• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Frakciju viedokļi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 12.09.2002., Nr. 130 https://www.vestnesis.lv/ta/id/66253

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Informācija

Vēl šajā numurā

12.09.2002., Nr. 130

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

 

Frakciju viedokļi

Pēc 2002.gada 5.septembra sēdes

Latvijas Radio tiešajā raidījumā

J.Lāčplēsis (savienības “Latvijas ceļš” frakcija): Šodien gribu izteikt mūsu frakcijas viedokli par likumprojektiem “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” un “Grozījumi likumā “Par pievienotās vērtības nodokli””.

Mūsu frakcijas deputātu grupa sagatavoja un iesniedza Saeimā grozījumus likumā “Par nodokļiem un nodevām”, kas nosaka, ka Ministru kabinetam līdz 2003.gada 31.decembrim ir tiesības pagarināt privatizētiem un privatizējamajiem uzņēmumiem valsts un pašvaldību budžetos ieskaitāmo nokavēto nodokļu, kas izveidojušies līdz 2000.gada 31.decembrim, maksājumu samaksas termiņu līdz pieciem gadiem, jo pašlaik noslēdzas daudziem uzņēmumiem agrāk noteiktais trīs gadu nodokļu maksājumu termiņa pagarinājumus. Uzņēmumi, maksājot tekošos nodokļus, ne vienmēr spējuši pilnībā norēķināties ar nodokļu parādiem. Arī nodokļu administrācijas iespējas pašlaik faktiski ir izsmeltas, un, uzsākot nodokļu piedziņas procesu, šie uzņēmumi var kļūt maksātnespējīgi. Tāpēc mēs ierosinājām izdarīt grozījumus likumā, lai Ministru kabinetam piešķirtu šādas tiesības. Iepriekšējos nodokļu likuma grozījumos bija iekļautas normas par obligātās uzskaites pavadzīmēm un par Valsts ieņēmumu dienesta pilnvaru būtisku paplašināšanu, bet deputāti likumprojekta trešajā lasījumā nespēja vienoties un tās noraidīja. Tomēr situācija uzņēmumos negaida, tāpēc īpaši izcēlām šīs normas, cerot uz grozījumu ātru izskatīšanu un pozitīvu balsojumu Saeimā. Izsaku gandarījumu par kolēģu izpratni, jo pret šo likumprojektu neiebilda neviens deputāts.

Runājot par pievienotās vērtības nodokli, atzīmēšu, ka praksē tiek ieviesta jauna norma par diferencētu pievienotās vērtības nodokli, kas paredz samazinātu nodokļu likmi sociāli jutīgām preču un pakalpojumu grupām, piemēram, apkurei, komunālajiem maksājumiem, ārstniecības līdzekļiem un grāmatām. Tāpēc ir jāizskata iespēja šo nodokļu likmi diferencēt situācijās, kas skar mūsu uzņēmēju konkurētspēju. Šie procesi, protams, ir jāsaskaņo ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēšanas spējām, jo visgrūtāk ir administrēt tieši pievienotās vērtības nodokli, kur visbiežāk rodas nepareizas nodokļu atmaksas uzskaites un nepamatotas nodokļu atmaksas. Tāpēc jautājumi, kas saistīti ar apkures sezonu, ir jārisina operatīvi, iesaistot Valsts ieņēmumu dienesta speciālistus, jo tie prasa rūpīgu darbu un pamatīgu analīzi. Arī šajā jautājumā, nododot izskatīšanai komisijās grozījumus likumā “Par pievienotās vērtības nodokli”, Saeimas deputāti bija vienprātīgi.

