
Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 27 Pēdējās nedēļas laikā 66 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 812
Rīgā 2025. gada 22. decembrī (prot. Nr. 53 32. §)
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 818 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi"
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 6. un 13. punktu
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 818 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 250. nr.; 2024, 138. nr.; 2025, 60. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt noteikumu nosaukumu šādā redakcijā:
"Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai un sociālās ekonomikas attīstībai" īstenošanas noteikumi".
2. Izteikt 1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma) 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākumu "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai un sociālās ekonomikas attīstībai" (turpmāk – pasākums);".
3. Izteikt 1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem;".
4. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Pasākuma mērķis ir sniegt atbalstu sociālo uzņēmumu izveidei un attīstībai, sociālās ekonomikas ekosistēmas attīstībai, kā arī personu vecumā no 65 gadiem (turpmāk – seniori) neformālās un ikdienējās mācīšanās (turpmāk – senioru skola) pasākumu attīstībai, lai uzlabotu sabiedrības dzīves kvalitāti, palielinātu sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu nodarbinātības iespējas un stiprinātu sociālās ekonomikas attīstību kopumā."
5. Papildināt ar 3.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.4. biedrības un nodibinājumi;".
6. Papildināt ar 3.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.5. seniori."
7. Izteikt 4.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.3. nacionālais rādītājs – sociālās atstumtības riskam pakļautie iedzīvotāji nodarbinātībā pēc biznesa plāna īstenošanas – 98;".
8. Papildināt ar 4.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.4. nacionālais rādītājs – biedrības un nodibinājumi, kas saņēmuši atbalstu senioru skolas pasākumu īstenošanai, – 25;".
9. Papildināt ar 4.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.5. nacionālais rādītājs – seniori, kuri piedalījušies senioru skolas pasākumos, – 2 500."
10. Izteikt 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Pasākumam plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 16 800 000 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 14 280 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 520 000 euro."
11. Izteikt II nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"II. Prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem".
12. Izteikt 12. punktu šādā redakcijā:
"12. Finansējuma saņēmēja sadarbības partneri, ar kuriem finansējuma saņēmējs slēdz sadarbības līgumu, kurā iekļauj informāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, ir:
12.1. akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" – šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā;
12.2. atvasināta publisko tiesību juridiskā persona, kas atbilstoši Sabiedrības integrācijas fonda likumam veicina sabiedrības integrāciju un atbalsta publiskā un nevalstiskā sektora attīstības programmu un projektu īstenošanu, – Sabiedrības integrācijas fonds – šo noteikumu 13.3.1 apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā."
13. Izteikt 13.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"13.3. sociālo uzņēmumu un sociālas ekonomikas sistēmas pilnveides pasākumi;".
14. Papildināt ar 13.3.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
"13.3.1 atbalsts senioru skolām;".
15. Izteikt 15.1.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"15.1.2. šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētā sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai;".
16. Papildināt ar 15.1.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"15.1.3. šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētā sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas šo noteikumu 13.3.1 apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;".
17. Papildināt ar 15.3.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
"15.3.1 finanšu atbalsts senioru skolām, ko projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju;".
18. Izteikt 15.4.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"15.4.2. iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes metodikas par vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķinu un piemērošanu 1 km izmaksām un iekšzemes komandējumu izmaksām;".
19. Izteikt 15.4.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"15.4.4. projekta īstenošanai nepieciešamās informācijas iegūšanas izmaksas finansējuma saņēmējam un šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētajam sadarbības partnerim šo noteikumu 13.1. un 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros."
20. Izteikt 16.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"16.2. šo noteikumu 13.1., 13.2., 13.3. un 13.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai var plānot izmaksas specifisku nozares ekspertu piesaistei sociālās uzņēmējdarbības uzsācēju biznesa ideju izvērtēšanai, konsultāciju nodrošināšanai biznesa plānu izstrādei, sociālās uzņēmējdarbības un sociālās ekonomikas atbalsta sistēmas pilnveidei, pasākuma starprezultātu novērtēšanai un sabiedrības izpratnes veidošanas pasākumiem, tai skaitā jauniešu mācībām;".
21. Izteikt 16.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"16.4. šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris var plānot izmaksas informācijas sistēmu pielāgošanai un pilnveidošanai;".
22. Izteikt 16.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
"16.6. jaunu darba vietu aprīkojuma iegādes vai nomas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta, izmaksas finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru projekta vadības un īstenošanas personālam vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, var paredzēt ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam, kā arī ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;".
23. Izteikt 17. punktu šādā redakcijā:
"17. Netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no tiešajām personāla izmaksām."
24. Izteikt 19. punktu šādā redakcijā:
"19. Sociālās uzņēmējdarbības uzsācēji var saņemt šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētā sadarbības partnera piešķirto atbalstu šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās darbības ietvaros, ja tie ir ieguvuši sociālā uzņēmuma statusu atbilstoši Sociālā uzņēmuma likumam."
