• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Grozījumi likumā "Par cukuru". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 21.02.2002., Nr. 29 https://www.vestnesis.lv/ta/id/59092

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Teritorijas plānošanas likums

Vēl šajā numurā

21.02.2002., Nr. 29

PAR DOKUMENTU

Veids: likumprojekts

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Grozījumi likumā “Par cukuru”

Saeimas dok. Nr.4120; likumprojekts Nr.1181

Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas 2002. gada 13. februārī iesniegts Saeimas izskatīšanai

 

Izdarīt likumā “Par cukuru” (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 20./21.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1995, 20.nr.; 1996, 24.nr.; 1999, 19.nr.; 2000, 4.nr.) šādus grozījumus:

1. 3.pantā:

izteikt otro un trešo daļu šādā redakcijā:

“Cukura ražošanas kvotu piešķiršanas kārtību, kā arī kvotu veidus nosaka Ministru kabinets, ņemot vērā šādus principus:

1) cukura ražošanas kvotas Ministru kabinets nosaka katru gadu, pamatojoties uz iepriekšējā gada valsts cukura ražošanas un patēriņa bilanci un iespējamā patēriņa prognozēm;

2) cukura ražošanas kvotas sadala starp cukura ražošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām);

3) ja cukura ražošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) atzīst par maksātnespējīgu vai likvidē, Ministru kabinets var visu šā uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) cukura ražošanas kvotu vai tās daļu nākamajā gadā sadalīt starp pārējiem cukura ražošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), ievērojot cukurbiešu audzētāju intereses;

4) cukurbiešu audzētājs ir tiesīgs savas līgumsaistības par cukurbiešu piegādes apjomiem nodot citai fiziskajai vai juridiskajai personai.

Cukurbiešu piegādes apjomu cukurbiešu audzētājam līdz katra gada 1.martam nosaka cukura ražošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), ievērojot:

1) piegādes pamatapjomu, kas reģistrēts cukurbiešu audzētāju reģistrā;

2) cukura ražošanas uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) piešķirto cukura ražošanas pamatkvotu (A kvotu);

3) cukura iznākuma prognozi.”

papildināt ar ceturto, piekto, sesto, septīto un astoto daļu šādā redakcijā:

“Noteiktais cukurbiešu piegādes apjoms ir pamatojums tam, lai cukura ražošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ar cukurbiešu audzētāju noslēgtu līgumu par cukurbiešu piegādi.

Ja cukura ražošanas uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) kārtējā gadā nepieciešams mazāks cukurbiešu piegādes apjoms nekā cukurbiešu audzētāju reģistrā reģistrētais cukurbiešu piegādes pamatapjoms, tad cukurbiešu piegādes apjoms kārtējam gadam proporcionāli tiek samazināts visiem cukurbiešu audzētājiem.

Ja cukura ražošanas uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) kārtējā gadā nepieciešams lielāks cukurbiešu piegādes apjoms nekā cukurbiešu audzētāju reģistrā reģistrētais cukurbiešu piegādes pamatapjoms, tad cukurbiešu piegādes apjoms kārtējam gadam proporcionāli tiek palielināts tiem cukurbiešu audzētājiem, kuri iepriekšējā gadā ir izpildījuši cukurbiešu piegādes līguma saistības.

Cukurbiešu audzētāju reģistra izveidošanas, iekļaujamās un izsniedzamās informācijas apjomu un uzturēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

Cukura ražošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ir tiesīgs:

1) izslēgt no cukurbiešu audzētāju reģistra to cukurbiešu audzētāju, kas līdz 1.maijam nav noslēdzis cukurbiešu piegādes līgumu kārtējam gadam un nav rakstiski paziņojis par šī līguma nenoslēgšanas iemeslu;

2) samazināt cukurbiešu audzētāju reģistrā reģistrēto cukurbiešu piegādes pamatapjomu proporcionāli nepiegādātajam cukurbiešu daudzumam, ja cukurbiešu audzētājs divus gadus pēc kārtas nav izpildījis cukurbiešu piegādes līgumu par 10 un vairāk procentiem;

3) sadalīt proporcionāli cukurbiešu piegādes pamatapjomus šī panta astotās daļas 1. un 2.punktā minētajos gadījumos starp tiem cukurbiešu audzētājiem, kuri iepriekšējā gadā ir izpildījuši piegādes līguma saistības 100 procentu apmērā.”