V.Muižniece (Tautas partijas frakcija): No šodien Saeimas sēdē paveiktā akcentēšu mums visiem ļoti svarīgu jautājumu, proti, Tautas partijas deputāti atsaucās uz iekšlietu ministra Mareka Segliņa aicinājumu, sagatavojot un iesniedzot izskatīšanai šodienas plenārsēdē grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Kādēļ tik aktīvi darbojamies? To izraisījusi pašreizējā situācija. Jāsecina, ka šobrīd kodeksā paredzētie sodi par noteikumu neievērošanu pie gājēju pārejām un par transporta līdzekļa vadīšanu alkohola reibumā izrādījušies neefektīvi. To pierāda absolūti satriecošie statistiskas dati par ceļu satiksmes negadījumos cietušo personu skaitu — liela daļa negadījumos cietušie ir tieši gājēji. Kāda ir statistika? Šā gada pirmajos septiņos mēnešos ceļu satiksmes negadījumos traumas guvuši 215 gājēji, 6 — gājuši bojā. Salīdzinājumā ar pagājušo gadu ievērojami pieaudzis uz ceļiem cietušo bērnu skaits. Sākoties jaunajam mācību gadam, šī problēma stipri saasinājusies, jo pirmajā skolas dienā negadījumos cietuši jau septiņi bērni vecumā līdz 14 gadiem, no kuriem trīs traumas guvuši tieši uz gājēju pārejām. Tātad situācija bija jārisina neatliekami, ko mēs arī esam darījuši, sagatavojot priekšlikumus grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

Kā liecina statistika, viens no galvenajiem ceļu satiksmes negadījumu cēloņiem ir transporta līdzekļu vadīšana alkohola reibumā. Pie stūres alkohola reibumā šā gada septiņos mēnešos aizturēti jau 8126 autovadītāji. Šī situācija ir neatliekami grozāma, tādēļ arī likumprojektā mēs ierosinām noteikt sodu par auto vadīšanu alkohola reibumā. Mēs to uzskatām par nepieļaujamu. Atzīmēšu, ka Tautas partijas frakcijas deputāti jau vairākkārt rosinājuši sodu pastiprināšanu saistībā ar alkohola lietošanu un auto vadīšanu reibumā, tomēr deputātu atbalstu esam guvuši tikai tagad. Likumprojekts ir nodots Juridiskajai komisijai, un mēs arī esam aicinājuši komisiju nenolikt to tālā plauktā, jo, kā jau minēju no statistikas datiem, problēma ir sasniegusi absolūti kritisku stāvokli. Tāpēc ceram uz deputātu atbalstu un domājam, ka šis būs viens no soļiem, kas nepieciešams mūsu drošībai un kārtības ieviešanai uz ceļiem.

J.Dobelis (apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija): Diemžēl reizēm jārunā arī par nepaveikto. Šodien apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK kārtējo reizi iesniedza izskatīšanai Saeimā priekšlikumus grozījumiem likumā “Par politiski represētās personas statusa noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem”, kas paredz iespējas palīdzēt politiski represētajiem Latvijas Republikas pilsoņiem, nodrošinot iespējas represētajām personām saņemt viņiem pienākošos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus ārpus kārtas un dzēst kompensācijas sertifikātus, kas piešķirti par represiju laikā zaudēto mantu. Šie priekšlikumi tapa pēc nopietnām pārrunām ar vairākām represēto nodaļām. Mēs uzskatām, ka Latvijas valsts varas un, pirmkārt, Saeimas vissvētākais pienākums ir palīdzēt tiem, kuri ir ārkārtīgi daudz cietuši un kuru ciešanas nevajadzētu vairot.

Ar dziļu nožēlu jāsaka, ka kolēģi dažādu iemeslu dēļ neizprata mūsu priekšlikuma būtību. Iespējams, ka kādam bija žēl šķirties no neliela finansiālo līdzekļu daudzuma — pat mūsu koalīcijas partneri valdībā nebija spējīgi atbalstīt mūsu priekšlikumu. Tas nebūt nenozīmē, ka mēs neturpināsim šīs iniciatīvas, taču gribu uzsvērt, ka ar šo balsojumu esam nolēmuši iepazīstināt visas represēto nodaļas un par to īpaši runāsim arī šovakar savā valdes sēdē.

Apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK ir gatava cīņai, lai turpinātu darbu līdz pat 7.Saeimas darbības beigām.

E.Baldzēns (Sociāldemokrātu savienības frakcija): Sociāldemokrātu savienības deputāti šo sociālo garantiju piešķiršanu politiski represētajiem, protams, atbalstīja, jo uzskatām, ka tās ir nepieciešamas.