25. Izteikt 20. punktu šādā redakcijā:
"20. Lai pretendētu uz šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minēto finanšu atbalstu, sociālie uzņēmumi un sociālās uzņēmējdarbības uzsācēji iesniedz šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētajam sadarbības partnerim finanšu atbalsta pieteikumu, biznesa plānu un, ja nepieciešams, citu ar tā īstenošanu saistīto informāciju. Šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris, pieņemot lēmumu par:
20.1. finanšu atbalsta piešķiršanu, ar sociālo uzņēmumu slēdz civiltiesisku līgumu (turpmāk – finanšu atbalsta līgums);
20.2. finanšu atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu, nosūta sociālās uzņēmējdarbības uzsācējam finanšu atbalsta piedāvājumu, ietverot tajā nosacījumus par atbalsta piešķiršanu, ja sociālās uzņēmējdarbības uzsācējs divu mēnešu laikā pēc finanšu atbalsta piedāvājuma saņemšanas kā sabiedrības ar ierobežotu atbildību pārstāvis ir iesniedzis Labklājības ministrijā iesniegumu sociālā uzņēmuma statusa iegūšanai un ja tas atbalsta piešķiršanas brīdī atbilst šo noteikumu 19. punktā minētajam nosacījumam."
26. Izteikt 21. punktu šādā redakcijā:
"21. Sociālie uzņēmumi un sociālās uzņēmējdarbības uzsācēji, iesniedzot finanšu atbalsta pieteikumu un biznesa plānu, un šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris, piešķirot finanšu atbalstu, ievēro šādus nosacījumus:
21.1. finanšu atbalstu piešķir ilgtermiņa materiālajiem un nemateriālajiem ieguldījumiem, apgrozāmajiem līdzekļiem, apmācību un konsultāciju izdevumiem, kā arī atlīdzības izmaksām sešus mēnešus biznesa plāna īstenošanas periodā, nepārsniedzot 80 procentus no vidējās darba algas attiecīgajā profesijā. Sociālajiem uzņēmumiem, kuru mērķis ir sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu integrācija darba tirgū (turpmāk – darba integrācijas sociālie uzņēmumi), finanšu atbalstu atlīdzības izmaksām sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām biznesa plāna īstenošanas periodā piešķir jaunu darba vietu izveidei, nepārsniedzot 100 procentus no vidējās darba algas attiecīgajā profesijā;
21.2. finanšu atbalsta apmēru pamato biznesa plānā. Minimālais finanšu atbalsta apmērs ir 10 000 euro, maksimālais finanšu atbalsts nepārsniedz:
21.2.1. 40 000 euro – sociālajiem uzņēmumiem, kuri nav saņēmuši finanšu atbalstu granta veidā 9.1.1.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" un šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās darbības ietvaros (izņemot darba integrācijas sociālos uzņēmumus, kas var saņemt šo atbalstu atkārtoti);
21.2.2. 200 000 euro – sociālajiem uzņēmumiem, kuru darbības laiks kopš reģistrācijas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ir ilgāks par diviem gadiem. Finanšu atbalstu nosaka atbilstoši saimnieciskās darbības apjomam, nepārsniedzot 50 procentus no vidējā apgrozījuma pēdējos trijos gados un 50 procentus no apgrozījuma pēdējā gadā, tai skaitā izvēlas mazākā aprēķinātā rādītāja vērtību. Ja atbilstoši apgrozījumam aprēķinātais finanšu atbalsta apmērs ir mazāks par 40 000 euro, bet biznesa plāna īstenošanai ir nepieciešams lielāks finanšu atbalsts, to nosaka atbilstoši biznesa plānam, bet nepārsniedzot 40 000 euro;
21.3. darba integrācijas sociālajiem uzņēmumiem finanšu atbalstu šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētajā apmērā piešķir, ja atlīdzības izmaksas sociālās atstumtības riskam pakļautās iedzīvotāju grupas nodarbinātajiem ir vismaz 40 procentu apmērā no kopējās finanšu atbalsta summas biznesa plāna īstenošanas periodā;
21.4. ja sociālā uzņēmuma īpašnieki ir vienīgi biedrības vai nodibinājumi, finanšu atbalsta apmēra noteikšanā ņem vērā šo biedrību un nodibinājumu darbības ilgumu un finanšu rādītājus, kas minēti šo noteikumu 21.2.2. apakšpunktā;
21.5. šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minēto finanšu atbalstu piešķir biznesa plāna sociālā mērķa sasniegšanai, ievērojot saimnieciskā izdevīguma principu, ar nosacījumu, ka minimālā darījuma summa nevar būt mazāka par 200 euro:
21.5.1. ilgtermiņa materiālajiem ieguldījumiem, kas ietver aprīkojuma, iekārtu un transportlīdzekļu iegādi. Darba integrācijas sociālajiem uzņēmumiem finanšu atbalstu piešķir tādiem ilgtermiņa materiālajiem ieguldījumiem, kas tieši saistīti ar sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu nodarbināto darba pienākumu izpildi;
21.5.2. ilgtermiņa nemateriālajiem ieguldījumiem, kas ietver patentu, licenču, prečzīmju, firmas zīmju, koncesiju un datorprogrammu iegādes izmaksas;
21.5.3. apgrozāmajiem līdzekļiem, kas ietver izejvielu un materiālu iegādes izmaksas, nomas un amortizācijas, kā arī citas izmaksas (izņemot atlīdzības, ilgtermiņa materiālo un nemateriālo ieguldījumu, mācību un konsultāciju izmaksas);
21.6. finanšu atbalsta ietvaros nav attiecināmas izmaksas, kas nav tieši saistītas ar biznesa plāna īstenošanu, kā arī izmaksas:
21.6.1. nekustamā īpašuma (ēkas un zemes) iegādei;
