spēku komandkapteinis Arturs Andrušaitis

sešiem šādas klases mīnu iznīcināšanas kuģiem, samērā jauns un moderns, peld tikai desmit gadus. Bruņots ar “Stinger” sistēmas raķetēm. Arī pārējie pieci nosaukti Vācijas upju vārdos – Elba, Mozele, Maina u.c. Kuģi piedalījušies daudzās atmīnēšanas operācijās Ziemeļu jūrā un Baltijas jūrā. Nākamās “Open Spirit” operācijas notiks ūdeņos pie Lietuvas krastiem.

Daugavas viļņos šūpojas daudzkrāsaini karogoti kuģi, sānus draudzīgi pieglauduši cits citam. Atbraukuši, lai, kopīgi strādājot bortu pie borta, “izravētu” no mūsu jūras tos nāves dēstus, ko tur savā neprātā izsējis, dzejnieka Andreja Eglīša vārdiem sakot, “šausmu ķēniņš – cilvēks, cilvēks pats”.

Teksts un foto: Andris Kļaviņš — “Latvijas Vēstnesim”

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!