• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 1994. gada 26. jūlija noteikumi Nr. 151 "Par vienotās ekonomiskās Informācijas klasifikācijas sistēmas izveidošanu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 1.09.1994., Nr. 102 https://www.vestnesis.lv/ta/id/57519-par-vienotas-ekonomiskas-informacijas-klasifikacijas-sistemas-izveidosanu

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru prezidenta rīkojums Nr.340-r

Par komisijas izveidošanu

Vēl šajā numurā

01.09.1994., Nr. 102

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 151

Pieņemts: 26.07.1994.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta noteikumi Nr. 151

Rīgā 1994. gada 26. jūlijā (prot. Nr. 38 6. §)

Par vienotās ekonomiskās Informācijas klasifikācijas sistēmas izveidošanu

Izdoti saskaņā ar likuma «Par valsts statistiku» 4. pantu

 

NOTEIKUMOS LIETOTIE TERMINI

Klasifikācija —sistematizēts parādību un objektu sadalījums noteiktās kategorijās, grupās, apakšgrupās u. tml. atkarībā no to kvalitatīvās līdzības vai atšķirības pazīmēm. Konkrētām parādībām un objektiem piešķirtie kodi dod iespēju grupēt šīs parādības un objektus jebkurā no klasifikācijas līmeņiem.

Klasifikators (kodu sistēma) — sistematizēts objektu saraksts, kurā katram objektam piešķirts noteikts kods, kas aizvieto objekta nosaukumu un tiek lietots tā identificēšanai.

Vienotā ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēma — Valdības apstiprināts un visiem lietotājiem obligāts klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) saraksts, kuru pielietošana nodrošina visu valsts līmeņu ekonomiskās informācijas plūsmu un valsts reģistru datu standartizāciju un apmaināmību.

Starptautiskā standartizētā klasifikācija — starptautiskas organizācijas izstrādāts un apstiprināts normatīvs dokuments, kura pielietošana nodrošina ekonomiskās informācijas standartizāciju, salīdzināmību un apmaināmību noteiktā telpā.

Lokālie klasifikatori — klasifikatori jeb kodu sistēmas, ko lieto ierobežotā ekonomiskā telpā (vienā uzņēmumā, vienas ministrijas sistēmā u. tml.).

Klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) lietotāji — visu l līmeņu valsts iestādes, uzņēmumi, uzņēmējsabiedrības un citas juridiskas un fiziskas personas, kas izmanto klasifikācijas un klasifikatoros esošo izziņas informāciju, sastādot sākotnējās uzskaites dokumentāciju, statistikas pārskatus u. tml., apstrādājot tos un veidojot informācijas reģistrus un datu bāzes.

I. Vispārīgie jautājumi

1. Vienotā ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēma ir obligāta visām valsts pārvaldes institūcijām, pašvaldībām, kā ari uzņēmumiem, uzņēmējsabiedrībām un citiem tiesību subjektiem neatkarīgi no to īpašuma un uzņēmējdarbības formas:

1.1. sastādot un iesniedzot visu veidu oficiālo informāciju vai apmainoties ar to;

1.2. veidojot visu veidu valsts informācijas sistēmas un reģistrus;

1.3. veicot ārējo ekonomisko darbību.

II. Vienotās ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmas  apstiprināšanas un izmainīšanas kārtība

2. Vienotās ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmas izveidošanas un funkcionēšanas galvenais koordinators ir Valsts statistikas komiteja.

3. Par atsevišķu klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) izstrādāšanu (adaptāciju), uzturēšanu un lietošanu ir atbildīgas ministrijas un citas valsts pārvaldes institūcijas saskaņā ar pievienoto sarakstu. Priekšlikumus par izmaiņām vienotajā ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmā iesniedz galvenais koordinators.

4. Vienotajā ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmā neiekļauto klasifikatoru (lokālo klasifikatoru) lietošana pieļaujama tikai ierobežoti (vienā uzņēmumā, vienas ministrijas sistēmā u. tml.) un lokālais klasifikators ir obligāti jāreģistrē galvenajam koordinatoram.

5. Nav atļauta patvaļīga vienotajā ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmā ietilpstošo un noteiktā kārtībā apstiprināto un ieviesto klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) papildināšana ar pagaidu kodiem vai citāda to revidēšana. Ja klasifikācija vai klasifikators (kodu sistēma) pamatoti neatbilst lietotāja vajadzībām, izmaiņas tajos jāizdara šajos noteikumos paredzētajā kārtībā.