2. Papildināt likumu ar Pārejas noteikumiem šādā redakcijā:

Pārejas noteikumi

1. Cukura ražošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) cukurbiešu piegādes apjomus 2002.gada pārstrādes sezonai nosaka līdz 2002.gada .... martam (aprīlim) tam cukurbiešu audzētājam:

1) kurš 1998.gadā vai 1999.gadā bija piegādājis cukurbietes;

2) ieguvis līgumsaistības par cukurbiešu piegādes apjomiem.

2. Cukurbiešu piegādes apjomu nenosaka tiem cukurbiešu audzētājiem, kas līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai ir nodevuši savas līgumsaistības par cukurbiešu piegādes apjomiem.

3. Cukurbiešu audzētāji līdz 2002.gada .... martam (aprīlim) iesniedz cukura ražošanas uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) šā likuma Pārejas noteikumu 1.punktā minēto dokumentu apliecinātas kopijas.

4. Cukurbiešu audzētāju reģistrā cukurbiešu audzētājam kā cukurbiešu piegādes pamatapjoms tiek reģistrēts:

1) gan 1998.gadā vai 1999.gadā piegādātais cukurbiešu apjoms;

2) gan iegūtajās līgumsaistībās uzrādītais cukurbiešu piegādes apjoms;

3) gan šā likuma Pārejas noteikumu 4.punkta 1. un 2.apakšpunktā minēto cukurbiešu apjomu kopsumma.

5. Ministru kabinets līdz 2002.gada 1.aprīlim izdod noteikumus, kas reglamentē cukura ražošanas kvotu piešķiršanas kārtību un kvotu veidus un cukurbiešu audzētāju reģistra izveidošanas, iekļaujamās un izsniedzamās informācijas apjoma un uzturēšanas kārtību.”

 

 

Par likumprojektu

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?

1. Pašreizējās situācijas raksturojums. Saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2002.gada 21.janvāra spriedumu lietā Nr.2001—09—01 tika atzīta par spēkā neesošu no sprieduma publicēšanas dienas kārtība, kādā tiek noteikti cukurbiešu piegādes apjomi katram cukurbiešu audzētājam, ko noteica Ministru kabineta 2001.gada 27.februāra noteikumu Nr.92 “Cukurbiešu piegādes apjomu noteikšanas kārtība cukurbiešu audzētājiem” 2.punkta 2.1.apakšpunkts. Pašreiz likuma “Par cukuru” 3.panta trešā daļa pilnvaro Ministru kabinetu izdot noteikumus par kārtību, kādā tiek noteikti cukurbiešu piegādes apjomi cukurbiešu audzētājiem, taču pilnvarojums ir nepilnīgs, jo nenorāda Ministru kabineta noteikumu satura galvenos virzienus. Uz doto brīdi iznāk, ka nav noteikta kārtība, kādā sadalīt cukurbiešu piegādes apjomus cukurbiešu audzētājiem cukura ražošanas kvotas ietvaros. Tā kā piegādes apjomi katru gadu ir jāsadala līdz 10.martam, lai cukura ražošanas uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) varētu noslēgt līgumus par cukurbiešu piegādi un zemnieki uzsāktu cukurbiešu sēju, tad ir nepieciešami grozījumi likumā “Par cukuru”, paredzot kārtību cukurbiešu piegādes apjomu noteikšanā.