21.6.2. visu veidu infrastruktūras uzlabošanai, attīstībai, pārbūvei, kā arī telpu un ēku remontam, ēku un būvju nojaukšanai, restaurācijai, rekonstrukcijai, renovācijai, būvprojektēšanai, būvniecībai, teritorijas labiekārtošanai;
21.6.3. finanšu audita izdevumiem, finanšu līzingiem, finanšu transakcijām, procentu maksājumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumiem un valūtas svārstību radīto zaudējumu segšanai;
21.6.4. naudas sodu, līgumsodu, nokavējuma procentu, tiesāšanās izdevumu segšanai, muitas nodokļu un nodevu maksāšanai, izņemot pievienotās vērtības nodokli, tai skaitā ievērojot šo noteikumu 18. punktā minēto nosacījumu;
21.6.5. par kurām nav iesniegti finanšu līdzekļu izlietojumu apliecinoši dokumenti;
21.7. sociālie uzņēmumi nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus atbilstoši regulas 2021/1060 47. un 50. pantam un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
21.8. sociālie uzņēmumi nevar pretendēt uz finanšu atbalstu, ja:
21.8.1. sociālais uzņēmums vai persona, kura ir sociālā uzņēmuma valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīta par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
21.8.1.1. noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana, iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos;
21.8.1.2. kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labuma pieņemšana vai komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labuma pieprasīšana, pieņemšana vai došana, tirgošanās ar ietekmi;
21.8.1.3. krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana;
21.8.1.4. izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas;
21.8.1.5. terorisms, terorisma finansēšana, teroristu grupas izveide vai organizēšana, ceļošana terorisma nolūkā, terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana un apmācība terora aktu veikšanai;
21.8.1.6. cilvēku tirdzniecība;
21.8.2. sociālais uzņēmums ar tādu attiecīgajā jomā kompetentas institūcijas lēmumu, prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tās nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī;
21.8.3. sociālais uzņēmums ar tādu attiecīgajā jomā kompetentas institūcijas lēmumu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā vertikālā vienošanās, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanās, izņemot gadījumu, ja attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros sociālo uzņēmumu ir atbrīvojusi no naudas soda vai ir samazinājusi naudas sodu;
21.9. sociālie uzņēmumi var pretendēt uz finanšu atbalstu, ja no dienas, kad kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams:
21.9.1. tiesas spriedums, prokurora priekšraksts par sodu vai citas kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums saistībā ar šo noteikumu 21.8.2. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem, līdz finanšu atbalsta pieteikuma iesniegšanas dienai ir pagājuši trīs gadi;
21.9.2. tiesas spriedums vai citas attiecīgajā jomā kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums saistībā ar šo noteikumu 21.8.3. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem, līdz finanšu atbalsta pieteikuma iesniegšanas dienai ir pagājuši 12 mēneši."
27. Izteikt 24. punktu šādā redakcijā:
"24. Maksimālā finanšu atbalsta intensitāte šo noteikumu 21.2.1. apakšpunktā minētajiem sociālajiem uzņēmumiem ir 90 procenti no biznesa plānā iekļautajām šo noteikumu 21. punktā minētajām attiecināmajām izmaksām, nepārsniedzot maksimālo finanšu atbalsta apmēru – 40 000 euro, savukārt maksimālā finanšu atbalsta intensitāte šo noteikumu 21.2.2. apakšpunktā minētajiem sociālajiem uzņēmumiem ir 60 procenti no biznesa plānā iekļautajām šo noteikumu 21. punktā minētajām attiecināmajām izmaksām, nepārsniedzot maksimālo finanšu atbalsta apmēru – 200 000 euro, tai skaitā ievērojot šo noteikumu V nodaļā minētos de minimis atbalsta ierobežojumus. Šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris šo noteikumu 21. punktā minēto finanšu atbalstu piešķir pamatotu un dzīvotspējīgu biznesa plānu īstenošanai. Sociālie uzņēmumi biznesa plāna īstenošanai izmanto arī savus resursus vai piesaista ārējo finansējumu ar nosacījumu, ka šo noteikumu 21.2.1. apakšpunktā minētie sociālie uzņēmumi vismaz 10 procentu apmērā un šo noteikumu 21.2.2. apakšpunktā minētie sociālie uzņēmumi vismaz 40 procentu apmērā no biznesa plānā iekļautajām attiecināmajām izmaksām izmanto savus resursus vai ārējo finansējumu."
28. Izteikt 30.1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"30.1.1. informē šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minēto sadarbības partneri, ja uzņēmums ir zaudējis sociālā uzņēmuma statusu;".
29. Izteikt 30.1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"30.1.4. ir tiesīgs pieprasīt un atgūt no sociālajiem uzņēmumiem šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētā sadarbības partnera izmaksāto finanšu atbalstu, ja netiek ievērota šo noteikumu 28. punktā minētā prasība;".