III. Galvenā koordinatora funkcijas

6. Galvenais koordinators:

6.1. sistemātiski seko vienotās ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmas sastāvam un, ņemot vērā reālo situāciju vai pamatojoties uz ministriju un citu valsts pārvaldes institūciju pieteikumiem, iesniedz Valdībai priekšlikumus par šajā sistēmā papildus iekļaujamo jaunu klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) izstrādāšanas vai adaptācijas nepieciešamību, par atbildīgajām ministrijām vai citām valsts pārvaldes institūcijām, kā arī citām nepieciešamajām izmaiņām;

6.2. izskata un novērtē visus ministriju un citu valsts pārvaldes institūciju izstrādāto (adaptēto) klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) projektus pirms to apstiprināšanas, ja nepieciešams, veido daudznozaru komisijas iesniegto projektu novērtēšanai;

6.3. ja nepieciešams, organizē daudznozaru darba grupas komplicētu klasifikāciju koncepcijas izstrādei un ekspertīzes veikšanai;

6.4. veic vispārējo vienotās ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmā ietverto klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) lietošanas uzraudzību;

6.5. veic lokālo klasifikatoru reģistrāciju;

6.6. atbild par Valsts statistikas komitejai uzdoto klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) izstrādāšanu (adaptāciju), uzturēšanu un lietošanu, tāpat kā ministrijas un citas valsts pārvaldes institūcijas, šo noteikumu IV nodaļā noteiktajā kārtībā.

IV. Ministriju un citu valsts pārvaldes institūciju funkcijas

7. Ministrijas un citas valsts pārvaldes institūcijas:

7.1. savas kompetences ietvaros pastāvīgi seko vienotās ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmas aktualitātei un informē galveno koordinatoru par nepieciešamajām izmaiņām;

7.2. organizē klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) izstrādāšanu, starptautisko klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) tulkošanu un adaptāciju un, ja nepieciešams, iesaista šajā darbā citas organizācijas;

7.3. uztur klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) etalonus, sistemātiski aktualizē izstrādātos vai adaptētos dokumentus. Klasifikatoru (kodu sistēmu) principiālu izmaiņu gadījumā informē galveno koordinatoru par daudznozaru komisijas sastādīšanas nepieciešamību;

7.4. apzina konkrētās klasifikācijas vai klasifikatora (kodu sistēmas) lietotāju loku un sistemātiski informē tos par šajos dokumentos izdarītajām izmaiņām;

7.5. organizē izstrādāto vai adaptēto klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) vispusīgu ekspertīzi, ieskaitot dokumentu izskatīšanu Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisijā;

7.6. izdod rīkojumu (pavēli) par konkrētu klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) apstiprināšanu, kā arī par to ieviešanas, lietošanas un aktualizācijas kārtību;

7.7. apstiprina ar rīkojumu (pavēli) izmaiņas klasifikācijas un klasifikatoros (kodu sistēmās);

7.8. iesniedz galvenajam koordinatoram lēmumu (rīkojumu, pavēļu) kopijas, kā arī apstiprinātās klasifikācijas vai klasifikatora (kodu sistēmas) etalonu, tā izmaiņas un citus ar to saistītos dokumentus ne vēlāk kā divu nedēļu laikā pēc konkrētā lēmuma (rīkojuma, pavēles) izdošanas vai izmaiņu saņemšanas no starptautiskajām organizācijām.

8. Izstrādāto vai adaptēto klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) publicēšanas un tiražēšanas pirmtiesības ir tai ministrijai vai valsts pārvaldes institūcijai, kura ir atbildīga par konkrēto klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) izstrādāšanu vai adaptāciju.

V. Vienotās ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmas izveidošanas pasākumu finansēšanas kārtība

9. Vienotās ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmas klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) izstrādāšanai, adaptācijai, aktualizācijai, tiražēšanai (ari uz magnētiskajiem informācijas nesējiem) un publicēšanai nepieciešamie finansu resursi paredzami valsts budžeta aprēķinos. Lietotājiem, kuru darbība tiek finansēta no valsts budžeta, klasifikācijas un klasifikatora (kodu sistēmas) viens eksemplārs tiek izsniegts bez maksas. Atkārtota tiražēšana uzskatāma par saimnieciskās darbības objektu, un tās izdevumi nav jāsedz no valsts budžeta.

VI. Pārejas jautājumi

10. Ministrijām, institūcijām, uzņēmumiem un uzņēmējsabiedrībām, kā ari pārējiem tiesību subjektiem līdz 1994. gada 1. oktobrim pārskatīt lietojamo klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) atbilstību vienotajai ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmai un lokālos klasifikatorus reģistrēt Valsts statistiskas komitejā.

11. Vienotās ekonomiskās informācijas sistēmas klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) ieviešanas termiņš līdz 1995. gada 1. jūlijam.

12. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru Padomes 1992. gada 24. jūlija lēmumu Nr. 288 «Par vienotas ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmas izveidošanu».