2. Normatīvā akta projekta būtība. Likumprojekts paredz izteikt likuma “Par cukuru” 3.panta trešo daļu jaunā redakcijā, kā arī papildināt likumu ar jaunām normām, kas paredz kārtību, kādā: 1) cukura ražošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) sadala cukurbiešu piegādes apjomus katram cukurbiešu audzētājam, kurš ir reģistrējies cukurbiešu audzētāju reģistrā; 2) tiek izveidots cukurbiešu audzētāju reģistrs cukura ražošanas uzņēmumā (uzņēmējsabiedrībā); 3) cukura ražošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ir tiesīgs izslēgt cukurbiešu audzētāju no cukurbiešu audzētāju reģistra vai samazināt pamata cukurbiešu piegādes apjomu; 4) reģistrējami cukurbiešu audzētāji cukurbiešu audzētāju reģistrā un pamata cukurbiešu piegādes apjomi, ieviešot jauno sistēmu; 5) cukura ražošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) nosaka cukurbiešu piegādes apjomu sadali audzētājiem 2002.gada pārstrādes sezonai.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi. Likumprojekts palielinās cukurbiešu audzētāju skaitu, kam būs tiesības audzēt cukurbietes cukura ražošanas kvotas ietvaros, kas ir viena no rentablākajām lauksaimniecības ražošanas nozarēm. Tiek mainīta 2000.gadā radītā situācija, ka šādas tiesības piešķīra tikai tiem audzētājiem, kuri 1998. un 1999.gadā audzēja vairāk par 25 tonnām cukurbiešu. Likumprojekts šo kritēriju — 25 tonnas — atceļ, radot vienlīdzīgas tiesības visiem cukurbiešu audzētājiem. Tā kā cukura ražošanas nozarē tiek ieviestas cukura ražošanas kvotas, kas pēc būtības ir ierobežojošs pasākums, tad attiecīgi arī cukura ražošanas uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) varēs slēgt piegādes līgumus ar cukurbiešu audzētājiem par ierobežotu apjomu, t.i., lai izpildītu cukura ražošanas kvotu. Pamatā nostabilizēsies cukura ražošana, attīstīsies konkurence un nostiprināsies gan tehnoloģiju, gan lauksaimniecībā izmantojamo platību ziņā paši cukurbiešu audzētāji.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu. Likumprojekts ietekmēs cukurbiešu audzētājus un cukura ražošanas uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības). Līdz ar cukurbiešu audzētāju reģistra izveidi tiks sakārtots jautājums par cukurbiešu piegādes apjomu vienlīdzīgu noteikšanu katram audzētājam atbilstoši noslēgto saistību izpildei. Piegādes apjomu noteikšanas procedūra būs atvieglota, jo cukura ražošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) izveidotajā cukurbiešu audzētāju reģistrā būs visa nepieciešamā informācija par cukurbiešu audzētāju un viņam noteikto cukurbiešu piegādes pamatapjomu un tā izmaiņām, kā arī tiks ievērota viena kārtība cukurbiešu piegādes apjomu noteikšanā katru gadu. Ar šīs uzskaites sistēmas palīdzību būs vieglāk veikt darījumus starp cukurbiešu audzētājiem, nododot savas līgumsaistības citām fiziskām un juridiskām personām. Cukura ražošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) vienu reizi gadā būs jāsniedz informācija Zemkopības ministrijai atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par cukurbiešu audzētāju reģistru.

3. Sociālo seku izvērtējums. Likumprojekts attiecas tikai uz tiem iedzīvotājiem, kas nodarbojas ar cukurbiešu audzēšanu vai ir nodarbināti šajos darbos. Atkarībā no rentabilitātes varētu būt, ka palielinās šīs iedzīvotāju grupas ienākumu līmenis. Likumprojekts netieši veicinās modernu tehnoloģiju pielietošanu gan cukurbiešu audzēšanas/novākšanas procesā, gan arī pārstrādes procesā cukura ražošanas uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās).

4. Ietekme uz vidi. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?

Likumprojekts paredz: 1) pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt cukurbiešu audzētāju reģistra izveidošanas, iekļaujamās un izsniedzamās informācijas apjoma un uzturēšanas kārtību. Cukurbiešu audzētāju reģistrā paredzēts iekļaut informāciju par cukurbiešu audzētāju (vārds, uzvārds, dzīvesvieta), zemes platību (hektāros), kura tiek izmantota cukurbiešu audzēšanai, noteikto cukurbiešu piegādes pamatapjomu, tā izmaiņām, ik gadus noteiktais piegādes apjoms, reāli piegādātais cukurbiešu apjoms, kā arī veiktas atzīmes par cukurbiešu piegādes apjoma samazināšanu vai palielināšanu. Noteikumu projekts jāizstrādā līdz 2002.gada 1.aprīlim. Ir uzsākts darbs pie Ministru kabineta noteikumu projekta izstrādes.