30. Izteikt 30.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"30.3. šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris:
30.3.1. izvērtē sociālās uzņēmējdarbības uzsācēju biznesa plānus, kas izstrādāti šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros, kā arī sociālo uzņēmumu biznesa plānus un to atbilstību komercdarbības atbalstu regulējošajiem normatīvajiem aktiem un pieņem lēmumu par finanšu atbalsta piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt atbalstu;
30.3.2. izstrādā iekšējo procedūru par finanšu atbalsta piešķiršanu un sociālo uzņēmumu uzraudzību, ietverot atbilstības pārbaudi noteiktam biznesa plānā paredzētam mērķim, un par finanšu atbalsta piedāvājuma sagatavošanu sociālās uzņēmējdarbības uzsācējiem, kā arī savā tīmekļvietnē publicē finanšu atbalsta pieteikuma veidlapas, pārskatu veidlapas, informāciju par biznesa plānu vērtēšanas procesu un nosacījumiem un citus pieteikuma iesniedzējam nepieciešamos dokumentus un informāciju;
30.3.3. piešķir finanšu atbalstu sociālajiem uzņēmumiem atbilstoši normatīvajiem aktiem par komercdarbības atbalstu;
30.3.4. nodrošina piešķirtā finanšu atbalsta uzskaiti un uzraudzību biznesa plāna īstenošanas laikā;
30.3.5. pieprasa un atgūst no sociālajiem uzņēmumiem nepamatoti piešķirto un biznesa plāna īstenošanas laikā neatbilstoši izmantoto finanšu atbalstu un pēc atgūšanas atmaksā to finansējuma saņēmējam, izņemot šādus gadījumus:
30.3.5.1. šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris dokumentāri pierāda, ka ir veicis pietiekamus un samērīgus pasākumus sociālo uzņēmumu uzraudzībai un neatbilstoši izmantotā finanšu atbalsta atgūšanai, taču to nav bijis iespējams atgūt;
30.3.5.2. neatbilstoši izmantotā finanšu atbalsta atgūšana saskaņā ar šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētā sadarbības partnera izstrādātajiem finanšu atbalsta piedziņas noteikumiem, kuri saskaņoti ar Finanšu ministriju un finansējuma saņēmēju, tiek uzskatīta par valsts budžeta neefektīvu izmantošanu, proti, atgūstamā finanšu atbalsta apmērs ir mazāks vai vienāds ar piedziņas procesa izmaksām;
30.3.6. šo noteikumu 30.3.5. apakšpunktā minēto atgūto finanšu atbalstu var izmantot šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai."
31. Izteikt 32.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"32.3. sociālo uzņēmumu un sociālās ekonomikas partnerības stiprināšanas un veicināšanas pasākumus;".
32. Izteikt 32.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"32.4. pētījumu (tai skaitā izvērtējumu par sociālo uzņēmumu un sociālās ekonomikas darbību un attīstību) veikšanu;".
33. Papildināt ar 32.1 punktu šādā redakcijā:
"32.1 Šo noteikumu 13.3.1 apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai Sabiedrības integrācijas fonda padome nodrošina šo noteikumu 32.22. apakšpunktā minētās projektu pieteikumu atlases organizēšanu un uzrauga finansējuma izlietojumu atbilstoši Sabiedrības integrācijas fonda likumā un normatīvajos aktos par Sabiedrības integrācijas fonda nolikumu noteiktajiem pienākumiem."
34. Papildināt ar 32.2 punktu šādā redakcijā:
"32.2 Īstenojot šo noteikumu 13.3.1 apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību, šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētais sadarbības partneris, ja nepieciešams, piesaistot pakalpojuma sniedzēju:
32.21. nodrošina veiktspējas stiprināšanas pasākumus šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētajai mērķa grupai, kura īsteno vai plāno īstenot senioru skolas pasākumus;
32.22. organizē atklātu projektu pieteikumu atlasi un sniedz finanšu atbalstu šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētajai mērķa grupai senioru skolas pasākumu īstenošanai;
32.23. veic šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētajai mērķa grupai sniegtā atbalsta ietekmes izvērtējumu."
35. Papildināt ar 32.3 punktu šādā redakcijā:
"32.3 Šo noteikumu 32.21. apakšpunktā minētos veiktspējas stiprināšanas pasākumus nodrošina šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētā sadarbības partnera projekta īstenošanas personāls vai tā izvēlēts pakalpojumu sniedzējs, kurš:
32.31. izstrādā vadlīnijas senioru skolu pasākumu satura izveidei šādu prasmju attīstībai:
32.31.1. digitālā pratība;
32.31.2. veselības pratība;
32.31.3. finanšu pratība;
32.31.4. sociālā līdzdalība un aktīvs dzīvesveids;
32.31.5. radošās un kultūras aktivitātes;
32.31.6. mūžizglītība un intelektuālā attīstība;
32.31.7. iekļaušanai darba tirgū nepieciešamās prasmes;
32.32. organizē informatīvus pasākumus un sniedz konsultācijas par senioru skolu pasākumu organizēšanu;
32.33. sagatavo vismaz trīs mācību video par senioru skolu pasākumu saturu;
32.34. organizē informatīvus pasākumus par senioru skolu izveidi un attīstību."
