• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Jaunais mācību gads skaitļos un faktos. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 7.09.2001., Nr. 126 https://www.vestnesis.lv/ta/id/53674

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta 4. septembra sēdē

Vēl šajā numurā

07.09.2001., Nr. 126

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Jaunais mācību gads skaitļos un faktos

Latvijas skolās sācies jaunais mācību gads, un Izglītības un zinātnes ministrija ir apkopojusi pirmos datus par skolēnu, skolu un pedagogu skaitu valstī, apzinājusi sasniegumus un trūkumus izglītības sistēmā, skolām sākot kārtējo izglītības darba cēlienu.

Izglītības un zinātnes ministrijas Vispārējās izglītības departamenta direktors Guntis Vasiļevskis preses konferencē vakar, 6.septembrī, atzīmēja vairākus apstākļus, kas raksturo panākumus izglītības sistēmas uzlabošanā un sakārtošanā salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem. Pirmkārt, reāli ir palielinātas pedagogu darba algas - par vienu pedagoģisko likmi tagad tiek maksāts par 13 latiem vairāk. Divu gadu laikā pedagogiem ar augstāko pedagoģisko izglītību darba samaksa ir palielināta par 36 latiem, un Izglītības un zinātnes ministrija ir pilna apņēmības realizēt pedagogu darba samaksas reformu noteiktajā termiņā - līdz 2004.gadam - un atbilstoši grafikam.

Otrkārt, sākot 2001./2002. mācību gadu, Latvijā vairs nav nevienas skolas avārijas stāvoklī. Skolas remontētas un sakārtotas darbam, gan pateicoties Pasaules bankas projektam, gan pašvaldību līdzekļiem, kas šovasar ieguldīti salīdzinoši lielos apjomos. Lai arī atsevišķās skolās Latvijā vēl turpinās remontdarbi, skolēni ir nodrošināti ar atbilstošām mācību telpām. Jaunā mācību gada pirmo darba nedēļu kā projektu nedēļu pavadīs Balvu rajona Baltinavas vidusskolas skolēni, nelielas neērtības remontu dēļ būs arī Ugālē, Lielvārdē un Limbažos, bet, kā skaidroja Izglītības un zinātnes ministrijas speciālisti, aizkavēšanās galvenokārt radusies remonta laikā atklāto papildu nepieciešamo darbu dēļ, bet mācību procesu tas nopietni neietekmēs.

Šajā mācību gadā Izglītības un zinātnes ministrija ir nolēmusi stingri sekot tam, kā skolās tiek ievērots minimālais skolēnu skaits klasēs. Sekas šim solim ir apvienoto klašu palielināšanās - to skaits šajā mācību gadā ir palielinājies par aptuveni diviem simtiem. Taču, kā atzīmēja G.Vasiļevskis, svarīga loma apvienoto klašu skaita palielinājumā ir arī demogrāfiskajiem rādītājiem - ir samazinājies to bērnu skaits, kam šogad būtu jāuzsāk mācības pirmajā klasē.

Saskaņā ar grozījumiem Izglītības likumā ir pieaugušas prasības pedagogu kvalifikācijai. Pēc Izglītības un zinātnes ministrijas rīcībā esošās informācijas, pašlaik skolās strādā 387 pedagogi bez atbilstošas profesionālās kvalifikācijas. Lai arī par mācību procesa nodrošināšanu ar kvalificētiem kadriem vispirms ir atbildīga skolas vadība, ministrija no savas puses veic vairākus pasākumus skolotāju profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas atbalstam. Pirmkārt, tiek dzēsti studiju kredīti strādājošajiem pedagogiem. Otrkārt, darbojas pedagogu studiju atbalsta fonds, kas atmaksā 75 procentus no mācību maksas skolotājiem, kas mācās valsts akreditētās pedagoģiskās augstskolu programmās. Treškārt, gandrīz visas augstskolas, kas nodarbojas ar skolotāju izglītošanu, piedāvā veidot neklātienes studiju grupas maksimāli tuvu skolotāju dzīvesvietai.