Ministru prezidents V. BIRKAVS

Ekonomikas ministrs, Ministru prezidenta biedrs O. KEHRIS

 

APSTIPRINĀTAS
ar Ministru kabineta
1994. gada 26. jūlija noteikumiem Nr. 151

Par atsevišķu klasifikāciju un klasifikatoru (kodu sistēmu) izstrādāšanu (adaptāciju), uzturēšanu un lietošanu atbildīgās ministrijas un citas institūcijas

Nr.
p.k.
Klasifikācijas un klasifikatora (kodu sistēmas) nosaukums (starptautiskajām klasifikācijām — nosaukums ari oriģinālvalodā) Atbildīgais par klasifikācijas un klasifikatora (kodu sistēmas) izstrādāšanu (adaptāciju) un lietošanu Citas darba iesaistītās ministrijas un institūcijas
1 2 3 4
1. Administratīvi teritoriālais klasifikators (ATK) Valsts statistikas komiteja  
2. Uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību klasifikators (UUK) Valsts statistikas komiteja  
3. Īpašuma un uzņēmējdarbības formu identifikācijas klasifikators (IUFIK) Valsts statistikas komiteja  
4. Iestāžu un organizāciju klasifikators (IOK) Valsts statistikas komiteja Finansu ministrija
5. Valdības funkciju klasifikācija
(Clasification of the Functions of
Valsts statistikas Finansu ministrija
6. PRODCOM List 1994.0 (Eurostat, 1993) Valsts statistikas komiteja  
7. Galvenā produkcijas un pakalpojumu veidu klasifikācija
(Central Product Classification (CPC), UN, 1991)
Valsts statistikas komiteja  
8. Eiropas Savienības produkcijas un pakalpojumu veidu klasifikācija atbilstoši darbības veidam
(Classification of Products According to Activities (CPA), Eurostat, 1991)
Valsts statistikas komiteja  
9. Starptautiskā standartizētā visu ekoomiskās darbības veidu klasifikācija
(International Standard Clasification of All Economic Activities (ISIC), UN, 1989)
Valsts statistikas komiteja  
10. Ekonomiskās darbības statistiskā klasifikācija Eiropas Savienībā
(Statistical Classification of Economic Activities in the EC (NACE), Eurostat, 1991)
Valsts statistikas komiteja  
11. Transporta statistikas standartizētā preču nomenklatūra (Standard Goods Nomenclature of Transport Statistic (NSTR), European Communities/Eurostat) Valsts statistikas komiteja  
12 Uzskaites un pārskatu dokumentācijas klasifikators (UPDK) Valsts statistikas komiteja Finansu ministrija* Latvijas Banka, citas ministrijas un institūcijas, kuru kompetencē ietilpst ekonomiskās informācijas plūsmu organizēšana
13. Valsts un vietējo pašvaldību budžetu ieņēmumu un izdevumu klasifikācija Finansu ministrija Valsts statistikas komiteja
14. Standartizētā starptautiskā tirdzniecības klasifikācija (Standard International Trade Člassiiication (SITC), UN, 1985) Finansu ministrija  

 

15. Harmonizētā preču aprakstīšanas un kodēšanas sistēma (Harmonized Commoditv Description and Coding Svstem (HS), Customs Cooperation Council, 1985) Finansu ministrija  
16. Kombinētā nomenklatūra — ārējās ekonomiskās darbības preču un pakalpojumu klasifikators (Combined Nomenclature (CN),Eurostat, 1987) Finansu ministrija  

 

17. Starptautiskā standartizētā profesiju klasifikācija (International Stan-dar Classification of Occupations (ISCO), ILO, 1988) Labklājības ministrija Latvijas Darba. zinātniskās pētniecības institūts
18. Starptautiskā saslimstību klasifikācija (International Standard Clasification of Diseases (ICD), WHO, 1975) — 10. versija Labklājības ministrijas Veselības departaments  

 

19. Starptautiskais iedzīvotāju veselības un veselības aprūpes resursu un darbības rādītāju klasifikators Labklājības ministrijas Veselības departaments  

 

20. Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija (International Standard Classification of Education (ISCED), UNESCO, 1976) Izglītības, kultūras un zinātnes ministrija  

 

21. Ēku un būvju klasifikators Aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija  
22. Ielu un tiltu klasifikators Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija  
23. Starptautiskā tūrisma darbības veidu klasifikācija (Standard International Classification of Tourism Activities, SITCA, World Tourism Organization) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

 

 
24. Bruņoto spēku klasifikācija Aizsardzības ministrija  
25. Starptautiskais valūtu klasifikators (ISO 4217) Latvijas Banka  
26. Standartizētie valstu un teritoriju kodi (Standard Countrv And Area Codes ISO 3166, UN, 1991) Latvijas nacionālais standartizācijas un metroloģijas centrs  
27. Starptautiskais mērvienību klasifikators Latvijas nacionālais standartizācijas un metroloģijas centrs  
28. Dzīvokļu saimniecība (ņemot vērā ANO EEK 1993. gada 10.— 12. maija konferences rekomendāciju) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija  
29. Transporta veidu klasifikators (muitas uzskaitē) Finansu ministrija  

 Ekonomikas ministrs, Ministru prezidenta biedrs O. KEHRIS

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!