36. Papildināt ar 32.4 punktu šādā redakcijā:
"32.4 Šo noteikumu 32.22. apakšpunktā minētās projektu pieteikumu atlases īstenošanai šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētais sadarbības partneris:
32.41. izveido projektu pieteikumu atlases vērtēšanas komisiju (turpmāk – vērtēšanas komisija) Sabiedrības integrācijas fonda likumā noteiktajā kārtībā;
32.42. izstrādā projektu pieteikumu atlases nolikumu, kurā ietver informāciju par projektu pieteikumu iesniegšanas un vērtēšanas kārtību, vērtēšanas kritērijus un to piemērošanas metodiku, šo noteikumu 32.61. apakšpunktā minētā līguma projektu un citu projektu konkursa atlasei nepieciešamo informāciju, tai skaitā ietverot šādus nosacījumus projektu pieteikumu atlasei un projektu pieteikumu iesniedzējiem:
32.42.1. projekta pieteikumu var iesniegt biedrības un nodibinājumi, kuru statūtos ir noteikts darbs ar senioriem;
32.42.2. katrā plānošanas reģionā var apstiprināt vismaz piecus projektu pieteikumus senioru skolu pasākumu īstenošanai. Ja kādā no plānošanas reģioniem nav iespējams apstiprināt piecus projektu pieteikumus, pēc saskaņošanas ar finansējuma saņēmēju finansējumu var pārplānot citā plānošanas reģionā iesniegtajiem projektu pieteikumiem atbilstoši iegūtajam vērtējumam, ievērojot šo noteikumu 4.4. apakšpunktā noteikto atbalstāmo senioru skolu skaitu;
32.42.3. apstiprinātā projekta īstenošana ilgst vismaz 12 mēnešus, bet ne ilgāk kā 24 mēnešus, un minētajā laikposmā senioru skolas nodrošina neformālās un ikdienējās mācīšanās pasākumus vismaz par četrām šo noteikumu 32.31. apakšpunktā minētajām tēmām;
32.42.4. minimālais finanšu atbalsta apmērs vienam projektam un senioru skolas pasākumu īstenošanai ir 10 000 euro, un tā ietvaros senioru skolas pasākumus īsteno ne mazāk kā 22 unikālām šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētās mērķa grupas personām. Maksimālais finanšu atbalsts nepārsniedz 45 000 euro, un tā ietvaros senioru skolas pasākumus īsteno ne mazāk kā 100 unikālām šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētās mērķa grupas personām. Ja senioru skolas pasākumus īsteno no 23 līdz 99 unikālām šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētās mērķa grupas personām, finanšu atbalstu samazina proporcionāli mērķa grupas personu skaitam. Projekta ietvaros paredz:
32.42.4.1. tiešās attiecināmās personāla izmaksas, kas ietver projekta vadības un īstenošanas personāla, tai skaitā senioru skolas pasniedzēju un pedagogu, atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba tiesisko attiecību vai iepirkumu līguma pamata. Personāla izmaksām ir jābūt atbilstošām senioru skolas pasākumu īstenotāja atlīdzības sistēmā noteiktajai samaksai par līdzvērtīga darba veikšanu vai atbilstošām vidējai darba samaksai saskaņā ar Latvijas Republikas Centrālās statistikas pārvaldes datiem par līdzvērtīgu darbu attiecīgajā nozarē;
32.42.4.2. pārējās attiecināmās izmaksas, ko projektā saskaņā ar regulas 2021/1060 56. panta 1. punktu plāno kā vienu izmaksu pozīciju 40 procentu apmērā no šo noteikumu 32.42.4.1. apakšpunktā minētajām izmaksām;
32.42.5. prasību projekta pieteikumam pievienot informāciju par telpu pieejamību senioru skolas pasākumu īstenošanai visu projekta īstenošanas laiku;
32.43. izsludina atklātu projektu pieteikumu atlasi pēc projektu pieteikumu atlases nolikuma apstiprināšanas Sabiedrības integrācijas fonda padomē;
32.44. visu ar projektu pieteikumu atlasi saistīto informāciju publicē šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētā sadarbības partnera oficiālajā tīmekļvietnē;
32.45. projektu pieteikumu sagatavošanai un iesniegšanai paredz ne ilgāk kā divus mēnešus, kā arī nosaka, ka projektu pieteikumu atlases ietvaros šo noteikumu 32.42.1. apakšpunktā minētās biedrības un nodibinājumi var iesniegt vienu projekta pieteikumu;
32.46. nodrošina, ka vērtēšanas komisija izvērtē iesniegtos projektu pieteikumus atbilstoši šo noteikumu 32.42. apakšpunktā minētajā projektu pieteikumu atlases nolikumā noteiktajai kārtībai un kritērijiem un Eiropas Savienības fondu 2021.– 2027. gada plānošanas perioda vadības likumā noteiktajiem projekta iesniedzēja izslēgšanas noteikumiem;
32.47. nodrošina, ka Sabiedrības integrācijas fonda padome, ņemot vērā vērtēšanas komisijas vērtējumu, apstiprina projektu pieteikumu vērtēšanas rezultātus un pieņem lēmumu par projekta pieteikuma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu, ievērojot, ka lēmumu par:
32.47.1. projekta pieteikuma apstiprināšanu pieņem, ja tas atbilst šo noteikumu 32.42. apakšpunktā minētajā projektu pieteikumu atlases nolikumā noteiktajiem kritērijiem un to piemērošanas metodikā noteiktajiem nosacījumiem;
32.47.2. projekta pieteikuma apstiprināšanu ar nosacījumu pieņem, ja projekta pieteikuma pieteicējam ir jāveic šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētā sadarbības partnera noteiktās darbības, lai nodrošinātu projekta pieteikuma atbilstību šo noteikumu 32.42. apakšpunktā minētajā projektu pieteikumu atlases nolikumā noteiktajiem kritērijiem un to piemērošanas metodikā noteiktajiem nosacījumiem. Ja kāds no lēmumā noteiktajiem nosacījumiem nav izpildīts vai nav izpildīts lēmumā noteiktajā termiņā, projekta pieteikums ir uzskatāms par noraidītu. Ja nosacījumi ir izpildīti, šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētais sadarbības partneris izdod atzinumu par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi;
32.47.3. projekta pieteikuma noraidīšanu pieņem, ja senioru skolas projekta pieteikuma pieteicējs atbilst Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likumā noteiktajiem projekta iesniedzēja izslēgšanas noteikumiem, projekta pieteikums neatbilst šo noteikumu 32.42. apakšpunktā minētajā projektu pieteikumu atlases nolikumā noteiktajiem kritērijiem un to piemērošanas metodikā noteiktajiem nosacījumiem vai šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētajam sadarbības partnerim nav pieejams finansējums šo noteikumu 32.22. apakšpunktā minētā finanšu atbalsta sniegšanai."