Gribu informēt sabiedrību, ka Sociāldemokrātu savienība šajā vasarā ir kārtīgi strādājusi, vācot vēlētāju un atbalstītāju parakstus, kuru jau ir vairāk nekā 11 000, lai rosinātu valdības partijas atcelt pievienotās vērtības nodokli par apkuri un komunālajiem pakalpojumiem. Paldies jums par atbalstu! Jūsu paraksti lieti noderēja, jo šodien valdības partijas piekāpās Sociāldemokrātu savienības likumprojekta priekšā un atbalstīja tā nodošanu izskatīšanai komisijās. Negribētu pārspīlēt šī notikuma lielo politisko nozīmi, jo pašlaik — pirms vēlēšanām — likumprojektu var nodot komisijām, taču novilcināt un visu mēģināt atrisināt pēc vēlēšanām. Tas nozīmē, vai nu kaut ko izskatīt vai arī atlikt nebūtībā un neizskatīt nemaz. Tāpēc šī jautājuma izskatīšana jāsāk jau tagad — septembrī, lai jau ar nākamā gada 1.janvāri pievienotās vērtības nodoklis apkurei un komunālajiem maksājumiem netiktu noteikts. Tas attiecas ne tikai uz karsto un auksto ūdeni, kanalizāciju, atkritumu saimniecību, apkuri, bet arī uz mācību grāmatām, grāmatu piegādēm, preses izdevumu abonēšanu, bērnu pārtiku, medicīnas pakalpojumiem, dzīvnieku medikamentiem, kā arī uz viesu uzņemšanas un izmitināšanas pakalpojumiem viesnīcās, viesu mītnēs, moteļos, viesu mājās, lauku tūrisma vietās.

Visam iepriekš minētajam līdz šim nav bijusi noteikta 9% vai 18% pievienotās vērtības nodokļa likme. Tas ir ļoti nopietns panākums, un tas ir jānostiprina un jāpanāk, lai valdības partijas savu labo gribu nepadarītu par vēlēšanu kampaņas triku un grozījumi likumā tiešām tiktu pieņemti jau šomēnes. Pretējā gadījumā ar nākamā gada 1.janvāri spēkā būs jau pieņemtais likums.

Šo jautājumu mēs vairākkārt mēģinājām risināt jau iepriekšējā Saeimas sesijā, taču tas neizdevās. Ko tas nozīmē? Tas nozīmē, ka nebūs tāds likmes paaugstinājums, kas sadārdzinātu tarifus par siltumu, piemēram, Talsos par 7,8%, Cēsīs — par 8%, Grobiņā — par 8,9%, Limbažos — par 8,6%, Kuldīgā — par 8,4%, Saldū — par 7%, citur — 4%. Mūsuprāt, tas ir ļoti nopietns jautājums. Mēs piedāvājam arī risinājumu, lai Latvijas pārtikas rūpniecībai un lauksaimniekiem tiktu noteikta pazemināta pievienotās vērtības nodokļa likme, kā tas ir daudzās Eiropas Savienības valstīs, kur ir pat 3%, 2% un pat 0% likme. Diemžēl lauksaimniecības produkcijai — cilvēku un dzīvnieku patēriņam — tas netika noteikts, jo valdības partijas mūsu priekšlikumu noraidīja. Noraidīts tika arī priekšlikums par 9% samazināt pašreiz noteikto 18% pievienotās vērtības nodokļa likmi autopārvadājumiem.

Es pateicos vēlētājiem par atbalstu, bet līdz 15.septembrim mēs vāksim parakstus un uzstāsim, lai valdības partijas savu šīsdienas goda vārdu turētu.

A.Barča (Latvijas Sociāldemokrātiskās strādnieku partijas frakcija): Latvijas Sociāldemokrātiskās strādnieku partijas frakcijas uzdevumā šodien man ir iespēja un pienākums runāt par Saeimā otrajā lasījumā pieņemto lēmumu “Par iedzīvotāju ārstniecības nodrošinājumu valstī”. Šo nopietno sarunu par iedzīvotāju ārstniecības nodrošinājumu mēs sākām šī gada aprīlī. Tad atkārtoti par to runājām 20.jūnijā, un šodien ir galīgais — otrais — lasījums.

Latvijas iedzīvotājiem gribu teikt, ka Saeima ar absolūtu balsu vairākumu šodien atzina, ka Labklājības ministrijas darbība ārstniecības uzraudzībā ir atzīstama par nepietiekamu. Šajā gadījumā ne mēs, ne arī pārējie kolēģi, kuri mūs atbalstīja, jo tas bija tieši mans priekšlikums, nevēlamies teikt, ka labklājības ministrs Viktors Jaksons, kurš jaunajā amatā nostrādājis tikai pāris mēnešus, šim amatam neder. Mēs vēlamies labklājības ministram palīdzēt, analizējot to, kas notiek sistēmā, konkrēti, ministrijas ierēdņu atbildību, īpaši to, kuru dienesta pienākumos ir noteikts: uzraudzīt un kontrolēt ārstniecības nodrošinājumu. Šajā gadījumā Saeima ar ārstniecību saprot Ārstniecības likumā noteikto, ka tā ir slimību profilakse, diagnosticēšana, ārstēšana un rehabilitācija.