Izglītības valsts inspekcijas vadītājs Zigfrīds Grinpauks iepazīstināja ar ministrijas rīcībā esošo informāciju par skolēnu, skolotāju un skolu skaitu Latvijā. Viņš gan atzīmēja, ka pašreizējie dati ir 3.septembra "momentuzņēmums" - laika posmā līdz 10.septembrim skolas iesniegs ministrijā tarifikācijas datus, tad informācija būs pilnīgāka. Kopumā skolēnu skaits Latvijā no 1. līdz 12.klasei ir samazinājies aptuveni par deviņiem tūkstošiem salīdzinājumā ar pagājušo mācību gadu. Pirmajā skolas dienā skolās nezināmu iemeslu pēc nav ieradušies 1855 skolēni, kas gan ir gandrīz par 600 bērniem mazāk nekā iepriekšējā gada 1.septembrī. Jāpiebilst, ka šie skolēni ir skolās reģistrēti. Daudz nopietnāka problēma parādās, ja salīdzina Iedzīvotāju reģistrā fiksēto obligātā skolas vecuma bērnu skaitu ar skolās reģistrēto bērnu daudzumu. Starpība ir 14 992 (!) bērni. Tātad, matemātiski rēķinot, teju piecpadsmit tūkstoši bērnu Latvijā ir ārpus izglītības procesa. Skaitlis ir pārāk liels, lai to varētu norakstīt uz statistikas nepilnībām vai kļūdām. Pēc spēkā esošās likumdošanas skolas vecuma bērnu uzskaite un izglītošana ir pirmkārt pašvaldības kompetence, bet acīmredzot tās ar šo pienākumu galā netiek.

Salīdzinājumā ar iepriekšējo mācību gadu ir samazinājies skolotāju deficīts, taču joprojām ir brīvas 67,2 pedagoģiskās likmes. Neskatoties uz lielajām piemaksām pie darba algas, pedagogu trūkst arī Rīgā. Pēc Z.Grinpauka teiktā, daļa problēmas slēpjas apstāklī, ka tikai aptuveni trešdaļa no augstskolas beigušajiem pedagogiem sāk darbu skolās. Arī fakts, ka valstī vidēji vienam skolotājam ir 1,3 pedagoģiskās likmes, liecina par pārslodzi un to, ka patiesībā pedagogu ir nepieciešams vairāk nekā ir brīvo vietu.

Izglītības un zinātnes ministrijas darbinieki gan paskaidroja: tas, ka ir tik daudz skolotāju vakanču, nenozīmē to, ka kādā skolā netiktu mācīts konkrēts mācību priekšmets. Šādi gadījumi esot ļoti reti. Lielākoties problēma tiekot atrisināta, palielinot skolās strādājošo skolotāju slodzi, kam gan ir zināmas negatīvas sekas.

Kopējais skolu skaits Latvijā ir samazinājies par sešām skolām salīdzinājumā ar pagājušo gadu. Vairākas skolas ir slēgtas - Limbažos, Alūksnes, Ludzas, Bauskas rajonā, arī Rīgā, dažas ir apvienotas un ieguvušas citu nosaukumu. Darbu ir sākušas arī dažas jaunas skolas, piemēram, Cēsīs.

Liena Pilsētniece, "LV" iekšlietu redaktore

Operatīvā informācija par 2001./ 2002.mācību gada sākumu

1. Kopējais skolēnu skaits 1. - 12.klasē visās vispārizglītojošajās

un speciālajās skolās (valsts, pašvaldību un privātajās):