37. Papildināt ar 32.5 punktu šādā redakcijā:
"32.5 Šo noteikumu 32.47. apakšpunktā minētos Sabiedrības integrācijas fonda padomes pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt Sabiedrības integrācijas fonda likumā noteiktajā kārtībā."
38. Papildināt ar 32.6 punktu šādā redakcijā:
"32.6 Projektu un senioru skolas pasākumu īstenošanai šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētais sadarbības partneris:
32.61. mēneša laikā no dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta pieteikuma apstiprināšanu vai atzinums par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi, slēdz līgumu par projekta un senioru skolas pasākumu īstenošanu ar šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas personu. Līgumā iekļauj vismaz šādu informāciju:
32.61.1. pušu rekvizītus;
32.61.2. tiesības un pienākumus, tai skaitā nosaka, ka projekta īstenotājs nodrošina senioru skolas darbību atbilstoši apstiprinātajam projekta pieteikumam un, ja projekta izmaksas pieaug, sadārdzinājumu sedz no saviem līdzekļiem;
32.61.3. projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumus, tai skaitā dokumentu, pārskatu un citas informācijas iesniegšanas un izskatīšanas kārtību;
32.61.4. laikposmu, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām;
32.61.5. maksājumu pieprasīšanas un veikšanas kārtību;
32.61.6. īstenošanai piešķirto finanšu līdzekļu izmaksas apturēšanas, izmaksas turpināšanas un atgūšanas kārtību;
32.61.7. darbības laiku, tā grozīšanas un izbeigšanas kārtību;
32.61.8. rīcību nepārvaramas varas gadījumā;
32.61.9. strīdu izšķiršanas kārtību;
32.62. veic maksājumus projekta īstenotājam un pārbauda finansējuma izlietošanas atbilstību šo noteikumu 32.61. apakšpunktā minētā līguma prasībām;
32.63. konsultē un sniedz informatīvu atbalstu šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas personai šo noteikumu 32.61. apakšpunktā minētā līguma prasību izpildei;
32.64. uzrauga projekta īstenošanas un rezultātu sasniegšanas progresu;
32.65. pārbauda, vai projekta īstenošanas laikā nepastāv interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas, kā arī dubultā finansējuma risks."
39. Papildināt ar 32.7 punktu šādā redakcijā:
"32.7 Projekta un senioru skolas pasākumu īstenošanai šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas persona:
32.71. īsteno apstiprināto projektu atbilstoši šo noteikumu 32.61. apakšpunktā minētajam līgumam;
32.72. veic iepirkumus atbilstoši Publisko iepirkumu likumam vai Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumiem Nr. 104 "Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem" (turpmāk – noteikumi Nr. 104). Ja iepirkumus veic atbilstoši noteikumiem Nr. 104, ievēro tajos norādīto līguma slēgšanas tiesību piešķiršanas procedūru un ierobežojumus šādu līgumu slēgšanai, tai skaitā aizpilda un paraksta noteikumu Nr. 104 1. pielikumā norādīto apliecinājumu par interešu konflikta neesību un pievieno to iepirkuma līgumu slēgšanas dokumentācijai;
32.73. nodibina darba tiesiskās attiecības ar projekta vadības un īstenošanas personālu vai piesaista pakalpojumu sniedzēju šo noteikumu 32.72. apakšpunktā minētajā kārtībā. Darba tiesisko attiecību gadījumā, paredzot atlīdzības izmaksas, personālu nodarbina normālu vai nepilnu darba laiku, tai skaitā atlīdzībai var piemērot daļlaika izmaksu attiecināmības principu. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veic personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām;
32.74. piesaista projekta īstenošanai nepieciešamo projekta vadības un īstenošanas personālu šo noteikumu 32.73. apakšpunktā minētajā kārtībā un nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā ir ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls ir informēts par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, kā arī par pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām un ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
32.75. var sadarboties ar citām šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas personām kopīgu senioru skolu pasākumu īstenotāju piesaistē. Šādā gadījumā šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas personas vienojas, kura no tām veiks kopīgu iepirkumu šo noteikumu 32.72. apakšpunktā noteiktajā kārtībā, un izmaksas sedz proporcionāli šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētās mērķa grupas personu skaitam attiecīgajā senioru skolas pasākumā;
32.76. nodrošina, ka projektā paredzētās darbības un projektā sniegto atbalstu šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētās mērķa grupas personām nefinansē un neplāno finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, kā arī nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos;
32.77. pārbauda šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētās mērķa grupas personu atbilstību iesaistei projekta īstenošanā un veic dalībnieku uzskaiti, kā arī iesniedz šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētajam sadarbības partnerim dokumentu, kas apliecina dalībnieku dalību, norādot dalībnieka vārdu un uzvārdu, informāciju par personas atbilstību šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētajai mērķa grupai, kā arī citu personas datus nesaturošu informāciju, kas nepieciešama maksājuma pieprasījumu sagatavošanai;
32.78. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus atbilstoši regulas 2021/1060 47. un 50. pantam un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā."