2) Pilnvarojumu izdot noteikumus par cukura ražošanas kvotu piešķiršanas kārtību un kvotu veidiem, līdztekus atzīstot par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2001.gada 27.februāra noteikumus Nr.93 “Cukura ražošanas kvotu veidi, to piešķiršanas kārtība un virskvotas cukura glabāšanas un realizācijas kārtība”. Noteikumu projekts jāizstrādā līdz 2002.gada 1.aprīlim. Ir uzsākts darbs pie Ministru kabineta noteikumu projekta izstrādes.

3) Pilnvarojumu izdot rīkojumu par cukura ražošanas kvotu noteikšanu 2002.gadam. Ir uzsākts darbs pie Ministru kabineta rīkojuma projekta izstrādes. Būs jāatzīst par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2001.gada 27.februāra noteikumus Nr.92 “Cukurbiešu piegādes apjomu noteikšanas kārtība cukurbiešu audzētājiem”.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?

1. Saistības pret Eiropas Savienību. Likumprojekts atbilst Latvijas Republikas saistībām, ko tā uzņēmusies, 1995.gadā Luksemburgā parakstot Eiropas līgumu par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm, no vienas puses, un Latvijas Republiku, no otras puses. 2001.gada 2.oktobrī Briselē parakstītais Latvijas Republikas un Eiropas Savienības asociācijas padomes lēmums Nr.7/2001 par tirdzniecības nosacījumu pilnveidošanu pārstrādātiem lauksaimniecības produktiem, kā paredzēts Eiropas līguma 2. protokolā.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām. Lēmums “Par iestāšanos starptautiskajā cukura organizācijā” (07.06.1994. Nr.71)

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums. 1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti

Padomes 2001.gada

un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas

19.jūnija Regula (EK)

spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas

1260/2001 par cukura

atzinums u.tml.), norādot numuru,

sektora tirgus kopēju

pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

organizāciju.

2.tabula

Latvijas normatīvā

Eiropas Savienības normatīvais

Atbilstības

Ko-

akta projekta norma

akts un attiecīgā panta Nr.

pakāpe

mentāri

(attiecīgā panta,

(atbilst/

punkta Nr.)

neatbilst)

3.panta 4.punkta

Padomes 2001.gada 19.jūnija

otrā daļa.

Regula (EK) 1260/2001 par

cukura sektora tirgus kopēju

organizāciju, 6.panta 4.punkts,
un 19.panta 5.punkts. Atbilst.

3.panta 2.punkts

Padomes 2001.gada 19.jūnija

Regula (EK) 1260/2001 par
cukura sektora tirgus kopēju
organizāciju, 11.pants 1.punkts Atbilst

3.panta 3.punkts

Padomes 2001.gada 19.jūnija

Regula (EK) 1260/2001 par

cukura sektora tirgus kopēju

organizāciju, 12.pants 1.punkts

Atbilst

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas. Darba grupā par likumprojekta “Grozījumi likumā “Par cukuru”” piedalījās: 1) SIA “Cukurbiešu audzētāju un pārstrādātāju asociācija”, kurā ietilpst gan cukurbiešu audzētāji, gan cukura ražošanas uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības); 2) Lauksaimnieku organizācijas Sadarbības padome, kurā apvienojušās dažādu nozaru lauksaimniecības lielākās sabiedriskās organizācijas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta). 1.punktā minētās nevalstiskās organizācijas likumprojektu atbalstīja, un to interesēs Zemkopības ministrija mainīja 3.pantā iekļauto piekto, sesto, astoto daļu, kā arī Pārejas noteikumu nosacījumus.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis. Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem. Konsultācijas nav notikušas.

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses — vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās esošās valsts institūcijas un cukura ražošanas uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības).

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu. Publikācijas presē, tīklā “Internet”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo. Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt saskaņā ar spēkā esošajos normatīvajos aktos noteikto kārtību.

 

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!