Latvijā Rīgā
2001./2002.m.g. 350 788 102 149
2000./2001.m.g. 359 818 105 964
1999./ 2000.m.g. 361 432 106 742
1998./ 99.m.g. 361 722 108 221
1997./ 98.m.g. 360 014 106 763
1996./ 97.m.g. 354 474
1995./ 96.m.g. 347 541
2. Kopējais skolēnu skaits 1. - 9.klasē:
Kopā T.sk. 1.klasē No tiem Rīgā
2001./2002.m.g. 290 039 24 714 6 377
2000./2001.m.g. 296 587 28 079 6 945
1999./ 2000.m.g. 298 548 32 161 8 201
1998./ 99.m.g. 303 821 33 797
1997./ 98.m.g. 303 016 36 589
1996./ 97.m.g. 37 223
3. Kopējais skolēnu skaits 10. - 12.klasē:
Kopā T.sk. 10.klasē No tiem Rīgā
2001./2002.m.g. 60 749 19 793 6 097
2000./2001.m.g. 62 305 19 815
1999./ 2000.m.g. 62 329 22 824
1998./ 99.m.g. 57 732 22 047
1997./ 98.m.g. 52 639 19 590
4. Nav ieradušies skolā skolēni (no skolā reģistrētajiem):
4.1. nezināmu iemeslu dēļ:
1.- 9. t.sk. 10. - 12. t.sk. kopā
klase 1.klasē klase 10.klasē
03.09.2001. 1516 159 339 136 1855
01.09.2000. 1895 291 515 144 2410
01.09.1999. 1690 316 301 117 1991
01.09.1998. 2030 303 315 126 2345
01.09.1997. 2162 378 355 168 2517
4.2. neattaisnotu iemeslu dēļ:
1.- 9. t.sk. 10. - 12. t.sk. kopā
klase 1.klasē klase 10.klasē
03.09.2001. 620 35 36 10 656
5. Uzsākušas darbu visu tipu vispārizglītojošās un speciālās skolas:
sākum- pamat- vidus- vakar- spec. kopā
skolas skolas skolas skolas skolas
2001./2002.m.g. 80 503 383 37 65 1068
2000./2001.m.g. 80 508 386 37 62 1073
1999./2000.m.g. 89 527 385 38 56 1095
1998./ 99.m.g. 100 534 384 37 56 1111
1997./ 98.m.g. 105 533 380 36 56 1110
1996./ 97.m.g. 113 530 376 38 55 1112
1995./ 96.m.g. 110 514 378 38 54 1094
5.1. tai skaitā privātskolas:
sākum- pamat- vidus- Rīgā kopā
skolas skolas skolas
2001./2002.m.g. 7 21 19 28 47
2000./2001.m.g. 8 19 19 27 46
1999./ 2000.m.g. 8 23 17 24 48
1998./ 99.m.g. 11 21 17 26 49
1997./ 98.m.g. 11 15 16 24 42
1996./ 97.m.g. 14 13 12 39
1995./ 96.m.g. 9 6 19 24
6. Darbojas apvienotās klases:
2001./2002.m.g. 994 (453 klašu komplekti)
2000./2001.m.g. 795
1999./ 2000.m.g. 445
1998./ 99.m.g. 453
1997./ 98.m.g. 462
7. Uzsākuši darbu 2001./2002.mācību gadā jaunie speciālisti
ar augstāko pedagoģisko izglītību - 408 (2000./2001.m.g. - 398)
8. Pedagogu trūkuma dēļ nemāca atsevišķus mācību priekšmetus:
1999./ 2000./ 2001./
2000.m.g. 2001.m.g. 2002.m.g.
Skolēni Skolēni Likmes Likmes Likmes
Mājturība
(amatu mācība) 1372 2696 21,09 11,9 17,4
Angļu valoda 2199 1610 16,02 25,3 13,8
Fizika 7,9
Matemātika 653 5,78 6,7
Mūzika 3353 217 1,49 11,15 5,7
Ģeogrāfija 4,0
Vizuālā māksla 2,4
Bioloģija 1,3
Informātika 536 812 3,43 2,5 1,1
Vēsture 1076 213 1,5 5,28 1,0
Ķīmija 838 3,75 1,0
Sports 0,8
Vācu valoda 638 142 1,24 5,5 0,3
Latviešu valoda 449 6,13 -
Sākumskola 300 4 -
Valsts valoda 87 1 -

 

Kopā 67,2 likmes, tai skaitā:

1. Rīgā - 33,2 likmes;

2. Lielajās pilsētās - 8,7 likmes;

3. Lauku rajonos un pilsētās - 25,3 likmes.

 

Lielākais vakanču skaits:

1. Rīgas pilsētas Latgales priekšpilsētā - 12,7 likmes;

2. Zemgales priekšpilsētā - 7 likmes;

3. Vidzemes priekšpilsētā - 8,1 likme;

4. Rīgas rajonā - 5,2 likmes;

5. Jelgavas pilsētā - 5,0 likmes;

6. Liepājas rajonā - 4,2 likmes.

 

Vakanču nav 14 rajonos un pilsētās.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!