40. Papildināt ar 32.8 punktu šādā redakcijā:
"32.8 Šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētais sadarbības partneris nodrošina šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas personai maksājumus atbilstoši šo noteikumu 32.61. apakšpunktā minētajam līgumam, ievērojot šādu maksājumu pieprasīšanas un izmaksāšanas kārtību:
32.81. avansa maksājumu var saņemt, pamatojot avansa maksājuma apmēru, un tas nevar pārsniegt 30 procentus no projekta kopējā finansējuma apmēra. Piešķirtais avanss ir jāizlieto sešu mēnešu laikā no tā piešķiršanas dienas;
32.82. starpposma maksājumu, pamatojot tā apmēru, var saņemt ne retāk kā reizi ceturksnī;
32.83. šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētais sadarbības partneris, veicot avansa un starpposma maksājumus, nodrošina, ka veikto avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 95 procentus no projekta kopējā finansējuma apmēra;
32.84. noslēguma maksājumu šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētais sadarbības partneris veic pēc projekta īstenošanas un šo noteikumu 32.61. apakšpunktā minētajā līgumā noteikto dokumentu un informācijas pārbaudes."
41. Izteikt 33. punktu šādā redakcijā:
"33. Šo noteikumu 13.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanu nodrošina finansējuma saņēmējs un šo noteikumu 12. punktā minētie sadarbības partneri saskaņā ar finansējuma saņēmēja izstrādātu sabiedrības izpratnes veicināšanas pasākumu plānu, ja nepieciešams, piesaistot pakalpojuma sniedzēju, kas nodrošina sabiedrības izpratnes veidošanas pasākumus, tai skaitā:
33.1. izstrādā saturu sabiedrības izpratnes veidošanai paredzētiem pasākumiem (piemēram, informēšanas un izglītošanas pasākumiem, diskusijām, konsultācijām) par sociālajiem uzņēmumiem, sociālo uzņēmumu atbalsta sistēmu, to nozīmi un iespējamo ieguldījumu tautsaimniecības izaugsmes un sabiedrības dzīves kvalitātes uzlabošanā un iekļaujošas nodarbinātības veicināšanā, kā arī par šo noteikumu 3.4. un 3.5. apakšpunktā minētajai mērķa grupai sniegto atbalstu;
33.2. nodrošina sabiedrības izpratnes veidošanas pasākumu organizēšanu (piemēram, telpu īri un nomu, kancelejas preču iegādi, tulkošanu, kafijas pauzes);
33.3. nodrošina informatīvo un vizuālo elementu (piemēram, plakātu, drukāto materiālu, audiovizuālo materiālu, reklāmas vai reprezentatīvo materiālu) izgatavošanu."