Par ko vēl runā šodien pieņemtais Saeimas lēmums? Pirmkārt, Ministru kabinetam līdz 2002.gada 1.oktobrim detalizēti ir jāizanalizē ārstniecības nodrošinājums, īpaši valsts kompensējamo medikamentu nodrošinājums, kā arī jāizstrādā priekšlikumi visas sistēmas sakārtošanai.

Otrkārt, līdz 2002.gada 1.oktobrim Ministru kabinetam jāizstrādā un jāiesniedz Saeimā likumprojekts “Ārstniecības finansēšanas likums”.

Treškārt, Saeimā iesniedzamajā likumprojektā “Par valsts budžetu 2003.gadam” paredzēt finansējumu mātes un bērna veselības aprūpes stratēģijai, atbilstoši rīcības plāna izpildei.

Ceturtkārt, līdz 2003.gada 1.janvārim izvērtēt iespēju nodrošināt skolēnus ar bērnu slimību profilaksei nepieciešamajiem piena produktiem.

Piektkārt, izvērtēt iespēju atjaunot Veselības aizsardzības ministriju, lai kvalitatīvi īstenotu sākto veselības aprūpes reformu.

Sestkārt, līdz 2002.gada 1.oktobrim izvērtēt, vai pacientam, viņa radiniekiem vai likumīgajiem pārstāvjiem ir pienācīgi nodrošinātas tiesības izvēlēties Latvijā esošu ārstniecības iestādi un ārstniecības personu, kura veiks slimību un traumu diagnostiku, ārstēšanu un pacienta rehabilitāciju, atbilstoši Ārstniecības likuma 6.pantam.

Un vēl gribu informēt, ka šodien 20 Saeimas deputāti parakstīja sešus pieteikumus Satversmes tiesai, kuros tiek apstrīdēti Ministru kabineta noteikumi nr.13 par veselības aprūpes finansēšanas noteikumiem, kas, mūsuprāt, ir pretrunā ar Latvijas Republikas Satversmi, Ārstniecības likumu, likumu “Par uzņēmējdarbību” u.c. Nākamnedēļ šos pieteikumus iesniegsim Satversmes tiesā.

A.Klementjevs (politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija): Frakcija “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” pilnībā atbalsta šo lēmumu tāpēc, ka apvienībai “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK jau sen vajadzēja saprast, ka agri vai vēlu būs jāatbild par izdarīto Labklājības ministrijā. Nezinu, kā rīkosies ministrija, bet es domāju, ka līdz pirmdienai tai vispār vajadzētu atteikties no sava ministra, un “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK šis postenis jāatdod koalīcijas partneriem, jo viņu septiņu gadu laikā izdarīto saprot ne tikai deputāti, kuri šodien atbalstīja šo lēmumu, bet arī iedzīvotāji.

Šorīt no rīta pie Saeimas nama bija sapulcējušies cilvēki no Daugavpils un Rēzeknes, lai deputātiem un Sociālo un darba lietu komisijai nodotu savāktos 8000 parakstus par problēmām veselības aizsardzības sistēmā, neapmierinošo ģimenes ārstu darbu, ārstu attieksmi pret pacientiem, kā arī par valsts kompensējamo medikamentu nodrošinājumu. Tāpēc uzskatu — ja politiķi no “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK nesapratīs, ka viņiem vajag atkāpties no šīs ministrijas, tad tuvākajā nākotnē mēs pieprasīsim labklājības ministra V.Jaksona demisiju. Šī nav politiska spēle, jāglābj ir iedzīvotāji, pacienti un ministrija no tiem cilvēkiem, kuri nemāk strādāt ministrijā. Arī mēs uzskatām, ka jāatjauno Veselības aizsardzības ministrija. Tāpēc mēs pieprasīsim izlietoto 170 miljonu latu lietderības apliecinājumu.

Saeimas preses dienests

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!