42. Izteikt 34. punktu šādā redakcijā:
"34. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri:
34.1. nodibina civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar projekta īstenošanas personālu un vadības personālu vai īsteno iepirkumus šo noteikumu 34.4. apakšpunktā minētajā kārtībā. Paredzot projekta īstenošanas un projekta vadības personālam atlīdzības izmaksas, nodrošina, ka šis personāls tiek nodarbināts normālu vai nepilnu darba laiku, tai skaitā atlīdzībai var piemērot daļlaika attiecināmības principu. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veic personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām;
34.2. apliecina, ka brīdī, kad tiek iesniegts projekta iesniegums vai noslēgts sadarbības līgums ar finansējuma saņēmēju, ir izstrādāta iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumiem Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā", nosakot vismaz:
34.2.1. pasākumus interešu konflikta riska kontrolei atbalsta piešķiršanas procedūrā un publiskajos iepirkumos – preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, tai skaitā paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus –, tostarp ietverot informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – regula 2024/2509), 61. pantu;
34.2.2. krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
34.2.3. iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;
34.2.4. ētikas kodeksu vai ētikas pamatprincipus;
34.2.5. kārtību, kādā darbiniekiem jārīkojas, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem, tai skaitā iespējamām koruptīvām darbībām, ietverot pasākumus ziņotāja anonimitātes un aizsardzības nodrošināšanai;
34.2.6. pasākumus aizliegto vienošanos riska kontrolei;
34.2.7. mehānismu dubultā finansējuma novēršanai no citiem finansēšanas avotiem, tai skaitā no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un citiem ārvalstu finanšu instrumentiem;
34.2.8. trauksmes celšanas sistēmu;
34.2.9. procedūru disciplināratbildības piemērošanai;
34.2.10. ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par potenciāliem administratīvajiem vai kriminālpārkāpumiem;
34.3. piesaistot šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu, nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls ir informēts par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
34.4. nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā atbilstoši regulas 2024/2509 61. pantam un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi;
34.5. pakalpojuma sniedzēja un piegādātāja piesaistīšanai iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru, un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs projekta darbības specifikai, īsteno sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus, kā arī nodrošina, ka sociālie uzņēmumi iepirkuma procedūras veic saskaņā ar noteikumiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētajiem projektiem. Ja uz pakalpojuma sniedzēja izvēli nav attiecināmas Publisko iepirkumu likuma procedūras, pakalpojuma sniedzēju piesaista, ievērojot pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, izņemot gadījumu, ja finansējuma saņēmējs šo noteikumu 13.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros slēdz līgumu ar publisko reģistru un informācijas sistēmas turētājiem par datu un informācijas apmaiņu;
34.6. šo noteikumu 15.4.1. apakšpunktā minētajos iepirkuma līgumos avansa maksājumus paredz ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas. Šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris, piešķirot šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minēto finanšu atbalstu sociālajiem uzņēmumiem, avansa maksājumus var paredzēt ne vairāk kā 50 procentu apmērā no kopējā piešķirtā finanšu atbalsta;
34.7. novērš dubultā finansējuma risku un nodrošina, ka projektā sniegtais atbalsts šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupām netiek finansēts un to nav plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
34.8. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus atbilstoši regulas 2021/1060 47. un 50. pantam un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī savā tīmekļvietnē un sociālajos tīklos ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
34.9. iesniedz atbildīgajā iestādē informācijai šo noteikumu 33. punktā minēto sabiedrības izpratnes veicināšanas pasākumu plānu, kā arī tā īstenošanas laikā organizē vismaz vienu sabiedrības izpratnes veidošanas pasākumu, kurā iesaista Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā, atbildīgo iestādi, vadošo iestādi un sadarbības iestādi;
34.10. uzkrāj un iesniedz sadarbības iestādē informāciju par atbalstu saņēmušajām šo noteikumu 3.3. apakšpunktā minētajām mērķa grupām un šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētajām mērķa grupas personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam;
34.11. uzkrāj datus par šādiem horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem:
34.11.1. konsultatīva rakstura pasākumu skaits par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citas piederības un pamattiesību jautājumiem, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
34.11.2. mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu skaits, kuros sabiedrības informēšanai tika nodrošināti cilvēkiem ar dažādu veidu funkcionālajiem traucējumiem piekļūstami formāti (piemēram, tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ieraksti);
34.11.3. specifiskus atbalsta pakalpojumus saņēmušo personu ar invaliditāti skaits (piemēram, darbavietu pielāgošana, ergoterapeita, surdotulka, mentora, specializētā transporta pakalpojumi, atbalsta personas);
34.11.4. personu ar invaliditāti skaits atbalsta saņēmēju vidū;
34.11.5. personu skaits vecumā no 50 gadiem atbalsta saņēmēju vidū;
34.11.6. sieviešu skaits atbalsta saņēmēju vidū;
34.11.7. etnisko minoritāšu pārstāvju skaits atbalsta saņēmēju vidū;
34.12. ir tiesīgs pieprasīt un bez maksas saņemt no fiziskajām un juridiskajām personām, kā arī valsts un pašvaldību institūcijām projekta īstenošanai nepieciešamo informāciju, ja citos ārējos normatīvajos aktos nav noteikts citādi."
43. Izteikt 37. punktu šādā redakcijā:
"37. Finanšu atbalstu šo noteikumu 20. punktā minētā atbalsta ietvaros šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris un šo noteikumu 22. punktā minēto kompensāciju un šo noteikumu 23. punktā minēto mācību un konsultāciju atbalstu (turpmāk – de minimis atbalsts) finansējuma saņēmējs (turpmāk abi kopā – atbalsta sniedzējs) sociālajam uzņēmumam (turpmāk – atbalsta saņēmējs) sniedz saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris, sērija L) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) vai Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulu (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 717/2014) attiecībā uz zivsaimniecības uzņēmumiem, kas darbojas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 28. decembris, Nr. L 354) (turpmāk – regula Nr. 1379/2013)."
44. Izteikt 41.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"41.2. dienu, kad šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris atzinis par izpildītu šo noteikumu 20.2. apakšpunktā minēto nosacījumu un informējis atbalsta saņēmēju par atbalsta piešķiršanu, ja atbalsta saņēmējs atbalsta pieteikuma iesniegšanas brīdī ir sociālās uzņēmējdarbības uzsācējs."
Ministru prezidente E. Siliņa
Labklājības ministrs R. Uzulnieks